Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-18 på alla områden

  1. 1 poäng
    Har man blyköl får man räkna med lite småskavanker. Räcker att det är lite för grunt vid tilläggning i tänk naturhamn så finns det ett hack. Som Peka 67 skrev, bly är mjukt, på gott och ont.
  2. 1 poäng
    Hej Mankan75 välkommen till MG. Jag minns så väl en seglartävling där halva min släkt var med. På väg till första rundningen (Arkösund) så låg min farbror med kusin precis framför oss i sin Wasa 360. Plötsligt small det i min morbrors båt så det ekade över hela fjärden när de gick på. Efter en del högljudda svordomar så fortsatte båda vi och de tävlingen. Väl i hamn dök min kusin under båten och inspekterade skadorna. Efter en lång stund kom min ganska frusna kusin upp ur vattnet och sa, "inget som inte en slägga och gasoltub kan fixa" sa kusinen och log. Samma sak gäller även för din Arabesque 30. Grundstötningar med blyköl ger sällan stora skador på "fel" ställen, då bly är ganska mjukt så förblir skadorna oftast kvar i området för kollisionen. Men önskvärt hade varit att sjösätta båten för att se så att inga läckage uppstår. Kolla även bakkant på kölen så att inga sprickor finns eller att bakkant är upptryckt i skrovet.
  3. 1 poäng
    Du är smart Peter, använder du artificiella glasögon?😎🤓😂😉
  4. 1 poäng
    Nu är hon fit for fight igen! Spännremmar och TEC-7 och instruktioner från Ertec samt hjälp av kossor med info löste rutproblemet. Sitter som berget och känns riktigt bra. God båtsemester på Er alla!
  5. 1 poäng
    Det är absolut inget fel på Bellan, det är en mycket bra båt! Alla båtar har sina egenskaper och just när det gäller Bellan så bör man ha lite koll på fören vid grov sjö. Med det menar jag rätt höga vågor. Om man bara tänker på att inte lasta framtungt och kör med en fart och trimmning som håller fören uppe i riktig grov sjö så är det inget att oroa sig över. Det här är bara en detalj som jag själv noterat och som är bra att känna till. Jag skulle själv inte tveka över ett köp av Bellan pga detta! Vi håller själva till precis på andra sidan av Ålands hav, ute vid kusten mot havet.
  6. 1 poäng
    Fallen lär väl glida i avlastaren och seglen kasar ner, om de är gjorda för en grövre lina. Dvs, kanske inte en säkerhetsrisk, men det är svårt att segla om inte seglen är uppe…
  7. 1 poäng
    Japp det gör den. Tror att Västra Skogens station är under Mälarens vattennivå.
  8. 1 poäng
    Kom in lite sent i matchen... Kan ju hjälpa någon annan i framtiden. Finns även okromad, men orkar inte leta upp bilder. Cirkapris i mässing 30 + 20 = 50 kronor Det finns även andra listiga produkter som planadaptrar (vet inte om det finns 10 mm och så ska de ju pasa i bef. koppling) och färdiga övergångar.
  9. 1 poäng
    Om nu det är så viktigt med mark för byggnation längs älven, hur har Gbg kommun bebyggt mark som varit fria i årtionden? Södra älvstranden har massor med mark som bara väntar ... Sedan bygger man på platser som inte klarar förhöjda havsnivåer, tom försäkringsbolagen har gått ut och varnat för att bostäder riskerar att inte kunna försäkras pga placeringen. I Gbg blir det stökigt när vi idag tillfälligt får havsnivå på 1,4 meter över normalnivån (pga vind och lufttryck). I Fiskebäck fanns det idéer om att bygga hus på den stora sommarparkeringen för badgästerna/vinterförvaring av hundratals med båtar. Båtarna skulle kunna vinterförvaras på mark längs älven (lerbankar) och för flertalet segelbåtar krävs det broöppning... Det är alltså viktigast med dyra BRF lägenheter med schysst utsikt än ett fungerande båt och fartygsliv.
  10. 1 poäng
    Då missade du att kolla hos Rinkaby: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-10x10r-utv/. 😉
  11. 1 poäng
    Bella 512 är en fin båt. Den har en egenhet man bör tänka på och det är att fören är lite i lägsta lag. Det gör att man får vara aktiv vid körning i grov sjö. Jag har varit med om att nosen "dykt" genom en våg med en ovan förare. Det blir lite vått i båten då... Båten blir mycket bättre med en lite större motor. Då finns det mer kraft och man få vikten lite längre bak. Jag har kört den med motorer från 60hk till 90hk och den med 90hk var den klart bästa båten. Man sitter ganska nära motorn i en eliten båt och det är behagligare med en större motor som ligger på ca 4000 varv vid marschfart än en liten motor som kanske kräver över 5000 varv. Om man bortser från den låga nosen, som för övrigt ger båten ett fint utseende, så är det en mycket bra båt som går fint i sjön för sin storlek.
  12. 1 poäng
    Tack för svaret, men jag vet inte hur den kopplingen ska kunna användas här. Det går inte att gå emot med en packning på befintlig PEX-koppling eftersom det är en presskoppling (vass kant, skär sönder packningen). Men som sagt, jag vet inte var du tänkte att den skulle på. Jag löste det idag som jag skissade upp tidigare. Den raka kopplingen med 10xR10 utvändig gänga var en utmaning att hitta, fanns inte i några konsumentbutiker alls, bara hos grossister. Lyckades handla på konto där tillslut så för mig löste det sig. Här är resultatet:
  13. 1 poäng
    Det är förmodligen en maskerad Suzuki. Johnson köpte in 4-taktare från Suzuki och satte sina dekaler på dem.
  14. 1 poäng
    Ny tycker jag den här tråden har spårat ur!😂
  15. 1 poäng
    Tack alla för svaren! Jag har nu bytt tank (hade en extra), tankade i ren ny bensin (den andra var gammal) och hade i tillsats för rengöring och blytillsats för att få bort ev kristallbildning mm. Nu funkar allt helt felfritt igen...PUST!👍😎🍾🥂
  16. 1 poäng
    ALLT är pinsamt för en tonårsdotter. Enda undantaget är deras egna dumheter,-vilka aldrig är pinsamma.
  17. 1 poäng
    Jag tycker du listar alternativen väldigt bra. Som jag ser det så är det ekonomin som avgör ditt val och det är svårt, ja eller lätt egentligen när det inte är vi som svarar som ska betala, att uttala sig när vi inte vet hur mycket det svider för dig att låna pengarna. Jag håller med dig i att en ny/nästan ny styrpulpetare eller bowrider håller värdet bra men, som du själv skriver så ökar försäkringskostnaden och även stöldrisken med en nyare motor. Du får förmodligen lite högre service-kostnader också. En nyare båt/motor vill man gärna ska få den föreskrivna servicen för att garantin ska gälla. Här brukar jag rekommendera att man köper ett känt märke av både båt och motor men lika viktigt är det att det finns service-ställen i närheten så det inte blir en större insats att köra båten till service. (Själv kör jag min stora båt långt till service men har ganska nära till service på min mindre båt som dock har en motor av mindre känt märke, så jag lever inte själv riktigt efter mina råd - men det är medvetna val!) Så, grunda ditt val på ekonomi blandat med dotterns välvilja. Det kommer säkert vara några år där hon inte alls vill vara med till landstället men förhoppningsvis kommer viljan tillbaka och då kanske hon vill köra båten själv. Välkommen till MG!
  18. 1 poäng
    Det verkar råda lite delade meningar om Göteborg arbetar för eller emot sjöfart verkar det som.
  19. 1 poäng
    Hej Min erfarehet är att Black Jack tätningen håller mycket länge. Vår båt är 37 år och vi har haft den 32 år. Det är bytt tätning tre gånger, inte för att det läckt utan för att motor, backslag eller propeller axel har varit ute. Då den är så billig och enkel att byta då är det bäst att passa på. Vi kör ca 200 timmar per år, den första blev bytt efter 18 år den andra efter 8 år och den som sitter där nu har gått i 11 år, ingen har läck en droppe vatten. Smörjar noga enligt sugrörsmetoden och luftar efter varje gång båten varit på land. Gör man inte detta noggrant kan livslängden bli kort. Hälsningar Ove
  20. 0 poäng
    Jo då under annan länkning i grunden. Men har vart på denna med så det bör vara löst snart. Anmäl gärna ni med om ni orkar. Klicka på pilen: Rapportera annonsen En annons bryter mot en varumärkespolicy Klart Det gör jag varje gång också förutom det som görs i Google backend för annonser. //stavhammar
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...