Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-03 på alla områden
-
4 poängJag tror storleken på båt kan ha betydelse när det gäller hur trygg man känner sig, men det är inte samma sak som att man verkligen är tryggare i en större segelbåt. En långseglare sa till mig, när jag frågade om båtens storlek har någon avgörande betydekse, att det spelar ingen roll om båten är åtta eller 16 meter lång när vågorna är 10 meter höga. Som östersjöseglare träffar man sällan på vågor högre än tre meter och då funkar alla segelbåtar med köl tycker jag. Däremot är det inte så kul att vara ute med motorbåt i samma vågor.
-
2 poäng
-
2 poängAlla är olika. Jag tycker segelbåtar är mer störande. Dom låter även fast dom inte används. Smattrande linor och vinande ljud. Ush vill man ha det tyst får man åka till någon insjö med motor förbud. Inga egentliga tips om din motor upgradering men prata med en återförsäljare. Många motorer är samma bara olika chipp.
-
2 poängJag hade samma tankar när jag själv hade en A25 DL. Det korta svaret är - lägg ner det. Skrovet är helt enkelt inte gjort för att komma upp ur vattnet, och OM du ändå får upp lite fart så kan det t.o.m. börja bete sig otrevligt. Minns när jag (på nersidan av vågorna) tillfälligt hade vår uppe i 14-15 knop, och det var inte trevligt. Ungefär som en bångstyrig surfingbräda som ville dit jag inte ville. Tenderade även att luta och lägga sig. Vid 10-11 knop kommer den att plöja sig genom vattnet med meterhögt svall och en bränsleförbrukning som är det tre-fyrdubbla mot vad du har i 6-7 knop. Det är inget att längta efter. Den ökade motorstyrkan går m.a.o. mest åt att flytta vatten (svallet) än att få upp farten. Inte det svaret du vill ha, men det är tyvärr så det är..... Edit: Är det en -73 lär du ha en MD3B, inte MD17C (om den inte är bytt, förstås). Men de är ju snarlika. Dock har MD3B RB-backslag, medan MD17C MS.
-
2 poängJag tror inte du sträckt listen tillräckligt när du monterade den. Om jag minns rätt ska man sträcka listen 20 - 30 % vid monteringen, men det kan nog variera beroende på list. På en sexmeters båt blir det 75 - 100 cm som listen ska sträckas ut på varje sida. Listen bör vara minst 80°C när man monterar den, helst 100°C. Handskar och snabbtvingar är bra hjälpmedel förutom ett öppnat oljefat med kokande vatten (hela listen ska få plats) eller en närbelägen bastu. Listen ska vara som en "gummisnodd" när den monteras. Nå ja, nästan som en gummisnodd i alla fall. Arbeter utförs bäst i strålande sol, vindstilla och 25°C så att listen kallnar så långsamt som möjligt.
-
1 poäng
-
1 poängDen som ansvarar för din bottenfärg är nog du själv och ingen annan 🙂
-
1 poängJag har en 30 fotare på ca 3.3 ton, så det är ingen stor båt, men nej jag har aldrig problem med mitt 10kg Rocna. Jag bara släpper ned det när jag kommer fram, och sen är det fast...jag backar inte ens fast det längre, bara om det ska bli hårdare vind uppåt 20 i byar. Jag har legat på det i byar på 25, och en gång för att testa ute på öppen kust i ca två meter höga vågor, utan att dragga något. När vinden vrider så bara fäster det igen också. Så oroa dig inte om att ligga på svaj. Bara skaffa ett bra ankare. Träffat de som är väldigt nöjda med Delta ankarna från Biltema tex och de är ju mycket prisvärda också. Kan ju testa ett sånt, och är det inte tillräckligt för det du vill så köper du ett av de dyrare. En Finsk kille som har kanalen "alluring arctic" ankrar ju ute i rätt extrema förhållanden och har ett delta om jag inte minns fel. Med det sagt så tror jag det finns en anledning till varför Rocna, Manson, Spade osv är de som majoriteten av långseglare pratar om, och det är för att när man verkligen behöver ankaret, då vill man inte ha snålat på det. Ha även en "snubber". Jag har en tamp, den har jag två st 12-14mm gummifjädrar på. Emellan dessa fjädrar har jag en kättingkrok som fästs i kättingen. Det gör det mycket lugnare, tystare, och minskar belastning på både kätting och knapar. Jag har bara träffat på en båt som draggat under natten. I en Luffe 40fots med ett 10kg bruce. Frågade honom ifall det verkligen var en bra ide att svajankra på det, och det tyckte han. Nödvändigtvis hade han lagt sig just ovan mig. Jag kollade då och då, och mitt i natten kom han draggandes emot mig. En sak jag fann ganska imponerande dock var när låg utanför blå jungfrun med en Vega som granne. De hade bara ett 7.5kg cqr, och det blåste en del och var lite vågor, samtidigt som de bara hade ute 3xdjupet med en vanlig ankarlina, men de var så trygga med det att lämnade båten ensam när vi rodde in till land, och ankaret höll såklart. Det finns hur mycket naturhamnar som helst. Kolla inte bara efter naturhamnar som har märkts ut som naturhamnar. Det finns naturhamnar överallt. Man kan ankra bekvämt på alla möjliga ställen bara man håller koll på hur vinden ska blåsa, hur det ser ut med trafik osv. Var dock medveten om att man aldrig vet var det finns grund. T.o.m i välkända naturhamnar kan det finns omärkta grund har jag förstått. Ladda ned en ankarapp. Jag har anchor lite och den funkar bra. Då går ett larm ifall du draggar. Lycka till. Svajankring är extremt smidigt, särskilt när man är ensam.
-
1 poängKan inte komma med så mycket matnyttigt då jag själv inte seglar, men jag var på segel-charter för något år sedan på en Saba 50 katamaran, som skepparn menade att han inte hade några problem att hantera helt själv. Men det är kanske lite en fråga om båtens konstruktion, och ganska mycket en fråga om hans erfarenhet
-
1 poängJag vill trimma för att få motorn att gå så pass fint som den är tänkt att kunna gå, toppfart vs varvtal visar att det finns lite att justera i detta fall(tror jag), därav trimningen. Samt att det kan vara kul . Marschfarten kommer nog vara ganska samma lika. Hänsyn ska vi alla visa, oavsett toppfart.
-
1 poängNej det behövs inte, jag har aldrig gjort så och det ha fungerat bra, och bara någon enstaka gång har jag behövt att lufta
-
1 poäng
-
1 poängDå går det säkert jättelätt för dig att skrapa bort all färg! Om du lägger en presenning under båten så sprids inte den enligt dig ofarliga färgen till naturen och det blir inte heller skräpigt under båten. Nu när det inte längre finns något aktivt kvar i din färg finns det ju ingen anledning att spara på 30 år gammal bottenfärg.
-
1 poängTack, det låter som en bra idé. Men kanske jag ändå skall börja med bränslepumpen, den är ju också över 10 år gammal?
-
1 poängJag tror att @IngemarE har helt rätt här, med tanke på kostnad för en annan (ny) motor samt alla timmarna det tar att bygga om för en annan motor , (eldragning, bygga om motorbädd, propeller/ eventuellt axelbyte, injustering av drivlina samt mätare och reglage) och att du sen inte får så mycket valuta för pengarna så brukar det löna sig att att leta upp en annan båt som bättre möter dina behov. Och du kommer knappast att få tillbaka dina investeringar vid en försäljning.
-
1 poäng”Källa - jag själv” eller..? 😁 Ändå rätt fantastiskt hur du försöker vrida det till att behålla ett för vattenlevande djur hormonstörande ämne på din båtbotten, helt utan åtgärder, till att du gör en miljöinsats. Det är du nog rätt ensam om att se det som.
-
1 poängNya anoder behövs! Det 2 man ser är helt slut och har nog varit med flera säsonger. Att byta dom (årligen) kan hjälpa med korrosionen, men det som redan skett behöver åtgärdas.
-
1 poängjag brukar suga ut det som ligger i botten på glaskoppen med en vacum sug, det är inte så söligt och man behöver inte skruva isår något för att tömma, sedan fyller jag upp med nytt bränsle från en reservdunk för att undvika att behöva pumpa fram bränsle och även att slippa att lufta, Brukar funka bra Lycka till
-
1 poängJag har ingen aning. Jag bytte trimpumpen på hösten 2019 några månader efter båtköpet. Den gamla pumpen orkade inte hålla inställt läge på drevet. Men det gör den nya och indikatorn för drevets läge visar korrekt position.
-
1 poängUppföljning: Det slutade med en lenovo tab p11, en platta i det övre budgetsegmentet med en medelljusstark skärm. Har varit ute en gång och i liggande läge funkar det med solglasögonen och skärmen syns hjälpligt även i solljus, varken bättre eller sämre än den gamla plottern (garmin 525). Behövde dessutom inte ladda på hela dagen. Nöjd än så länge, nästa steg är en hållare och att testa andra program än eniro på sjön.
-
1 poängNär jag vrider på tändning tjuter signalen för lågt oljetryck, när motorn startar så tystnar signalen som den skall, när motorn stannar är det en kort fördröjning så tjuter signalen igen så den funktionen verkar ok, precis så fungerade det ifjol! Sitter det en separat oljetryckskontakt för att styra bränslepumpen?? Felet känns som om förgasaren plötsligt inte blir matad med bensin! Om bränslepumpen skulle vara kass så skulle ju inte motorn starta alls?
-
1 poängEn bild säger mer än tusen ord, så sant. googlat friskt på anglosaxiska siter och plötsligt fann jag en bra bild. Nu har 25 öringen trillat ned: det blå fettet skall smörja tätningsläppen närmast motorn (outer seal), VP säger 1 kubikcm, en MG guru skriver stort som svavlet på en tändsticka. Fyllde ett tjockt sugrör med lite fett, sträcka med fett kanske 1-2 cm, tryckte in det 1 cm, plattade till sugröret, tryckte in den platta delen under "outer seal" och pressade in fettet genom att klämma på sugröret. Försökte flytta sugröret så det kom ca ett halv varv runt axeln. Gjorde det med båten i havet vilket enligt några anglosaxer skall fungara. luftningen gör att den aktre tätningsläppen (inner seal) kyls/smörjs av vattnet URL till en web sida med många olika packboxar http://coxeng.co.uk/stern-gear/stern-glands/
-
1 poängSom Georg_Ohm sa: Kolla vindriktningen. Du kan utnyttja båtens rörelseenergi/massa mot vindriktningen och vinden kan förflytta båten med vindriktningen. Det gäller och balansera dessa variabler precis lagom. Men ibland får man tåla att det inte blir perfekt. Då är det trevligt med ordentligt skydd mellan båt och bom. Men har ett annat knep. Öva flera gånger innan sommaren kommer igång, så du känner dig van. Repetition är kaptenens moder
-
1 poängDet blir dock en stor skillnad på ljudet när den väl kommer i vattnet och motorn upplevs gå jämnare, så oroa dig inte!
-
1 poängDen andra sidan av det är att en större båt är tryggare och tål hårdare väder utan att bli alltför obekväm. Vi har gått från en Seacat på drygt sex meter och ett knappt ton, till en Dominant 78 på knappt åtta meter och två ton till en Beason 311 på drygt nio meter och en bra bit över fyra ton. Det gör rätt stor skillnad, enligt mig. Stabiliteten och trögheten hos en större båt gör det hela bekvämare och på flera sätt smidigare. Nu har vi ännu inte seglat med den senaste båten i mer än ett par sekundmeter vind, men jag räknar med att den ska vara lugnare och bekvämare även där, även när det blåser mer.
-
1 poängEn del Usamotorer har en backventil i form av en kula som sitter på sugledningen i tanken. Den kan lossna och åka med en bit och därmed stoppa bränsletillförseln. När motorn stannar ramlar kulan tillbaka och processen börjar om igen. Det är enligt expertisen en fjäder som mattats och därmed inte håller kulan på plats.
-
1 poäng"Hur stor båt klarar man av själv?" Svar, tillräckligt stor. Men är det rätt fråga? Om du ska segla själv merparten av tiden, så råder jag dig att skaffa den båt som du tycker är rolig att segla, som du inte behöver vara nervös för att hantera. Och kom ihåg att stora segelbåtar har en tendens att bli kvar vid bryggan. Stirra dig inte blind på storlek, utan köp en snabb lätthanterlig båt som är riktigt kul.
-
1 poängVår båt ökade från 24 fot och 2 ton till 42 fot och 4,5 ton när det blev en S30. Man vänjer sig ganska snabbt vid att båten har blivit några meter längre om man tidigare seglat kortare båtar. Samt vikten kring 4-5 ton är oftast hanterbart utan några större problem. Dock vid hård sidvind och tilläggning får man se till så att det finns större marginaler. Övning ger färdighet och har man intresset och tar till sig när det strular så blir det ofta bättre med tiden. Tror att många båtägare skulle behöva öva manövrering både under segel och för motor så blir det nog mindre strul vid pressade situationer. En gummijolle kan vara bra att ha med sig så underlättar det om man vill i land om man ligger för svaj samt bra att ha om t.ex. ett ankare ska läggas om.
-
1 poängEtt annat tips som komplement till övriga tips: Kolla flaggor i land och seglarnas vindexar. Tag hjälp av vinden istället för att försöka manövrera båten ovetandes om den.
-
1 poängJa det går bra att montera baystar utan att lossa motorn. Eller jag gjorde det iaf Jag hade dock en gammal hydralstyrning av gammal model, där den hade en styrkabel som gick genom tiltröret. Så det var den som jag kapade av, men det borde va sak samma med en kabelstyrning. Slangar och rattcylinder hade jag redan på plats och använde det gamla, så det vet jag inte hur långa man behöver.
-
1 poängTråkigt att höra! Har fått oerhört god support från både Engbo och Sleipner på mitt ankarspel.
-
1 poängTack alla för svar Det blev en Brig Navigator 570 med 90 hk. Evinrude två takt. Får båten om två veckor. Efter att ha läst på lite känner jag att det inte finns något som talar för att köpa 4 takt. Service var 3:dje år dessutom.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00