Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag tror det är 2 saker du bör ta hänsyn till när du gör ditt val. Det ena är om du vill spara pengar på kort eller lång sikt. Om du byter motor och piffar upp befintlig båt så sparar du pengar nu. Men du kommer knappast att få tillbaka så mycket av den investeringen när du säljer den. Om du köper en ny/nästan ny båt så kostar det nu, men du får tillbaka en större del när du säljer. Båtar av känt märke med hyfsat nya 4-taktare håller värdet mycket bra. Den andra saken är frun och dottern. Vad mer specifikt är det som gör att båten inte känns trygg för frun att åka ut själv med, och vad är det som dottern tycker att är pinsamt med den. Får du 2 ärliga svar där så vet du om ett motorbyte kommer att lösa problemen. Personligen tror jag inte att dottern reagerar så mycket på motorvalet eller ens bryr sig om en dålig silikonlist. Däremot kan hon kanske tycka att paketet inte är speciellt coolt. (Jag har 2st tonårsdöttrar själv) Tips: Tycker hela familjen om att åka båt? Byt båt till en modernare Bow RIder (AMT, Yamarin eller liknande). Den är säker mer populär av dottern, lättare att hantera och ta iland med för frun, du kan lita på motorn och båten. Det gör att alla trivs och ni spenderar mer tid på sjön och kommer att får mer livsglädje och skapa massor av gemensamma minnen. Det är bättre än de flesta kompromisser.
  2. 3 poäng
    Det är ingen större skaderisk om en elkabel trillar i vattnet (varken för växelström eller likström) så länge kontakten i änden inte trillar i och att isoleringen inte är skadad. Betänk hur många elkablar som är nedgrävda i marken och hur många sjökablar det finns. Som skrevs tidigare i tråden så ska man välja rätt typ av kabel för utomhusbruk. Skillnaderna mellan olika kabeltyper är främst kvaliteten på isoleringen. Sen beror val av kabel på om ledningen är fast förlagd eller en "skarvsladd". Fast förlagda (ligger i kabelrör eller är klamrade) har ofta färre trådar i varje ledare vilket gör kabeln rätt styv. "Skarvsladdar" har ofta många trådar i varje ledare för att kabeln ska bli smidig att hantera. Om du väljer att installera ett eluttag på bryggan så ska du välja en fåtrådig kabel och denna kan med fördel dras hela vägen från huset. Denna del av installationen kräver el-behörighet och ska göras av utbildad elektriker. Om det är långt mellan hus o brygga så ska du välja en kabel med grövreledningsarea för att inte få för stort spänningsfall (det finns tabeller för val av ledningsarea). Mellan bryggans eluttag och båten ska du välja en flertrådig mjuk kabel (utomhuskvalitet på isoleringen) som tål hanteringen av att stoppas i o dras ur ditt fasta brygguttag.
  3. 2 poäng
    Jo, det är just det det gör ! Men bara vid distansköp, dvs på nätet eller postorder. Är det en fysisk butik man handlat i är det mycket riktigt frivilligt. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/ En bränslepump är ingen vara som hör till undantagen (såsom färskvaror eller måttbeställda/specialtillverkade varor). Så den omfattas av den tvingande, lagstadgade ångerrätten. Du har ju heller inte ens öppnat paketet. Kanske finns en anledning till att företaget varken har hemsida eller annat....
  4. 2 poäng
    Ny tycker jag den här tråden har spårat ur!😂
  5. 2 poäng
    Jag hoppas att vitesbeloppet är högt för kostnaden för denna soppan får ju till syvende och sist vi skattebetalare stå för i form av deras arbetstid som de lägger på detta. 😡🤬
  6. 2 poäng
    ALLT är pinsamt för en tonårsdotter. Enda undantaget är deras egna dumheter,-vilka aldrig är pinsamma.
  7. 2 poäng
    Nej, glasfiberarmerad plast och gelkoat är inte sugande, men gjort är gjort. Någre tankar... Färgen blir mer lättflytande när det är varmt så någon förtunning borde inte behövas. Förtunning ger tunnare färgskikt, både när man målar och när färgen torkat. Högre temperatur gör att öppentiden/brukstiden för färgen förkortas. Undvik att måla i direkt solljus, kan bli onödigt varmt både på skrovet och i färgtråget. Tänk på att färgen härdar/torkar även i färgtråget Är det blåsigt avdunstar lösningsmedel snabbt. Är det varmt avdunstar lösningmedel snabbt. Rör ofta och mycket om det är varmt/blåsigt och håll koll på konsistensen. Fyll på med lösningsmedel om färgen tjocknar. Träning get färdighet. Jobba snabbt med mycket färg i rollern, på gränsen till att färgen rinner. Det är ofta bättre att stryka bort rinningar med en pensel än att gå tillbaks med rollern tycker jag. Roller i ena handen, pensel i andra handen.
  8. 1 poäng
    Tack för svaret, men jag vet inte hur den kopplingen ska kunna användas här. Det går inte att gå emot med en packning på befintlig PEX-koppling eftersom det är en presskoppling (vass kant, skär sönder packningen). Men som sagt, jag vet inte var du tänkte att den skulle på. Jag löste det idag som jag skissade upp tidigare. Den raka kopplingen med 10xR10 utvändig gänga var en utmaning att hitta, fanns inte i några konsumentbutiker alls, bara hos grossister. Lyckades handla på konto där tillslut så för mig löste det sig. Här är resultatet:
  9. 1 poäng
    FIATX19: Nu är det inte min båt utan mina gamla föräldrars. Dom köpte den för några år sedan av en bekant. Naturligtvis har tanken slagit mig också. Men vad skall jag göra åt det nu? Han dom köpte båten av är garanterat inte skyldig till stölden på nåt sätt, så det har ju skett långt tidigare i så fall. Tror knappast polisen kommer prioritera en 15 år gammal stöld om jag anmäler det nu. Var skall serienummerskylten sitta?
  10. 1 poäng
    Värre än så, M32, Sirio från Italienska Ansoldo Bereda har inga boggier alls, inga genomgående axlar heller. Hjulen är fast upphängde i första, mellersta och sista vagnsdelen, sammanlagt är det fem vagnsdelar. Denna lösning därför att man absolut ville ha en spårvagn med 100% låggolv. Dessa vagnar var ett felköp, det blir så när politiker får bestämma och handla utan att teknikerna får säga sitt. En vagn av dessa håller redan på att skrotas, då den varit avställd och plockats ordentligt på delar, eftersom reservdelstillgången är näst intill obefintlig. Flera av dessa vagnar har sänts till Tjeckien för ombyggnad av rostsanering, när en vagn kommer tillbaka till Göteborg skickas en ny iväg. Nya M32, Flexity från Bombardier har boggier. Över boggierna är det svårt för rörelsehindrade att ta sig fram, men restan av vagnen har lågt golv, Dessa vagnar kommer i tre varianter, de första som anlände är 30 meters dubbelriktningsvagnar, sedan kommer 30 meters enkelriktingsvagnar, senare kanske vi får 45 meters enkelriktningsvagnar, men de flesta hållplatserna tillåter numera inte mer än 30 meterståg.... Några dubbelriktningsvagnar har anlänt och idag gick det två av dessa på femmans numera stympade linje. Sedan har det kommit några 30 merers enkelriktnings också, och jag tror att någon nu är övertagen av GS och satt i trafik, några provkörs inför övertagandet och någon används för utbildning.
  11. 1 poäng
    Tack alla för svaren! Jag har nu bytt tank (hade en extra), tankade i ren ny bensin (den andra var gammal) och hade i tillsats för rengöring och blytillsats för att få bort ev kristallbildning mm. Nu funkar allt helt felfritt igen...PUST!👍😎🍾🥂
  12. 1 poäng
    Bellan har en smart planlösning. För egen del hade jag i så fall försökt hitta exemplar med ett annat fabrikat på 4-taksmotor. Mercury, Yamaha, Suzuki eller Honda. Viktigt att skicket är bra och det finns servicehistorik osv.
  13. 1 poäng
    Luft, skovet var sannolikt något svalare efter natten. Men det är ju förhållandevis varmt. Tanken med att göra det nu är att jag förstått att folk haft en del problem när du försökt göra det på våren p.g.a låga temperaturer. Dock verkar värmen också medföra en del utmaningar även om det säkert är optimalt för härdningen. På burken står att det skall funka att måla upp till 35 C Vad som händer är troligen att lösningsmedlet förångas snabbt i värmen, därav blir jag tvungen att skvätta i en del då och då. Skall också hälla upp lite mindre mängder i färgtråget och låta burken vara stängd så bör avdustingen hållas under kontroll.
  14. 1 poäng
    Glöm inte att du måste på med samma färgmängd som o-spätt. Du behöver kanske lägga på 20-100% fler lager än rekommenderat beroende på hur mycket du späder. Det var inte svalare i morse än när du mälade förra gången..?
  15. 1 poäng
    https://youtu.be/GR9_6Oe3rQg Så jaa!
  16. 1 poäng
    Ja, det är knepigt och ofta kul men ibland frustrerande. Har du sett den här sidan? https://www.sokbat.se/Modell/bella/512-excel Där kan man få ett hum om priserna samt lite info om vilka motorer som är vanliga. Det är inte kul att ha för liten motor.
  17. 1 poäng
    Jag tror också mest på den lösningen. Det är ju bra att ha kvar laddaren i båten ifall du behöver ladda någon annanstans än vid hemmabryggan. Ja blöta kontakter har man ju genom åren råkat ut för, mest i trädgården, inte så mycket i båten. Det är ju en vinst att placera ett eluttag godkänt för utomhusbruk på en enkel stolpe 100-150 cm över bryggan, möjligen kan det finnas regler som reglerar det också. Det kan ju vara bra att kabeln sitter högt upp så den syns bra, då är risken mindre att du glömmer att koppla ur den när du släppt förtöjningarna. För ett uttag i min trädgård placerade jag en vinklad plåtbit som regnskydd över ett eluttag, fungerade bra tills sonen växte till sig och slog i pannan i plåtkanten, det blev tre eller fyra suturer på jouröppen vårdcentral den kvällen... Men aldrig fel att göra någon form av skydd iallafall. En granne hemmavid har ett dolt och skyddat eluttag i en fejkad fågelholk som sitter en bit upp på husväggen. Men han har täckt hålet i holken så att strömstaren inte flyttar in.. 🥴 Som @Lintott skriver är nog snubbelrisken större en risken att få en stöt. Jag vet, och jag säger fula ord om båtägare i hemmahamnen som drar förlängningskablar kors och tvärs, jag har elstolpen vid min båtplats, och det kan vara tre-fyra kablar som kan hänga en bit upp i luften, jag har snubblat, men ännu inte ramlat omkull eller i vattnet.
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Hej i värmen och sommaren! Det verkar vara dags att påminna om att vara vänliga mot varandra även om man har helt olika åsikter. Pajkastning och glåpord är ju som ni vet inte tillåtet eller OK. Så håll er till ämnet och undvik "affektiva namn" på dom som inte tycker samma. Trevlig torsdag och trevlig sommar! //stavhammar
  20. 1 poäng
    @stavhammar, annonsen som ser ut som Aftonbladet ligger kvar.
  21. 1 poäng
  22. 1 poäng
    Och eftersom det inte finns hundratals polisbilar som övervakar alla miljontals ställen det kan köras bil på, så är det hela tandlöst, eftersom ingen övervakar mer än kanske en procent av tiden. En typisk sportbil/värstingmotorcykel går nog också ungefär "20-30 knop" snabbare än en polisbil/polismotorcykel, så vill nån komma undan är det enkelt. Det finns många platser som är lättövervakade - i alla fall här runt Stockholm - där övervakningen kan klaras av med ett par poliser eller KBV:are på vattenskoter. Det viktiga är ju egentligen inte att fånga alla "skurkar" utan att se till att det är någorlunda lugnt där det bör vara någorlunda lugnt. Om någon racar omkring på en fjärd utan körkort har ju rätt liten betydelse jämfört med de som buskör i trängre vatten med mycket båtar och badande. Målet måste ju vara att lugna ner situationen där den är som värst, inte at dra in så många körkort som möjligt eller stoppa så många körkortslösa som möjligt.
  23. 1 poäng
    Propeller bytt!! Efter lite rengöring och knackande med hammare så lossnade den med en avdragare. Den satt ordentligt fast men släppte till slut. Vi behövde inte använda värme. Det mest spännande var att bogsera ut båten ur hamnen mellan bryggorna i 10 m/s med en Buster XL så att vi fick båten till lyftkranen. 🙂
  24. 1 poäng
    Det kommer att fungera jättebra. Se bara till att änden på skarvsladden inte trillar i vattnet. Du bör även skydda den mot regn för då kan det bli "jordfel" i kontakten som kan vara svårt att bli av med utan att skruva isär o torka eller inomhusförvaring i värme så det torkar (är det saltvatten så kan det vara ännu besvärligare). Å så snubbla inte över skarvsladden så du trillar i vattnet...😉
  25. 1 poäng
    Jag hade valt alt E men försökt hitta en bättre begagnad båt. Tex en ca 10 år gammal Ryds 510 gti eller 568 gti med en 4-taktsmotor vilket ger mycket båt för pengarna.
  26. 1 poäng
    För att få frugan att känna sig lite mer säker på att köra båten kanske det kan vara läge att kolla på en båt i aluminium? Båten blir ju då lite mindre ömtålig och det kanske inte gör så mycket om man snuddar en brygga eller drar upp båten på en strand. Finns snygga alternativ med innerliner i plast som säkert faller din dotter i smaken. Tror dessutom att AMT 175 BR finns med både aluminum och plastskrov.
  27. 1 poäng
    På de ställen där en stor del av problemet är uthyrning av vattenskotrar så kommer det nog göra skillnad. Det blir svårare för personer utan någon som helst vana eller kunskap från sjön att ge sig rakt ut bland badande och fritidsbåtar för att leka. Och det kan isåfall spara resurser, eftersom Kustbevakningen förhoppningsvis inte längre behöver ligga och punktbevaka stränder lika mycket under de soliga helgerna. För idag så har även Kustbevakningen snabba båtar, bl.a. vattenskotrar, och ser inte ut att ha några större problem med att köra ikapp de som buskör.
  28. 1 poäng
    Som redan skrivits, ja det är ingen fara. Strömmen går inte bakvägen, och skräckfilmsscenariot att badande människor i närheten dör, inträffar inte heller om spänningssatta lågspänningskablar från batteriladdaren hamnar i vattnet. Och elektrisk ström beter sig inte som den gör i nån James Bond film i Fort Knox, inte ens om man kastar höga hattar med skarpslipade brätten mot en strömförande kabel, för då löser jordfelsbrytaren ut, om nu hatten träffar både fas och nolla, eller fas och jorden i gallren som finns där, i Fort Knox alltså.
  29. 1 poäng
    Vitsen med körkort av alla slag är att de förvandlar en rättighet till ett tillstånd som kan dras in. Man behöver inte ens kräva utbildning för att få körkort, det räcker med att att ansöka och få det första gången, varvid man får mottaga och underteckna vilka regler man skall följa. Bryter man sen mot reglerna så mister man tillståndet. Svårare är det inte.
  30. 1 poäng
    Ja, sommarens hjälte är Emil Haglund på Värmdö Marinpartner. 👍💪
  31. 1 poäng
    Jag skulle nog satsa på det senare alternativet. En nyare båt med en fyrtaktare på akterspegeln. Förmodligen kommer det inte lösa frågan med att frugan inte vågar köra båten själv, däremot blir dottern glad. Värdet på båten brukar vara stabilt. Visst kostar det något mer än att brumma runt i en gammal 2-taktare, men det är svårt att bortse ifrån att ca 30% av bensinen släpps ut oförbränd i sjön. För varje 10 liter man häller i tanken så hamnar runt 3 liter i sjön med andra ord.
  32. 1 poäng
    Då var det beslut på det omtalade vattenskoterkörkortet. Riksdagen klubbar förarbevis för vattenskoter Från och med den 1 maj nästa år krävs förarbevis för att köra vattenskoter, efter ett beslut i riksdagen. Lägsta ålder för en förare är 15 år och för att få ett bevis måste han eller hon ha gått en förarutbildning och ha fått godkänt. Reglerna för utbildare och de som ska utfärda förarbevis gäller redan från den 1 juli i år. Nyligen fick Riksåklagaren stöd från remissinstanser för ett förslag om att buskörare på vattenskoter ska kunna bötfällas direkt på plats. RÅ:s förhoppning är att det ska kunna träda i kraft i sommar. Då får polisen möjlighet att utfärda böter för “störande och onödig körning” direkt.
  33. 1 poäng
    I en och annan storstad går tunnelbanan under diverse vattendrag. Men, det är dyrt att bygga tunnel, man sparar ofta på takhöjden, och har strömförsörning via strömskena och kontaktsko på vagnen. Spårvagnar har strömavtagare på taket, men det ena behöver inte utesluta det andra då det finns spårvagnar som går ned under jord, och även under många vattendrag i Amsterdam. Ni som har åkt de äldre linjerna i exempelvis London och Budapest, förstår varför de där sju kortväxta killarna jobbade som gruvarbetare... Ja där är det lågt i tak.
  34. 1 poäng
    Nu är iofs en Diva ganska olik vår båt. Vi har en långkölad ketch på 35 fot. Den väger drygt 8 ton. Jag upplever den enklare att segla själv än övriga mindre och lättare båtar jag haft (inklusive den långkölade L31:an) I hamn "bäddar" jag in den med fendrar vilket gör att det går att komma lite "snett" vid tilläggning utan att det gör något. Med de flesta nackdelar följer även fördelar. Vikten gör att den inte far iväg så lätt vid hantering i sidvind. Det blir lättare att svänga runt när det är trångt eftersom trögheten gör att båten ligger stilla längre innan den börjar flytta på sig. Det gör att propellern får längre tid på sig att "jobba runt båten". Att hantera en större båt handlar om träning. Som skrivits tidigare. Det gäller att lära sig hur båten beter sig och hur man hanterar den i olika situationer. Man kan känna sig lite "annorlunda" när man håller på att svänga runt hit och dit, bromsa och backa samt lägga till x antal gånger i hamnen. Det är något många skulle behöva göra men få gör (jag skulle behöva träna betydligt mer). Gällande våghöjd skall man inte stirra sig blind på det. Våglängden är helt avgörande. Tex är korta en meters vågor mycket jobbigare än långa fyra meters vågor.
  35. 1 poäng
    Det är nästan säkert att en eller annan Volvo-bil använde samma kolvar/ringar. Ingen båtmotor-konstruktör sitter och ritar något ovanligt när det finns saker på hyllan från förr som kan användas. Ett exempel är Marna båtmotorfabrik i Norge. Motorerna R1 och R2 använder kolvar och ringar från Volvo B20 motorer. Marna/Volvo Penta MB10 använder också kolvar från Volvo bilar. Samma sak med Fredrikstad Motor sina motorer,- Volvo B-20 där också. Sleipner,-en annan gammal norsk innombordsmotor använde kolvar och ringar från Opel Rekord 1900. Har du tur så finns det billiga kolvringar där det INTE står Volvo Penta på asken men som är samma ringar.
  36. 1 poäng
    När båtar tillverkas så läggs först en gelcoat i formen och ovanpå gelcoaten läggs glasfiber och polyester/epoxy. Gelcoaten kan vara i många färger (vitt, blått, svart, gult, rött...) och är alltid genomfärgad. Det går att slipa och polera en mindre skada och återfå "grundfärgen" på gelcoaten (förutom att den kan ha blekt genom åren). När gelcoaten blir sliten eller man vill byta färg på en båt så kan man måla om den. Ommålning sker ofta med en tvåkomponentsfärg som är slitstarkare än "vanlig färg". Det krävs ett omfattande underarbete med spackling av skador och slipning för att ommålningsresultatet ska bli bra och hållbart. Det går att måla med enkomponentsfärg men det får oftast göra om efter kortare tid. Det går att snygga till gammal sliten gelcoat (förutsätter att den inte är nedsliten till plasten) genom att slipa med våtslippapper och därefter polera med grov rubbing - finare rubbing- polisch. Det finns ett slippapper som heter Abralon som ger ett repfritt resultat.
  37. 1 poäng
    Ett alternativ, som finns på vissa ställen, är en sluss som sänker ner under en bro. Då hade man kunnat ha en helt fast bro.
  38. 1 poäng
    Dax att säga adjö till Götaälvbron. Ett bra sätt kan vara att gå in på SVT Play, och titta på ”Kurt Olssons sommartelevision” del 6. I ett avslöjande reportage beskriver Kurt en broöppning med mycket stor dramatik. Han överdriver dock en smula då han beskriver avståndet mellan körbanan och vattnet som ett ”stup på hundratals meter” om så var fallet hade det knappast behövs en öppningsvar bro, men ramperna hade ju blivit väldigt långa, Hisingen hade kanske inte ens räckt till...
  39. 1 poäng
    Grinig bryggranne som anmäler att någon bor i båten har hål i huvudet! Varför jag tänker så är att om någon vistas i sin båt blir det indirekt stöldskydd för grannarna. Grefab tillåter inte heller att vi kunder är med i frihamnsavtalet och därmed skall inte tyska och danska seglare kunna förtöja i Grefabhamnar. Varje år ser jag flera "främmande båtar" som förtöjer i Fiskebäck, naturälskande seglare som inte gör något väsen, bara de inte ligger på min plats när jag kommer tillbaka på söndagkvällen gillar jag dessa seglare av samma skäl. En tjuv bör inte första hand stjäla inom synhåll från båt med folk ombord. Det är bara svenskar som följer reglerna till punkt och pricka, söderut är man lite mer flexibel och det funkar oxå
  40. 1 poäng
    Enligt villkoren c. Kunden får inte nyttja båt vid förtöjningsplats eller på annan plats inom hamnområdet för eget eller annans boende med undantag för tillfällig övernattning. Vad som är tillfälligt framgår inte, men om man har ett "riktigt" boende så bör väl övernattning räknas som tillfällig oavsett hur lång tid det rör sig om. Det är ju inte den ordinarie bostaden.
  41. 1 poäng
    Inte så mycket till fråga, mer info 😊 För någon helg sedan låg vi ute vid en ön. När vi skulle hem smällde det till i ratten och all hydraulolja rann ut. Blev bogsering hem eftersom vi inte hade hydraulolja med oss (lärdom: ALLT måste med, i alla fall om ni frågar mig 😉). Har precis fyllt på med ny hydraulolja och här kommer ett tips till er som ska göra det: ha en skål över ratten när ni luftar systemet - jag hade det inte och när jag först gjort full rattutslag till styrbord och fyllt på mer olja och skulle svänga om till barbord blev det sådant tryck i rören så oljan sprutade rakt upp i taket 😂 Nu har jag sanerat olja och ska åka hem för kvällen ☀️
  42. 1 poäng
    Update - Nu är longblock utbytt, spridare bytta på båda motorerna. Allt fungerar bra, nya blocket inkört och fungerar fint. Här är lite fakta: https://olmarin.se/ Longblock och spridare (utbytes) inköpt på OL Marin (Pampas marina) Bra snabb leverans och support. Priserna ungefär som alla andra auktriserade Penta handlare. http://www.distansmarinmaskin.se/ och https://skargardensmarinmotor.se/om.html Utförde arbetet, lyft, flytt av delar, underhåll och återmontering. Helt fantastiska killar som verkligen är erfarna och känns trygga. Priser ink moms: 145 000:- Longblock 45 000:- Spridare (8 stycken då jag bytte på båda motorerna). 60 000:- Arbete inkl enklare reservdelar (slangar, ny oljesticka mm). 5 - 10 000:- övriga kostnader (traktorförare för motorlyft, hembyggt lyftok mm). Det svettigaste jobbet var faktiskt att ta ur golvet på akterdäck (då jag har en flybridge är det oftast byggt så man kan ta ur golvet vi motorbyte). Fint av tillverkaren, Galeon, att lägga teaken exakt så man kan skära mellan teakplattorna i nåtningen för att kunna lyfta golvet (inte en enda teak-bit blev skadad). Mitt smartaste beslut var nog att just ta ur golvet själv för att spara teaken. Alla marinor jag bett om offert på jobbet med motorbyte angav att de skulle riva ur teaken och med det kommer kostnad för att sätta dit ny teak. mvh Björn
  43. 1 poäng
    Ett trick som fungerar om man endast har en smart laddare och ett tomt batteri som laddaren inte vill jobba mot är att ansluta ett vanligt 9V-batteri parallellt med det dåliga batteriet en stund, Det tycker laddaren är OK att ladda mot.
  44. 0 poäng
    Det finns ingen lagstadgad ångerrätt (öppet köp) överhuvudtaget, det är något som företag ofta erbjuder som en service till kunderna, om de vill.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...