Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-02 på alla områden
-
4 poängLyckades återskapa problemet. Vid 3600 varv började motorn hosta men vid liv. Vid 3700 la den av och gick inte att starta. Det mesta tydde ju då på bensintillförseln så jag pumpade in lite bensin och motorn kunde starta. Gjorde om allt med samma resultat vid samma varvtal så då var det ganska givet. Gick igenom alla bensinslangar och hittade en kattstrypare in mot tanken som klämde åt den samtidigt som slangen lyckats hamna i olycklig vinkel så tillförseln begränsades. Justerade och sedan dess har jag klämt ett par sjömil på över 5000 varv utan problem. Ska göra A-B-A test imorgon (hann inte idag) innan vi tar oss längre ut. Så gissningsvis är allt löst. Tack för alla tips!
-
4 poängVad kul att man kan roa sig på olika vis med sina båtar. Jag fortsätter roa mig så här med min, medan du använder din till att roa dig med en juridisk process 🙂
-
2 poäng
-
2 poängOm motorn går på diesel och du får bensinstopp så är det nog inte tankvolymen det är fel på.😀
-
2 poängPostlådan totalt översvämmad av brev från personer som vill se hur det gick. Så OK... jag faller väl till föga och slänger fram ett liten uppdatering. Om det inte vore för coronasituationen hade jag omfamnat killen som jobbat hela vintern med skrovet och bölat ut en flod av glädjetårar över hans axlar. Det är också möjligt att de som jobbat med yachten skrattar fram tårarna hela vägen till banken av att någon kommer dragandes med ett åldrat, obekvämt, opraktiskt och - ur alla tänkbara rationella synvinklar - helt värdelöst 60 år gammalt åbäke, samt sedan vill att detta ska "fixas till" (se tidigare kommentarer). Någon gång i maj kunde jag syna resultatet. Tanken som genast slog mig var att yachten nu måste ligga i 180° kapsejsat tillstånd i hamnen. Kort efteråt blev det sjösättning och "transport" sjövägen till hemmahamnen. På den resan fick temperaturmätaren frispel. Därmed sällade den sig till oljetryckmätaren som under alla år hävdat att oljetrycket är av Marianergravskaraktär - dvs. fullständigt otänkbart för en brittisk gjutjärnspjäs av samma årgång som resten (1962). Tryck och temperaturavläsningarna nu åtgärdade efter anskaffning av såväl nya givare som mätare. Orkade inte börja reda ut de gamla mojängernas åkommor. Då skulle det gälla att avverka några sjömil i sommar också.
-
1 poängVevhusventilationen ska inte sitta monterad till bränsleinloppet i förgasaren heller. Jag skulle gissa att den ska byta plats med den "overksamma" bensinslangen från bränslepumpen. Så som allting nu är inkopplat så är det bara självfall till förgasaren, och kollar man på nivån i bränslefiltret så kommer det förmodligen inte fram någon bensin.
-
1 poängSnyggt , du får ge en känga till ÅF. Man tycker ju att de borde testat båten vid leverans.
-
1 poängDet hänger en slang från bränslepumpen. Jag antar att denna ska anslutas om motorn ska fungera optimalt.
-
1 poängProva att köra med öppet tanklock och se om motorn då stannar, om det går bra ser du över tankens avluftning, visserligen har du väl garanti på båten, men det är sannolikt enklare att kontrollera avluftningsslangen från tanken till dess bordsgenomföring än att dra båten på trailer en ända till Öckerö...
-
1 poängDet är inte mycket i den här frågan - att strida för att spara det hormonstörande ämnet TBT på sin botten hellre än att ta bort det och få använda sin båt - som ger ett seriöst intryck… 😁
-
1 poängNy båt med (nästan) ny motor, gång i tre minuter, tappar kraft, hostar och dör… Det är inte en luftning till tanken som skall öppnas..?
-
1 poäng"Hostade till och dog" tyder för mig att det är primärt bränslerelaterat. Insprutningen/motorstyrningen märkte att det inte blev några motorvarv av det insprutade bränslet, och stängde ner motorn snabbt för att undvika skada. Kolla så att bränsleledningen från tanken inte har kollapsat invändigt, kan se helt okej ut på utsidan. Testa med annan tank.
-
1 poängPoker Run kommer äntligen till Blekinge! Den 29 juli sker det! Kom dit! Poker run handlar om häftiga och snabba båtar som kör en av Blekinge Poker Run färdig rutt. Fem cardstops ska finnas längs med rutten, där deltagarna får ett förseglat kuvert med ett spelkort i. De bästa pokerhänderna gör därefter under kvällen upp genom traditionellt pokerspel, där de tre bästa händerna gör upp om mästartiteln! Det handlar inte om vem som navigerar bäst eller kör rutten snabbast utan alla deltagare får uppleva Blekinges skärgård från snabba och häftiga båtar! http://blekingepokerrun.se/
-
1 poängJag har också ett Geo Safe som körs med IOS/Apple och det var lite krångel med "parningen" och koder men sen har det funkat trots strömavbrott och annat. men Apple kommunicerar ju bara med SMS/GPS och ingen blåtand.
-
1 poängNautic 900 turbo var en rymlig familjebåt som tillverkades i Piteå under 80-talet. Vill minnas att det var några avhoppare från Orrskär som startade produktionen. Såvitt jag kan förstå finns det ingen koppling mellan det företaget och nuvarande Nautic .
-
1 poängKan du återskapa felet genom att köra på samma varvtal igen? Som jag förstod dig gick motorn utan anmärkning tills den stannade på 4000 rpm. Hade du haft dålig bensin / vatten i soppan borde du märka det även på andra varvtal. Dock skulle begränsat flöde i bränslesystemet kunna ställa till problem när varvtalet ökar. Kan felet återskapas skulle jag prova med en fristående / lös bränsletank för att utesluta dålig soppa (töm VST som craycoat skriver ovan innan bara). Jag skulle också passa på att kolla så din nuvarnade bränsleslang inte ligger i kläm någonstans eller att du har ett gammalt igensatt bränslefilter på vägen till motorn som missats bytas i samband med motorinstallationen. Ifall felet är bränslerelaterat (väldigt vanligt) så är det tveksamt om felsökningen går på garantin då dessa system tillhör båten snarare än motorn.
-
1 poäng
-
1 poängHej, de färgerna och värdena som jag listade här ovan var till cdi:n inte triggerspolen. Men det kan vara av intresse att mäta upp dessa också för att se om något avviker.
-
1 poängEn sak som du kan prova innan du skickar in den på garanti är att flöda ur bränslesystemet för att säkerställa att det inte finns något vatten eller annat skräp däri. Det sitter en dräneringsskruv längst ner på VST. VST tanken sitter placerad bakom insuget enligt sprängskiss nedan. Skruva ur skruv nr 13 några varv och håll en behållare under dräneringsslangen samtidigt som du pumpar fram bensin med blåsan. Töm ur cirka 3-4 dl så har du säkerställt att det finns ny bensin i systemet. Hjälper inte detta så är det nog säkrast att ta motorn till närmsta auktoriserade Yamahaverkstad på garantifel.
-
1 poängJa det låter ju lite illa, jag tror inte på strutlager, om du har någon allmänt duktig skruvar polare, behöver inte vara marinexpert kan ni lyfta av remmarna och snurra på saker så borde en halvduktig mek, kunna avgöra och byta om det är någon rulle eller så. Ifall du inte får tag på något proffs.
-
1 poäng
-
1 poängGodmorgon! Det kom en match emellan🙁. Så här ser adaptern ut. Testad under stor del av förra säsongen av både tekniskt kunnigt folk och andra😃. No Shit eliminerar den spill/eplosionssrisk som föreligger vid tömning. Manschetten skruvas fast i däcksförskruvningen och tätar både i manschettens nedre (vid förskruvningen) och även i dess övre tätning. Tätar på två ställen alltså. Eliminerar en del lukt också då brukaren kan stå en bit ifrån och bara hålla slangen. Brukaren kan känna full trygghet vid tömning.
-
1 poängPå Åland betalar man några svenska tior för att tömma toatanken, inget konstigt med det tycker jag. På flera ställen kan man bunkra, fylla vatten (kostar ibland också någon eller några tior) och tömma toan på ett och samma ställe. Samtidigt finns det väl en finess med att den som driver en hamnverksamhet ochså har skyldighet att tillhandahålla olika typer av avfallshantering.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00