Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-21 på alla områden
-
2 poängÄr väl nästan uppväxt på sjön och har hållit på med båtar i olika former sedan 7års ålder. Sålde min segelbåt för 10år sedan och har sedan dess inte varit ute. Fick ett återfall och köpte en styrpulpet i höstas och var ute nu i helgen en tur. Började klockrent med att möte en stor segelbåt för motor i ett trångt sund. Jag höll åt styrbord och tänkte möte den som man bör. Dessutom är det väldigt grunt på den sidan av sundet. Dock tyckte segelbåten att den skulle hålla åt den sidan så jag jag tvingades över mot barbord och jag fick ta mötet fel. Samtidigt som killen på segelbåten ylade något om att motorbåtar ska hålla undan för segelbåtar. Jaja, skit samma. Brände iväg och en stund senare går jag genom ett annan smal sund med fartbegränsning 8knop. Möten en ny fin motorbåt som testar sin motor och drar väl 15-20knop genom det sundet. Grabben och jag lägger sedan till vid en brygga och tar lite lunch. Sol och bad gängen börjar dyka upp. Bryggan ligger i en liten vik precis innan 8knopssundet och man bör ha fått ner farten så det ska inte bli mycket vågor in dit vi ligger. Låg en del andra båtar ankrade mot en strand brevid oss också. Men många kör ovanligt fort eller la sig precis runt 8knop och plöjde en jä*la sjö in där vi låg. Oftast verkade det hänga ihop med ju nyare båt, desto mer illa och tanklöst körde dom. Är det corona-köparna som jag fick bevittna? Var inte såhär illa för en 15-20år sedan. Då hade man lite respekt i alla fall. Visst fanns det rötägg även då men inte i denna omfattningen. Avslutade med att någon ställde sig med en drönare och filmade där vi låg. Pratade med folket som hade ankrat nära oss men ingen av dom ägde den. Så ägaren var antagligen utom synhåll för drönare. Gisses! Vad har hänt med världen? Är väl bara att glömma allt man fått lära sig och inse att jag ska göra som jag själv vill och skita i alla andra.
-
2 poängTack för feedback. Ja, det kan verkligen vara allt möjligt. Det som gör att jag kanske utesluter motorn är att jag testat att varva i neutral och då hörs inget. Det är endast med växeln i och framfart och specifikt mellan 1000-1200 rpm. Möjligen kan mer belastning då göra att man hör dåliga lager tydligare men... jaja. Skall ner till båten efter jobbet idag och kolla igen. Försöka lyssna närmare framme vid bogsnurran för att se om ljudet då ökar eller avtar.
-
2 poängNja, det räddar främst båten från att blixten slår hål i skrovet där energin går över från masten till vattnet vid en direktträff. För att rädda elektroniken hjälper inga startkablar/jordkablarvid en närträff. De elektriska fältstyrkorna redan i närheten av en blixt (eller en ledare som avleder blixten) är så höga att elektroniken lär försvinna till Kiseldalen ovan där (dit alla snälla elektronikkomponenter lär komma) bara p.g.a. de energinivåer som induceras i båtens elsystem/kablage. En helt urkopplad elektronikenhet (dvs helt utan anslutna kablar) kan kanske klara sig, men annars är åskledarprincipen mest för att avleda energin en kontrollerad väg. Energi som annars skulle ta en väg där den kan skapa hål, brand och allmän förödelse. Sedan finns ju ett mellanläge mellan direktträff och avlägsen åska. Regnet kan även det bli statiskt laddat. En jordad mast/vant lär säkert höja tåligheten mot dylika naturfenomen, så helt bortkastat är det inte.
-
2 poängIntressant spaning där! Förra sommaren tycker jag absolut att det var flera båtar med oerfarna besättningar ute, men de var inte otrevligare, bara oerfarna. Kastspö kan funka...
-
1 poängJa vad bra, det är nog det enklaste. Ingen som nämnt något om skeddan, men klart om man backat på en sten har ju den inte gjort någon nytta. Men vid andra manövrar kan den bli sned också, som häromdagen, en granne rangerade släpvagnar, en båttrailer med båt på och minst en bil var inblandad i någonting som kunde liknas vid ett femtonspel. Ett fordon måste flyttas för att ett annat skall kunna dras ut på gatan, där det redan står minst två bilar parkerade... Det var sig inte bättre än att han backade galet med båttrailern så att skeddan tog i en trottoarkant och blev stukad, propellern satt inte på... jag föreslog att vi skulle koppla skeddan med min STORA skiftnyckel och bända skeddan rätt, men det ville inte grannen så han åkte i väg till en auktoriserad verkstad. Där tog man fram en ännu STÖRRE skiftnyckel och riktade skeddan rätt... För er som inte vet eller har glömt hur ett femtonspel ser ut.
-
1 poängVolvo Penta sålde en beredare utan isolering för länge sedan. " Den är blankpolerad på insidan, så det behövs ingen isolering" Påstod de. Men den blev väldigt varm på utsidan, så det stämde nog inte.
-
1 poängTack! 😎 Ja, min plan nu är att gå på @Georg_Ohms rekommendationer och se om jag därmed hittar någonting som skulle kunna vara det minsta skevt. Och så lite märgelduk på det vassaste så ingen skär sig när man ska upp på badstegen. Sedan får de kolla på servicen i höst.
-
1 poängEller köpa en annan mer färdig båt? Bygga om riggen samt skapa fästen för röstjärn i nytt läge är inte helt gratis. 🙂
-
1 poängMen tittade du inte på sidan 7 ? Så, nu kan det väl inte bli tydligare (om vi inte läser manualen högt för dig 😉) Men du vill väl inte dricka glykolvattnet ?!? Eller har du missat hur VVB fungerar, dvs att konstruktionen genom värmeväxling värmer upp färskvattnet m.h.a. motorkylvattnet (eller elpatronen) till nära dess temperatur - utan att ha fysisk blandning med varandra ? Då den ligger över 60°C kommer bakterierna dö. Sedan har Quick som standard av någon märklig anledning inte blandningsventil (som Isotemp m.fl. alltid har), vilket gör att det finns en rätt stor skållningsrisk. Det rekommenderas att komplettera med en sådan, dessutom räcker varmvattnet längre då. Men installationen av den tror jag du kanske skall ta hjälp med - i så fall. Fundera även på kapitel 7, främst punkt 1. Skrivet i all välmening, men ändå....🙂
-
1 poängKylvattnet skall anslutas till slingan, som du tänkt, I tankvolymen skall det vara färskvatten
-
1 poängDet känns ju absolut som ett ursprungligt fel att tyget inte tål sol. Du skriver att ni "knappt rört mattan" så det lutar ju också mot att det är ett ursprungligt fel. Enligt konsumentköplagen kan man reklamera ett köp tre år efter inköpsdatum, så det kan ju vara värt att få panelen lagad av den som sålt den till er. Läs mera här, https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen
-
1 poängJag har nu de senaste tio-femton åren råkat ut för-, och observerat båtar som "balanserar på linjen", "färdas på strecket", Linus på linjen eller Elvira Madigan. Man kollar i navigatorn och följer slaviskt de tunna farledslinjerna, och vill inte vika en tum från dessa, det ställer till en del problem vid möte i trånga passager. Skärgården på ostkanten är ju rätt så omfattande och djup, med innerskärgård, mellanskärgård och ytterskärgård. Då måste det vara så enligt @Peter_Ks antagande att de värsta surpupporna finns vid fastlandet och de absolut trevligaste och tillmötesgående människorna finns längst ut!? Här i Bohuslän med tillhörande farvatten har vi inte den bredden, de flesta är trevliga även om en del är rätt så korkade. Och korkad, med en gedigen träskalle måste man vara om man ger sig ut i större respektive mindre båtar utan flytväst, vilket vi i helgen på Fotö observerade, var det kanske så att man köpte en Targa eller Nimbus eller Hallberg Rassey för omkring 2,5-3 miljoner kronor eller mer, och då inte hade råd att köpa flytvästar? Ännu värre var det i de mindre öppna båtarna, där en hel barnfamilj gav sig ut utan flytväst, jo förresten "husdjuret" en mellanpudel hade flytväst, men inte barnen och inte matte eller husse. Hunden var mer värd än barnen... Hagelgevär är förstahandsvapen mot drönare, synnerligen effektivt, jag vet!
-
1 poängVet faktiskt inte. Verkar mer vara så att på sjön ska man få göra som man vill. Vet många med körkort som aldrig skulle drömma om att sätta sig bakom ratten på sin bil efter ett glas öl som utan att tveka sätter sig bakom ratten på sin båt så packade att de knappt kan gå. Att få bort denna attityd om lagfrihet på sjön är nog svår att få bort tyvärr.
-
1 poängHar man lite motoröra kan man bli knäpp på alla ljud när man har en båt med 2 st gamla dieselar och drev. Min båt har till sjösättning och första repan på sig att berätta om krämpor, sedan får man vackert hålla ihop under säsongen, höjer lite på stereon och väljer att inte höra 😎 Nä men allvarligt så finns det hur mycket som helst både drivline och inredningsrelaterat som det kan vara, be någon med motoröra göra en bedömning åt dig.
-
1 poängDet är precis så det är längs Bohusläns kust under industrisemestern, med mestadels norska men även många svenska bjässebåtar som ångar fram i optimal svallfart. Ja, optimalt för maximalt svall, alltså.
-
1 poängJa jag har hört liknande från flera håll. Ska ta mig till båten och kolla lite närmare. Kan ju även vara så att behållaren tillhör en tidigare häckpropeller och att en ny som inte kräver påfyllning sitter monterad nu.
-
1 poängJag använder ofta genomskinlig packtejp över reparationen så att den blir slät och följer formen där skadan är. Efter lite träning blir många lagningar färdiga direkt utan våtslipning och polering.
-
1 poängHaha det är lugnt, det fick bli en special-lösning, plockade ihop vad vi hade i hyllorna på jobbet !😅 Tack det samma 😎
-
1 poängJag förstår inte riktigt hur du menar, och var stagningen sitter och var du får en böj i ditt exempel, men det är som jag och Peka skrev: Backstagens funktion är att få till sträckningen i förstagen på en partialriggad båt. Svepta spridare ger liknande funktion.
-
1 poängDet finns självbyggen från 70-talet där man experimenterade lite... 🙂
-
1 poängTips är att sätta en gräns på felsökningen med varvet, typ 4h. Gör du rent själv så kan varvet lägga med tid på den kvalificerade uppgiften att hitta själva felet. Med tanke på ålder finns det väl risk för att de ser annat som också bör åtgärdas.. orsaken till detta råd är att en annan medlem på MG lämnade in sin båt med samma motor till ett varv och fick en nota på närmare 50k, då var motorn endast reparerad och inte renoverad. Det gör att köpa en ny sån motor för 70k så det var väl inte helt optimalt.
-
1 poängHär kan nan läsa mera om åska och hur man byggar åskskydd till bla. tält, husvagn, segelbåt ich motorbåt.
-
1 poängFaraday-bur har inget alls med jord att göra. Det handlar bara om att elektronerna "leds" utanpå en elektriskt ledande bur, utan att tränga in. En vanlig bil är en måttligt effektiv bur, men inte så bra skydd som många tror. Så gott som alla båtar är komplett värdelösa som burar. Undantaget kanske en del metallbåtar med metallhytt. Typ en Anytec A27C eller 868 CAB.
-
1 poängDet kan vara vad som helst, det behöver inte vara motor eller drev. Det finns massor utav saker i en båt som kanske sitter lite löst. Jag orkar inte skriva allt men de kanske finns några här på forumet som kan ge exempel. Ett exempel kan jag ge, en gryta i pentryskåpet.
-
1 poängVarför gör du inte som P K skrev torka rent och starta. Kan inte hända mer än att du ser läckaget.
-
1 poängJa, skulle kunna vara oljetrycksgivaren absolut. Har inte tänkt på var den sitter? Vet du? Är mest olja vid förgasare samt vevhusventilationen. Har vinschat upp båten. Så blir till varvet med den. Då kanske det inte är värsta tänkbara. Typ cylinderras eller något liknande?
-
1 poängTack! Får nog leta efter en mekaniker låter det som. Det kommer ju inte ta någon tid alls... 😒
-
1 poäng
-
1 poängJaha, och? Du får väl lyfta ut och kolla själv, det kan ju inte vi andra göra för dig.
-
1 poängSå härligt det löste sig. Tycker du ska skicka ett mejl till åf och eller Ryds och berätta att det nu fungerar som det ska. Kanske hjälper flera i samma läge.
-
1 poäng
-
1 poängHej Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8 Hälsningar Ove .VP_avgaslarm (1).pdf
-
1 poängEnklast är att lämna in den på service och reparation, ingen vits att gissa sig till vad som är fel. Man kan också köpa en manöverpanel som läser och raderar felkoder om du inte redan har en sån. Jag gjorde det sistnämda med min Eberspächer (inget "extra" r i namnet) men fick ändå lämna in den för rep. Service är aldrig fel oavsett.
-
0 poängJag trodde det var trådskaparen som ville ha hjälp med sin skada. Annars kan man ju vräka på med hur mycket som helst i en sådan här tråd.
-
0 poängMani-32_Hilda gav mig svar på min fråga, har du gjort det?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00