Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-16 på alla områden
-
2 poängNågon mer än jag som har problem med att "ej läst innehåll" är tom?
-
2 poängJa gör det. ”Sjö-övare” får erfarenhet.🏴☠️ Öva även på lugn, sansad och lågmäld kommunikation ombord. Telepati är svårare, men det finns en kostnadsfri distansutbildning.
-
2 poängMen... Hur kan man köra med drev om man aldrig trimmar? Eller missförstod jag något där? Drevtrim är ju en grundläggande funktion för att få en planande båt att gå bra.
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poängHej har undersökt detta och även löst det. Det var servern (i en docker-container) som hanterar sökindex som hade gått ner av ännu okänd anledning. Detta löstes genom att starta om huvudservern som därefter startar upp alla containers. Så sökindex byggs om i detta nu och senaste och annat håller på att skapas om. Felsökning skall utföras av serveransvariga och det bör inte inträffa igen Trevlig söndag! //stavhammar
-
1 poängJag har en gammal Mercury 20hk 2-taktare som jag hade vissa problem att få igång efter vintern. Efter att ha rengjort bensinslangen gick det bättre. Men idag: när jag lade i "framåt" stannade motorn omedelbart. Att backa gick däremot bra. Jag provade flera gånger, men samma sak hände hela tiden. Det slutade med att jag fick backa hem... Vad kan detta bero på och hur kan jag åtgärda det?
-
1 poängÄr det inte bara den äckliga slangen som luktar? Ska det behövas ett vattenlås enligt installationsanvisningen? Kanske räcker det med en liten förhöjning så att det blir vatten kvar i toastolen? Det är ju lite trångt håller jag med om. Ett tips är att använda lödrördelar i koppar. Det går att bygga ganska tajta lösningar och du borde kunna använda 28 mm delar på en eltoa vilket gör att kan bli extra tajt. Någon del borde ligga tillräckligt nära innerdiametern på en sanitetsslang med innerdiameter 25 mm så att du kan ansluta "kopparskulpturen" med två korta slangar med slangklämmor. Bild kommer... Tillägg: Så här menar jag. Har man inte möjlighet att löda så kan man limma med epoxi, bara man sandpapprar rent ytorna först.
-
1 poängTack för svar! Så det är alltså vattenpumpen som sitter bakom det där hjulet? Ni ser vad lite jag kan. Tur att jag inte försökte plugga igen hålet! Om jag plockar bort hjulet så ska jag troligen alltså hitta packningar och eventuella packboxar som är utslitna där bakom? Det är som sagt inte fråga om att det sipprar lite vatten utan det forsar ut. Men det ser ut som det har sipprat en längre tid.
-
1 poängKöpt packboxar på Momentum, både till vattenpump, propelleraxeltätning och annat. Gemensamt för dessa är att de ska ha rostfria fjädrar, om dessa kommer i kontakt med vatten. Fanns att köpa o själv byta ut. Om inte, så rostar de snart sönder. Nu var fjädern av nån rostfri legering, dock magnetsisk. Så det gäller att hålla ordning på vilka som är vilka. Gick inte att kolla med magnet. Om du köper original packboxar, får man väl tro att det är lämpliga fjädrar monterade.
-
1 poängDet kan vara det, det kan vara annat värde också beroende på fabrikat. Det viktiga är att se att givaren ändrar motståndet för att säkerställa att flottören och resten av givaren fungerar som den ska. Du kan säkert ta reda på tillverkarens nollvärde och utgå från det men jag tror inte det kommer ge dig så mycket...
-
1 poängGråt en tår när du öppnar plånboken eller blippar kortet när du köper en kvalitetsprodukt, istället för den dagen när den billigare prylen slutar att fungera!
-
1 poängJag har köpt två sådana där system på Alibaba Express, för några år sedan. De fungerade utmärkt men en av dem klarade inte av att mäta ström i bägge riktningarna. Då kunde den inte inte hantera laddning och utladdning. De är inte heller särskillt vädertåliga. Funkar bäst i en skyddad installation. I min senaste båt kör jag en BM Nasa Kompakt. Jag tyckar att när båten blir dyrare måste det du installarer se snyggare ut och hålla längre.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet är en inbyggd utombordare - Honda Marine BF15. Enligt spec skall generatorn max ge 6 Ampere, inte så mycket.
-
1 poängGivare till trimvinkelmätaren (powertrim) (tvåa på pucken)
-
1 poäng
-
1 poängMaringuiden Nordic AB är dotterbolag i en koncern, Evestor AB är moderbolag. Kan vara svårt dra slutsatser om ekonomin i ett dotterbolag utan att också kika på annat i koncernen.
-
1 poängHej! Jag loggar alltid in på forumet på sidan ”Ej läst innehåll”. Men där finns ingenting, bara texten: ”Det finns ännu inget innehåll att visa i detta aktivitetsflöde”. Hur skall jag göra för att det skall bli som innan, då alla nya foruminlägg fans med i listan på den sidan? Jag misstänker att det är en personlig inställning, ja alltså något jag måste ändra på rent digitalt, i profilen eller annorstädes.
-
1 poängFinns flera trådar om detta redan, under "Buggar" t ex. MG funkar inte, det är säkert Googles fel igen 🤔. Stavhammar har f.ö. inte varit inne på MG sedan torsdag lunch förra veckan. PM:ad men ingen respons (vet inte om PM fungerar heller, sökning gör det inte och inte ens egna sidas aktiviteter heller)...
-
1 poängVerkar som att Stavhammar ensam sköter sajten. Han kan knappast ha jour 24/7. Han har väl ledigt som många andra i veckosluten. Blir väl fixat i veckan antar jag...
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDen har ju en shunt och finns i både 100A och 350A utförande fast beskrivningen är ju väldigt otydlig men jag tolkar beskrivningen av innehållet i förpackningen som att ”Aktuell provtagaren” borde vara shunten. Kör du ”aktuell provtagaren” i Google translator så får du ”current sampler”. ”paket med 1 * Batteriindikator N1 * Aktuell provtagaren N1 * 1 meter lång kabel N1 * Fäste” Sen är det snålt att det bara ingår 1m kabel så där åker man ju på några extra kronor direkt om mätare och shunt sitter längre ifrån varandra än så.
-
1 poängKan återkoppla att jag plastade iaf. Köpte ett kit från West System med snabbhärdare som skulle funka i kallt väder - och drt gjorde det. Enda problemet var att få massan att stanna i hålen i den vertikala utan. Sprutade in massan och satte en bit tejp för. Sedan slippa ner lite och gelcoat spackel på toppen. Blev helt ok.
-
1 poängKorrekt är såklart att byta vajern eller renovera, men man brukar kunna fula sig lite och få liv i grejerna ett tag till. Bakgrunden till att de rostar fast brukar vara att man slarvat med fett via nipplarna på styrröret på motorn. Styrstången rostar då fast i röret (eller snarare kläms fast av rosten i röret). Det viktigaste är att inte tvinga med hjälp av ratten. Styrväxeln vid ratten ger sig rätt enkelt och då är det ny styrning som gäller. Jag brukar lossa med hjälp av ett spännband och gummiklubba. Drar då mellan babords bakre knap och dragstången så kabeln rör sig lite ut ur höljet. Man brukar sedan kunna röra ratten fram och tillbaka och gradvis jobba upp mer och mer rörelse tills man är nöjd. Jag brukar smörja via nipplarna innan jag börjar så det finns fett när det rör sig plus såklart styrstången gradvis när den kommer ur röret. Sitter den så pass att den inte lossnar med spännbandet och rimlig dragkraft (man vill ju inte ha sönder knap eller andra delar) kan man alternera med att slå på styrstångens ände med en gummiklubba eller dyl. Får man bara minsta rörelse brukar det ge sig rätt snabbt.
-
1 poängJa du är ju en papegoja pga avundsjuka eller vad det nu beror på så jag får väl också säga det igen då. Jag klankade inte på HR båtar, jag ställde frågor pga att jag hade planer på att ev köpa en, kan du få in det?.. I Sverige där vi har en annan standard så hade dom fått ta tillbaka båten, precis som HR får göra med sina båtar ibland.. Men här gäller inte samma standard och utbudet av såna här båtar är näst intill obefintligt så man får ta det som bjuds. Men båten är eg inte dåligt byggd med tanke på priset 200k sek för 27 fot inkl trailer och massa lullull. Men installationen av vattentanken är extremt klantigt gjord men det är inget som inte går att fixa och kan man inte ta såna här grejer så ska man inte bo här. Millimeter petig som i Sverige funkar inte. Som plåster på såren får man värme året runt och 30 gr i vattnet. Jag tar detta med ett leende vetande att det kostar en spottstyver att åtgärda. Men visst är det klantigt utfört, Thai i ett nötskal, man skrattar åt dom varje dag för sånt här. Ex igår så va det poliskontroll, dom sket fullständigt i att kolla nykterhet, kk, hjälm mm, enda som gällde var att man hade munskydd på sig, annars blev det armhävningar i straff och nästa gång 6000 baht. Munskydd mot covid när man kör moppe är ju extremt viktigt.. Men jag stormtrivs här, skrattar åt dom och skulle inte vilja byta ut det mot en HR båt på västkusten. Har 2km ner till båtplatsen.
-
1 poängJo jag har fått den. Betyget är väl godkänt. Plus är: Ljusstark Snabb Bra batteri, men man bör ställa in den på auto ljus så den anpassar sig och sparar en massa batteri Sedan behöver jag en hållare, men det finns ju massvis av på tex Amazon Negativt Android 7, men det funkar toppen än idag. Kommer säkert ingen update Skärmen kan vara lite svår att trycka på ibland, tror det är pga av något vattentätt lager de satt ovanpå. Så jag är nöjd. Fick betala moms på en 500, så 3000 totalt. Det var ändå jäkligt bra. Jag kommer ha usb laddare vid ratten så att ladda blir nog inga problem. Dock är den nog bara vattentät om man har gummi skyddet på usb c porten. Jag skulle kunna ha den under sprayhood/fönster där det sällan kommer in vatten i en Rasmus. Har möjlighet att ladda där också. Däremot så bör man ha pappers kort också, annars kan det bli svettigt. Själv har jag en stor tv med openCpn på en Raspberry Pi också inne i salongen kopplat till en AIS transponder jag byggt ihop ... Kanske köper en vattentät skärm och sätter i sitbrunnen också, men de kostar över en tusing idag. Så... Senare. Papper, mobil och denna som huvudsakliga navigationsinstrument blir det för mig. Men - jag är nöjd! Varit toppen att segla med.
-
1 poängEfter kromningen så blev de istället så här. Imponerad att det gick att få till dem så bra, kul att gamla grejor får nytt liv.
-
1 poängSamma problem här. Och OJ vad handikappad jag blev. Inser att det är nästan enda funktionen jag använder....
-
1 poäng@ottow Nu vill jag absolut inte hoppa på dig men jag blir lite fundersam och nyfiken? Vad menar du med goda erfarenheter, att den visar spänning och ström i någon form eller har du gjort någon referensmätning så att du vet att den visar skapligt rätt? Om den inte visar hyfsat exakt kan man ju lika gärna ha en riktigt bra voltmätare och genom den avgöra ungefärlig laddningsgrad på batterierna. Nu har jag inte kontrollmätt min Nasa BM-1 heller men eftersom den kommer från en känd tillverkare och sålts i gissningsvis stort antal så vågar jag genom det lita på att det är en bra produkt samt att de noterade värdena verkar rimliga efter en tids användning.
-
1 poängHar en sådan liggande som jag råkade köpa i förbifarten för en hundring på ngn sajt. Jag kör normalt med vanliga små voltmeters kopplade till bankarna för enkel kontroll. Men tänkte använda denna och koppla tillfälligt på förbrukningen, koppla ur solpanel och se vad jag har för snitt förbrukning vid en normal seglingsdag med en del autopilot etc. Men att ha en sådan fast monterad vid ibland gård sjögång har jag svårt att tänka mig att de håller mer än en säsong. Kan återkomma med rapport efter genomförd trial!
-
1 poängJag har en wallasspis med fläktvärmelock. Värmer ju så det blir tort och varmt i ruffen. Är ruffluckorna öppna så kommer det en del värme ut under kapellet med. Några oljelampor också så är det både mysigt och varmt. Tyvärr ö Låter ett fläktvärmelock en del så inte så kul att ha igång när man ska sova. Har också funderat på en riktig värmare. Gått i dina funderingar utan att komma till skott. Jag hade nog satsat på en med två utblås och möjlighet till att reglera värmen. Välja om man vill värma ruffen och under kapellet eller bara ruffen och på natten låta den gå på lägsta effekt för att hålla undan fukten och den där extra graden eller två för det ska vara skönt.
-
1 poängHej igen, Efter en närmare inspektion visade det sig att jag naturligtvis hade fel. Min topp har också ett hål, det var bara så sotigt att jag inte lagt märke till det. Tack för svaren!
-
1 poäng
-
1 poängHåller med. Min Simrad är en touch-hybrid och jag använder knapparna när jag kör men om jag t.ex sitter och plottar en tur när vi ligger i hamn så är touch-skärm självklar.
-
1 poängHej. Mitt 280 dp drev gick att dra ut nån centimeter innan avgasröret tog i kassettväggen på insidan. Är osäker om 290 drevet är likadant. Bultarna borde gå att gänga ur om du drar ihop två muttrar mot varandra på insidan. Det är trångt men det mesta är möjligt. Jag tycker ide'n med bultar utifrån, som på 280'n är en bra ide. Lite pyssel med fräsjobbet, men varför inte. Men kolla om du kan lossa avgasröret först innan du kapar bultarna, annars är det rökt i allafall😉 Jag tänker att om man får loss bultarna med dubbelmuttrar inifrån, så skulle det va möjligt att dra ur skölden så att du kan kränga loss duken, men det blir ett tvåmansjobb att få de små gummiringarna runt bultarna på plats samtidigt som man kränger dit den nya duken. Men som sagt, allt är nog möjligt med gott tålamod😉
-
1 poängFast det är ju ingen som jämställer det. Det råkar bara vara samma promillegräns. Ingen säger att det är samma sak. Precis som att det är samma åldersgräns att få ta körkort för bil, att få rösta och att köpa ett glas vin på krogen - men det är ingen som säger att det samma sak.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00