Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-24 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Det ligger en Shetland 570 på blocket som verkar byggd för påven. Jag har alltid varit emot trimplan men här får jag nog ge mig.
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    Välkommen till forumet! I motsats till Viapea så ser jag bara positivt med båtägande. Visst kostar det lite pengar att ha, men vad gör inte det. Det man får tillbaka genom att öppna en helt ny värld är så mycket mer värt. Jag tycker du ska satsa på en öppen båt i ca 5 meters storlek och i plast, och med utombordare. Alla i den storleken har utombordare. Det som är viktigt i början är att lära sig manövrera båten och att ni enkelt kan ta er iland på olika ställen. Det gör du lättast med en öppen båt och utombordare. Med din budget så blir det en relativt liten båt med en liten motor. Det betyder att det inte kommer att gå speciellt fort med 3-4 vuxna i båten. Men det kanske inte gör ngt? Ett exempel på en säker och bra stugbåt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/terhi_nordic_6020c_tohatsu_25hk/95806602
  5. 2 poäng
    Nja, beror på. När huvudbrytaren är bruten vill i alla fall jag att det just skall vara helt brutet (sånär som på vissa nödvändiga saker som backup till stereon o.s.v.). Inte att det sitter diverse skrot kvar inkopplat, dvs på "insidan" (batterisidan). Dessutom är nog lösningen med en brytare på den gemensamma minussidan ovanlig.....
  6. 1 poäng
    Ska Navionics ha 135 euro om året?! Jag har kört Navionics i åratal på en "sportpadda" (Samsung Tab Active - vattentät, stöttålig mm) och har betalat 250-300 kronor per år de senaste åren för ett kort som täcker hela Östersjön plus svenska sidan av Öresund, Skagerrak och Kattegat, samt en massa kanaler och floder neråt Tyskland och Polen. Har jag någon slags prenumeration som de inte erbjuder nya kunder längre? Själva kortmaterialet i alla de här apparna är i alla fall samma även om presentationen ser olika ut - de gör inga egna sjömätningar utan köper in material från Sjöfartsverket och Hydrographica. Navionics app har exakt samma gränssnitt och utseende som deras kort har i alla plottrar, vilket kanske är en fördel om man använder både app och plotter regelbundet, men annars är det mest en nackdel för gränssnittet känns lite konstigt på mobilen. Man kan även testa hur det ser ut utan att köpa kort på webapp.navionics.com som också har exakt samma gränssnitt (vilket känns ännu konstigare på datorn). Många plottrar använder Navionics kort, och det ser verkligen exakt likadant ut. Personligen tycker jag dock att Eniros presentation är snyggast och lättast att läsa men det är väl en smaksak. En liten lustighet i sammanhanget är att varken Navionics eller Eniro tolkar allt som finns i rådatan från Sjöfartsverket. Kanske har ni som använder Navionics sett att det står "HILARE" lite här och där på ett sätt som liknar ett platsnamn, och funderat på vad det betyder? Jag kan upplysa om att det är en kod i rådatan (vektorkorten) från Sjöfartsverket som betyder kulle eller höjd på land, men Navionics har inte har någon egen grafisk symbol för detta så de skriver bara ut kodmarkören direkt på kortet i klartext. Eniro å sin sida gömmer symbolen helt och hållet. Ingen aning om vad C-map eller andra gör. Tyvärr har Samsungs nyare Active Tab-modeller gått upp rejält i pris så de är inte mycket billigare än en riktig plotter längre, så jag kan inte riktigt rekommendera den lösningen längre. För oss har det dock funkat utmärkt i en fyra-fem säsonger vid det här laget. Pålitlighet vet jag inte om man behöver oroa sig så mycket för - visserligen är väl GPS-mottagaren i en riktig plotter troligen gedignare, men jag har aldrig upplevt några problem på den punkten med paddan, och även de billigaste mottagarna man kan få tag på är väldigt precisa och pålitliga numera. GPS kostar knappt någonting alls längre.
  7. 1 poäng
    Tack för all hjälp, jag testade även Victron Community där jag fick svar att det är 14.4v som gäller för Victron batteriet
  8. 1 poäng
    Något säger mig att man måste ta det i piano när vågorna blir forte fortissimo om det inte ska bli halsbrytande.
  9. 1 poäng
    Fick igång motorn precis! startmotorn bråkade lite men efter rengöring och puts blev den som ny. luftade bränslesystemet sen hoppade den igång. Superskönt! kan man lägga in filmklipp på något sätt?
  10. 1 poäng
    Här var den, vad tycks? En länk.
  11. 1 poäng
    Jo, den är nog lite stadigare och det finns ju plats på höjden också.
  12. 1 poäng
    Fast är det någon gång den båten ev. skulle gå att sälja för 45 000 så är det väl under coronapandemin.
  13. 1 poäng
    Jag är lite besviken att det inte fanns någon gungstol man kunde sitta och styra i. Kanske en sådan här??
  14. 1 poäng
    Har du kollat att det verkligen är startgeneratorn det är fel på? Det kan ju vara startreläet också. Om du mäter spänningen mellan anslutning 30, den grövre skruven på startgeneratorn, om det är en Bosch. Om det är en EFEL är alla anslutningar M5.
  15. 1 poäng
    En knop eller en splits försvagar linan, men olika mycket. Den typen av knop som föreslås är en av de elakaste för linan. Då är t ex pålstek bättre, fast bäst är splits - om man nu vill skapa en fast ögla.
  16. 1 poäng
    Bra, det brukar få allvarliga konsekvenser. Jag trodde att kölhalning fortfarande var standard avrättningsmetod ombord. Hängning och arkebusering i gryningen är för landkrabbor. Giliotinering är för adeln. 🤮
  17. 1 poäng
    Skilj på aluminiumplåt och aluminiumgjutlegering. Den sistnämnda är mycket känsligare för korrosion om det blivit fel i processen eller om fel legering är vald.
  18. 1 poäng
    Om man som nybörjare provar att splitsa ett öga kan det knappast bli sämre än de förtöjningslinor jag köpte i kända båtbutiken. Det var en nybörjare som heter duga som hade provat på splitsningens konst.
  19. 1 poäng
    200 W solpaneler väger under 10 kg totalt, med fästen och kablar. Inte i närheten av jämförbart. Jag har en sån targabåge i lägenheten. Tänkt att monteras på båten under sommaren. Jag hade nog inte vågat hänga en människa i den.
  20. 1 poäng
    Min båt har en D4 260 med en 115 A generator och det är inga problem med Biltema-relät. När jag tittar på min batterimonitor ser jag någon enstaka gång, och endast kortvarigt, att laddningen kommer upp över 75 A när den mäter mot förbrukarbanken (570 Ah AGM). Lägg till 10 A för startbatteriet så strömmar det 85 A som mest genom mitt relä. Du som har mindre batteribank och dessutom inte de mer laddmottagliga AGM-batterierna behöver inte oroa dig, relät funkar för dig också!
  21. 1 poäng
    Svaret är enkelt: Du väljer den spänning som tillverkaren rekommenderar! Jag har Varta AGM och de rekommenderar 14,4V. Och eftersom du inte berättat vilken sorts AGM-batterier du har kan nog ingen svara. Och jag har för mig att Ctek i texten också nämner att det är olika för olika tillverkare av AGM vad de rekommenderar.
  22. 1 poäng
    Hej jag fick otroligt bra hjälp av en mek kille från stockholmstrakten hur man kan felsöka,, nu var min kontaktor och motorn bränd,slut,fininto,,, så det slutade med att haf sålde ett begagnat enbo som kom på posten, hittar inte skissen han gav mig men texten var så här, "Det finns några sätt att kolla var felet ligger. Steg ett är att bygla på det vita kretskortet. På så sätt kan vi ta reda på var felet ligger. Bygla 14-13 = grön knapp Bygla 14-11 = röd knapp Bygla 14-12 = gul knapp Bygla 14-13 = grön knapp Funkar detta så ligger felet i panelen eller kabel till panelen. Om inte detta hjälper så fortsätt med följande: Observera att inte ha ankaret i beslaget nu. Bygla 1-2 = frisläpp Bygla 1-3 = invinschning Funkar detta så ligger felet i elektroniken. Funkar det inte så är felet i spelet, mest troligt i kontaktorn. Dessa finns i så fall som reservdel. Panel och elektronik finns ej längre i detta utförande. Dessa måste i så fall bytas ut mot nya delar. Med vänliga hälsningar Christian Gilander" mailadressen är christian@marinbutiken.com Lycka till
  23. 1 poäng
    Detta är en typ av medelhavsförtöjning, att ligga med aktern mot bryggan. Tror inte heller att man behöver bli rädd för att få båten penslad med ett lager BBQ-sås när man möter en marinero i spanska gästhamnar, utan du får hjälp och anvisning för din medelhavsförtöjning. Ett bra ord för ordlistan tycker jag är halkip, tror inte det nämnts? Mycket förvirrande ord för en öppen klys. Uttalas inte ”hallchipp”. Kunde väl hetat halvklys i alla fall, så att man inte blandar ihop det med IKEAs vägglampa HALKIP.
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
    Ett trick som fungerar om man endast har en smart laddare och ett tomt batteri som laddaren inte vill jobba mot är att ansluta ett vanligt 9V-batteri parallellt med det dåliga batteriet en stund, Det tycker laddaren är OK att ladda mot.
  26. 1 poäng
    Jord är den blandning av mineraler, lösa avlagringar, gaser, vätskor, levande biomassa och organiskt material som täcker jordens landyta. Ordet används också delvis fel i elektiska sammanhang. Minus i likströmssystem benämns "minus" och inte "jord". Skyddsjord, återledare av felström i växelströmsystem. Förekommer som en gul/grön ledare i båtens landströmssytem. Elektriskt sett en punkt med önskad nollpotenital. Signaljord, avvänds ombord oftast i radio- och antennsammanhang. Jorden, är den tredje planeten från solen och den största av de så kallade stenplaneterna i solsystemet. Jorden är i stor sett menlös och hemvist för alla kända levande varelser, inklusive mer eller mindre intelligenta varelser varav människan är en grupp av sådana varelser.
  27. 1 poäng
    Tack för snabbt svar - som jag missade eftersom meddelandet hamnade i min e-post skräphög. Det fanns inget synligt fel på rodret på varvet, men när rodret inte svarade lätt och effektivt misstänkte jag att jag kanske hade förstört något när jag gick på grund i fjol. Nu, när jag har varit ut igen och seglat, har jag inte upplevt rodret som ett problem. Det blev förhoppningsvis bara lite "båthyperkondri" från min sida! Förlåt att jag tog upp er tid, men ett stort tack för att ni finns.
  28. 1 poäng
    Vettig tanke. En bit upp var ett förlag på Blocket. Kolla efter något sådant. Bättre göra det enkelt och köra sig och se om ni bli bitna. Kanske gå en enkel kurs, förarintyg. Det gör båtåkat roligare och tryggare. Jag började själv med en liknamde båt. Missade dock förarintyget, tog det lite senare, vilket även kompletterats med slepparn. Men båtlivet blev roligare efter utb. Mera föråselse.
  29. 1 poäng
    Jag håller med föregående, gör det första båtägandet så enkelt som möjligt och byt upp dig till något mer avancerat/dyrare senare om det behovet finns. Öppen plastbåt, kanske med vindruta eller HT för lite skydd? Mindre utombordare med startsnöre och rorkult kanske, så slipper du både batteri, reglagewire och kärvande styrning. Lär dig att köra och ta hand om den enkla båten först så växer dina erfarenheter med båtstorlek allt eftersom du eventuellt byter upp dig.
  30. 1 poäng
    Det är lite som att bilförare är fånigt känsliga med att sitta i färdriktningen medan de som tar tåget ofta sitter andra vägen utan att klaga alls. 😉
  31. 1 poäng
    Aha, DEN kabeln. Den vet jag inte ens om jag kan komma åt att kolla, uttaget ifråga satt i båten vid leverans. Tänk vad käckt det vore med en standard där det alltid stod bredvid ett ciguttag hur många ampere det pallade! Men hur eller hur så lär det väl vara uppsäkrat i förhållande till kabeldimensionen så jag antar att det värsta som kan hända är att säkringen löser ut. Varpå jag iofs kan ha köpt en laddare som jag inte kan använda...
  32. 1 poäng
    Räkna inte med att om du köper en båt för 40k så är det vad den kommer att kosta, precis alla gamla båtar är behäftade med div fel och problem och allt i båtvärlden är prissatt lite högre än allt annat. Enklast tillvaro får du men en plasteka med typ 15hk utombordare men räkna med att bli blöt när ni är ute och åker, ju mindre båt desto mer skvätter det, men absolut lättast och billigast att äga. Sen en gammal snipa på typ 21 fot, typ en Monark 69, bra båtar om motorn är ok men inte lika enkelt underhåll som en eka med utombordare. Motorn är det absolut viktigaste på en beg båt, hellre en sliten båt med nyare motor än tvärtom. Du skall helst ha kunskap att mecka med båten själv för att lämna in den kan lätt kosta mer än vad båten är värd. Äga båt är långt ifrån billigt så om man har en tajt budget lägg då inte hela på inköpet.
  33. 1 poäng
    Tack Det har varit en lång vinter men tillslut blev omklädnaden färdig bara restade läslampor saknas. Ankar däverten köpte jag på en båtmässan av Seasea. Försök att välj Båtsystems, den är lite dyrare men rostar inte som den lite billigare . Fått beta om ett antal svetsar och byta lite brickor (av 2333 rostfritt), det håller inte i saltvatten och stark värme ifrån solen(rostar svagt). Bifogar bild på hur ankaret satt när vi fick båten. Nästan skavt hål i badbryggan. Power IL ankarspelet var rejält nergånget. Elmotorn hade fått lite för lite kärlek, hela kolhållarbryggan var sönderrostad, kabelskornas pressning och kabelkardelerna var kraftigt angripna. Solonoiderna(reläer), fick renoveras, trots sin placering inne i elrummet så rostade dom(visade sig att N29c har lite inläckage av regnvatten precis här), Att ankardäverten varit i vägen ja, vid något tillfälle har tagit i vid någon kaj eller stolpe då det sticker ut 2 dm. Inte att backa emot andra båtar. Fick i Fiona i hemmahamnen med nyhubbade propellrar , syrade, balanserade och i nyskick. Ska se om mina anoder vara längre nu med mässingshubbar. Nu ligger hon på sin plats och väntar på att Danmark öppnas , annars blir det semester i svenska hamnar. Fixat lite med Volvoflygmotor/Ardic 041 värmaren. Fick lite mycket avgaser i båten vilket visade sig att avgasslangen läckte. Hittade ingen dubbelslang 43mm , så jag fick skarva och isolera om en 45 mm och en 60 mm . Värmaren fungerar fantastiskt bra varje säsong , ska dock sota den till vintern. Har bytat de två VDO logg och lodmätarna till beg. Raymarine ST60 ifrån Tradera, 125:- st med seatalk kablage!. Passar perfekt till mitt nya genomskrov lod, men VDO loggivaren verkar inte funka än. Funkade med en ST30 Bidata dock. Seatalken funkar med allt ifrån belysning, spänning och kommunikation med Raymarine Axiomen. Har även fått byta väljaren för landströmsintaget för eller akter. Fick tag på en lite mindre Krauss&Naimer väljare som samtidigt är huvudbrytare och inkopplad med en indikatorlampa. Har påbörjat slipning av akterdäcket, puh ett tradigt jobb men blir fint när det är färdigt. Fått nåta något i år igen. Har numera en skyddsmatta på akterdäcket för att stolarna drar upp nåtningen. Fick justera och sätta nya genomgående bultar till motorluckornas gångjärn. Ska teakspackla igen några gamla hål för skruvskallar som spruckit upp genom åren. Håller på att byta trappsteget i teak på akterdäcket till rejälare teak än orginalet. Lite teakjobb som skyddas med såpa endast. Tar ett tag innan detta är färdigt men det blir trevligare om man ska sälja båten framöver.
  34. 1 poäng
    Tror Mackey menade kablarna som försörjer själva cigguttaget. 45W plus lite förluster i spänningsomvandling blir typ 4A på 12v, och många cigguttag är nog kopplade med ganska klena kablar. Men jättegrovt behöver det inte vara, och särskilt inte om det är korta kablar. 2,5 mm2 duger nog om det bara är någon meter kabel.
  35. 1 poäng
    NIX! Kassera är det normala. När spänningen har sjunket under en viss spänning så sker kemiska processer (fosfatering tror jag) i batterierna (bly-syra) som är irreversibla, dvs destruktion. Bly-ytan blir permanent förändrad. Jag har sedan 1981 haft sommarbilar, motorcyklar och båtar. ALLA har problem med batterier (bly-syra), eftersom de laddas ur. Nuförtiden finns det smarta laddare som kan lämnas på, men förr var permanent laddning också förstörande. Ja, jag har läst om ett antal olika chockerande trix för att återuppliva batterier som blivit totalurladdade. Jag har provat en handfull - inget trix hittills har fungerat som lösning, men kanske man kunde hanka sig fram några veckor till. Förra året köpte jag nytt bly-syra till sommarbilen, som tyvärr under corona blev tomt eftersom det inte körs som annars. Jag fixade och trixade, men ett 9 månader gammalt batteri har förlora 50-60% av sin kapacitet och jag måste nu ladda om inte permanent, så i alla fall så ofta att det ser för andra ut som om det är permanent. Samma med motorcykeln, vars batteri nås först efter att 3 komponenter monterats bort med 4 skruvar - ja, nu har jag satt dit en snabbkoppling... Däremot min gamla SAAB 900 -96 med ett Banner-batteri från 2001 var fortfarande toppen när jag nu sålde bilen - helt otroligt. Men en gammal bil förbrukar ingen ström när den står, så den laddades inte ur. Båten fick ett nytt bly-syra start-batteri i fjol. De 3 förbrukningsbatterierna är från 2012/2013 - fantastiskt, men de är ofta på laddning (inbyggd) vilket inte startbatteriet är - separerat. Ibland köper jag dyra märkesbatterier och ibland billigaste jag hittar. Ja, kanske det kan vara så att de dyra är lite bättre, men jag kan inte belägga det. Jag kan bara belägga att ett urladdat batteri tar allvarlig skada. Detta gäller även dyra speciella båt AGM batteri. En annan erfarenhet är att - om ett batteri gått ner helt, så kan ofta en smart laddare som CTEK inte komma igång och ladda upp det. Därför har jag kvar farsans gamla (totalt) osmarta laddare, som bara kör på sina 4 ampere kvar i garaget. Därefter kan CTEK och liknande komma igång och göra vissa rensande processer, men normalt har man förlorat stora delar av kapaciteten. Vilket i en bil kan vara ok för ytterligare 2 års drift, men i en båt är det inte ok när kylen lägger av efter 2 dagar istället för 1 vecka. När det gäller instrument för att mäta batterikapacitet och laddning/status på batteri, så är detta mycket svårt och kräver att batteriet kan belastas ordentligt vid test. En kompis har en batteritestare stor som en brödrost som mäter spänning under hård belastning, denna är bra och rättvisande. Andra elektronikpryttlar är knappt värda sina pengar. Se till att batteriet aldrig kommer för lågt ner i spänning. Har det gjort det, så börja planera för utbyte.
  36. 1 poäng
    I tillägg till svaret ovan: I vattnet "förbinderr" (salt)vattnet alla metalldelar inklusive anoderna rent elektriskt med varandra. Det sker inte på land. Därför kommer inte anoderna att hjälpa till i samma utsträckning.
  37. 1 poäng
    Målade sväng till, blev kanske inte helt nöjd men får se hur det ser ut efter det härdat. Fick en del matta fläckar.. Fortsatte med något roligare, Teakmatta! behöver köpa mer då det inte räckte riktigt. men kul att klippa och klistra lite.
  38. 1 poäng
    Ja diodern kan bli varma, men det beror ju på hur mycket ström som går genom dem och vilken typ av diod det ä'r.
  39. 1 poäng
    Tack Georg_Ohm Mycket riktigt så är det touch kontrollen utformad som en insjunken halvmåne i själva lampan. Som sagt jag testade att montera samma lampa i förruffen och där fungerade dom prima. Så något stör dom helt klart. Jag har även testat att låta dom hänga 'ner genom hålen i taket' dvs cirka 1 m längre ifrån solpanelen / VHF antennen och då verkar dom fungerar mycket bättre. Skall göra ett lite längre test med 1. Solpanel av 2 AIS av 3 Bägge av 4 Flytta solpanel kablarna iväg ifrån lamporna så gott det går.
  40. 1 poäng
    Om man kan göra en fast ögla utan att splitsa? Javisst. Kan du göra en "stoppåtta"? Googla det annars, den är skitlätt. Kan du den behöver du bara lägga linan dubbelt och göra likadant så har du en ögla i änden. Innan du drar åt kan du pilla lite på den så den dubbla linan "ligger snyggt" och öglan blir lagom stor. Nackdelen med att lägga en sådan åtta är att den nyper åt efter att du belastat den hårt så den kan vara svår att få upp. Men det är ju lite det som är vitsen med en fast ögla så det kanske bara är bra.
  41. 1 poäng
    Som det ser ut på bilden är det ingen startmotor utan en så kallad Dynastart som är en kombination av generator och startmotor.
  42. 1 poäng
    Har det alltid varit så här eller är båten ny för dig? Är motorerna motroterande? Ser du på panelen om höger trimplan är nere?
  43. 1 poäng
    Om du kan beskriva lite mer hur sämre än förra året är. Det låter som att det inte var bra förra året heller. En lite mer djupdykande beskrivning av problemet så blir det lättare att försöka hjälpa. Har du/ni/någon gått på grund? Finns någon synlig skada på rodret är bilder till stor hjälp.
  44. 1 poäng
    Stort tack till alla, ska nu ut på jakt efter lite 6mm2 pryttlar
  45. 1 poäng
    Idag sattes Nimbus loggor vid vattenlinjen. Dessa är en färskvara men de här hade nog legat ett tag på Nimbus lager , mycket pilleri och strykande vid förebyggande avlyft av det tjocka skyddspapperet (klistersidan), hemma. Men några nervösa timmar senare så satt dom som en smäck. På bild syns den nya loggan i luftintagets galler som presenterats i tidigare inlägg. Invändigt blev hela omklädnaden av insidan klar när frontväggen kom på plats. Vinyl överallt, blir lättare att hålla rent om avgaserna sotar ner igen eller mögelanslag uppstår. Väldigt vitt blev det. Nya ledspots ifrån ett företag som står högt i kurs då dom tog tillbaka ledspots med IP 21 och ersatte med IP54 modellen. Och kronan på verket; den nya takluckeramen . Sjösättning på Fredag 7/5. Är en impeller och två propellrar bort....
  46. 1 poäng
    En filterbytarpåminnelseåterställare Kan även användas som elektronikburksresetknappsnåare.
  47. 1 poäng
    Har vi några ord och benämningar som är senare än 1765? Hur många tror sig ha en ”GPS” ombord? Om du svarar ja, svarar du fel, ingen har ett Global Positioning System ombord. Möjligen har man en mottagare som kan ta emot och tolka samt beräkna signalerna från hela Global Positioning Systemet, flera av dessa mottagare kan även behandla signaler från andra europeiska och ryska snarlika system. Hur skulle det se ut om man man hade båten full av en massa satelliter som snurrade runt kring skepparens skalle? Navigatör, person ombord som har som främsta uppgift att hålla reda på båtens position och tillsammans med skepparen planera för färden. Navigator, elektroniskt hjälpmedel, inte sällan beroende av Global Positioning System, Gallelio och Glonass, kan uträtta björntjänster och låta besättningen upptäcka helt nya grund. Grund, oönskad upphöjning från havsbotten. Bôe, grund på bohuslänska och götebosska. Grynna, grund på annan dialekt. Bränning, grund i vattenytan vid normalvattenstånd. Bränning, kan även vara ett kortnamn på brännmanet. Manet, geléartat djur, eller geléartad koloni av små djur, öronmaneter är harmlösa för människor, men de röda eller orangea samt de koboltblåa maneterna skall man hålla undan för om man vistas i vattnet, då dessa har långa nästan osynliga trådar med nässelkapslar som ger sveda och värk. Känsliga personer kan bli svårt sjuka av att bränna sig på de koboltblåa, röda eller orangea brännmaneterna. Det händer att vi får in biotopfrämmande brännmaneter också, vissa kan vara mortlar för inget ont anande badare. Magnet, bör saknas, gärna i flera exemplar ombord. Magneter stör kompassen. Magneter förekommer dock i högtalare, kylskåpslister och i flera elmotorer. Fjord, i egentlig mening en stor havsvik som kan sträcka sig långt in i land, i mötet med havet skall en riktig fjord ha en tröskel där det grundar upp litet innan det blir djupare igen. Längst in i fjorden är det vanligt att olika tillflöden ansluter. Fjord i Bohuslän kan vara en fjord i betydelsen ”havsvik” men det kan även vara vilket större öppet vattenområde som helst, kallas ”fjärd” på andra ställen. Havet slutar i allmänhet vid kusten, förutom i Norge där det sträcker sig långt in i land mellan branta fjällsidor. Genua, större försegel, namngivet efter ort i Italien. Pentagenua, grön dieselmotor i segelbåt som skepparen startar då det blåser litet emot. Gjutjärrnsgenua, bensin- eller dieselmotor av annat fabrikat i segelbåt. Rullfock, rullgenua, segelbåtarnas motsvarighet till bilarnas automatlåda, eller iallafall semiautomatiska transmissioner. Kryss, att kryssa, numera bortglömd konst att med segelbåt i sick zack segla mot vinden. Vindex, seglarens hjälpmedel som berättar från vilket håll vinden för tillfället blåser, Vindex är placerad högst upp i masten och brukar vara en anledning att hissa upp den smidigaste och lättaste besättningsmedlemmen i masten för att justera vindexen då skepparen anser att den ofta visar fel. Trasigt underliv, är ingen gynekologisk term, utan en benämning på segelbåtar med delat lateralplan. Landström, en större släkt ursprungligen från västra Götaland, mest kända är landsantikvariesekretreteraren Robert Landström, dennes som biogafmaskinistern Clint Landström, tvärflöjtisten Barbara Landström samt dagmatten Viveka Landström Retriver.. Landström, oftast ”hushållsel” som medelst landströmskabel kopplas i elleutag på bryggan och leds ombord för att försörja båtens alla moderna och strömslukande apparater. Ö, en landmassa omgiven av vatten, eller annan typ av vattendrag. Öar kan vara ett stort hinder vid navigering, då de ofta ligger tillsynes utan anledning ligger utslängda mitt i havet. Visingsö är ett bra exempel, det är en stor grästorva utslängt i Vättern, enkom för att jätten Vists lata hustru inte skulle behöva ta omvägen över Askersund eller Jönköping då hon skulle hem till Hjo efter ett jättestort kalas på Östgötaslätten.
  48. 1 poäng
    Vad är det för skillnad på en sil och ett durkslag? Nej, jag vet inte. Om någon är så berusad att han inte kan resa sig, är han slagen i durken, eller durkslagen, om nu det hör ihop. Durk är ursprungligen ”lösa golvbrädor” i en båt, men det händer ju ofta att durkarna är fastskruvade. utrymmet under durkarna kallas felaktigt för ”kölsvin”. Kölsvinet är egentligen bottenstocken, utrymmet mellan kölsvin och den nedre durken heter kölskarp. Embarkera är ett verb som betyder att oftast en grupp, men även en enskild person går ombord på en båt eller annat masstransportmedel. Debarkera är motsatsen, möjligen är ordet parkera kopplat till dessa två ord? Sötavvenspirat, pråmskeppare och landkrabba är skällsord uttalade av en viss sjökapten Archibald Haddock, inte sällan kombinerade med ”bomber och granater”, ”amfekta och regera”. Pråm, är ett slags lastfartyg utan egen framdrivning, men det finns undantag. Pråm används även som nedsättande benämning på båt eller fartyg som inte faller den som säger nedsättningen i smaken. Uttalas ”promm” på göteborgska.
  49. 1 poäng
    (Att) avmasta båten betyder att man ofrivilligt förlorar mast och rigg i ett haveri. Masta av båten, betyder att man mer eller mindre frivilligt demonterar mast och rigg inför torrsättningen, att masta på är motsatsen. Bunkra. Man bunkrar diesel och tankar bensin och vatten. Mat provianteras. Torrsättning, att sätta upp båten på det torra samt att göra den torr inombords, att ta upp eller upptag är samma sak. Sjösättning är motsatsen. Låringsvis är väl motsatsen till kranbalksvis, en riktning akter om tvärs. Ta törn, respektive ta en törn eller törna in. Ta törn är att ta emot bära av, ta en törn eller att törna in är att ta slumra in, somna. Att ”törna in för gott” är det samma som att ta ned skylten, trilla av pinnen, gå bort, avlida eller att dö. Tamp, den yttersta delen av en lina, den lediga delen efter knopen. Ordet används felaktigt för hela linan, eller för en kort lina. Jämför med ordet ”(på) sluttampen” Bära av, att skjuta ifrån, göra det jobbet som avbärarlisten inte klarar av. Fälla ankaret, ankare fälls, om man kastar ett ankare gör man det lämpligtvis i behållaren för metallåtervinning. Innan avgång är det lämpligt att ”lätta ankar(e)” annars är det svårt att komma iväg. Midskeppsvis mitten på båten, tvärs. Långskeppsvis, mitten av båten på längden. Strybord, höger ombord, den sidan där styråran satt på gamla tiders vikingaskepp. Babord, vänster ombord, där vikingaskeppens rorsman hade sin bak. Barbord, sannolikt ett bord att ställa ifrån sig buteljer, glas och sejdlar på. Tågvirke är inte det träslaget som Brio tillverkar sina träjärnvägar av, dessa tillverkas allt mer av plast. Tågvirke är heller inte den teakpanelen som fanns för längesedan på SJs lok och vagnar. Det är linor av olika slag och dimensioner som man använder ombord. Julbåt, kan vara olika sorters båtar eller fartyg som nyttjas av skäggiga gubbar i slutet av december, hjulbåt syftar på hjulångare som medelst paddelhjul midskepps eller akterut, framdrevs innan propellern var uppfunnen, eller nyttjas i av grundgående fartyg exempelvis i den av vattenståndet oberäkneliga Mississippifloden. Hjulångare i reguljär trafik finner man idag på de större sjöarna i det svårstavade alplandet Schweiz. Även i norska Mjösa och i Vättern med tillhörande tillflöden. En droppe i Mississippi, ett piss i Mississippi, ett spott i Mississippi, syftar till en obetydligt mängd i något mycket större, något som kan tyckas vara meningslöst i ett större sammanhang. Kunde lika gärna varit ”en droppe i Amazonfloden” eller ”en droppe i havet”. Gast, oftast i betydelsen ”medhjälpare” ombord, någon som skepparn kan gasta på. Gast kan även betyda gengångare eller spöke, förekommer ofta i grupper om sju stycken och dansar då på sjömanskistor. Fördäcksgast, medhjälpare som kommenderats förut, för att där bistå vid tilläggning eller lossläggning. Sjömanskostym, en numera direkt omodern klädsel, kännetecknas av en större påsydd lapp i kragens ryggdel på jackan. Sjömanskostym bärs regelrätt utan byxor i Ankeborg, annorstädes anses det vara direkt opassande. Sydväst, väderstreck mellan syd och väst, 225° Sydväst, huvudbonad, ”regnhatt” praktiskt ombord då den har brätten och skärmar, varav den bakre hindrar nederbörd att rinna ned i bärarens nacke. Radar, karaktär i en amerikansk film och tv-serie som handlade om ett militärsjukhus i Syd-Korea. Korpral Walter Eugine O’Reillly, gestaltades i både tv-serien och filmen av Gary Burghoff. Radar, elektroniskt navigationshjälpmedel. U-båt, ubåt, undervattningsbåt, undervattensbåt, som namnet säger, ett fartyg där besättningen tagit sig vatten över huvudet. I huvudsak som ett från vattenytan osynligt örlogsfartyg, eller forskningsfartyg, u-båtar som fritidsskepp är sällsynta, även om en dansk sådan blivit ökänd i ett morbidt sammanhang. En gul undervattningsbåt var den svenska översättningen av Beatles psykedeliska ”Yellow Submarine” som enligt vissa källor egentligen var en kapsel innehållande en hallucinogen drog. U-båten ”Hms Ulven” var en svensk ubåt som förolyckades vid Stora Pölsan 15 april 1943. U-båt kan även vara en inloggad och läsande person på ett internetbaserat diskussionsforum, en person som finns men aldrig syns till eller hörs av. Hjärtstock, vridbar axel på vilken rodret är monterat. Kräfta, äldre benämning på tumör, cancer är också en benämning av hela krabbaläktet. Havskräfta, Nephrops norvegicus, alltid i singularis även om havskräftan är flertalig. Kan ätas hela året, har ingen säsong. Det är lättare att hålla sig över bordet på kräftskiva med havskräfta, även om man tar en sup för varje klo. Det går tre burfångade havskräfta på ett kilogram. Havskräftan är röd även som okokt, vilket lurat utsocknes att äta den rå. Bogpropeller, en i en tunnel tvärs långskeppsriktningen monterad impeller, avsett för att manövrera fartyget i sidled. Häckpropeller är en bogpropeller på tvärs akterut. Vattenjet, en drivlina tillsammans med en förbränningsmotor där propellern, eller snarare en impeller är monterad i ett hus och kan liknas vid en stor vattenpump vars trycksida mynnar i en styrbar dysa som driver och styr båten framåt, vid backgång blir det svårare att förklara. Vatten-get, klövdjur med horn som husdjur (Capra aegagrus hircus) ombord på båt i farvattnen runt Hunnebostrand. Nautiskt nonsens, en vida utvecklad terminologi med marina namn på vardagliga saker och företeelser som på landbacken har betydligt enklare namn. Ord från många olika språk har satt sin prägel i detta språkbruk, varav holländskan, eller nederländskan skall ha störst påverkan på denna nautiska terminologi.
  50. 1 poäng
    Innan du slänger ut massa pengar på vajrar mm, så kan du prova att ta bort kåpan över växelreglaget och smörja där med smörjfett. Det gjorde jag för några veckor sedan och skillnaden blev betydande. 5-56 använder man för att lösa upp saker med inte för långvarigt smörjande så det skall man undvika när det är smörjning som behövs. Det finns många som tror att 5-56 och silvertejp är lösningen på alla problem : )
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...