Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-07 på alla områden
-
2 poängDet är med största sannolikhet en sensor-kabel. Om du förlänger och ansluter den vid batteriet så kommer generatorn att kompensera spänningsfall så att du får rätt spänning vid batteriet. (kompenserar för spänningsfallet i kablar och anslutningar)
-
2 poäng
-
2 poängI väntan på svaret om transpondern är trasig har jag en liten undran. Flera skriver i tråden att de inte ser nyttan med att själva sända ut AIS-information, men vill gärna se andra, helst alla andra. Om alla resonerar så så är vi tillbaka till tiden före AIS, ingen ser någon om man inte har radar.
-
2 poäng
-
1 poäng
-
1 poängNäpperligen. Man måste inte ha en, men väldigt bra att ha, och den är betydligt billigare än en snygg gravsten. Just så! Jag håller med, gör det, min har löst ut vid något tillfälle, senast i vintras då det kom in fukt i en frostvakt jag brukar ha liggandes under motorn. Annars händer det ibland att jfb i stolpen på bryggan löser ut, inte sällan när Jens och Morgens kommer med sina ”landströmskablar” av samma sort som vi använder till lampsladdar, och ansluter sig dit... Jordfelsbrytare och personskyddsautomater är lätta att koppla in, fas och nolla går in i ena ändan, och går ut i andra ändan. Skyddsjorden passerar i obruten kabel på sidan om, ”jorden” har nämligen ingenting att göra med dessa ”jordfelsbrytare” trots namnet. Det är en apparat som känner av om det blir bara en väldigt liten skillnad mellan strömmen som passerar i fasen och den som passerar i nollan, om någon ström läcker ut, alltså om det blir bara den minsta obalans mennan fasen och nollan bryter den ut snabbare än blixtsnabbt, förhoppningsvis snabbare än du och ditt retledningssystem i hjärtat hinner reagera, än mindre orsaka arytmi och hjärtflimmer. Så en sådan skall du absolut komplettera med, en billig livförsäkring.
-
1 poängHelt offtopic, förlåt för det, men hur gamla är "barnen och deras kompisar" i det här fallet? Jag är väldigt imponerad av att de överhuvudtaget känner till GSM. Att de tänker att de ska uppgradera från GSM till 5G tyder väl på att de antingen fått tekniken helt om bakfoten, alternativt använder en telefon som de fått av farfar som i sin tur slutade använda den för 10 år sen 😀
-
1 poängKontrollera om du inte har det tidigare i kedjan. Annars är det dags att skaffa en.
-
1 poängVadå har jag inte någon jordfelsbrytare?? måste man inte det? jag trodde den gråa var det!
-
1 poängDen här guiden är bra om man inte har så mycket erfarenhet av el. https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf
-
1 poäng
-
1 poängDet verkar som om du behöver kalibrera ditt reglage? Tanka hem instruktionsboken till din motor om du inte redan har den och på sidan 71 står det precis hur du ska göra: https://www.volvopenta.com/service-and-support/your-engine/manuals-and-handbooks/
-
1 poängDet måste vara någonting som bara gäller nya kort då antar jag? Jag har ett antal olika Refill-kort här (bra även till barnens telefoner), har ingen fast avgift på något av dem. Kanske gäller att hålla hårt i sina gamla kort alltså?
-
1 poäng
-
1 poängJa, det är ju inte fel att be en installationselektriker att komplettera med en jfb, alltså jordfelsbrytare eller hellre en personskyddsautomat, som är samma sak fast känsligare. Om du vet vad du gör och kopplar rätt är det inte svårt att montera en sådan själv. Laddaren från Mastervolt vet jag ingenting om, har aldrig haft någon sådan, men det brukar ju vara bra kvalitetsgrejer från den firman. Kylskåpet från Isotherm känner jag däremot till, enligt mitt tycke är Isotherms skåp dom bästa, dom har även en vettig planering av inredningen. Det finns en Isothermmodell som har tillägget ASU, det innebär att en elektronik känner av när generatorn (eller solcellspanelerna) laddar och då låter kompressorn jobba hårdare för att fylla på en kylackumulator. Dessa skåp med ASU känns igen på att dom har en extern manöverpanel med ett vred, en vågströmbrytare och tre lysdioder, jag har en sådan och är väldigt nöjd med den. Om man har ASU och solceller och snålt med batterikapacitet kan det bli ett problem, då ASU-elektroniken tror att generatorn snurrar på då solen tittar fram ur molntäcket, och då kan en snålt tilltagen batteribank bli ansträngd och i värsta fall urladdad.
-
1 poängDen vi planerar att skaffa, sannolikt senare under sommaren. Verkar ge mest pang för pengarna.
-
1 poäng
-
1 poängJag kör samma variant fast Telia Refill. Brukar sällan gå åt mer än en 50-lapp om året, men minst en gång om året måste man ju fylla på för att det inte ska inaktiveras. 50 kronor om året känns överkomligt för att veta om båten blir stulen.
-
1 poängVill passa på att tacka alla för inputen i denna tråd. Fantastiskt bra forum!
-
1 poängHar det möjligtvis rostat hål på oljetråget, det är oftast tunn plåt i dom. Ingemar
-
1 poängNågot magiskt har hänt!! Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv). Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!! Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden? Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!! Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!
-
1 poängDen borde ju gå som en påse nötter om 2 cylindrar har nära 0 i komp. Om du startar den och rycker bort tändkabeln till 2'an respektive 6'an förändras gången? Gjutjärnsblock, inga lösa foder.
-
1 poängJa, vad är eventuella felet? Är väl inte direkt drygt att skruva ur ALLA åtta stiften och göra ordentligt kompprov med snurrande motor? - När och om du hittar stor avvikelse, då kan du dra på med leakdown o s v. Dålig komp på någon cylinder? Ställ en kolv åt gången i ÖD, förbränningstakt och trycksätt med tryckluft via en gängad tändstiftsadapter/nippel, så hör du väl vart det blåser. Endera i insug eller avgas. Detta visar vilken ev ventil/ventilsäte som är läck eller rent utav bränd. Blåser det eller väser ur oljepåfyllningen, så har du hål i en kolv, brott på kolvring eller fastbrända sådana. Kan även vara skador i cylinder lopp. Blir det mycket malande på startmotorn, så kan det vara idé att förhindra att bensin pumpas in.
-
1 poäng12,56V är ganska bra, typ 85% laddning i dem. Ladda upp alla och låt dem vila 12-24 timmar efter det, då skall spänningen vara 12,7V för friska batterier.
-
1 poängNej, du menar nog att den visar max (=instrumentets mätspänning), alltså det den visar med sladdarna oanslutna. För instrumentet visar ju spänningsfallet, och om den spärrar blir det max. Noll innebär kortslutning, och det skall det inte vara....
-
1 poängÄntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit
-
1 poängDetta är den slutgiltiga, behövde ändå en robust kärna. Test av av passform idag på plats i båten. . Nu återstår slipa och putsa tills yta blir slät , möjligen ett lager topcoat till. det börjar närma sig 😊
-
0 poängJa men du skrev från GSM till 5G. Det är ett stort steg att hoppa över 2 generationer......😎
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00