Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-18 på alla områden
-
2 poängI min båt ÄR detta fäste till VHF, kanske används samma fäste till olika antenner men med olika anpassade spröt.
-
2 poängMin tanke var bara att man med såna krokar skulle kunna kasta ut en lina fäst i båten i en ände och den andra ganska lös, så att det blir ett "U" som lägger sig runt bojen och som krokarna närmast garanterat fångar. På så vis skulle man utan nån precision kunna få en lina i bojen på väg in och som kan hålla aktern i schack medan man förtöjer löst i fören. När det är gjort kan man dra sig ut till bojen, släppa linan från krokarna och fästa korrekt i öglan i stället. Och sen dra in fören till lagom avstånd.
-
2 poängIgenkänningshumor på hög nivå 😂 Första gången vi skulle lägga till i en full naturhamn var vi tvungna att avbryta tilläggningen för att gå ut och ankra om. Min kära fru vägrade lyssna utan stod kvar på land med (de förvisso långa) förtamparna. Jag försökte att inte ställa till med en värre scen utan backade ut lite försiktigt i hopp om att tamparna skulle räcka. Min fru tappade såklart tamparna. Påväg in igen gjorde kraftig sidvind att jag av något skäl råkade trassla in ankarlinan i propellern. Så där stod vi. Frun på land. Jag och två skrikande (och kissnödiga) barn i båten som och ankarlinan i propellern. Som tur var kom en vänlig herre på SUP och assisterade. Båten kom i land och vi hade därefter två toppendagar. Hoppas bara ingen hade kameran på... Men vad är då lärdomen av allt detta? Jo att allt löser sig och att alla har varit nybörjare någon gång. Man dör inte av att skämmas lite. Min erfarenhet är att om man lägger sig platt och säger till båtgrannarna att man är nybörjare så är alla väldigt hjälpsamma.
-
2 poäng
-
2 poängJa du är ju en papegoja pga avundsjuka eller vad det nu beror på så jag får väl också säga det igen då. Jag klankade inte på HR båtar, jag ställde frågor pga att jag hade planer på att ev köpa en, kan du få in det?.. I Sverige där vi har en annan standard så hade dom fått ta tillbaka båten, precis som HR får göra med sina båtar ibland.. Men här gäller inte samma standard och utbudet av såna här båtar är näst intill obefintligt så man får ta det som bjuds. Men båten är eg inte dåligt byggd med tanke på priset 200k sek för 27 fot inkl trailer och massa lullull. Men installationen av vattentanken är extremt klantigt gjord men det är inget som inte går att fixa och kan man inte ta såna här grejer så ska man inte bo här. Millimeter petig som i Sverige funkar inte. Som plåster på såren får man värme året runt och 30 gr i vattnet. Jag tar detta med ett leende vetande att det kostar en spottstyver att åtgärda. Men visst är det klantigt utfört, Thai i ett nötskal, man skrattar åt dom varje dag för sånt här. Ex igår så va det poliskontroll, dom sket fullständigt i att kolla nykterhet, kk, hjälm mm, enda som gällde var att man hade munskydd på sig, annars blev det armhävningar i straff och nästa gång 6000 baht. Munskydd mot covid när man kör moppe är ju extremt viktigt.. Men jag stormtrivs här, skrattar åt dom och skulle inte vilja byta ut det mot en HR båt på västkusten. Har 2km ner till båtplatsen.
-
2 poängBor själv i Järfälla. Har haft båt i BS Arken i Upplands- Bro sedan 1981. 25 min bilresa, inga köer. Du kan troligen få plats direkt. Mälaren är klart underskattat som seglarvatten. Många klubbholmar och några naturhamnar i omedelbar närhet. Sen är det ju inte svårt att ta sig ut i Östersjön när du känner för det. Tänk bara på att du måste ha biocidfri bottenfärg på båten för att få ligga i Mälaren.
-
1 poängHej Tack för tipsen. Det var en frostbricka som skjutit. Jäkligt trångt i motorbrunnen och därtill alla slangar i kombination med en stel kropp gjorde det hela mer komplicerat än det var men nu är det fixat!
-
1 poängJa jag kommer ihåg bilarna med swingmaster skruvade i stötfångaren bak, de såg nästan ut som radiobilarna på Liseberg 🙂 Själv hade jag en blygsammare variant med en spole på toppen och hemma satt en 5/8 på taket. Men det var roligt att lyssna på de lokala fritidsfiskarna som berättade om dagens fångst och båtarna som passerade ön och ville ha ”förbindelse prov” och ibland hände det att jag ”reläade” mellan båtar som försökte nå varandra.
-
1 poängAaltonen är ju kända för sina båttransporter, https://www.aaltonen.se/# Jag har sjösatt med DK Lyft många gånger, väldigt proffsiga, https://dklyft.nu De är Stockholmsbaserade, men anar att de är på Västkusten och snurrar ibland också, så kolla med dem, vilka som har tid nu, det är ju lite fel årstid för båttransport…
-
1 poängJa, de är bra. Har använt dem ett par gånger och en av gångerna kunde de inte gänga i en speciell gänga men då tog de kontakt med mig och hade ett eget förslag på lösning som var bättre än den jag hade. Rekommenderas!
-
1 poängKanske för att inte störa en generator eller laddare? Det finns en särskild inställning för temp-kompensation (om man har temp-sensorn iaf). Den verkar utifrån inställda värden och om jag förstått det rätt, vilket också matchar min erfarenhet av Tracern, så ökar den spänningen över de inställda värdena vid lägre temperaturer. Jag har sett att den gör det och har inte ändrat temp-kompensations värdena. Nu blir ju diskussionen rätt teoretisk. Lägg in de värden jag har och testa. Tar någon minut att lägga in och sedan vet du om du slipper mecket med att stänga av regulatorn vid landströms liggande.
-
1 poängOk tack för era svar. Vi får se om det blir någon automatik (nästa år :-). Trevlig båtsommar!
-
1 poängThimanders rostfria är erkänt duktiga. De svetsade pulpits och liknande redan på 70-talet. De är nog mer hantverkare än datanördar, verkar inte ens ha en hemsida.... (men det går att maila) https://www.eniro.se/thimanders-rostfria-ab/7797645/firma
-
1 poängOm det är BK3-väg så får de inte gå in med sina bodbilar då de är för tunga redan utan last Finns dock gott om folk inom åkeribranschen som inte bryr sig så mycket om regler så det är nog inga problem att hitta någon som kör in där med "för stor" bil
-
1 poängDet där är lite av en myt. Minns dock själv hur irriterad man var på "italienarna" på bandet, som störde ut allt annat med sina enorma sändare. Mer nära sanningen var nog att de inte hade mycket kraftigare saker än vi. Och var lika irriterade på oss som vi på dem. Men långt senare, när jag fick lära mig om vågutbredning m.m., insåg jag att med rätt (fel) avstånd, frekvens och strålningsvinkel så kommer vissa punkter att störa/höra varandra riktigt bra, trots låg effekt. Särskilt vid vissa tider på dygnet. Sedan blev jag "riktig" radioamatör, och har nu istället lärt mig utnyttja fysikens lagar och vågutbredningens mystik till min fördel 😉
-
1 poängMitt fäste är inte snarlikt det är likadant. Dock är mitt vitt om nu det gör någon skillnad för radiovågorna. Kan inte TS kolla vad det sitter för kontakt i änden på sladden?
-
1 poängI början var det ju AM som gällde, en del hade SSB i olika former. Senare kom FM, men då hade nog intresset dött ut. Det var kort räckvidd, särskilt som uteffekten var starkt begränsad, sedan var det mycket svåra störningar, och en del utländska stationer som låg på och sände på hög effekt och störde ut lokala stationer. Sedan har jag för mig att hela 11-metersbandet är ganska ogynnsamt och känsligt för atmosfäriska störningar, men det kan jag ha missuppfattat. På de tiden var ju också solens fläckar stora och vältaliga, och dessa gav ju då som nu upphov till mycket störningar i 11-årsperioder. Annars mins jag "Pri Tjörn" som dagligen sände ut lokala väderleksobservationer på kanal 16, och berättade om det fanns plats i hamnen. Väderleksobservationerna var oftast i "extrem realtid", eller vad nu detta tempus kan heta, "Vädret just nu i Skärhamn är..." och då som räckvidden var begränsad hade mottagarna för längesedan, kanske omedvetet redan listat ut vad det var för väder just nu vid Tjörns västra kust. Att radioten, radiooperatören sedan pratade bred lokal dialekt, tjörnbomål, gjorde ju inte saken sämre.
-
1 poängDet finns/fanns många varianter av antenner som snarlika fästen användes till. Foten är fysiskt för liten för att i sig vara ett jordplan, men vissa skulle monteras på metall (stötfångare, biltak o.s.v.) och utgjorde då kopplingen till jordplanet - som alltså då blev mycket större än foten. På båt var det nog vanligare med en jordplansoberoende lösning, med en spole i botten. Ibland för att simulera jordmotpolen, ibland som förlängningsspole (förkortningsspole) för ett spröt som skulle blivit ohemult långt på 27MHz annars. Det som syns på bilden är troligen bara den mekaniska delen, då en spole m.m. saknas. Men liknande fästen har funnits med olika antennkonfigurationer, så det är inte omöjligt att @Rascal har ett utseendemässigt snarlikt till sin VHF-antenn. Hursomhelst - för TS del är det bara att ta bort och lägga igen hålen, som @Georg_Ohm redan föreslagit.
-
1 poängBatteriladdare och mätinstrument kan luras och berätta att defekta batterier är "fulladdade", ja och det kan dom också tillsynes vara men efter minsta belastning så försvinner den lilla laddningen som batteriet har lyckats ta emot. Så mät batterispänningen efter ett startförsök så får du se vad du då får. Prova med ett annat batteri! Men gör inte som en båtgranne på samma hemmabrygga som min båt ligger på, gjorde. Han tog ut sitt bilbatteri och kånkade det över bryggan och ombord i båten, efter flera startförsök hade han dragit ut även det, och fick ta spårvagnen hem istället... OM man har vatten i en eller flera cylindrar orkar sällan en startmotor dra runt, då vattnet inte låter sig komprimeras som bränsle-luftblandning gör, då blir det tvärstopp. Men om du nu skruvat ur stiften borde det ju gå lätt att dra runt motorn, så testa med ett annat batteri!
-
1 poängJag har ju som jag redan skrivit Zipwake. Jag kollar på loggen och trimmar drevet utåt eller oftast inåt till jag ser att hastigheten ökar, med samma gaspådrag. Lyssnar även på ljudet från drivknuten, om den börjar knorra trimmas drevet mer mot nollan som är nästan neutralt, oftast blir det -1 till -3 för att min båt skall gå bra, det kan skilja max två knop om man experimenterar med drevets vinkel. Efter det får automatiken sköta resten, och det gör den väldigt bra. Sedan kan jag behöva köra med mer inåttrim om jag har sådan där tråkig vrång motsjö, men då överplanar båten lätt och blir instabil när man svänger.
-
1 poängHej Touchwood: Hej jag har testat att ta ut tändstiften och nej start motorn orkar tyvärr inte dra runt. Jorgen01: Hej., Yes batteriet är fulladdat då jag köpt en extern laddare som visar mig att batteriet är helt fulladdat. Mvh Björn
-
1 poängNej, inte vad jag sett på ACS RP. Man får köpa ASC R som inte har pitchfunktionen. Edit: Eftersom man kalibrerar önskade läget själv vid marschfart så gör man ju det normalt utan trimplan men med motorn trimmad "rätt" (jag har utombordare). Har aldrig märkt att Menten arbetar aktivt med pitchen faktiskt, kanske man skall studera i sommar då........
-
1 poängJa det var längesen jag lyssnade på 27 Mhz nu men jag vet ju att det finns en del aktiva på landbacken men hur många som använder den i sin båt kan man ju undra?
-
1 poäng
-
1 poängDet ÄR till en PR-radio, kom-radio, 27Mhz-radio. Kärt barn hade många namn. Du kan demontera såväl antennfästet som radion, den typen av radiokommunikation används inte längre till sjöss, om den övht används någonstans?
-
1 poäng
-
1 poängGanska säker på att det är till 27 MHz-Radion, med jordplan i antennfästet. Hade själv en gång i tiden.
-
1 poängAntennfästet utgör samtidigt ett jordplan. Om jag inte minns helt fel så sitter det en spole i fästet.
-
1 poängDet borde finnas en handfull erfarna segelbåtsägare i varje småbåtshamn som kan ställa upp den halvtimme-trekvart det tar att masta på. Kan ni inte knalla runt en vända i hamnen där ni ska ha båten och höra er för? Jag hade gladeligen hjälpt till om det hade varit i mitt närområde.
-
1 poängJapp, ju mer grejer man har med sig ju mer blir det gjort... Så verkar det som att jag resonerar innan jag åker hemifrån i alla fall. Jag har lärt mig att INTE bära upp alla kassarna i båten förrän de behövs. Vår båt är också ute, men för att den skall kunna flytta på sig behövs en traktor. Snart så, snart så...
-
1 poängHej alla Stort tack för all er hjälp det uppskattas. Motorn startar tyvärr inte alls då startmotorn inte orkar dra igång motorn. När jag skriver att det går att snurra runt så menar jag att det går att snurra runt på vevaxeln med skiftnyckel. Det går hela vägen runt, lite trögt men det går. Faderullan: Startar inte motorn alls så kommer nog inte motorn suga upp vattnet via spolmuffen, kommer detta fungera eller finns det ett annat sätt att se över läckage inuti motorn? Själv har jag inte sett några sprickor eller dylikt samt oljan är inte mjölkig via oljestickan. Jag kommer att köpa en oljepump imorgon för att vara säker. Gellis: Tack jag kommer att se över oljan imorgon, Jag vet faktiskt inte om det var vatten i cylindrarna och hur kan jag se detta i så fall? Det fanns vatten kvar av kylvattnet då detta inte tömdes i höstas samt att det inte verkade finas glykol i detta kylvatten via dom 5 kranarna/plugg som man kan tömma. Hybro och Georg: tack för info. Jag har börjat kolla på logblock och jag har även kollat ”frost”pluggarna men jag kan inte se att dessa har släppt eller expanderat på något sätt. Jag har hört att motorn kan starta även i fall den är frostskadad och då är det lätt att se om det finns er relation mellan frost och att den inte startar. Men nu är motorn helt död så därför svårt att säga att Frysskada är det som är det mest troliga scenariot men det är den enda jag kan komma på. Annars verkstad eller ny motor helst en V8 5,7 eller 50 med 250 hästar. Någon som har en sådan liggandes 😊 tack björn
-
1 poäng
-
1 poängÅngaren S/S Bohuslän saknar backslag, ångmaskinen måste stannas och sedan reserveras, alltså sättas igång i motsatt rotationsriktning. Då kan det minst sagt bli nervpirrande att lägga till om vind och ström kommer från fel håll. Jag kan gott tänka mig att äldre tiders ångbåtar inom Vaxholmsbolaget var beskaffade på samma sätt. Angående bojar då, som denna tråden liksom handlar om. Jag förutsätter att trådstartaren avser boj som akterförtöjning i gästhamn. Det finns litet olika bojar, de traditionella runda med en genomgående ten med ögla högst upp, sedan en smal upprättstående cylindrisk boj med ögla högst upp. Materialet i dessa öglor kan vara så tjockt att vissa bojkrokar inte kan omfamna öglan. Bojarna i hamnarna kan även ligga så tätt att man inte kan undvika att då en eller annan under båtan, med risk att då den i propellern. Sedan finns det en annan variant, utan boj. En lina sitter fast i en bojsten, eller i en kätting eller vajer mellan bojstenar på botten. Andra ändan på denna lina är fäst i bryggan. Om sådan akterförtöjning finns, går man först in till bryggan och lägger fast förförtöjningarna, sedan fiskar man upp linan och sträcker upp bakåt och lägger fast. Då dessa linor ligger på botten när de inte används är då artrikedomen stor av mollusker, alger, havstulpaner och blåmusslor. Dom kan vara rätt läskiga att ta upp utan båtshake eller handskar. Gemensamt är det nästan alltid lättare att gå in på en ledig plats mellan två båtar, då styr dessa upp den egna båten, om bryggan är tom eller det är glest mellan båtarna är det svårare då kan en vindpust lätt blåsa egna båten by west totalt. Ja det gäller ju även att man redan vid anlöpet till hamn ha fendrat ut ordentligt. Och som vanligt, spana efter pensionärer i snipor och barnfamiljer i mindre segelbåtar, dessa kategorier av båtmänniskor är ofta väldigt villiga att hjälpa andra bårmänniskor med tilläggningen, och jag har ingen hållbar teori om varför just dessa är mer behjälpliga än andra.
-
1 poängInte den blekaste. Jag menar mest att jag inte är säker på att seglet är original. Tar man inte hand om grejerna ser de ut som skit efter bara några år, även om formen och materialet är OK. I övrigt instämmer jag i det du skriver - ett segel från 1976 är knappast ens värt att köpa tejp till.
-
1 poängSegel från 1976, låt oss räkna lite här, 45 år gamla trasor alltså? Som ska repareras? De duger inte ens för katten att pissa på skulle jag säga. Inte värt att lägga en krona på reparation såvida de inte har legat oanvända i 35 år.
-
1 poängNu vet inte jag heller hur Waxholmsbåtar beter sig men när det har funnits tillfällen då vinden kommit för hårt in från sidan när vi lagt till mellan två andra och platsen har haft bojförtöjning och det inte har funnits tid nog att kroka i bojen på vägen in utan att driva in in i grannbåten och fastna halvvägs in. Då har vi fendrat av ordentligt och påkallat uppmärksamhet från de andra båtarna och sen kört in mot kaj och förtöjt iland och bara hållt ut från båten i lä och sen med avhåll på förtamparna backat sakta ut mot bojen, för så länge som backen ligger i kan man då styra upp mot vinden kontrollerat (drevbåt) och kroka fast i lugn och ro.
-
1 poängEtt bra tips vid tilläggning är att först kolla åt vilket håll flaggor och segelbåtarnas vindexar pekar.
-
1 poäng
-
1 poängHej och välkommen till MG! Mycket har du redan fått en liten inblick i redan. Här kan du titta på segelbåtar och se ungefär hur mycket de kostar begagnade, www.sailguide.com En fritidsbåt med tre separata hytter blir rätt stor, för du och din fru/sambo hoppas jag kan dela hytt. Samtidigt är det ,kanske inte många år till som ungdomarna vill följa med. Det låter lite tråkigt, men så är det nog ofta... Kanske ska ni hyra båt någon vecka eller två i sommar så att alla får känna på hur sjölivet är lite snabbt innan det är för sent så att säga. Problemet då är nog att få vill hyra ut till en nybörjare. Har du någon vän som kan segla med er som har båtvana? Det kan hjälpa att ha ett förarintyg när man hyr, ibland är det ett krav. Det finns intensivkurser. Nu är det kanske lite sent att få plats på någon seglingsutbildning. De brukar vara 2 - 4 dagar långa och riktigt lärorika. Pris 3 - 5 tusen. Kolla och fråga om det finns plats för någon av er åtminstonne, https://www.kurser.se/kurs/seglarkurs-stockholm Med förarintyg och seglingskurs kan du med (ganska) gott samvete hyra en båt och påstå att du kan segla. Lycka till! Mackey
-
1 poängI år har jag sett till att ”0” i drevets triminstrument är då kavitationsplattan är så parallell som det bara går med båtens botten. Jag justerade detta innan sjösättningen i våras. Jag försöker att trimma drevet så nära nollan det går, ser hur båten går med zipwaken inaktiverad, sedan aktiverar jag zipwaken och låter den sköta resten. Detta är ingenting jag gör varje dag precis, utan nu blev det under provturen efter sjösättningen. Nu är min båt relativt okänslig för trim i pitch-led, den har ett väldigt bra gångläge såväl i departement- som planingshastighet, visst, fören höjer sig några grader, men sällan mer. Vid gång i litet vrång sjö kan det vara fördelaktigt att trimma in drevet alltså till minusnivå, för att få ned fören, men i hastigheter över 15 knop kan överplaning inträda som kan kännas litet otrevligt. Det är sällan jag behöver höja fören men i litet större sjögång kanske det är bra. Men då måste jag köra zipwak i manuellt läge men det är bättra att hålla ett stadigt tag i ratten och blicken i horisonten än att hålla på att justera, blir ändå mest gynnsamt att låta automatiken jobba. Jag har relativt vass V-botten som skrovet rider på och vid 15 knop ungefär, räcker det att hunden byter sida ombord för att gångläget skall ändras, så innan zipwakens tillkomst hade jag alltid vänsterhanden på trimplanens knappar... Nu sköter automatiken detta suveränt! Det gäller ju också att se till att zipwaken och drevtrimningen samverkar, om jag trimmar in eller ut drevet för mycket fattar ju inte automatiken riktigt vitsen med det utan försöker kompensera, troligtvis med höjd bränsleförbrukning som följd. Jag lyssnar på kardanljudet, ser till att drevvinkeln är noll eller nära noll och låter zipwaken sköta resten, sedan tänker jag inte mer på det, egentligen.
-
1 poängJag trimmar i första hand med drevet manuellt för att hitta rätt gångläge (oftast för minsta bränsleförbrukning, alternativt är det för sjögång eller viss fart). Trimmar med trimplan manuellt, tycker om att ha kontrollen själv, dessutom är det inte säkert att automatiken och jag tycker lika. Ibland vill jag trimma annorlunda pga av sjögång.
-
1 poängAvgaslimpa ar egentligen bara ett vattenkapslat grenror. Det har ocksa oftast ett kna (sittande over vattenlinjen) som skall forhindra vatten att tranga tillbaka in i motorn (skall nastan alltid kombineras med en flap pa antingen avgasutblas eller avgasbalg - for I/O-drives). Detta sa vatten inte trangewr in i motorn om du backar och plotsligt slar av motorn (leder i varsta fall till hydrolock och bojda vevstakar). Avgaslimpan ar ocksa det sista stallet pa motorn sjovattnet kyler innan det - via avgaslimpan - dumpas ut blandat med avgaserna. Varfor nu alla dessa problem? Ett okapslat grenror skulle bli mycket varmt och innebara en stor brandrisk i (tranga) motorutrymmen i en bat. Oblandade avgaser skulle ocksa bli varma och vara svara att fora ut genom en skrovgenomforing utan att smalta kringliggande plast eller skada traskrovet om det ar en trabat. Vissa batar har sa kallad dry stack, dvs ett tortt avgasutblas via nagon typ av skorsten. De har fortfarande grenror, ibland vattenmantlat - men ingen vattenblanding, darav dry stack - men oftast ar de isolerade med nagon typ av avgas filt for att vara cold to the touch. I och med att avgaslimporna utsatts for sjovatten (sott eller salt) och ser en massa olika temperatur andringar har de en formaga att rosta inifran med tiden. Hur mycket ar beroende pa hur baten anvands, om den ligger i sjon, pa lift, pa trailer, salthalt, hur noga agaren ar att skolja sjovattensidan av kylsystemet med sotvatten efter korning, etc, etc. En del far 10-20 ar ur en limpa, andra tvingas byta efter nagra ar (dock alltid nar garantin har gatt ut, Murphys law...). Att limpor ar relativt dyra beror pa sma serier, jamfort med motsvarande delar for bilmotorer, samt komplikationen med vattenmantel. Ar man handig med svets sa gar det att gora en limpa sjalv. Jag skulle dock vara nagot forsiktig med rostfria da de kan sla sig. Rostfritt till skillnad fran gjutjarn ar inget bra metall i och med at det ror sig ganska mycket beroende pa temperaturvariationer och rostfritt kan ocksa ha en formaga att spricka om det utsatts for vibrationer. Detta gor rostfria limpor - om de ar av god kvalitet - oerhort dyra (tredubbla...) jamfort med gamla gjutjarnsvarianter. Helt enkelt svara att tillverka, men andra sidan sa rostar de ju inte heller... Du kan hitta massor pa natet gallande limpor (sok pa marine exhaust manifold pa natet)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00