Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-09 på alla områden

  1. 4 poäng
    Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden. Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut. Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage. Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss. Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.
  2. 3 poäng
  3. 2 poäng
    Tyvärr är den enkla sanningen att det enda sättet att vara säker på att få ett kapell som passar är att ta ner en kapellmakare som måttar på den egna båten. Det verkar av någon anledning som det alltid är skillnader mellan båtarna. Dessutom kan man ju påverka slutresultatet ex. placering av dragkedjor och liknande.
  4. 2 poäng
    Ena änden (fören) är fäst i land och dragriktningen är i princip samma. Svajankring kräver ett ankare som lätt fäster på nytt om dragriktningen ändras. Så långt är vi överens. Inte i övrigt. Testa att dra i en ankarlina dels på en båt som är fäst i land med måttlig sidvind, dels en lina som du svajankrar i så märker du skillnad.
  5. 2 poäng
    Elproblem, toaproblem och ankarfrågor renderar alltid de längsta diskussionstrådarna här. Om man är enda båt vid en brygga eller i en naturhamn kan en sidvind tryckas på så hårt att ankaret draggar eller släpper helt. Om det finns fler båtar på läsidan kan situationen räddas om deras ankare håller, om det är bra ankarbotten. Om inte blir det en dominoeffekt då släpper allas ankare och det blir ett himla trassel. Om man har bra ankarfäste eller ligger i lä själv blir det ett bra tillfälle till underhållning, särskilt nattetid då man är uppe i pyjamasen, gastar och ropar och försöker att rädda det som räddas kan... Om, man är förutseende, och har möjlighet, kollar man in en väderapp eller lyssnar på kustväderprognos och bildar sig en uppfattning om kvällens, nattens och morgonens vindar och dess styrka. Då letar man upp en plats för natten där man har fören mot vindögat, eller i lä om det är möjligt. I annat fall får man lägga ett avhåll mot vindens riktning in till land, observera att bara sådana som går i 90 graders vinkel in mot land från båtens längdriktning håller båtens sida mot vinden. Om man drar in en lång lina från aktern i, låt oss säga, 45 graders vinkel, kommer denna lina att dra in båten i berget eller i bryggan om det piper i. Om man har jolle och extra ankare får man ro ut ett sådant i riktning mot den kommande vinden. Om man ligger i naturhamn skall man kanske ändå överväga att flytta sig till en mer skyddad gästhamn, bättre att göra den när det är ljust och ännu inte har hunnit blåsa upp, än i mörker med mycket blåst och kanske trassliga linor ombord. Under mörker med spring och hopp i land och trassel är det väldigt lätt att man skadar sig på olika sätt. Jo, det kan bli en ganska stor belastning på ankarlinan och ankaret om vinden trycker på i friborden, sannolikt blir det värre på höga flybridgemotorbåtar, på båtar med kapell och bomtält än på smäckra segelbåtar med låga fribord. Lösningen på just detta problem är att låta bli att ankra, just där och just då, att inte utsätta sig själv, båten och dess utrustning för onödiga risker och en massa trassel.
  6. 2 poäng
    Ja kan man inte göra något själv så blir det dyrt. Tex nya avgasdelar ligger runt 10000 kr och uppåt i materialkostnad beroende på fabrikat av delarna. Du måste provköra, ett vanligt problem brukar vara varmgång under belastning. Man bör köra runt 10-15 minuter i marschfart och innan ska motorn vara varmkörd. Har ska motortempen ligga stabilt och absolut inte börja krypa upp in i det röda fältet eller gå upp mot 100° Kör man riktigt hårt kan den hamna 94-95° men aldrig 100° Nu vet jag inte vad det sitter för instrument men original VP för den motorn är gjort för sjövattenkylning vilket då instrumentet visar ca 65° i mitten av den gröna skalan. Med sötvattenkylning så blir motorn varmare (vilket är en fördel) ca 82-86° vilket då gör att tempmätaren inte ligger i mitten utan ca 1 cm från det röda fältet. Det är alltså inget fel, men kan för en ej insatt upplevas som ett problem.
  7. 2 poäng
    För egen del så letade efter ursprunget till en extremt stark avloppslukt som blev nästintill outhärdlig när det var varmt och solen sken. Lång historia kort - det visade sig att lukten kom från en kortsluten battericell som kokade när solcellen laddade med följd att svavelhaltig gas läckte ut (lukten kändes redan på bryggan, dvs utanför båten). Jag rev ut halva inredningen och bytte alla slanga mm innan jag begrep vad som var fel. Expect the unexpected…😅
  8. 2 poäng
    Hej Vi har i SXK Västkustkretsen sedan 2016 monterat säkring och servat ca 2600 västar. Någonstans mellan 5 och 10% hade inte fungerat, nästan alla på grund av urskruvad eller lös gaspatron. För den som har en väst utan säkring och inte kan få en sådan monterad nu är det viktigt att öppna västen ofta och känna efter att gaspatronen sitter fast. Vi har spelat in en film där vi visar hur man själv gör service på sin väst. Under "montering av säkring" finns länken till filmen. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  9. 2 poäng
    Hej! Efter felsökning under gårdagskvällen hittade jag felet! Kabelskon vid oljetrycksgivarkontakten var ärgad och efter byte av kabelskor och rengöring av stift på givare spinner motorn som en katt 🙂 Tack för alla värdefulla tips i tråden och trevlig båtsommar 😉
  10. 2 poäng
    Jag vet att det rekommenderas att byta vartannat år, men det kommer inte att hända. Jag har haft min båt sedan 2006 och ännu inte bytt. Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre? Min kylarvätska ser ut som ny = ingen pågående korrosion och det räcker för mig. Sedan får andra göra som de tycker känns bra.
  11. 1 poäng
    Stort tack för alla svar! Nu har jag lite att tänka på och pyssla med
  12. 1 poäng
    Inte dumt alls! På den kabelskon finns dessutom redan ett hål för lödtenn (om man vill)
  13. 1 poäng
    Så här kan man också göra.
  14. 1 poäng
    Kapellet klart. Blev väldigt enkelt gjort, inte supernöjd men det fyller sin funktion!
  15. 1 poäng
    Är det inte såna man skruvar på själva knappen som är gängad, så den åker ut och släpper ”knipet”?
  16. 1 poäng
    Håller med! Det är skillnad på hur kabeln "reagerar" på att pressas (som blir långsamt) och slås (som blir snabbt). Allt hinnet inte lägga sig till rätta och flyta ut vid ett slag tror jag.
  17. 1 poäng
    Har man dessutom en stor hög motorbåt ( mindre lada ? ) så vill det till att ankaret gör sitt jobb . Inte kul när det draggar och fören börjar stöta mot klippan. Tycker man stirrar för mycket på vad båten väger utan kanske ska börja fundera på hur stort vindfång den har.
  18. 1 poäng
    Grejen är ju att den ena änden av båten är fast förtöjd i land, så båten kan inte "rymma", och båtens riktning, och därmed dragriktningen för akterankaret, hålls inom en ganska snäv vinkel. Akterankaret behöver alltså primärt bara hålla i en riktning, och det är en mycket enklare uppgift än ett svajankare har.
  19. 1 poäng
    Jag håller inte riktigt med. Vid ankring med fören mot land kommer ibland vinden in mot sidan av båten och eftersom båten inte snurrar med fören mot vinden blir trycket ibland större vid ”landankring” än vid svajankring där ju aktern svänger iväg från vinden och vinden bara har ”kortsidan” av båten att suga tag i. Sen vad som krävs för att sova gott är lite olika.
  20. 1 poäng
    Använd denna. Putsa upp kabel ände först. Pressa ordentligt. Lägg på fett enligt ovan. Och olika, storlek - diameter är det på batteripolena. Och därmed hålet i polskon.
  21. 1 poäng
    Låter som en bra idé, quick fix nu och en permanent lösning i höst. Tack för bra tips!
  22. 1 poäng
    Tack för snabbt svar. Finns det någon risk med att använda en sådan polsko som du länkar till jämfört med en som pressats på? Finns det ökad risk för oxidering eller liknande? Känns ju spontat betydligt enklare med en sådan sko (fast kanske inte lika snyggt..)
  23. 1 poäng
  24. 1 poäng
    Var i båten och skruvade bort instrumenten. Det såg hur fint ut som helst. Skall följa kablaget ned mot motorn då jag tror att det är där det ligger.
  25. 1 poäng
    Intygar omdömet om Svensk Turboservice! Extremt proffsigt och service-minded (och prisvärt jmf nytt!) Tyvärr genomförde jag mitt turbobyte någon månad innan den här tråden fick sitt mest nyttiga innehåll. Men jag fick ihop det ändå på egen hand! Jag kan alltså rekommendera både firman ovan och att byta till en renoverad turbo. Kompletterade turbobytet med nya elektriska trimplan och automatik ACS RP från Mente Marin. Nu formligen studsar båten upp i plan - utan en massa fäppel med trimplan och drevtrim. Toppfarten har gått från 23 till 28 knop och det är en ren fröjd att köra båt igen! 😄
  26. 1 poäng
    Ett tips kan vara att spara vatten från kondenstorktumlaren, avfuktaren i tvättstugan eller från andra prylar som levererar kalkfritt och jonfritt vatten. Koka upp vattnet innan det ska användas så försvinner syret också.
  27. 1 poäng
    Nej, den slutsatsen går inte att dra från detta. Jag skulle säga att det är oförändrat. Sista stapeln visar bara förra året och början av detta, så där är det för stor möjlighet för en enstaka period med hård vind att påverka totalen. Jag funderade på att inte ha med den just för att den riskerar att feltolkas, min förklarande text till trots. Första årtiondet är inte heller komplett utan innehåller bara knappt andra halvan, 1966-1969, vilket också gör den stapeln känsligare för enstaka avvikande år. När det handlar om tiondels m/s variation är det ingen trend att tala om.
  28. 1 poäng
    Åtgärdat nu med hjälp av en kompis. En annan fråga. Vad är det viktigaste grejerna att ha på båten för att kunna fixa enklare fel? Typ filtrer, packningar, tändstift etc
  29. 1 poäng
    Ett 7,5kg alt 10kg Brucekopia + 2m kätting resten ankarband eller lina borde passa din båt. Det finns så klart massor med andra bra ankare och Bruce är kanske inte bäst på någonting men väldigt allround och funkar på de flesta bottnar vid landförtöjning. Förmodligen Sveriges vanligaste akterankare. Dessutom är det förhållandevis enkelt att få loss när det dras rakt upp. Vad har du för ankare nu?
  30. 1 poäng
    Jo, vid lite uppförstoring ser det ut att vara standardlösningen med ett plåtbleck som pressar fast huset i läge (fäst med de oftast tre omnämnda skruvarna): Tycker mig även kunna ana lite streckmarkeringar ovanpå...
  31. 1 poäng
    Motorn i sig är en ganska skottsäker maskin. Är en Cheva (GM) i grunden. Att den är nymålad betyder inte ett skvatt, men den är sötvattenkyld vilket är ett plus. Om det nu inte är så att sötvattenkylningen monterats på nyligen, då är det inte fullt så stort plus. Vad jag kan se så har det läckt lite rostvatten mellan knä och limpa på vänstersidan. Här ska man vara kritisk för läcker det utåt så kan det läcka inåt vilket är obra. Jag observerar också att det sitter lika ventilkåpor på bägge sidor (oljepåfyllnad) vilket tyder på att det kan vara ett hopplock av olika delar. Betyder inte att det är dåligt men kan ju tyda på en tattarrenovering, igen var kritisk. Kan du inget, så som skrivits, ta med någon som kan.
  32. 1 poäng
    Jag minns ett tillfälle här på västkusten, mycket lokalt. Jag befann mig vid bryggan nere i ruffen då det började skaka i hela båten, lutningen ökade uppemot 20-25˚. Jag fick hålla hårt i skjutluckan för att den inte skulle blåsa bort, fendrarna pekade med sträckta linor rakt upp! Jag var helt ärlig ganska rädd där ett tag att hela riggen skulle ge sig eftersom det runtomkring låg större båtar med större riggar som med lätthet kunde mosat även min båt och det sket sig. Efter några minuters helvete med ljud och vindstyrkor uppemot 60-70 m/sek så mojnade det lika fort som det började. Men under de minuterna så piskades vattenytan så hårt att väldigt mycket vatten fanns i många sittbrunnar och ett par mindre öppna båtar sjönk vid sina bryggplatser. Senare när jag gick upp på land för att se förödelsen så var det ett tiotal båtar som hade vält och ett par hade blåst iväg 60-70 meter från där de tidigare stod. Denna tromben var helt oanmäld och inga kraftigare vindstyrkor var väntade. Så här efteråt är jag glad att jag bestämde mig för att inte segla just den dagen.
  33. 1 poäng
    Det var likadant i vår båt. När vi köpte den var septiktanken utbytt mot en rostfri, den gamla aluminiumtanken hade troligtvis sprungit läck men det visste vi inte då. Efter köpet bytte jag toastol och samtliga slangar samt installerade varmvattenberedare och det blev mycket bättre luktmässigt men något var kvar. En kort tid efter, en dag när vi kört ca en timma la vi till i en gästhamn och då hörde jag hur färskvattenpumpen gick (trycksystem) och det visade sig att en varmvattenslang hade glidit av inne på toa och tömt 50-100 liter vatten i "kölsvinet" (detta är en planande motorbåt) så när jag lyfte på en durklucka i ruffen var där fullt med lätt brunfärgat ljummet vatten trots att jag torkat rent detta utrymme tidigare. Men nu hade vattnet sköljt runt under midkabin och i skrymslen under durkarna som inte gick att komma åt, så det var bara att pumpa ut, och efter detta försvann tur i oturen, den sista unkna lukten.
  34. 1 poäng
    Ja be att få kvitto på utfört arbete alternativt kvitto på utbytta delar, både på reparationer samt löpande service. Be även om redogörelse för när reparationerna var gjorde samt hur service utförts. När byttes t.ex avgaslimpor och knä. Tändstift, impeller. när packades drevet om senast, oljebyte i drev, bälgar, har växelkonan bytts? Men be om en allmän redogörelse först, sen kan du ställa riktade frågor om bl.a det jag nämnt. Listan på saker att kolla kan göras lång men det är inte lätt att få med allt i en post
  35. 1 poäng
    Vad är det för båt och hur sitter tanken monterad? Högt eller lågt? En klubbkompis hade en gång en båt där hela innehållet i den högt placerade tanken for ut i underkant vid ett klantigt slangbyte, 80 liter koncentrerad skit ner i kölsvinet och upp under hela inredningen! Trots många och noggranna rengöringar återkom lukten när båten vart fuktig inombords. Kan ju sitta något någonstans även i din båt?
  36. 1 poäng
    Ett lokalt fenomen inträffade i mälaren för några år sedan...låg för ankar i en vik utanför Drottningholm och det var i princip vindstilla. Plötsligt, som en blixt från en klar himmel kom en by som säkert höll 17-18 m/s. Sjökortet flög nästan i sjön, duk och mat blåste omkull, sprayhooden blev ett segel och förde båten framåt. Jag undrade om det möjligen var en tromb eller motsvarande "dust devil" på vattnet som ingen sett men det var helt enkelt klarblå himmel och inget vatten som som roterade. Efter ett par minuter försvann det och stilla igen. Mycket märkligt och något jag aldrig upplevt tidigare. I vart fall inte så extremt.
  37. 1 poäng
    Alla motorer kan se ut som nya. Det är bara färg. Historik, dokumentation och framförallt...hur låter den och hur går den?
  38. 1 poäng
    Eftersom ni är två vuxa med två ganska stora barn hade jag valt en större båt. Jag hade även valt ett känt båtmärke. Tex Linder 440 om ni vill ha ALU. Tveksamt om motorn du länkar till kommer hålla måttet och det kommer förmodligen ta hela dagen att åka till era kompisar, om batteriet räcker🙂. Rådfråga en Marina om lämplig motor men personligen hade jag valt en 4-taktare, 5-10 hk. En elmotor behöver även solceller osv för att ladda batterierna om du inte har ett vägguttag i närheten. Springer ganska snabbt iväg i kostnader.
  39. 1 poäng
    Jag har kört aluminium de senaste 20 åren och gillar tåligheten jämfört med plastbåtar. Men, som Busteri, skriver så växer det sjögräs och annat på dessa då det inte finns ngn bra bottenfärg. Jag tycker det ser ut som en riktigt robust byggd båt. Samtidigt väger den bara 75 kg och ser ut som att den kan vara rätt rank. Säkert inte ngt problem vid körning, men kan vara lite spännande att kliva ombord i om man är ny på sjön. Angående el-motor så är jag väl mest orolig om det finns kraft nog i motorn. Båten rekommenderas med 9,9 - 15 hk och den där elmotorn är på 1,6hk. Även om man inte har bråttom så vill man kunna manövrera och styra båten om det blåser lite. Båten funkar säkert, men fundera på om det inte vore bättre med en 6-8hk tyst fyrtaktare.
  40. 1 poäng
    Har tiltat ner den till lägsta hålet. Innan satt det näst längst ner. Kan tillägga att när den börjar varva upp så räcker det med att släppa lite på gasen så den går ner till 5 knop och så går den kanon i 5 knop.
  41. 1 poäng
    Hej Chiligarden, välkommen till MG. Klokt val med aluminium: I princip underhållsfritt. Däremot är det bra och känna till att det är svårt och få bort repor och bucklor från aluminium. Samt att man har koll på galvanisk korrosion och att sjögräs sätter sig på skrovet efter ett tag i vattnet. Det är mina erfarenheter med aluminium. Men en båt i den storleken kan vara ganska rank och det är nog bra och ha undersökt olika båtalternativ och se vad man är ute efter. Annars är det nog smart drag med elmotor. Det kommer inte gå snabbt och om vinden ligger på så måste du nog vara aktiv i styrningen för att hålla rätt kurs. Men du bör undersöka batterialternativ också, vilket är minst lika viktigt. Samt hör med försäkringsbolaget. Bra att båten är CE-märkt, men finns det flytkroppar under bänkarna, om båten skulle sjunka i alla fall? Lanternor. självläns och länspump är nog bra och beakta. Önskar dig stort lycka till i köpet av en ny båt
  42. 1 poäng
    En fast strömbrytare för ned och en momentan återfjädrande för upp? Det finns väl en anledning till att man har just återfjädrande strömbrytare, vad tror du händer om du slagit på strömbrytaren för fällning och måste springa ut på däck för att bära av eller göra någonting annat och glömmer bort att ankarspelet matar ut..? I bästa fall kanske automatsäkringen löser ut när kättingen närmar sig slutet, ja om nu ändan så sitter fast i båten, i värsta fall tuggar ankarspelets motor sönder kuggarna i växellådan. Sedan är det så att ankarspel inte sköter sig själva, dom måste övervakas, behåll original strömbrytare. Komplettera istället med en hemmagjord fjärrkontroll med kabel akterut, jag har en sådan, en manöverlåda med två återfjädrande tryckknappar, upp och ned, som egentligen var avsedd för en vinsch. Flera här på forumet har också en billig trådlös fjärrkontroll som används för vinschar på terrängbilar och fyrhjulingar, jag hade sådan i förra båten, funkar bra! Någon här på forumet har trampkontakter till ankarspelet... eller var det till bogpropellern...? Ja det kan man ju också tänka sig så har man händerna fria. När du sedan lättar ankaret kan det vara så att du måste hjälpa kättingen att sprida ut sig fint i ankarboxen så att det inte bildas en stack eller pyramid där som stoppar upp och hindrar ankarspelet att mata in resterande kätting. Fy farao för pyramider! Som jag tidigare skrivit, prova och testa, se hur det fungerar, sedan kan du ju modifiera.
  43. 1 poäng
    Bränsletrycket? i en Diesel är ju bränsletryck avgörande, för mycket -> sotar svart, för lite -> ingen kraft. Eftersom en diesel alltid går med luftöverskott (finns inget spjäll i förgasare som på bensinare) så är det bara bränslet som avgör så länge turbon laddar. Alltså, om den inte ryker så kanske det går att ställa upp mängden bränsle?
  44. 1 poäng
    Lilluttern blev såld på 5min på blocket,behöll kärran så när ryggen är fixad o rätt båt dyker upp är jag redo.Väntar nu på MR röntgen och hoppas den visar vad som strular,riktigt frustrerande med bad back.
  45. 1 poäng
    Vi seglade över Atlanten med ARC till Saint Lucia och tillbringade 4.5 underbara månader i Västindien. Den 30/4 lämnade vi Västindien och 24,5 dygn senare kom vi till Horta på Azorerna. Vi fick tuffare väder på överseglingen tillbaka. 24 m/s och gigantiska vågor vilka bröt bakom oss och vattenfyllde sittbrunnen några gånger. En våg träffade en solpanel på mantåget vilket ledde till att en mantågsstolpe böjdes och fästet gick sönder. Mantågsinfästningen i pulpit gick av och teaklisten runt mantågsstolpsfästet sprack. Allt nu fixat i Horta. Efter att ha tankat dålig diesel i Sint Maarten fick vi problem med spridarna när vi nådde stiltjebältet. Gjorde motorn väldigt svårstartad. Spridarna byttes i Horta. Nu laddar vi inför nästa etapp upp till Engelska kanalen och Cherbourg. Annars har vi inte haft några större problem med båt eller utrustning.
  46. 1 poäng
    Vill dela med mig om hur man inte skall montera mastreflex. Jag var trött och stressad och ensam med förberedelser inför påmastning, 3 fel av 3 möjliga. Reflexmaterialet nyper direkt och det påminner om klistermärkena på registreringsskyltarna som togs bort för några år sedan. Försöker du ta loss för att fästa om bryts de i delar. Försök inte att klippa med sax, följ rådet tidigare i den här tråden och använd brytbladskniv mot en skärbräda, en plankbit var inte bra. På 17 meters avstånd syns det inte att det blev lite luftbubblor och att jag klistrade lite fel. Igår när jag hissades upp i masten för att fixa till checkstag (dynema) som fastnat på fel sida om radomen slog det mig att på en äldre genomgående mast som vår finns det hål efter beslag som flyttats (idag sidomonterad radom, i original rakt förut) och då skulle man kunna rengöra med isopropylalkohol och sätta SOLAS smala vita reflexer över hål på framsidan. (Varje minskning av vatten inne i masten är välkommet.) Personligen vill jag inte riskera mörkerseende med reflexer på bom eller på mast synligt från sittbrunnen. Ficklampljus reflekteras helt fantastiskt nu på masttoppen (2 orange ark för ett varv runt masten och 2 rader med vit Solas reflexband). Ett tips är att inte förvara inköpt Solas reflex tight ihoprullad för då skrynklas skyddspapper och reflexbandet (har legat kanske 2 år hemma i garaget).
  47. 1 poäng
    Förstår om detta är ett känsligt ämne. Alla har rätt till sin åsikt, och att uttrycka den. MEN! Undvik att håna, hota och spotta. Håll er till ämnet med en vänlig ton så blir det bra! Har rensat tråden på det dummaste... Trevlig söndag och glöm inte att det är morsdag. Tack på förhand från ett soligt Göteborg! //stavhammar
  48. 1 poäng
    Nu är vi på Tenriffa och har innan dess besökt El Hierro, La Palma, Madeira och Porto Santo. Inga problem att komma till dessa öar. I Porto Santo fick vi ta ett kostnadsfritt Covid-test som vi fick svar på dagen efter. Därefter fick vi gå iland och röra oss fritt. Nu väntar några veckor på Teneiffa, La Gomera och Gran Canaria innan vi seglar över Atlanten med ARC. Lite småreperationer ombord, men inget allvarligt än så länge.
  49. 1 poäng
    Får väl se efter nästa säsong, om färgen sitter kvar.... Jag har slipat metallrent och grundat med epoxygrund, slipgrund och sen epoxygrund ett varv, för att till sist spraya med 2 komp epoxyfärg.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...