Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-28 på alla områden
-
4 poängUppdatering för andra som kan få problem Har precis varit och bytt tändspolen. Den såg klart gammal och sliten ut men jag inte mätt upp den något.... Passade även på att byta fördelarlock, rotor och sensorn till rotorn (allt detta däremot hade sett sina bättre dagar, rostigt och en hel del ärg) Efter dessa installationer verkar den gå som den ska! Har bara kört 30 min men motorn gick helt klart jämnare och inga problem märktes! Bild på de gamla delarna! Tackar för alla tips!
-
3 poängAnsvaret för CE-märkning ligger hos den som sätter produkten på EU-marknaden. Om produkten tillverkas i EU så är det tillverkaren, i annat fall är det importören. I detta fallet är det alltså du som är ansvarig för CE-märkningens riktighet. I praktiken betyder det ju inte något alls, tyvärr. Jag förstår inte hur en människa född 1988 kan vara så egoistiskt blind och självisk att hen åker omkring och bokstavligt talat häller ut bensin rakt i havet. Jag blir lite ledsen...
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poängJag tror också det är en bra idé för att komma vidare. Vad kostar det att lacka om bara skadorna? Vad kostar det att lacka om hela sidorna? Du betalar mellanskillnaden och det tror jag inte blir så mycket eftersom en hel del är start och slutkostnader för lackningen. det du då betalar är några timmars extra arbete + några liter lack och du får en fin båt.
-
2 poängJag har skrivit det x flera förut. Rent generellt när det gäller bensinmotorer som stannar när de blir varva och sedan kan startas igen när de svalnat, så är det sju gånger av tio tändspolen och/eller kondensatorn, om sådan finns, som blivit gammal och fått värmeslag. Det blir ofta ganska varmt i motorbåtarnas motorrum, och det tar snabbare död på tändspolar och kondingar. Om du har brytarlöst tändsystem har du ingen kondensator, men väl en tändspole. Vad som händer är att koppartrådens isolering i tändspolen ”kokats bort” så det blir överledningar och sämre gnista eller ingen alls. I kondensatorerna är det också isoleringen som tar slut och det blir mer eller mindre en kortslutning och då blir det ju heller ingen gnista på tändsiften, och det kan uppstå brännmärken på brytarspetsarnas kontaktytor. Detta händer aldrig på dieselmotorer! 😎
-
1 poängHej, nybörjare på ägarsidan som nu försöker reda ut allt som går med vår första, kära båt. Var nere och rengjorde efter tidigare ägares spilligheter, fann då denna och mitt erkänt otränade ögat har inte en susning om vad det är. Den ligger i aktern vid motorn (d3 190 2008 i en delta 25 sc) Mvh
-
1 poängHej! Jag försöker förstå det här med risker med landström, men är inte säker på att jag blivit riktigt klok på det... Vår plastbåt är för liten/gammal för att motivera en fast installation till den kostnaden det för med sig. Vi har heller inte det behovet av landström (varken tillräckligt mycket grejer eller att vi kommer vara ute så länge i sträck). Däremot ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med en löstagbar laddare dels i nödfall (om man glömt något på som laddat ur batterierna) och dels ibland när vi vill köra kylboxen när man ligger i gästhamn. Därmed känns en skarvsladd och löstagbar batteriladdare rimligt ur ett kostnads-/nyttoperspektiv. Har även sett att man ofta behöver en adapter till detta då landströmen ofta är via en annan eluttagstyp, samt bör koppla in en jordfelsbrytare. Allt detta känns helt rimligt. Jag har dock läst skräckexempel om att en felaktig installation kan orsaka korrosion på metalldelar i vattnet, t.ex. drev och genomföringar, och det är här min egentliga fråga är: Jag har två strömbrytare, en till startbatteriet och en till förbrukningsbatteriet. Dessa verkar vara korrekt kopplade, då vi inte kan hitta något som körs när dessa är avslagna. Skulle jag kunna koppla in en batteriladdare via skarvsladd (med jordfelsbrytare) till endera batteriet, när strömbrytarna är avslagna, utan risk för korrosion? Eller behöver jag lossa batteriet från båtens elsystem innan jag säkert kan ladda det?
-
1 poängDet ska vara vatten upp till nivåmarkeringarna som sticker ner under påfyllningshålen, men batteriet tar ingen skada så länge plattorna är täckta. På kul kan du ju mäta spänningen direkt på batteripolerna innan du åtgärdar något. Jag gissar att du får helt okej spänning på polerna och att det är spänningsfall längs vägen.
-
1 poängVa bra att du återkopplade!Halvbra lösningar är aldrig kul men ändå bättre än felsökningar i oändlighet.Du kunde ju ringa en kille på Mente i Finland,Peter nånting, minns inte efternamnet,som är väldigt bra att diskutera med.Han kan nog ha en del svar här.//Thomas
-
1 poängAbsolut. Jag hade många båtar under första tio åren av båtlivet. Sen träffades det mera och mera rätt. Nuvarande har jag haft i tio år. Men byta till nästa steg blir för dyrt så det blir bra såhär.
-
1 poängTack för två informativa och bra svar! Om jag förstår det rätt då så spelar mina strömbrytare på båtens elsystem mindre roll i att minska risken för galvanisk korrosion, utan det är kopplingen till landströmen som avgör det? Och en modern batteriladdare är generellt isolerad mot det? Det bör i så fall innebära att jag skulle kunna ladda förbrukningsbatteriet och samtidigt köra kylboxen mot det? Låter smidigare än jag tänkt, då jag hade förlikat mig med tanken att först behöva ladda med batteriet frånkopplat båtens elsystem, och sedan köra kylboxen på batteriet med laddaren frånkopplad. Läs ovan med vetskapen att jag absolut ska inkludera ne jordfelsbrytare samt det du skrev om att kylboxen eventuellt lurar laddaren emellanåt
-
1 poängJo, ungefär. En lös modern laddare är är oftast dubbelisolerad och saknar jordstift så det bör inte bli några konstigheter. Sedan är jag lite slarvigare med jordfelsbrytare och sådant... Jag byggde ihop ungefär en som på bilden fast med europadon som hane. Då kan jag dela med mig av de få uttag som finns... Nu har det ju visat sig att vi laddar med landström ungefär en gång per säsong, så min generositet är ju därmed väldigt begränsad.
-
1 poängJa det är det faktiskt men jag har haft tillgång till båt hela livet ändå. Optimistjolle Askeladden segelkombi Albin accent Albin Cumulus Gummibåt 2,3m med 6hk på Uttern s46 Micore 500gt Flipper 717 Är båtar jag kan lägga på listan bland båtar jag kört och åkt i mer än 10ggr sedan har man åkt i ett antal andra båtar genom åren fast bara någon enstaka gång. Tillbringar ett antal timmar varje sommar på sjön 👌 Fast hittills har jag bara åkt snålskjuts på mor och far och kompisar 😅 Va tänkte du på då? Nu står båten hemma i garaget 🙂
-
1 poängDet ska inte vara några problem eftersom batteriladdaren ä galvaniskt frånskild, största risken är om man har varmvattenberedare eller motorvärmare. Sen är det kanske bra att slå av brytarna men du har ju fortfarande kvar jorden, minus alltså, så det skulle ändå inte ge något skydd.
-
1 poängSkitenkelt åtgärdat, gjort detta 5 gånger nu. Ta upp ett hål utifrån, finns kitt hos Drevman. Se bara till att du köper en RF tapp så återkommer detta aldrig. Min båt fick denna åtgärd i vintras. Tog ett par timmar och kostar ca 3000kr (material) om man gör det själv dock.
-
1 poängHåller med, har alltid en tändspole i reserv i verktygslådan på båten (stod en sommar på sjön med trasig spole, ALDRIG igen). @Georg_Ohm
-
1 poäng
-
1 poängDet låter rimligt, då är det kanske bara R200 som bygger på CRDI? Jag hade gärna haft två R200 i båten istället för AD31 som sitter där nu men Penta-spisarna gör sitt jobb de med
-
1 poängEnligt vad jag nu lyckats googla fram tror jag det är föregångaren, Hyundais D4EB-motor som bland annat satt i Santa Fe 2008. D170 har enkel kamaxel liksom D4EB medan R-motorn har dubbla kammar.
-
1 poängDet är förstås en bedömningsfråga med hänsyn taget till kostnaden. Har du sett offerten från varvet? Vad blir merkostnaden? Nu är jag långt ifrån en varvsgubbe men tänker dom verkligen lacka om båten? De flesta brukar ju föredra att jobba med gelcoat så långt det bara går. Sprickorna ser inte så våldsamma ut så en lagning i det området och sedan lite magiskt gelcoatarbete i närområdet borde få eventuella färgavvikelser att "zona ut" och lura ögat. Om det är en skicklig varvsman.
-
1 poängJaha du har missat det! https://www.maringuiden.se/forum/topic/101011-nimbus-320-coupe-uppdateras/
-
1 poäng
-
1 poängTutte här rätt, du mäter vid fel ställe. Motorn sitter inte för högt om du ger den rätt förutsättningar. Jag kan se på bilderna att både bottenytan och området runt växelhuset är i dåligt skick. Det gör att du får "orent" vatten till propellern och den får ingen riktig chans att ge ett bra grepp. Du behöver gå på med slipen och sen måla så att det blir slätt. Annars får du turbulent vatten till propellern. Sen finns det rätt förutsättningar. Vad är det för stålpropeller du testat? Jag har min motor betydligt högre monterad på min Buster XL och det funkar inte med alla proppar. Jag testade 4 proppar innan jag hittade rätt för minn båt. Satsa på en med stora svepande bland, typ Mercury Enertia. Den kanske inte passar på din motor, men sök en propeller av den typen. Ballistic och liknande med klippta blad kan du helt glömma. Det behöver sen inte vara den med störst diameter som är bäst. Av alla jag testade så var det den med minst diameter som gav bäst grepp trots mycket hög montering.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDu mäter på fel ställe du ska mäta på antikivationsplattan.Alltså den plattan under där du visar bilden med tumstocken
-
1 poäng
-
1 poängHar för mig att jag på min gamla 29C hade runt 23-24 knop på topp med AD41:an. Samma här! Fast även mitt under säsong kan det vara skönt med en hytt, kan vara kallt på nätterna även under juli!
-
1 poängHej, jag har ju sålt denna nu men kan såklart rekomendera den som en mycket bra båt, Vi gillar hyttkonceptet skarpt, för tidig och sen säsong som du kan läsa så sitter det en KAD44 på 260hk i just denna båt och maxar då 30-31kn ligger otroligt skönt runt 21-22kn AD41 200hk blir väl runt 25kn men vet inte detta säkert, Hållbarhet drev,, ja du jag har bytt till rak axel nu, för att jag tycker det är för mycket UH jobb för att hålla drevet i bra skick, för om något händer med det så är det så dyyyyrt, Kossor håller nog inte med mig nu men du kan ju fråga honom om allt som har med drev att göra, Lycka Till med båtköpet
-
1 poängTändspolen kan ju vara en kandidat, om den nu har en singelspole. Men då det är en insprutare så behöver du nog koppla upp den mot ett diagnostikverktyg. Blir dyrt att byta delar på måfå.
-
1 poängSäkringen är till för att skydda efterföljande kabel. Och det är skillnad på säkringar och säkringar. Som redan skrivits skall den vara dimensionerad så den löser innan efterföljande kabel blir farligt varm vid överbelastning eller kortslutning. Det är därför som du på inkommande ledningar till ditt hus eller lägenhet har stooora säkringar (16-32A) men också grova kablar. Efter elcentralen är de klenare och måste därför föregås av mindre säkringar. T ex 10A för 1,5mm², som är den vanliga för eluttag (om inte ledningen är lång, då måste säkringen minskas för att garanterat lösa ut snabbt nog). Man skall alltså inte bara HA en säkring, det skall vara RÄTT säkring också. Och lita aldrig på vad som sitter på bryggan, det vet du ju inte. I din båt, som skall vara "sista säkringen" innan förbrukare, har du så mycket som 16A. Riktigt trögutlöst dessutom (karakteristik "C"). Det är inte godkänt för att skydda det som kan komma att sättas i eluttagen eller troligen inte ens kablaget som är draget i båten. Dvs i klartext: Får du ett fel i en lampa, värmefläkten eller liknande så är risken att det tar fyr i den eller dess kabel innan din säkring löser ut ! Jo, du har skydd, men ett alldeles för trögt/kraftigt sådant. Och nej, det sitter säkerligen inget senare (och skall inte sitta där heller, det hör hemma i centralen). Du vet ju inte om detta är originalmonterat på varvet, eller hur ? Dessutom skall man inte förutsätta att kompetensen är hög och att man gör rätt bara för att varvet har ett fint namn. Det har jag sett alltför många exempel på. Tvärtom, tyvärr... Och i ditt fall talar ju bilderna sitt tydliga språk: Du HAR ingen JFB, och du har en säkring som är på tok för kraftig för att sitta som sistasäkring i central. Dessutom är den av trög karaktär som gör den ännu mer ovillig att lösa ut. Men jag inser att du kanske inte är så intresserad av att ändra något,.....
-
1 poängJag haft en Silver Eagle, nu har jag Buster XL, jag tycker att Bustern är mer tålig, speciellt om man har de senaste modellerna med aluminium att gå på (jag har med trä/laminat eller vad det är). Jag gillade inte alls glasfibern i Silvern, den blev så skitig av det minsta, och då ser det förjävligt. Skrovet är lika bra som Buster, om inte bättre, Silver är för mig snyggare båt. Men jag föredrar nog buster för att man kan ha den lite mer som arbetsbåt och jag bryr mig inte om en repa känsla. Buster är vanligare också? Lättare att hitta? Fler manualer, fler som har och kan ge råd? Min silver var känsligare för regn och våger över aktern, tog in en del vatten, vet ännu inte om Bustern är bättre här. Dock är Buster dyrare än Silver. Sedan är årsmodeller avgörande. Silver tidigare är hade ingen dörr mellan pulpeter om man köper DC. Nyare Silver har dock det, jmf med äldre buster som hade dörr mellan. Det är så sjukt bra när man kör och det är kallt. Silver Mercury och Honda? Buster Yamaha (oftare) jag har en känsla att Yamaha är bättre? Slit och släng: Buster Snyggare, kanske bättre i sjö (tveksamt)
-
1 poängJag kan inte tänka mig att det ska vara ngt problem med glasfiber som t ex Silver har. Många båtar förvaras utomhus över vintern, med både snö och is is sig. Får du ngn spricka i glasfibern bör du nog täta det innan du får vatten dit och minusgrader. Men satsa på en nyare Buster. Dessa har en betydligt trevligare gång än de äldre i och med den kraftigare botten och djupare v-botten. Jag kör en XL och trivs mycket bra med den. Även jag har brutit is flera gånger med min XL.
-
1 poängDet handlar inte om att dina grejor skulle lösa ut, snarast att de INTE gör det när de skall. För det du har löser bara på för hög ström, extremt hög ström. Så hög att stolpen på bryggan lär lösa först. Sedan är det inte bara hög ström/brand som skall skyddas mot. Det vi talat om här mest handlar om personsäkerhet. Och det har du inget skydd mot alls ombord på båten. Det tycker i alla fall de flesta forumdeltagarna är viktigt, och det borde du också prioritera. I bästa fall finns det i stolpen du ansluter till.... Visst, du kan säkerligen vara ute 50 nätter. Men personskyddet/säkerheten (livet !) har inget med antal nätter du kan vara ute utan att säkringarna löser att göra.
-
1 poängNågot säger mig att man måste ta det i piano när vågorna blir forte fortissimo om det inte ska bli halsbrytande.
-
1 poängKompaktare och lägre vikt än en motsvarande fyrtaktare, och okänslig för läge när den ligger ner. Många mindre utombordare lyfts av och förvaras liggande när de inte används. Jag hade aldrig valt annat än tvåtaktare för en liten motor till släpdinge eller liten gummibåt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00