Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Oljan måste vara för ren för att komma i från ett motorläckage.
  2. 2 poäng
    Den där skall du byta ut ! För det första är det ingen JFB eller personskyddsautomat utan en vanlig dubbel säkring. För det andra är den på 16A och med C-karakteristik, vilket innebär att all 230V-elinstallation du har i båten måste vara minst 2,5mm², då vanlig 1,5mm² bara får säkras med 10A (nåja, 13A ibland). C-karakteristik innebär dessutom jättetrög. Du kommer m.a.o. blåsa säkringen på bryggan lååångt före att "din" går (och ev. fresta dina kablar). Byt ut den mot t ex en B10 OCH en JFB. Det får plats i din kapsling.
  3. 2 poäng
    Jag är 100% säker.......
  4. 2 poäng
    Det må vara sant rent juridiskt men vi tänker nog att han ändå har varvets rykte att tänka på i denna situation. Anyway...det verkar ju som sagt OK trots allt.
  5. 2 poäng
    Ja, vad ska man svara på detta om olja i kölsvinet? I bästa fall så har olja hamnat där när man utfört olje- och motorfilterbyte t ex inför försäljning. Typ skvimpat över ett kärl. Möjligen har då båten lutat, så att ingen olja syntes vid en första ytlig koll. Bäst är väl om du suger och torkar upp all olja. Tvättar o blaskar runt med typ lacknafta. - Så gör du väl som du kanske gör med din bil, ifall det råkar hamna nån droppe olja på marken, där du parkerar. Torkar motorn hel ren, från topp till botten av oljetråget. Förmodligen trångt att se på undersidan, med då får du väl använda spegel eller lägg inunder nån pappskiva, för att, se var det ev kommer ifrån. Använd mobilens kamera. Är kanske t o m förre ägaren, som helt sonika tappade motorolja rakt ned i kölsvinet. För att det inte gått att få nåt avtappningskärl inunder. Och sedan sög upp det mesta därifrån med nån slags oljesug. Eller körde länspumpen, som ett miljösvin kanske skulle ha gjort.
  6. 2 poäng
    Väldigt många bra frågor! Jag skulle önska att fler tänkte så där mycket innan de ger sig ut på sjön som nybörjare. Men det finns en fråga som saknas: Klarar man som nybörjare att manövrera en båt som är så pass stor att den kan ha 6 kojplatser? Jag skulle svara "Nej, inte på ett säkert sätt." till de flesta på den frågan. Alla båttyper har olika egenskaper och att lägga till i en gästhamn med en så pass stor båt kräver lite träning. Att följa en farled mha sjökort kan de flesta, men att lirka in båten mellan bryggor och andra båtar kräver träning. Nej, ni ska inte ha en extra båt med er! Delvis så gör det manövreringen mycket svårare, plus att om ngt händer så ska ni INTE lämna båten och försöka kliva in i en annan. Ni ska kasta ankar och ringa efter hjälp. Det är därför man är medlem i Sjöräddningssällskapet.
  7. 2 poäng
    Släpp på spännrullen ”a”.Sedan kan du känna om någon annan kärvar genom att försöka vrida på dem för hand.Kan va ett urladdat batteri också.
  8. 2 poäng
    Nej, en personskyddsautomat är inte samma sak som en jordfelsbrytare fast känsligare. En personskyddsautomat är en jordfelsbrytare och en säkring i samma apparat. Både separata jordfelsbrytare och personskyddsautomater går att få med olika utlösningsskröm ("känslighet"). Normalt används 30mA för personskydd, men det går att argumentera för att 10mA är fiffigt i en båt. Eftersom våra båtar ansluts till elnätet med sladdar och uttag som vi inte alltid vet status på så kan vi inte vara säkra på vad som är fas och nolla i anslutningen. Detta är anledningen till att ha tvåpoliga säkringar för landanslutningen. Det finns personskyddsautomater som består av en jordfelsbrytare och en tvåpolig säkring, men de allra flesta har bara avsäkring på fasledaren. I en båtinstallation kan en enpolig avsäkring i vissa felfall bli farligt.
  9. 1 poäng
    Som vanligt när man söker "fakta" som man själv behöver för sina argument så väljer man gärna vilka meningar man lämnar bort och vilka man klistrar in. "In Finland there is very little awareness of the negative environmental effects of toxic antifouling paint use and also very little in the way of infrastructure to support more sustainable practices. Fouling of the sea in Finland means visible litter and industrial effluence; antifouling paint is not recognized as a source of environmental degradation." Mellgard valde kanske av denna orsak inte att översätta första (kursiverad) meningen i stycket om Finland. Den som antyder att allmänheten har måttliga insikter i vad giftiga färger gör med vattenlivet. Stycket i sin helhet ger en bild av vad gemene man har för insikter i de marinbiologiska konsekvenserna av giftfärger. Det är alltså inte myndigheternas eller forskarnas åsikt och forskningsgrund som avses i stycket ovan. I ett annat senare inlägg argumenterar Mellgard precis som en typiskt populist gör när argumenten tryter; man gör sitt bästa för att misskreditera de som ägnat en hel yrkeskarriär åt att studera ett ämne. Då undsläpper man sig meningar som "Man kan ha i åtanke att marinbiologer tillhör en yrkesgrupp som måste upptäcka och framhäva faror för sin fortsatta försörjning. I Sverige finns det många marinbiologer, samt särskilda gymnasieutbildningar för sådana." Jag råkar känna två marinbiologer, mycket närstående dessutom. En som nyligen skrev sin kandidatexamen på universitetet och därefter fortsatt studierna och en som ägnat en snart fyrtioårig karriär åt fiske- och marinbiologiska frågor. Båda anser att TBT är ett otyg som inte borde få komma ut i kretsloppet varken på land eller i vattnet. För det handlar inte bara om bottenkrypen i hamnbassängen, de äts upp av småfisk som äts upp av större fisk som äts upp av än större fisk. Dessutom har vi fiskande fåglar som kommer in i kedjan och så vidare... Ingen av ovanstående marinbiologer har fått en cent för att yppa dessa ord. Jag upprepar min åsikt att Mellgard bråkar i ett ämne som förklarades slutdiskuterat för decennier sedan när TBT-färger förbjöds i Europa. Att driva det här ämnet år 2021 kommer inte att leda till att lagstiftning eller båtklubbsregler ändras. Mitt råd står fast: Efter trettio år av påmålning är det nog dags att för en gångs skull slipa av all gammal färg och modernisera ytbehandlingen till något miljövänligt. En så vacker båt är värd det.
  10. 1 poäng
    Nja, en digitalmultimeter drar inga 10-30mA i mätström. Så det löser inte JFB (om man inte har andra felströmmart så den är s.a.s. "droppen"). Sedan är det ju uppenbart att det ÄR en enkel säkring, i synnerhet med de nya bilderna. Dessutom med märkström och karakteristik mer lik en järnspik .
  11. 1 poäng
    Gör rent med vanligt båtschampo och använd Gelcoat Restorer efter det, det är det bästa jag hittat och provat. I år ska jag köra rubbing innan också så får vi se om det kan bli ännu bättre
  12. 1 poäng
    Om du går bet kanske du kan hitta en bilelektriker som kan komma ut och hjälpa dig, det är ju inte jättestor skillnad på 12 volt i båt och 12 volt i bil.
  13. 1 poäng
    Enklast skippar du akterlanternan och byter topplanternan mot en rundstrålande. Det är ok på båtar av din (och min) storlek. Vill man slippa dioden så behövs en dubbel, treläges brytare. Men nu hade du ju redan brytaren. Du tänkte koppla förstaläget "alla" och andraläget "ankar". Standard (om det nu finns någon) är nog annars att "ju mer aktiverat, desto mer påslaget". Har så bl.a. på min nya båt: Förstaläget enbart topp (dvs ankarläge), andraläget även sido/gånglanternorna.
  14. 1 poäng
    En personskyddsautomat eller jordfelsbrytare ska se ut så här, det gör inte den du fotograferade. Att din brytare har dubbla vippor är i alla fall bra. Du vet ju inte vad som är fas o nolla när du stoppar sladden i brygguttaget. Med dubbel brytare så bryts båda när det blir fel på den ena. Det ska finnas en testknapp där enheten kan testas så du vet att den fungerar. Sen känner många inte till att de ska "motioneras" då-och-då. Om man inte gör det så kan de fastna beroende på att det blir permanentmagnetism i brytaren. Detta gäller både för hemma-brytaren och båt-brytaren.
  15. 1 poäng
    “Är något värd att göra, är det värd att göra rätt!” Du missar följande positiva effekter jmf med Volvos instruktion: Värmen från motorn ökar oxalsyrans renande effekt Cirkulationen från motorn sköljer bort oxalsyran som ”verkat klart” och blivit passiv pga kalk mm Det är oklart om du lyckas att fylla, tömma och rensa alla delar av motorn utan aktiv cirkulation under reningsprocessen
  16. 1 poäng
    Då är det nog dags för ett verkstadsbesök. I grunden en driftsäker motor om den tas om hand om på rätt sätt. Tänker att det skulle kunna vara startmotor eller bensinpump/tryckpumpsregulatorn. Ps. kolla även att ditt batteri har rätt CCA värde, min 750 CCA för denna motor.
  17. 1 poäng
    Batterierna är det båten som nog är i bäst skick (nya från förra året, bra (över) dimensionerade och nyladdade)
  18. 1 poäng
    Känn på oljefiltret med så att det är åtdraget, Annars som Hybro skriver, kan vara lite söl från senaste oljebytet och säkert inget att oroa dig för Lycka till
  19. 1 poäng
    Personsskyddsautomat låter ju väldigt bra i mina öron om det är en sådan jag har,,, Känns lite knepigt om den inte skulle duga när Nimbus satte ihop detta 2008 och att man borde komplettera även med en JFB!
  20. 1 poäng
    Hur mår tändningslåset? Det är inte så att du får spänningsfall där. Mät ingående spänning på låset och sedan ut från låset i varje läge på nyckeln. Det ska vara batteriets spänningsnivå från alla lägen på låset.
  21. 1 poäng
    Testa att ringa försäkringsbolaget. Om du har ägarens personnummer och vilken båtmodell det gäller bör de kunna bekräfta/dementera om det är rätt ägare. Det ligger liksom i deras intresse att stölder etc minskar. Fråga även hur lång tid ägaren har haft båten försäkrad där. Är det bara någon vecka vet du att något är lurt. Är det mer än ett år vet du ganska säkert att saken är ok. Du kan ju också åka till hallen där båten ligger och, lite på chans se om du kan komma in, kolla skrovnummer men tänk på att äldre båtar inte har något skrovnummer. Isf kanske det finns ett motornummer eller annat som kan tänkas finnas i ett försäkringsbrev.
  22. 1 poäng
    Nja, den smalare sorten passade fint över min skarv som den var utan behov av att skäras till. Har sett en del taxi-bilar som kör för såna ”över-bolag” som har lagat sina bilar med silvertape. En sådan lagning blir sällan snygg och skulle i mitt fall nog inte tätat luckan, och då menar jag inte sättet den appliceras på.
  23. 1 poäng
    Hej, har ni varit ute och satt på ett relä. När jag mäter efter motståndet så är det bara runt 6v och det kommer inte räcka för att driva gnistan, direkt på tändspolen så var det över 12v. Så jag gjorde så här: Koppla in relät så när man kör startmotorn, så drar relät och tändspolen får ström direkt från batterit med 6 kvadrats kabel direkt på + på tändspolen. Kabeln med konstant ström till tändspolen (efter start) ligger via motståndet. Det vart då samma fenomen att den startar lätt men efter 5 sec dör den. Koppla då så tändspolen får ström direkt från batterit via 6 kvadrats kabel via motståndet. Det hjälpte inte heller. Koppla då in så att den alltid gick utan motstånd och efter cirka 30sec koppla bort så den fick ström över motståndet som det ska vara. Det funka. Motorn fortsatte att gå via motståndet. Kan naturligtvis inte ha det så att man får rycka en kabel efter 30sec under drift. Kom på efter jag lämnat båten att jag kanske ska prova att koppla in alla batterier vid start efter som det tydligen inte räcker med ett efter att startmotorn stannat. Kanske det kan vara så att generatorn inte leverera ström så det räcker första tiden utan att motorn går på batterit och de inte orkar hålla gnistan vid liv.
  24. 1 poäng
    Fjällbacka som egentligen är en urusel hamn, relativt oskyddad trots sitt läge. Men iallafall finns det en ”handlingsbrygga” egentligen är den avsedd för dem som bor på öarna i skärgården runtikring. Men det brukar sällan vara något problem om minst en besättningsmedlem stannar kvar ombord och vid behov kan flytta båten. Konditoriet i hamnen har världens bästa marängberg. Lysekil har en likadan brygga ”hävdbryggan” där öborna kan få tillträde efter en urgammal hävd. Ve den sneseglare som lägger till där, sådana snedsteg bestraffas av Gåsöborna. Även i Kungshamn kan man ofta lägga till för några timmar för att handla, om man betalar dagsavgiften. Butiken på Resö har en egen brygga en bit in i det grunda sundet. Jag tvivlar på att större segelbåtar kommer in där, och bryggan är nog mer lämpad för mindre båtar, då den nästan rämnade när jag väldigt försiktigt lade till min fem ton tunga 29-fotare där. Gullholmen har ingen handlingsbrygga, men det brukar vara gott om plats tidig förmiddag vid flytbryggan, till dagsavgift. Där som annorstädes blir bryggorna fullbelagda vid 13-14 tiden. Så om man vill ha en icke förbokad gästhamnsplats i Bohuslän under högsäsong skall man vara i hamn innan kl 13. Den långa och rätt så höga bryggan på Hamburgö, i Hamburgsund kan vara bra att tillfälligtvis lägga till vid, man tar sedan landets kortaste linfäjelinje över till butikerna på fastlandsidan. Å andra sidan, på fastlandssidan, inne i hamnen med flytbryggan är det mer regel än undantag att man lägger till för några timmar. Pipers glass har landskapets bästa glass! ligger alldeles vid färjeläget på fastlandssidan. Och de förbokade dockspotsplatserna på många platser är ju okynnesbelagda av anlalfabeter och piktgramsdyslektiker, sådana som vare sig kan läsa eller tyda symboler. Ofta har man då lämnat båten på en obokad plats och gjort sig onåbar för hamnvärdarna. Andra ställen där analfabeterna lägger till är vid sugtömningsanläggningarna, där laglydiga båtägare skall komma till för att tömma sina septiktankar, fattar inte hur man bara kan komma på tanken att lämna sin båt vind för våg där, bara lukten skulle ju vara avskräckande. Ja Tjörns huvudstad, Skärhamn har i mångt och mycket en föredömlig hamn. Trots att det finns ett systembolag i närheten. Jag är inte nykterist ej heller motsatsen, men anser ändå att man bör undvika hamnar med systembolag och/eller restauranger, då det kan bli rätt så stökigt redan vid 18-tiden, sedan lugnt i hamnen till krogarna stänger, då börjas det att efterfestas i båtarna. Om nu restaurang magasinet i Kyrkesund finns kvar efter coronakrisen, så har dom en egen brygga att lägga till vid, men det är rätt strömt i sundet så det kan bli underhållning för gästerna på uteserveringen. Även restaurang Salt & Sill på Klädesholmen har egen brygga. Stenungsund har ju en bra brygga att tillfälligtvis lägga till vid om man vill shoppa, men det är väl alldeles för nära Askeröarna...?
  25. 1 poäng
    Det ska jag testa, Wichards variant är säkert alldeles utmärkt men det bär ju emot att betala det häpnadsväckande priset. Tänk vad mycket rolig prylar man kan få för mellanskillnaden! Annars brukar jag ganska ofta sätta en lina till fördäck vid frisk läns på havet men det är ju när man inte räknar med gipp som en broms är viktig. Att gå fram i det läget är ju också förknippat med risker även om det är självklart med sele.
  26. 1 poäng
    Limma en bit kapellväv på insidan med textillim. Blir starkare än resten av sprayhooden.
  27. 1 poäng
    Nej, det behöver man inte. Bara om man skall kappsegla, då behöver man vara medlem i en klubb. Man kan säga att det finns tre sätt (i huvudsak) att ha båtplats: 1. En hamn som drivs av ett företag. Det är vanligt på bl a västkusten, där ett kommunalt bolag driver hamnar. Oftast har man ett varv i anslutning till detta. 2. En privat brygga. Du har en sjötomt, eller känner någon som har en sjötomt, och har en brygga där. 3. En hamn som drivs av en båtklubb. Du behöver vara medlem i klubben för att få ha båten där. Detta är absolut vanligast i Stockholmsområdet, där det finns få (om ens någon?) kommunal småbåtshamn. Klubbarna hyr vanligvis mark av kommunen, så kommunen kan sätta upp villkor för arrendatorn, t ex att man inte får ha båtar med TBT i bottenfärgen.
  28. 1 poäng
  29. 1 poäng
    Kolla eBay länken jag skickade i förra inlägget. Annars denna, jag hade gett det ett försök o beställa. https://injectionpumps.co.uk/product/bosch-ve-va-vp36-vp37-vp29-and-vp30-hydraulic-head-seal-in-viton/
  30. 1 poäng
  31. 1 poäng
    Mycket har hänt det senaste fast jag inte vart så aktiv här. Det mesta klart, återstår lite el, slipa och måla skrov m.m, lite lister och starta upp motor och montera drev 🙂
  32. 1 poäng
    Tjena! Fått grejat lite nu i helgen, motorn har lyfts ur för den ska målas upp och att de blir lite översyn (Som jag påbörjat, därav halvt nerskruvad redan) Drev m.m bortplockat, allt ska få en överblick och ska målas upp! Med nya "sittbrunn" så hålls det på att spacklas och slipas som en tok för att få till en bra finish 😵 Och här kommer lite foton
  33. 1 poäng
    Ännu mer bilder (hoppas inte ni har något emot det😆) Fick en idé om att göra om lite och med sagt så blev det så.. Så jag började skapa mig en ny sittbrunn. Samt att de fick bli lite mer förvarings möjligheter
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...