Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-06 på alla områden
-
2 poängIgår var det äntligen dags för sjösättning. Båten stått klar på trailer hemma. Kom bara några km så ser jag i backspegeln att vänster hjul på trailern börjar vobbla. Tur att det var just vid en avtagsväg. In och stannar. Ser direkt att hjullagret till axeltappen gett sig. Svär över mig själv som brustit i underhållet. Nu vill jag varna er andra att se till att fetta in ordentligt till hjulaxel/lager. Jag kommer nu ihåg att ihöstas backade jag lite långt med trailern och det kom vatten upp till hjulaxeln. Hade jag haft ordentlig med fett då hade nog allt varit ok. Men hur löste jag båten vid vägkanten på obrukbar trailer? I bilens assistansförsäkring ingick släp. Bärgaren kom och tog upp både båt och trailern. Körde hela vägen till slipen, sjösättning som en dans😃 Kostade endast 1500 självrisk. Värt varenda spänn. Nu har jag ända till hösten på mig att fixa trailern.🥴
-
2 poängJo, med facit i hand, ja. Men tänk på - som nämnts ovan - att man ofta inte vet omfattningen förrän man slutfört reparationen. Inte verkstaden heller. Och hade de direkt föreslagit en renoverad motor för 75' så hade du säkert sparkat bakut och bett dem reparera (eller gått någon annanstans och aldrig talat med dem mer), eftersom det känns orimligt mycket och måste bli billigare än så att reparera en motor som "nyss gick". Saknar fortfarande den sakliga, kronologiska redogörelsen för vad som hänt och vem som gjort vad för att helt förstå bilden....
-
2 poängMålsättningen när jag startade renovering var att sjösätta till midsommar, kanske inte helt realistiskt i nuläget men jag kör på tills det är klart. Det som återstår är: Sidopaneler Slipa och olja trädetaljerna Stegen till flybridge Ratt + reglage + joystick till bogpropeller Anod till bogpropeller Knapar mm Ruta till flybridge Ruffdörr Rufflucka Återmontera drevet Sits på flybridge Plasta igen fd genomföringarna Måla innertaket Nya batterier Lanternor Topcoat på de fläckar jag slipat för djupt Vaxning Storstädning/sanering Skruva i dyvikan...😅
-
1 poäng
-
1 poängUrsäkta senkommet svar. Syftet var bl.a. att få motsidan att visa sina kort. 🙂 Vad har du fått reda på? Alla kort har ju legat med framsidan upp hela tiden.
-
1 poängTack för svaret, värdefullt, får jobba vidare efter dina anvisningar 🙋♂️Uffe
-
1 poängRemskiva A sitter på vattenpumpen och hålls på plats med dom fyra sexkantskruvarna. Har den ramlat bort/sitter löst så har ju något gått sönder eller samtliga skruvar saknas
-
1 poängHar du kollat hur det ser ut i andra ändan, vid förgasare/insprutningspump och vid backslaget/drevet. Om du kopplar loss vid dessa ställen är då reglaget lika stumt? Men eftersom frilägesknappen inte går att trycka in är det mer sannolikt att det är något som låst sig i själva reglaget, svårt att säga vad, det bästa är ju för dig att skruva loss det och titta efter. Det är ju en del mekanik som skall fungera tillsammans där det räcker att en arm eller en matrisplatta kommit litet snett i förhållande till varandra för att det skall bli fel. Konstiga saker kan även inträffa om reglagevajrarnas höljen lossat från plattan där dom skall vara fixerade. När det är inbyggt kan det ju även hända att någonting annat ramlat ned på reglaget och fastnat i mekaniken. En kompis förvarade fiskespön i kanalen i sidan där reglaget sitter på hans båt, en gång hade toppen på ett spö fastnar i mekaniken och låst den i backläget. Toppen på det spöt gick sönder. För mig hände det i Nimbusen att höljet till fram/back vajern hade lossnat, då låste sig reglaget åt ena hållet och det gick inte att vare sig backa eller lägga i friläget. Tjuriga reglage jag har haft har gett med sig då man med en del kraft rycker i reglagearmen samtidigt som man trycker på frilägesknappen med stor kraft ett det gör ont i den tummen man trycker med, då har det hänt att det lossat.
-
1 poängBegreppet "halvplanande" idag är i allmänhet begreppet för en planande båt fast med mer "skrot" kvar i vattnet i planingsfart. Typiskt exempel är planande båt med rak axel och lite köl (istället för drev) som lite felaktigt kallas "halvplanande". Den röda kurvan ovan har alltså föga med den typen av "halvplanande" båt att göra, bara som förtydligande. Det kan man också se om man jämför min kurva (på en NB870, s.k. halvplanande med axel/köl) med den blå, som ju är väldigt lika. Egentligen fel att kalla denna planande rak-axelbåttyp för "halvplanande" (då det ju är planande skrov fast med axel istället för drev) men det har blivit någon slags de-facto standard. Dock inte mindre fel för det, och högst förvirrande.... T ex min nuvarande (Skilsö 35) kallas ofta för "halvplanande", då den har rak axel och lite köl. Trots att den toppar 30 knop, vilket är helt fysikaliskt omöjligt om den inte skulle plana 😛
-
1 poängFärgen visar inte vilken typ av glykol du har i systemet. Både etylen- och propylenglykol är färglösa vätskor, tillverkaren färgar glykolen.
-
1 poängPå kajaker, sup-brädor och kanoter stryker man bara lite Roundup inför varje åktur så glider det bra. Roundup funkar exceptionellt bra på kajaker när man skall göra eskimosvängen, det säger ju sig självt liksom... 😀
-
1 poängMögel äter inte kapell, det äter det som sitter på kapellet. Matos, hårfett, smuts från kladiga händer, mm, mm. Lägg kapellet i 40°C vatten i 24 timmar i början av augusti för att bli av med all mögelmat så undviker man problem i många år. Det går säkert att tvätta insidan på andra sätt om det är svårt med blötläggning.
-
1 poängBåda institutionerna i det här fallet finansieras av finska staten. Ingendera uttalandet gjordes i namn av någondera institutionen utan var bara konstateranden enamerande från respektives studier, kunskap och erfarenhet. Mellgårds konspirationstourette när forskning och fakta inte passar hans åsikter och sätt att resonera pekar på ett fenomen man ser allt oftare, framförallt inom populistisk politik som ofta låtsas vara intresserad av varifrån olika fakta kommer och vem som kan tänkas vara den konspiratoriska kraften bakom. Det här öppnar helt klart för följande frågeställning: Hur skall forskning vara finansierad för att dess framkomna fakta skall ses som trovärdig av alla? Mellgård har säkert en åsikt men knappast fakta i den frågeställningen också....
-
1 poängÄr du inte mer intresserad av att segla än att du kan vänta med att sjösätta till 2030 kanske du skall överväga att sälja båten..? 🙂 Och om du behåller den; hur gammal är du sommaren 2029 när du skall skrapa båten?
-
1 poängJa, ungefär så låter det. jag hade en kille som hjälpte mig att få fast en ny oljebehållare då den hade börjat läcka och är svår att komma åt. Ska kolla om någon anslutning fått åverkan.
-
1 poängDet är väl skrovet i sandwich som är frågetecken på de där båtarna om jag minns rätt. Måste undersökas noga att ingen fukt kommit in där.
-
1 poängOm pumpen startar men solenoiden inte öppnar ventilen så blir ljudet det samma som när kolven gått till yttre ändläget = inget flöde i systemet.
-
1 poängVad ska du ha för snipan? Måste vara billig nu när du offentligt visat alla misstag? Nä, allvarligt, stort tack för all inspiration och erfarenheter! Bra jobbat, och kul att läsa! Får mig att fundera på att skaffa en sekundär båt som jag kan renovera och pyssla med på vintrarna. Drömmer lite om att renovera upp en gammal stålbåt...
-
1 poängJag har gjort över 30 reparationer av avgasportar och det har alltid fungerat. Man tar bort stålringen, fräser ur och monterar en större ring. Om du inte tror det här så kanske det är bättre att du löser detta på ditt eget sätt.
-
1 poängÄr väl ett ypperligt tillfälle att träna på att mecka, finns på youtube hur man byter frostbricka, ingen raketvetenskap precis Eller så pratar du med förre ägaren att fixa problemet. Sedan kan det ju naturligtvis vara så att det finns ett annat fel som gör att det läcker. Att äga en gammal AQ115 utan att kunna skruva är ingen bra kombo, blir gärna dyrt om man ska lämna in varje gång det krånglar. Så det är läge att kavla upp skjortärmarna.😀
-
1 poängTS, det blir tämligen rörigt när du kör samma sak (jo, det är det) i två trådar. Jag och många fler svarade i den andra: Jag kopierar ur den andra tråden, där du faktiskt har skrivit: "Har fått en saftig faktura för detta.".... Om du vill ha bra svar, TS, så gör som jag skrev i den andra tråden: Redogör sakligt och i kronologisk ordning för vad som hänt sedan förra sommaren, och med så lite värderingar som möjligt. Och räkna till tio innan du börjar skälla på forumdeltagarna för att de inte förstår dina (något osammanhängande) inlägg. Då är chansen störst att du också får sakliga och användbara svar tillbaka. 😉
-
1 poängDen som ansvarar för din bottenfärg är nog du själv och ingen annan 🙂
-
1 poäng
-
1 poängFortsättning följer! tveksamt om det finns något intresse men det är roligt att ha en tråd att titta tillbaka på om några år! Det var dags för att plasta! För styrka och vattenskydd. Sen blev det en del glasfiberspackel för att jämna till kanter och skarva samman reling med fribord. Det slipades ner och blev jämt och fint. Slängde sedan på färg på inredningen det kommer komma på en matta över men mest för att skydda från vatten. Sågade också upp en lucka i aktern till förvaring och komma åt alla delar på båten. Slipat ner friborden för att måla på ny färg. Börjat klä inredningen med matta, svårare än jag räknat med som vanligt men det blir bra till slut. Dragit el till motor. Två batterier, start plus förbrukare. Tar med båten till jobbet för att måla inomhus, det kommer ske till helgen.
-
1 poängAll utvändig gelcoat färdigslipad och polerat. Ca fyra dagars heltidsjobb. Råkade slipa igenom på ett par ställen, kommer att spackla upp och slipa vid senare tillfälle.
-
1 poängEfter kromningen så blev de istället så här. Imponerad att det gick att få till dem så bra, kul att gamla grejor får nytt liv.
-
1 poäng
-
0 poängVi tar det en gång till. Den andra tråden handlar om begrepp som jag inte blir klok på. Det står klart och tydligt. Ingenstans skriver jag att jag inväntar någon saftig faktura. Det har du hittat på helt själv,man kan undra vad du får ut av det. Det känns inte som du har kompetens att svara på frågorna som jag behöver svar på,så om du inte har något vettigt att tillägga var god sluta skriv i denna tråden.
-
0 poängVad var meningen att klistra in ett befintligt inlägg skrivet av mig i denna tråden? Du svarar inte på frågeställningen heller. Sist men inte minst så handlar detta om kostnader vilket inte näms i den andra tråden. Läs om tänk rätt. Om du har problem med något så raportera det istället för att kladda ner denna tråden. Ha en fortsatt prima dag kaptenen
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00