Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-11 på alla områden

  1. 3 poäng
  2. 3 poäng
    Här pratar ni om små fjuttiga frititdbåtar till löjliga priser. Jag säger bara en sak, Jeff Bezos, han som grundade internetbolaget Amazon. Jeff Bezos, han vet hur man köper båt han, han snålar inte, han ger fyra milijarder för sin nästa superyacht. Den byggs på ett holländskt varv. Den blir 127 meter lång och kommer att ha tre riggade master, det blir lyxhytter på flera däck, pianobar, biljardrum, bubbelpoler och tennisbana ombord... den blir så stor att han måsta ha med en mindre tenderyacht med helikopterplatta, som support. Det kallar jag BÅT det, komma här med ynkliga HallbergRassyar, sketna nimbusar och små aquadorer... släng er i väggen! 😇
  3. 2 poäng
    Prova ställ in ättiksprit i ett glassöver natten.
  4. 2 poäng
    "Bättre visuell upplevelse - LCD HD-display, 360° visning utan död vinkel, med bakgrundsbelysningsfunktion, den är tydligt synlig varsomhelst dag eller natt" "mäter energiförbrukning (0-9 999 999 999 999kWh" Den mäter upp till 10 biljoner kWh och klarar upp till 2000W anslutet. Då kan man mäta kontinuerligt i 570 miljoner år. Det är bra! 360° visning av displayen utan död vinkel, wow, det är också världsledande. Det är HD-funktionen som gör det förstås. Fast med bakgrundsbelysningsfunktion, det kanske är den som syns bakifrån? Vilket lurendrejeri i så fall... Att den är tydligt synlig varsomhelst verkar underligt. Men det är den kanske om man bär den med sig hela tiden. Det är kanske därför den inte ska ha några skruvar? Och där kommer dom 0-1000 örngotten in kanske? Man kanske måste köpa en för att få uppleva underverket!
  5. 2 poäng
    Vad är det för icke önskvärd lukt du har ombord? Beroende på vad det är som luktar kan det skilja sig i förfarande hur man gör för att få bort doften. Vanliga icke önskvärda dofter ombord är följande: Diesel, gammal olja, mögel, latrin, etc... Vissa nya båtar kan lukta ”plast” alltså nybåtslukt som alla inte gillar. Många gånger kan man få bort en del dålig lukt genom att tvätta rent under durkarna och under motorn, inte sällan kan det stå en mix av oljespill och kanske litet diesel i gammalt havsvatten, som då blir en grogrund för diverse bakteriologiska processer som luktar illa. Om det finns toalett ombord kan det lukta om toainstallationen, ofta är det de ”lukttäta” slangarna mellan toaletten och tanken som passerat ”bäst före” och nu släpper igenom latrinlukten. Spolvattnet i toaletten tas ju oftast in utifrån, havsvatten med alger, plankton och annat organiskt, om det får stå länge blir det en förruttnelse, som inte direkt luktar viol. Om det läckt in vatten ovanifrån och hamnat i inredningen kan det börja mögla och det luktar ju inget vidare. Så för att kunna svara mer precist får du nog beskriva lukten mer ingående, så kanske vi kan hjälpa dig.
  6. 2 poäng
    Hej och välkommen till MG! En generator som genererar ca 17V till batterierna är direkt skadlig för dem och är ditt egentliga problem. Jag vet inte vid vilken spänning just din regulator larmar men om du får ordning på generatorn tar du tag i det om det fortsätter. Jag gissar (det finns de som är mycket bättre på sånt här på MG och jag hoppas de hoppar in och hjälper dig) att det är generatorns regulator som lagt av. Ev kan det vara så att det finns en sense-kabel som sitter på generatorn (alt på dess regulator) som man kan koppla till pluspolen på batterierna istf till en plussida på generatorn men det brukar ofta vara i fall där man får för låg spänning fram till batterierna. Kanske hänger denna kabel löst? Isf kan det ge för hög spänning. Kabeln är oftast gul.
  7. 1 poäng
    Gammalt känt ”husmorstips” . I båten får man nog skala upp detta, till någon, eller några deciliter i en skål, eller annat kärl. Ozongeneratorer är väl bra, men som @ChristerNskriver, är sådan behandling i mångt och mycket symptomatisk, du dämpar lukten men tar inte bort källan till den.
  8. 1 poäng
    ”En manick” kan ju vara lite vad som helst. Har sedan ganska länge en var av de två modeller som Kjelle säljer (sålde?). Den lilla ger egentligen ingen förbättring men kanske håller undan viss lukt. Den större ger viss förbättring men den är ganska kortvarig. Ska påpeka att jag använder dem i en gammal kåk på landet, inte i båten. Förra året lånade jag en maskin som med kraftigaste lampan gör en väldig skillnad. Stället som luktat gammal sommarstuga i 60 år blev nästan luktfri på några dygns behandling i olika rum och i källaren. Men i år har lukten kommit tillbaka fast inte lika stark. I år har jag köpt en sån maskin själv (ville inte snylta på min kompis godhet) och har kört den ett par dygn i olika rum och märker väsentlig skillnad. Fast orsaken till lukten finns kvar och är identifierad och ska åtgärdas i sommar. Vad som sagts mig är att efter en behandling så tar rummen till sig den första naturliga lukt som kommer in. Kanske kan det vara ett tips tillsammans med att hitta och åtgärda ursprunget till lukten.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Vad är det för motor? En utombordare kanske? Ev med växelspänning ut, avsedd för nån slags belysning?
  11. 1 poäng
    Jag hade det omvända problemet, att motorn larmade för dålig laddning. Detta fenomen dök upp när batterierna var fulladdade och motorn gick på tomgång. Då laddade solcellen med högre spänning än vad generatorn gjorde och summern började larma. Jag satte in ett relä på kabeln från solcellen, så den är bortkopplad när generatorn laddar. Det kanske är något liknande problem du har.
  12. 1 poäng
    Har en sådan liggande som jag råkade köpa i förbifarten för en hundring på ngn sajt. Jag kör normalt med vanliga små voltmeters kopplade till bankarna för enkel kontroll. Men tänkte använda denna och koppla tillfälligt på förbrukningen, koppla ur solpanel och se vad jag har för snitt förbrukning vid en normal seglingsdag med en del autopilot etc. Men att ha en sådan fast monterad vid ibland gård sjögång har jag svårt att tänka mig att de håller mer än en säsong. Kan återkomma med rapport efter genomförd trial!
  13. 1 poäng
    Vissa tvåtaktsmotorer har en oljetank och sköter själv inblandningen beroende på varvtal och belastning. De kan heta saker som "Autolube". Men vanligast på mindre motorer är nog att det ska vara färdigblandat redan i tanken. Jag brukar starta med en tom tank, hälla i rätt mängd tvåtaktsolja, sen hälla på nån liter bensin. Därefter sätta på locket och skaka om dunken en stund. Sen fylla dunken helt. Kolla upp vad som gäller för motorn du har.
  14. 1 poäng
    Den härliga styrendoften?
  15. 1 poäng
    Vet att Marcel Wigman i Holland har åtgärdat bl.a. detta i sin Senorita Helmsman 'Golondrina' och gjorde en bra bild-serie av arbetet: https://photos.google.com/share/AF1QipNuGn5TMKToV3-jl4NIJOy35zlrQwBlhBNH_3GmmWZzxZ0WHH0oP2DBpe2QChygVA?key=cUlCMGktdTNlektoX2hzbzc1WG5ZZEFBUUxKR19B Här är två bilder: före / efter av röstjärn-problemet.
  16. 1 poäng
    Stämmer, det var den infon jag gick på. Hittade ingen annan info så jag gick på denna 🙄 Man lär så länge man frågar😉
  17. 1 poäng
    Jag installerade min 12V/20A(3) tidigare i våras med 2 laddningsutgångar i drift. De använde jag 6mm2 till och till minus hade jag tänkt ta 10 mm2 men det blev 2 x 6mm2. Jag använde denna för säkringar (2 x 20A) för utgångarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000031352
  18. 1 poäng
    Det kan ju också vara så att de upplever kunden som väldigt dryg. Och med all rätt kan be kunden fara och flyga. De finns ju de som vill att de reparerar kundens motor eller båt på telefon. Och de får de ju inte betalt för.
  19. 1 poäng
    Beroende på kabellängden så fungerar ner till 4mm² utan problem. Även vid maxström och ett par meter kabel blir spänningsfallet bara någon enstaka tiondels volt. Kör med 6mm² så har du även lite marginal och hittar lätt säkringshållare som passar. 13-16mm² på en 15A-laddare är fullständigt overkill, om du inte har 8-10m eller mer till batterierna. Säkringen är till för att skydda mot bl.a. kabelbrand och skall placeras nära strömkällan. Det som kan lämna sådana strömmar är batteriet, inte laddaren. Och visst, har man grova kablar så brinner inte de först, däremot brinner det oavsett. Antagligen inuti laddaren, om det är den som blivit kortis. Du har om jag förstått rätt bara EN säkring men tre utgångar, så dessa är inte separatsäkrade i vart fall. Sedan kan en kabelisolering skadas o.s.v. så även en grov kabel kan brinna av. Och det är inte en rolig syn. Tänk på att batterierna kan lämna startströmmar på kanske 500-700A. Jämför detta med en elsvets, som ofta kan ha inställningsområde på 40-140A. Vi talar alltså om 5-10ggr strömmarna som används vid svetsning. Då får man lite uppfattning om vad som kan hända med kablar och annat om det inte finns en säkring. Sätt alltså en säkring nära där du ansluter mot respektive batteri (t ex 20A), om det nu är vid huvudbrytaren eller på annat ställe. Sedan drar du vidare kabeln till laddarens respektive utgång.
  20. 1 poäng
    Ursäkta, men var gör osb skivan i båten? Det är rätt långt ifrån original. I övrigt instämmer jag med föregående talare.
  21. 1 poäng
    Som vanligt när man söker "fakta" som man själv behöver för sina argument så väljer man gärna vilka meningar man lämnar bort och vilka man klistrar in. "In Finland there is very little awareness of the negative environmental effects of toxic antifouling paint use and also very little in the way of infrastructure to support more sustainable practices. Fouling of the sea in Finland means visible litter and industrial effluence; antifouling paint is not recognized as a source of environmental degradation." Mellgard valde kanske av denna orsak inte att översätta första (kursiverad) meningen i stycket om Finland. Den som antyder att allmänheten har måttliga insikter i vad giftiga färger gör med vattenlivet. Stycket i sin helhet ger en bild av vad gemene man har för insikter i de marinbiologiska konsekvenserna av giftfärger. Det är alltså inte myndigheternas eller forskarnas åsikt och forskningsgrund som avses i stycket ovan. I ett annat senare inlägg argumenterar Mellgard precis som en typiskt populist gör när argumenten tryter; man gör sitt bästa för att misskreditera de som ägnat en hel yrkeskarriär åt att studera ett ämne. Då undsläpper man sig meningar som "Man kan ha i åtanke att marinbiologer tillhör en yrkesgrupp som måste upptäcka och framhäva faror för sin fortsatta försörjning. I Sverige finns det många marinbiologer, samt särskilda gymnasieutbildningar för sådana." Jag råkar känna två marinbiologer, mycket närstående dessutom. En som nyligen skrev sin kandidatexamen på universitetet och därefter fortsatt studierna och en som ägnat en snart fyrtioårig karriär åt fiske- och marinbiologiska frågor. Båda anser att TBT är ett otyg som inte borde få komma ut i kretsloppet varken på land eller i vattnet. För det handlar inte bara om bottenkrypen i hamnbassängen, de äts upp av småfisk som äts upp av större fisk som äts upp av än större fisk. Dessutom har vi fiskande fåglar som kommer in i kedjan och så vidare... Ingen av ovanstående marinbiologer har fått en cent för att yppa dessa ord. Jag upprepar min åsikt att Mellgard bråkar i ett ämne som förklarades slutdiskuterat för decennier sedan när TBT-färger förbjöds i Europa. Att driva det här ämnet år 2021 kommer inte att leda till att lagstiftning eller båtklubbsregler ändras. Mitt råd står fast: Efter trettio år av påmålning är det nog dags att för en gångs skull slipa av all gammal färg och modernisera ytbehandlingen till något miljövänligt. En så vacker båt är värd det.
  22. 1 poäng
    Nja, en digitalmultimeter drar inga 10-30mA i mätström. Så det löser inte JFB (om man inte har andra felströmmart så den är s.a.s. "droppen"). Sedan är det ju uppenbart att det ÄR en enkel säkring, i synnerhet med de nya bilderna. Dessutom med märkström och karakteristik mer lik en järnspik .
  23. 1 poäng
    Om man har kvar något Österrikiskt lantvin från 80-talet när det var preppat med glykol tror jag det passar bra. Annars funkar säkert nästan vilket vin som helst eftersom de flesta verkar innehålla oändliga mängder tillsatser. Det lär finnas över 50 tillsatser som används vid industriell vinframställning och inom EU ska dessa INTE redovisas på förpackningen.
  24. 1 poäng
    Arsenic, finsk likör, 310 kronor flaskan på Systembolaget 😇
  25. 1 poäng
    Man får väl vara uppmärksam på vad det står på förpackningen, hur grillkol resp. briketter är producerade. Fiskavfall, fiskrens, liksom motsvarande från skaldjur dumpas med förstånd tillbaks i havet, de till att det sjunker, krabborna bjuds på fest! Räkskal kan flyta ganska länge, så sådana får man se upp med. Det brukar i Bohuslän vara belagt med arkebusering i gryningen att lägga fisk- eller skaldjursrens direkt på berghällen... Då kommer nämligen alla olika arter av trutfåglar, dessa är ju rätt högljudda och samlar alla sina kollegor, sedan "bombar" dom båtar och kapelldukar med kusligt precision.
  26. 1 poäng
    Hoppas att inte @ChristerN misstycker om jag svarar, och ger min bild av det hela... Du har två batterier, där pluspolena är åtskilda men minuspolerna är ihopkopplade. Du har en batteriladdare som pedagogisk sett består av tre olika laddare inbyggda i samma box, dessa tre har också minus gemensamt och var sin plusanslutning. Då kopplar du laddarens gemensamma minus till batteriernas gemensamma minus. Och laddarens plusanslutningar till var sitt batteri, och då får du dessutom en plusanslutning till övers, kanske för framtida behov om du vill installera ytterligare ett batteri. Sedan, kan jag ju tycka... behöver man ju sällan ladda startbatteriet, det som startmotorn förbrukat laddar generatorn upp ganska snabbt efter starten, men det är ju aldrig fel att kunna ladda även detta batteri vid behov.
  27. 1 poäng
    Minus är oftast ihopkopplat på alla batteribankar. Dvs start- och förbrukarbatteriernas minus är ihopkopplade i en och samma minus.
  28. 1 poäng
    Köp båt för att ha och använda, inte som spekulation. Köp det som ryms i budgeten vid tiden för köpet. Då är framtida prisuppgångar eller prissänkningar fullkomligt irrelevanta! Samma råd gäller bostäder, för övrigt. Folk ältar framtida priser så mycket. Bostad är för att BO i, inte nån investering. Då hade det i så fall hetat "investad"...
  29. 1 poäng
    Har sagt det förr, men upprepar igen: Tänk på att priserna på bl.a. Blocket är vad säljaren tror båten är värd. Inte vad den faktiskt sedan säljs för. Samt att de båtar man ser på Blocket är de som ännu inte blivit sålda. Ofta för att de har just fel pris. Många tittar på Blocket och tror sedan att värdet på varan är detsamma som prisbilden på den och den bil/båtmodellen. Ofta har jag hört "de säljs ju på Blocket för...." då det snarare är att de INTE säljs på Blocket för just det priset. Mer riktigt blir det nog om man tar det utannonserade priset på annonserna (som ju är de som inte blivit sålda ännu) och drar av 10-30%. Då kanske man hamnar mer rätt på vad ett försäljningspris verkligen blir.
  30. 1 poäng
    Jag har använts Boschs "Feinkopia" att kapa glasfiber med. Jag använde en skiva med karbidkorn i kanten för jobbet. Den är nog främst avsedd för slipning men fungerade utmärkt att kapa glasfiber med. En stor fördel med den typen av fram-och-tillbakagående maskiner är att det dammar minimalt jämfört med att använda vinkelslip. Om jag minns rätt så köpte jag min slipskiva på Jula.
  31. 1 poäng
    Till Fein och motsvarande finns blad avsedda för glasfiber, rätt dyra dock. Brukar lyckas bra med vanliga blad avsedda för metall men man måste sänka varvtalet (eller skall man säga frekvensen med Fein) till lägsta så håller bladet långa sträckor. För högt varvtal alstrar så mycket värme att polyestern smälter och kladdar igen tänderna vilket leder till mera värme och olämplig språkutveckling 🙂.
  32. 1 poäng
    Beträffande koppar i fritt vatten hänvisas till denna forskningsrapport. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf Där framgår att i någorlunda fritt vatten så reagerar kopparjonerna med s.k. liganer, och "biologiskt essentiella" föreningar bildas. Alltså ämnen som behövs i naturen. (För ett antal år sedna rapporterades t.o.m. i Rapport att skördarna i Västergötland inte blev optimala då halten av sådana kopparföreningar var för låg.) Den forskare på Kemikalieinspektionen som dömde ut koppar, odlade saker i laboratoriebägare som även innehöll koppar. Där tog liganerna slut, och kopparjonerna kom lösa och störde/dödade hans odlingar. Räckvidden på skyddet mot havstulpaner från koppar är bara några hundradels millimeter, så en liten fläck på några kvadratmillimeter utan koppar får en havstulpan att flytta in. Eländet med havstulpaner på t.ex. propellrar uppstod då man med all rätt förbjöd de supergiftiga bottenfärgerna med bl.a. tennföreningar. Dessa bottenfärger dödade allt flera meter från båten. Därmed växte det heller inte på gulmetallpropellrar med zinkanoder. Den svenska fobin mot koppar som beväxningsskydd är alltså Fake News som den rödgröna massmediaflocken anammade med hull och hår och fortfarande trumpetar ut. Allt enligt den princip som enligt uppgift nazisten Goebbels använde: "Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning".
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...