Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-29 på alla områden
-
2 poängMan behöver inte vara ”miljönisse” för att tycka att det är grisigt att importera en nytillverkad tvåtaktare från Kina för att runda reglerna. Vi har alla båten i samma hav, drygt om någon/några skiter i reglerna då.
-
2 poängTack igen alla för tips, råd och engagemang. Jag kunde inte motstå frestelsen att ta en kvällstur igår. Efter det horribla vädret i veckan hade vi klarblått, 2m/s och inte spegelblankt, men åtminstone väldigt måttliga vågor. Jag står fast vid vad jag sade tidigare efter den korta turen med meken. Otrolig förbättring. Det är inte längre obehagligt, och inte längre helt uppenbart att något är helt fel. Den beter sig helt normalt efter planing i alla farter, hela vägen från 20 till de knappa 45 som den toppar. Ligger fint utan trimplansautomatik och detsamma med trimplansautomatik. Och automatiken jobbar åt bägge håll omvartannat beroende på vågor och vind. Däremot får den fortfarande något spatt ibland och lutar vänster under acceleration. Men inte varje gång, inte ens en majoritet av gångerna, och inte lika mycket som förr. Jag är dock 99% säker på att detta beror på något tillbehör, dvs inte på själva skrovet. Framför allt för att det blev en märkbar förbättring efter mekens ingrepp i trimplansautmatiken. Men också pga ren logik. Tidigare lutande den vänster vid acceleration utan att trimplansautomatiken visade någon aktivering. Sedan låg den plant i marschfart med höger trimplan nedfällt. Dvs vid marshcfart skulle båten då i så fall ha lutat åt höger utan trimplansinblandning. Varför skulle en skrovskada göra att båten lutade åt olika håll under acceleration och marschgång? Det finns dock ett par andra misstänkta i dramat. Båten har ju otalig elektronik. När jag kör kan jag välja att köra bägge motorerna helt separat med varsitt reglage. Eller så kan jag köra motorerna med varsitt reglage, men med varvtalssynkning så att babord motors varvtal automatiskt synkas till att matcha styrbords motor även om jag inte lyckas får reglagen i exakt samma läge. Eller, om jag använder automatiken fullt ut, så väljer jag att kontrollera bägge motorerna med babord motors reglage. Då lämnar jag bara styrbord motors reglage i neutral, och bägge motorerna skall varva identiskt baserat på babord reglage. Det kan ju såklart vara något med denna synkning också som gör att ena motorn (vilken i så fall?) varvar mer under acceleration och lutar båten åt vänster, sedan när den synkningen fått någon sekund på sig så balanseras varvtalet (och båtens gångläge). Båten har ju Mercury Active Trim, vilket inte funkar och jag har kopplat ur det. Men när jag pratade med min lokala Mercuryverkstad om det sade han att de inte fixade det. Det var för avancerat och gjordes av någon på Mercury centralt. Han sade också att systemet var rent farligt om det var ur funktion när man har dubbelmontage. I bemärkelsen att om motorerna trimmar olika kan det ge allvarliga konsekvenser för båtens gångläge. Nu menar jag inte att det är Active Trim som spökar i mitt fall, det är avstängt, men jag menar att om olika trimvinkel på motorerna kan få båten att bete sig väldigt konstigt så måste ju olika varvtal också kunna göra det. Men jag kom inte längre igår då jag hade fru och barn i båten och de var mer intresserade av kvällssol för ankare i en vik än att jag skulle göra femtiosju accelerationstester... Vad beträffar Mente Marine, videon länkad ovan säger tydligt att det skall aktivera bägge trimplanen under acceleration för att snabbare få båten i planing. Det gör inte mitt system. Å andra sidan kanske det inte hinner med. Trots 4 ton så planar båten otroligt snabbt. Snabbare än min tidigare AMT 230 BR med en 300 hk. Den hade fler hk/kg och 10 knops högre toppfart än min Flipper. Men jag upplever att min Flipper är snabbar upp till 25 knop. Kanske pga de dubbla motorernas högre sammanlagda vridmoment och grepp och kanske också Verados kompressorer hjälper till med accelerationen. Hursomhelst, min poäng är att trimplansautomatiken kanske inte ens hinner med vid acceleration? Att ringa Mente Marine är såklart ett bra råd, och jag skall göra det nästa vecka. Snart dags för nästa tur. Lika fint väder idag. Men samma besättning med samma ovilja att göra fyrtiotvå accelerationstester..!
-
2 poängBåde stift och kablar var bytta förra året så de kontrollmätte jag bara för att se att de verkade ok. Tur 2 idag o den gick fint än så länge. Tack än en gång för input!
-
2 poäng
-
1 poäng
-
1 poängSkulle gissa på en kompass, ekolod kan det ju inte vara då det inte har kontakt med båtbotten.
-
1 poäng
-
1 poängFör det första skall den som har ansvarat för kranen och tagit på sig arbete idellt eller inte så är det lag på att vara försäkrad under tiden de utför arbetet. Vidare så kan du vända dig till ARN > https://arn.se/ < om du är missnöjd med försäkringsbolagets utfall. Det är ganska tydligt hur du skall gå tillväga på deras hemsida. Avslutningsvis vill jag tipsa dig om att aldrig bara acceptera om du upptäcker något som blivit hanterat på en felaktigt sätt. Stå på dig. Stort lycka till med din båt! Mvh DB
-
1 poängSå mycket har nog alla förstått! Du kunde lika gärna ha köpt en fyrtaktare för samma pris.
-
1 poängByt motor, en B20 som suttit i en bil är inte rostskadad som en gammal sjövattenkyld AQ130 (B20). Dock så får du marinkonvertera toppen på bilmotorn. Kammen i AQ130 flyttar du över, ska vara en P-kam om allt är rätt.
-
1 poängJag tycker att det ser ut som den elektriska delen av en fjärrstyrd ventil. I mitten skall det sitta en stång, eller pistong som skall påverka en ventil för vatten, olja, tryckluft eller kanske mer troligt för gasol... Sannolikt kan du klippa kablarna och slänga den i elektronikåtervinningen, men innan du gör det så följ kablarna och se vad dom tar vägen, kanske den ändå är till någon slags installation som nu inte fungerar.
-
1 poängBåtens ”huvudströmbrytare” heter numera ”batterifrånskiljare” ett bättre ord som verkligen förklarar dess funktion, dessa separerar ju batterierna från båtens elsystem och om du kopplar laddarens krokodilklämmor direkt på det batteriet du skall ladda spelar det ingen roll om batteriet är avskiljt eller ej, tycker jag... om batterifrånskiljaren är påslagen får ju batteriladdaren jobba litet extra hårt för att försörja kylen samtidigt, och det tar ju litet längre tid att få batteriet laddat. Sedan kanske laddarens ”intelligenta elektronik” försöker att kompensera strömmen som kylen drar. Och den galvaniska korrosionen får du bara om landströmskabelns gulgröna ledare på något vis blir ihopkopplad med ”typ” motorblocket eller något annat som på sikt står i kontakt med vattnet runt båten som det kan uppstå en oönskad elektrisk ström, som då förtär flera olika sorters metaller. Skyddsjorden skall ju önskvärt vara noll volt, dessvärre är det inte alltid så, däremot brukar havets vatten och sjöarnas vatten vara en elektrisk nollpunkt och då kan det blidas en elektrisk ström från jorden iland via båtens installation ut i vattnet, och sådana strömmar kan förtära propellern och andra metallgrejer i den kedjan. Men eftersom du inte har en sådan installation, din skyddjord slutar ju i bästa fall i laddaren, eller om den är dubbelisolerad med en platt stickkontakt så slutar jorden i elkabelns honkontakt och kommer därmed aldrig i kontakt med vattnet. Jordfelsbrytare är jättebra! Nu när jag konfabulerat om skyddsjorden kan jag ju då berätta att jordfelsbrytare inte har någonting med skyddsjorden att göra alls. I elkabeln har du förutom den gulgröna skyddsjorden även fas och nolla, den ena är brun, den andra är blå. Väldigt generellt och någorlunda pedagogiskt kan man säga att fasen leder fram strömmen till förbrukaren, och nollan leder tillbaks den till elkraftverket. Om du pillar på fasen får du en stöt, en ström går då genom din kropp och vidare mot jord, det är inte så hälsosamt i längden... Då går det ingen returström i nollan, om en jordfelsbrytare är installerad känner den av om det uppstår en obalans mellan fas och nolla, och då bryter den strömmen snabbare än omedelbart, innan sinusknutan i ditt hjärtas retledningssystem ens hinner att reagera. Så egentligen skall alla kablar man använder utomhus, i trädgården i båten och så, ha en ”jfb” jordfelsbrytare! En billig livförsäkring.
-
1 poängHej och välkommen hit! Klart att du tillfälligtvis kan ha en lång kabel i land och en batteriladdare som inte är fast monterad eller fast installerad. Det du hört, och är rädd för är när man har en kabel till land där dess skyddsjord är ansluten till närmaste elcentrals skyddsjord, sedan har man kanske ombord en varmvattenberedares skyddsjord står i förbindelse med motorn, och därmed även med axel, propeller och omgivande vatten. Vattnets potential och potentialen i den landbaserade "jorden" kan skilja sig åt och då kan det uppstå en galvanisk ström genom motor, drev. axel, propeller etc... och det är inte alls bra. Ja detta var väl ingen så där jättebra förklaring, men ingenting du behöver oroa dig för då du inte har någon fast installation, om nu tänkta batteriladdare är en modern typ som är avsedd för ändamålet. I gamla tiders batteriladdare, "plåtlådorna" kunde det vara så att ingående skyddsjord var förbunden med utgående minus, och det var inte bra, dessutom laddade dessa ofta sönder batterierna... så om du har en sådan, lämna den på återvinningen för elektronikskrot. Helst skall du väl ha en kabel med CCE-kontakt, men det går bra med en adapter, som den på ovanstående bild, från Jula, men det finns även mer kompakta modeller, dessvärre kan det bli trångt om det finns ett elskåp på bryggan och man pluggar in den kompakta modellen, det är då inte alltid som det går att stänga elskåpets dörr. Jula har även även kablar med jordfelsbrytare på, och det är ju en bra säkerhetsgrej! Kabeln iland skall ju vara en gummiisolerad kabel av bra kvalitét. H07RN brukar dom heta. Någon här på forumet kanske kommer att skriva att det kan vara fördelaktigare att driva en kylbox via landström med en egen nätdel, än med batteriladdaren, då moderna intelligenta batteriladdare kan luras av en kylbox och då inte ladda batterierna korrekt... tja det är nog så, men jag bryr mig inte om det personligen, och utnyttjar sällan landströmsanslutning, då jag har solceller. Men sammanfattningsvis, visst, det går bra, se det som en tillfällig installation med lös kabel, CCE-adapter och batteriladdare med krokodilklämmor, och en jordfelsbrytare är billigare än en snygg gravsten i granit eller diabas...🤪 Här på forumet brukar det bli många svar i sådana här frågeställningar och alla har kanske inte exakt samma uppfattning som jag har...
-
1 poäng
-
1 poängAllting får väl ske stegvis, man kan inte förändra saker och ting över en natt. Det blir ju en halt balansgång mellan miljö och personlig integritet . Trådskaparen får väl kompensera genom att låta bli att flyga till Thailand (efter pandemin då), samt köpa grön bensin till utombordaren...
-
1 poängAnsvaret för CE-märkning ligger hos den som sätter produkten på EU-marknaden. Om produkten tillverkas i EU så är det tillverkaren, i annat fall är det importören. I detta fallet är det alltså du som är ansvarig för CE-märkningens riktighet. I praktiken betyder det ju inte något alls, tyvärr. Jag förstår inte hur en människa född 1988 kan vara så egoistiskt blind och självisk att hen åker omkring och bokstavligt talat häller ut bensin rakt i havet. Jag blir lite ledsen...
-
1 poäng@BerraS Nu är bägge filterna bytta och lampan har slocknat. Det känns rätt skönt men det är rätt obegripligt att man inte kan få ut vatten som kommit in i filtret ,när jag tömde. Jag också en teori att hällde dålig diesel från min dunk. Jag förfyllde filterna för att slippa pumpa så mycket. Den dunken jag använde var en gammal bensindunk. Det var kanske något skräp kvar. Tack i alla fall tipset.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängÄr stoppreglaget helt inskjutet? Stoppvajern är väl inte vikt eller höljet förskjutet?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00