Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-02 på alla områden
-
2 poängOm motorn är "helt komplett renoverad" innebär det att den har varit nerplockad i alla sina beståndsdelar, vevlager, tätningar, kolvringar och allt annat är utbytt. Dvs den är i princip en ny motor. MEN, det är ju mer än 15 år sedan (fast du skrev 10 år i första inlägget)..... Med "allt är kollat" omfattar ju jättemycket (mer än det du nämner), och många av dessa detaljer kan man bara inspektera genom att demontera dem. Eftersom du ändå är orolig gissar jag att "kollen" kanske inte är så djupgående. Även om det är en marina som gör det skall man inte lita på att det är så mycket bättre gjort än om det gjorts av en privatperson - tyvärr. Om jag hade varit spekulant skulle jag inte värdera motorn speciellt högt på detta ekipage. Den är sjövattenkyld, gammal och har inte sett en genomgång på 15år. Mer en bonus om den håller ett tag till.
-
1 poängKärlet sitter på väggen inne i ett "kryp-utrymme" bakom den tjocka slangen som utgör motorrumsventilationen. (Skymtar uppe till h i bild). Köpte olja på Erlandssons i dag...och en pump med sland 🙂 // Mats W
-
1 poäng
-
1 poängEn del Usamotorer har en backventil i form av en kula som sitter på sugledningen i tanken. Den kan lossna och åka med en bit och därmed stoppa bränsletillförseln. När motorn stannar ramlar kulan tillbaka och processen börjar om igen. Det är enligt expertisen en fjäder som mattats och därmed inte håller kulan på plats.
-
1 poänghttps://www.parker.com/literature/Racor/Tech_Install/15335_500MA&MAM_Marine_Turbines.pdf
-
1 poängElektronerna bryr sig inte ett dugg om vilken kulör isoleringen har. Däremot kan det ju vara så att du har kablar av olika tjocklek eller så. Men om det är lika tjocka, alltså samma ledningsarea så spelar isoleringens kulör ingen som helst roll. Men för att undvika framtida misstag, så låt plus vara röd och minus svart, det är enklast så.
-
1 poängHej. det är ett Racorfilter. Du skruvar bort den stora skruven högst upp och tar av locket. Inuti sitter en filterinsats som bytes. Du kan även ta isär hela för rengöring ini. Det finns även en kula i den där oftast smuts samlas. Ingemar
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet beror väl på hur mycket erfarenhet man har och hur modig man är. Alla segelbåtar från jollar med centerbord till stora segelbåtar med fenköl beter sig likartat när det gäller manövrering, de svänger runt centerbord/köl. Seglar man plattläns och gör en 180 gr gir med fullt roderutslag ligger båten i princip stilla i vindögat. På jollar hamnar man ungefär en båtbredd från den kurs man länsade i, på en större båt oftast lite längre ifrån. Öva. öva .öva. öva och pröva.
-
1 poängHej Ett tips är att fylla några cm fett i ett större sugrör av plast, lättare att trycka in mellan tätning och så pressa ut fetten. Röret skall inte lång in, tätningarna sitter i ändan. Hälsningar Ove
-
1 poängHelt enig med ovan. Har du tur kan du få flera säsonger ur motorn men förr eller senare hamnar du i ett läge där saker och ting måste börja bytas. Det kommer knappast vara värt att renovera den en gång till. Såvida båten inte är ett samlarobjekt skulle jag ge sådär 20 tusen och hoppas på det bästa. Kolla dock så båten inte är vattensjuk i akterspegel eller balkar.
-
1 poängTilläggning i naturhamnar går bra att göra ensam utan stress. Med våtdräkt, flytväst och en aning simkunnighet. Man kan lägga båten på svaj från aktern, med kort ankarlina ute. Sedan simma in med en tunn lina i släptåg och fästa tillfälligt. Tillbaka vid båten får man sedan justera de bägge linorna. Så att man når att kliva iland och kan börja med den riktiga förtöjningen. Ingen naturhamn, men en gång missade jag att nå och kroka i akterbojen innerst i Kalmar hamn. Inget problem bortsett från det smutsiga vattnet. 😊
-
1 poäng
-
1 poängJo, jag förstod att du tänkte så. Tror den inte är så krånglig men man måste väl ta bort en löstagbar soffa och ett löstagbart bord först.
-
1 poäng"Trendbrott – fet och välmående torsk i Ålands hav". https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nytt-hopp-for-torsken-i-alands-hav
-
1 poängJag använder den endast för tillfällig förtöjning. För fast förtöjning när båten lämnas utan tillsyn så skulle jag inte använda annat än "metallfästen". Schackel med kaus o splitsad lina (dubbel!), bojkrok som kan spärras, merxhake eller liknande. Lina som löper fritt genom bojöglan är definitivt no-no.
-
1 poängDet finns även vit vulktejp. Det kan vara lite svårare att hitta återförsäljare men produkten finns. Jag har en halv rulle kvar så det blir snart aktuellt att leta efter en ny, minns bara inte var jag inhandlade den nuvarande....
-
1 poängGenomgående maskinskruv av syrabeständig kvalitet A4, brickor och låsmuttrar av samma kvalitet! Fuska inte, för det kommer du att ångra den dagen du behöver ta dig ombord med genomblöta kläder efter att ha ramlat i.
-
1 poängÄnnu bättre (lättare) tror jag det är att skruva av locket på behållaren och fylla oljan där.
-
1 poängDet är olika skalle på de två skruvarna. Det tyder på att det skruvats på fästskruvarna tidigare. Ta loss alla fästskruvarna och se till att det blir ordentligt för samtliga skruvar på insidan av akterspegeln. Det är inte bara en badstege. Det är även en säkerhetsstege för att komma tillbaka ombord när/om någon fallit överbord ute i öppen sjö. En sådan säkerhetsgrej får inte gå sönder i en krissituation. Om det är en originalmonterad stege så berätta för alla ägare av en Rydsbåtar vilken ansvarslös montering företaget gör av en säkerhetsgrej. Det är skrämmande om företaget inte tar mer ansvar för funktionaliteten i sina båtar. Om det ska monteras ett tillbehör så är det väldigt enkelt att montera en plywoodskiva på insidan i samband med att båten tillverkas.
-
1 poäng
-
1 poängJag tog bort stegen o det tycker jag du ska göra då kommer du åt bättre,du kommer nog täta bättre än Ryds gjorde på fabriken min ena övre skruv var bara fastsatt i Sikan. Jag hade inte fast tank, problemet är att få dit formplyfan som jag drog båda övre skruvarna i. Jag pillade in en lång persienlina genom hålet som jag fiskade fram,på den satt jag fast formplyfan o en klick sättlim. Drog tillbaka linan genom hålet drog en skruv genom det andra övre hålet. Då är plyfan fixerad. Det var många år sedan men det var nog så jag gjorde. Helt lätt var det inte.
-
1 poäng
-
1 poängJag förstår inte att man från början bara skruvar fast badstegen med vanlig skruv, det kan man ju räkna ut med den kroppsdelen man normalt sitter på att det inte håller. En badstege utsätts ju för en stor belastning när man tar tag i den och skall häva sig upp ur vattnet! Som jag ser det är det enda alternativet att skruva fast den med maskinskruv samt stor bricka med låsmutter på insidan. I båtar finns det alltid skrymslen och vrår dit man inte når att hålla emot en mutter. Kanske är det lättare att göra tvärtom? Köp långa maskinskruv med sexkantskalle, vad kan det vara M5? M6? Tag spärrnyckeln, sätt på båda förlängarna samt hylsan. Lägg något kladdigt i hylsan, en liten dutt med marintätningsmassa exempelvis som håller fast skruven. Manövrera in allt detta mot hålet i båten inifrån, låt någon medhjälpare dra fast muttern med bricka under på utsidan. Ja bricka även på insidan. Sedan kapar du skruven efter låsmuttern, såga helst för hand med bågfil, med vinkelslip blir det för varmt och då smälter plasten i låsmuttern. Innan skall du kladda i generöst med marintätningsmassa, Sikaflex eller liknande i alla hålen!
-
1 poängDetta gäller inte för släpp, de skall besiktigas inom 24 månader från föregående besiktning. Så om du besiktigar idag så blir nästa besiktning senast 30 juni 2023.
-
1 poängSen några år gäller att nästa sista besiktningsdag infaller sista dagen i den fjortonde månaden efter månaden för senaste besiktningen. Dvs, om du skulle besiktiga i dag, 1 juni 2021, kommer sista dagen för nästa att bli 31 aug 2022. Jag vet inte om det finns en minstatid som måste ha passerat sen senaste besiktning. Mitt tips är att besiktiga kärran så sent som möjligt innan du ska ta upp båten, om du får.
-
1 poäng
-
1 poängEtt annat tips som komplement till övriga tips: Kolla flaggor i land och seglarnas vindexar. Tag hjälp av vinden istället för att försöka manövrera båten ovetandes om den.
-
1 poängDet är ju därför vi har forum som detta! 🙂 Jag antar att du inte har en bogis vilket underlättar enormt. Tricket är att komma rakt in från början. Med kännedom om hur en propeller arbetar där en del kraft verkar i sidled, framför allt vid lägre fart genom vattnet, kan man klura ut hur man ska göra. Vanligtvis roterar propellern medsols vid växel framåt. Det gör att aktern då drar åt styrbord. Mer vid långsam fart och mindre vid snabbare fart genom vattnet eftersom rodret då kompenserar och har möjlighet att styra vattenströmmen. Omvänt när man har back i maskin. Då roterar propellern motsols och drar aktern åt babord. Lättast styr man på detta sätt genom lugna men bestämda kickar med gasen.
-
1 poängVi har en 9,5 m lång masthead-riggad båt med ett försegel på 31 m2 på rulle. Vi har inte vinsch med self-tailing. I gengäld är storseglet väldigt litet, men det brukar ju vara det minsta problemet att hantera under segling. Allt är nerdraget till sittbrunnen. Jag upplever inga problem att hantera båten ensam till sjöss vid slag och trånga passager (utan autopilot) och inte heller vid segelsättning och när man firar segel. Även spinnackersegling funkar bra ensam om man använder autopiloten. Lägga till i hemmahamnen mellan y-bommar funkar i alla väder, men i mera okända vatten kanske man väljer att svajankra om väder och vind är emot en. En god vän seglar en 40-fotare ensam (ibland) och det funkar ungefär likadant för honom som för mig. Focken på den båten är lika stor som vår genua. Mycket är nog en vanesak och övningsfråga. En större båt måste du kunna hantera med motor till 100 % i hamn eftersom handkraft inte alls förslår.
-
1 poängTunga batterier kräver en starkare motor som drar mer ström och i sin tur kräver ännu mera batterier som är tunga och kräver en större motor som drar mer ström och ..... Det skall bli spännande att se hur utvecklingen blir i en nära framtid.
-
1 poängHej och välkommen hit! Skaffa en enkel bojkork, surra fast, eller fäst denna med schackel denna längst ut i en ganska lång lina, omkring 10 meter kan vara bra, beroende på båtens längd och avståndet mellan bojen och bryggan. Gasten står beredd på fördäcket med bojkrok och lina i högsta hugg. Linan är redan fastlagd någonstans akterut. Rorsman berättar för gasten på vilken sida av båten bojen kommer att befinna sig. Gasten krokar i bojens ögla tidigt från fördäck på ena eller andra sidan. Därefter beger sig gasten akterut och ser till att liman inte hamnar i propellern, samt förtöjer den ”på lösen” på rätt sida. Efter det skyndar gasten fram på fördäck igen och bär av, samt gör en tillfällig förtöjning med en eller båda av de förberedda förtamparna, lämpligtvis först den som är mot vindriktningen. Sedan beger sig rorsman akterut och sträcker upp i akterlinan med tyst kommunikation med hasten som berättar när det är lagom avstånd till bryggan. Slutligen justerar gasten och rorsman tillsammans de förliag förtöjningarna så att båten ligger på lagom avstånd från bryggan, akterförtöjningen, den till bojen kan då behöva justeras ytterligare. När båten är ordentligt förtöjd kan man lugnt stänga av motorn, om inte detta gjorts tidigare. Kommunikation mellan rorsman och gast sker tyst, kanske med handsignaler eller telepati, mobiltelefoner med headset kan också användas! Det ser, låter proffsigare om det iallafall förefaller som om rorsman och gasten är väl samordnade! 😁
-
1 poäng
-
1 poängJag kan bara hålla med. Blåstången, och vattenkvaliteten i allmänt, i Stockholms yttre skärgård är en helt annan än den var för 20 år sedan. Som BSven säger, det visar att kraftfulla miljöåtgärder faktiskt har effekt, och ger uppmuntran till att fortsätta på det spåret!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00