Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-05 på alla områden

  1. 1 poäng
    Liknande sak hände mig för många år sedan med en 140-motor. Då var det fjädrarna i ryckdämparen, lamellen på en bil, som lossnat och låste motorn. Blocknyckel och långt rör användes, men motorn gick inte att rubba.
  2. 1 poäng
    bygger inte denna på b23 eller b230? ventilerna brukar klarar sig på bilmotorerna i alla fall.
  3. 1 poäng
    Hallå jens Har du fyllt på kylvästska efter du bytte termostat?? Om du fyller i för mycke så att expansionkärlet fult. Kan det bli cirkulations svårigheter. Prova att minska nivån i kärlet. Så att du får 2-3cm lägre nivå när den är kall Torgny.
  4. 1 poäng
    Töm resten av kylsystemet, spola igenom det och köp sedan en kvalitetsglykol som stämmer med det din motortillverkare föreskriver.
  5. 1 poäng
    Min första tanke är att kamremmen sagt upp sig, iså fall är det ventilsallad i motorn.. Vet Du när kamremmen byttes senast? Perra.
  6. 1 poäng
    Vi seglade över Atlanten med ARC till Saint Lucia och tillbringade 4.5 underbara månader i Västindien. Den 30/4 lämnade vi Västindien och 24,5 dygn senare kom vi till Horta på Azorerna. Vi fick tuffare väder på överseglingen tillbaka. 24 m/s och gigantiska vågor vilka bröt bakom oss och vattenfyllde sittbrunnen några gånger. En våg träffade en solpanel på mantåget vilket ledde till att en mantågsstolpe böjdes och fästet gick sönder. Mantågsinfästningen i pulpit gick av och teaklisten runt mantågsstolpsfästet sprack. Allt nu fixat i Horta. Efter att ha tankat dålig diesel i Sint Maarten fick vi problem med spridarna när vi nådde stiltjebältet. Gjorde motorn väldigt svårstartad. Spridarna byttes i Horta. Nu laddar vi inför nästa etapp upp till Engelska kanalen och Cherbourg. Annars har vi inte haft några större problem med båt eller utrustning.
  7. 1 poäng
    Har du cirkulation på sjövattensidan blir min nästa fråga, utbytet av kyla/värme sker ju i värmeväxlaren, avsaknad av kyla leder till varmgång
  8. 1 poäng
    Aldrig fel att ha en startmotor som reservdel och barlast ombord.
  9. 1 poäng
    Kanske kommit luft i systemet. Kör flera gånger ett åt gången fullt in och ut. Jag får av någon anledning göra det varje vår och kanske någon gång per säsong. Men jag har inget hydraulikläckage. Aldrig fyllt på och nivån i höjd med max. Men på något sätt letar det sig in lite luft. Det kan vara värt att pröva.
  10. 1 poäng
    Stora till lilla, då gick den igång! Sen upptäckte jag att (trångt att se), att kontakten strömmen till start glappade, helt sotig och gick att fingra av kontakten. Rengjorde med wd40 och sandpapper tills det blänkte. Sen sa jag åt svågern att stå i akterruffen och kolla om det gnistrade på polerna som det gjort för dig, men då startade den istället! Hade precis åkt 8 mil imorse och köpt en begagnad startmotor...men, men, jag ropar inte hej än!
  11. 1 poäng
    Behöver tack och lov inte målas @Georg_Ohm, rostfri propp den här gången. På den tiden jag hade målad aluminium var det inte lätt att få färgen att sitta. Det gjorde i och för sig inte så mycket, Propellertrim tjänade bra på mig under åren när jag lyckades använda propellern som grävskopa utanför bryggan mer än en gång. Man borde ta hit ett mudderverk.
  12. 1 poäng
    Ser ju mest ut som en skada i lacken, ok, litet nagg i kanten. Jag vet inte ens om du behöver plocka upp filen ur verktygslådan, det räcker nog med litet smärjelduk, och sedan på med ett penseldrag med grundfärg och ett med ytfärg enligt tillverkarens rekommendation, ja om du ens behöver måla...?
  13. 1 poäng
    Lagerviks Båtvarv AB, Blidö. Björnhammarvarvet kanske har också. Ingemar
  14. 1 poäng
    Så där ser väl alla propellrar ut! Jag skulle nöja mig med att fila bort graderna och ta lite smärjelduk för att jämna till det sista.
  15. 1 poäng
    Mot märkliga elfel hjälper alltid släggan.
  16. 1 poäng
    Jag har tagit ner växelhuset och termostaten och spolat, länge, Därefter har jag provkört med "spolmuff" på flera minuter, inget larm. Provkörning i sjön gick bra! Problemet löst? Hoppas det! Anders
  17. 1 poäng
    Ang kemisk metall så kan jag tala om att det fungerar inte. En släktings motor hade det där felet, han försökte med allt möjligt, kemiskmetall, pannkitt och diverse annat klet. Inget fungerade. Så fort det blev varmt så släppte skiten och hålet var ett faktum igen. Men att du testar kostar ju inget😀 Ända raka är att svetsa eller byta topp. Ingemar säger ju att det går att fräsa, vilket jag inte trodde när det ser ut så där, trodde nog att skadan var för stor för den reperationsåtgärden. Men frågan är om du kan få tag i någon som har fräsverktyget. Om du ev måste lyfta toppen får åtgärd så skulle nog jag köpa en beggad topp på skroten, den är ju noll anfrätt i avgasportarna.
  18. 1 poäng
    Tack för all hjälp-det räckte med en slägga på fälgen så släppte det. Nu rullar det bra med och utan el 😃
  19. 1 poäng
    Inga problem. Stålringen ska bort innan man fräser in den nya som inte är av stål. Däremot måste den avdragna skruven bort eftersom man monterar fräsen i skruvhålen. Ingemar
  20. 1 poäng
    Hej. Det går oftast bra att fräsa avgasporten i båten, men det förutsätter att det finns någon som har verktyget har tid att åka till båten. Eller att båten körs till den verkstaden. Om det inte går så är det enklare att sända cylinderlocket. Jag och några till har verktyget. Ingemar
  21. 1 poäng
    TS, det blir tämligen rörigt när du kör samma sak (jo, det är det) i två trådar. Jag och många fler svarade i den andra: Jag kopierar ur den andra tråden, där du faktiskt har skrivit: "Har fått en saftig faktura för detta.".... Om du vill ha bra svar, TS, så gör som jag skrev i den andra tråden: Redogör sakligt och i kronologisk ordning för vad som hänt sedan förra sommaren, och med så lite värderingar som möjligt. Och räkna till tio innan du börjar skälla på forumdeltagarna för att de inte förstår dina (något osammanhängande) inlägg. Då är chansen störst att du också får sakliga och användbara svar tillbaka. 😉
  22. 1 poäng
    Bara att beklaga, toppen måste bort och är skrot om du inte kan få tag i någon som är duktig på att svetsa aluminium och även planfräsa packningsytan efter svets. Dock så tror jag det blir billigare och köpa en biltopp på skroten och flytta över kamaxeln. Tror marinkammen skiljer mot bilvarianten, men är inte säker på b23. Ny avgaslimpa åker du också på att köpa.
  23. 1 poäng
    En ny sådan motor kostar i runda slängar 70’ Så man kan tycka att de borde diskuterat detta med dig innan de satte igång med ett sånt stort arbete. Kostnad för en felsökning och större reparation kan tyvärr kosta mkt, dvs fakturan är rimlig med hänsyn till detta. Men de borde kanske hört av sig när de insåg att motorn krävde en sådan omfattade reparation.
  24. 1 poäng
    En mycket viktig del i att minska algblomningen i Östersjön är att torskbeståndet fredas så att stammen ökar.
  25. 1 poäng
    Samt grabbräcket på sidan av flybridge.
  26. 1 poäng
    AQ151 motorerna har från fabrilken en 1000531 topp, med V kamaxel. Motsvarande topp finns i bilmotorer ENDAST: B230ET, 1985-1987 (740) B230FX 1991-1993 (borde vara 240, om jag minns rätt) Och samma topp finns även på AQ131 (230) och alla AQ151 (250) penta modeller. Motsvarande kamaxel finns ENDAST på volvo 740: B200E B230E Om du sätter den vanliga 1000530 toppen på din AQ151:a, mistar du ca 5-6hk av toppeffekten. Kompisen min gjorde samma byte, på sin AQ151B, satte på en bils 530 topp, och orginal kammen (V), och sade att han inte märkte någon större skillnad.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...