Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-06 på alla områden
-
2 poängBlev tvungen att kolla, men jodå - Atlantica godkänner Redknows Minifinder. Tjänar ungefär 200:- per år på Minifindern efter avdrag för kontantkortet. 🙂
-
1 poängSkulle du vara vänlig och förklara vart på bilden, tack på förhand. Kontaktspray är inhandlat 👍🏻
-
1 poäng@Kane är inte det minsta petig, tycker jag. Ska man skaffa kontantkort för en pryl så är det ytterst relevant att veta att Tre inte har GSM/2G. Jag har aldrig hört någon säga GSM och mena ”mobiltelefoni i allmänhet” på den här sidan 2000-talet. Det bör vara mer åldersbetingat än geografiskt, en hyfsad andel människor på arbetsmarknaden idag var inte ens födda när GSM lanserades i Sverige, dvs 1992...
-
1 poängKopierat ur manualen: Montera bort kättinghjulet och trumman en gång om året genom att noggrant följa nedanstående sekvens: • Skruva av kättinghjulets lock (26); med spaken (28) skruva ur skruven (27) och ta bort kättinghjulets lock. Skruva ur fixeringsskruvarna (16) från kättingblocket (25) och ta bort det; ta ut kättinghjulet (24). • Gör rent alla delar som monterats bort så att ingen korrosion bildas och smörj (med fett för marin miljö) gängan på axeln (2 eller 4) och kättinghjulet (24) där kon kopplingarna stödjer (23). • Ta bort eventuella oxidbeläggningar från lådan från uttagen på lådan för låda för fjärrbrytare; täck med fett.
-
1 poäng
-
1 poängOlja håller sig "blött" å dunstar inte så lätt.. Kanske inte så praktiskt om nåt börjar växa i det, kladda mm. Eller hoppas på en regnig sommar.. 👍😂
-
1 poängNågot magiskt har hänt!! Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv). Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!! Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden? Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!! Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!
-
1 poängDet är viktigt att handläggarna på infrastrukturdepartementet får korrekt och relevant information. Så att de inte vilseleds av bondfångare. 😉 Det påstås i offerten från Happy Boat att XRF-mätmetoden är vetenskapligt dokumenterad. https://sodertaljebs.se/wp-content/uploads/sites/8/2020/11/Offert-från-Happy-Boat-AB-för-XRF-mätningar-av-metaller-på-båtskrov-20-09-04.pdf Men finns det dokumentation som inte har affärsintressenterna (patenthavarna) Eklund, Ytreberg eller Lundgren som upphovsmän? Jag har inte funnit någon. Två exempel här på dokumentation från patenthavarna. https://www.researchgate.net/publication/277726672_New_analytical_application_for_metal_determination_in_antifouling_paints https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/chalmers-change-xrf-som-verkyg-for-att-mata-metaller.pdf (lite repetition nedan) "The XRF data show that when tin is detected, it is most likely present in coatings close to the hull with several layers of other coatings on top. Thus, leaching of OT compounds from the hull into the water is presumed to be negligible. The risk for environmental impacts arises during maintenance work such as scraping, blasting and high pressure hosing activities." https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S026974911630210X
-
1 poängUtan att fördjupa mig på området om högfrekventa signaler i kablar kan jag sammanfatta detta komplexa ämne i att sådana inte beter sig som likström, och att de högfrekvena signalerna tolkar ohms lag på ett annat sätt, klart att det går att räkna på i teorin, men det är inte lika lätt som U=R•I... Exempelvis utnyttjar inte den högfrekventa strömmen hela ledningsarean, ju högre frekvensen är desto längre ut i kabelns periferi går strömmen, och ingenting i mitten. Knixade antennkablar och delvis skadade ledare kan ställa till med fler problem än man kan tro. Vi får väl hoppas på att @Danne75s AIS-enhet fungerar, och att det var ett antennfel som orsakade problemet.
-
1 poängTror du ska tiga inte miga för att få tätt. Men vill du inte svetsa finns ju genvägar, bocka upp rätt plåt limma dit lås med några bult eller poppnit. Finns vulcande lim som fungerar bra med alu. Har min hela akter förstyvning limmad och bultad, även låst soldäcket på det sättet. Bocka upp en snygg durkplåt som hel akterspegel både praktiskt och snyggt.
-
1 poängI vart fall ut i kabeln... Kan bli mycket mystiskt vid avbrott o s v vid speciella längder i förhållande till använd frekvens. En SWR-mätning, talar endast om att ut från instrumentet matas en viss effekt, i förhållande till den effekt som reflekteras vid större eller mindre anpassning... Anpassad missanpassning Att effekten når och utstrålas av antennen, eller inte, kan inte instrumentet urskilja. Även om det i de allra flesta fall så sker. Typ mer eller mindre.
-
1 poängEn vattenslang till en hink. Från hinken låter man motorns pump, suga det den behöver. Risken är annars att man fyller avgassystemet med vatten, om inte motorn startar. Vatten som sen rinner in bakvägen i motorn genom avgasventilerna. Då blir det skrot rätt snabbt! Och utan impeller blir det inget som bromsar flödet. Då fylls avgassystem o motor rätt snabbt. Jag skulle nog plocka ur impellern, eller i mitt fall lyfta av kilremsdrivningen till pumpen, för en kortare start av motorn. Bara för att kolla att motorn startar. Inte alls koppla vattenslang till motorn. Vill jag köra motorn längre tid på land, med fungerande vattenpump, kanske någon minut, så ser jag till att det vatten som går in i avgassystemet i stället leds till den hink eller dunk jag fyllt upp. Vintertid med frostskydds- vätska. Kör aldrig längre än att det inte går att hålla handen på avgaskröken. Men det var jag det...
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängEn cylinder borta märks inte så mkt, 2 är värre! Ingenting man kör omkring med bla för att en cylinder som inte tänder drar ned bensin i loppet och oljan. Och målet här är förstå vad som är fel om nu det är ngt som är fel, inte att fortsätta köra med ngt som kan bli värre. Tycker man att en sexa går bra så skaffar man sig en sådan, en 8'a ska gå på alla cylindrar!
-
1 poängSitter glödstiftet monterade från början? Och har du någonsin luftat bränslesystemet. I så fall, hur gjorde du då. Hur ser bränslefiltrena ut, har de blivit bytta? Starta på land.. Vad är det för kylvattenpump? Impellerpump? Den förstörs om den inte går i vatten.
-
1 poängSå länge du inte har dubbelskrov/sandwich etc så fungerar det ! Körde så under många år på min förra båt, och sonens styrpulpetare hade den också inombords. Tror problemet i ditt fall är att propellern rör till vattnet eftersom det kommer redan vid 5 knop och uppåt. Sikaflex är egentligen aningen för mjukt för att fästa den på insidan, men det brukar fungera. Då går den dessutom att skära loss om placeringen blev o-bra . Araldit eller liknande (helst långsamhärdande så luftblåsor hinner stiga ur) är allra bäst, men sedan sitter det.....
-
1 poängNjae, så tycker inte jag att det är. GSM är GSM/2G, men det kan säkert förekomma (lokalt) att man menar mobiltelefoni lite allmänt när man säger GSM.
-
1 poängVar inte rotorsaken till detta haveri spridarproblem? Så i fall är det definitivt värt att hålla koll på dem.
-
1 poängJa, dom erbjöd sig nu att göra ändringen utan kostnad, så det var ju sjysst!
-
1 poängUndrar bara om du kört ett alldeles vanligt kompressions test igen? Och nej det är inte möjligt att ha noll läckage i TDC och samtidigt ingen kompression, Det är dessutom inte möjligt att ha noll komp men en motor som går ok. Igen, skippa leakdowntestet det bara förvirrar. Kör ett vanligt komptest. Det verkar vara ganska klart att du inte vet när kompressionsslaget inträffar! Du får lyfta på ventilkåporna eller kolla hur fördelaren står för att kunna avgöra när det inträffar för respektive cylinder.
-
1 poängKanske likadana startmotorer som på min KAD43. Min är på 3000 Watt, som då kan dra 250A om det går trögt, men riktigt så mycket drar den inte. Är det samma kabel som försörjer båda startmotorerna. (Du startar ju visserligen en motor i taget). Resten ser ju väldimensionerat ut. Om minussidan ser bra ut så behåll den, kabel är ju dyrt.
-
1 poäng
-
1 poängVet inte vad det skall vara för säkring utan har bara följt några trådar på nätet. Motorerna är VP Tamd 40A diesel. Båten är SRC 31 Baltic. Köpte den för 1,5 år sedan. Bytte till 3 st Huvudströmbrytarna BEP 701. Max belastning vid start: 1250A under 10 sek Max belastning under 5 min.: 455A Kontinuerlig belastning: 275A En annan fundering är om man skall lägga minus kabeln från startmotor på något annat sätt?
-
1 poängJa, men drar man om elen så bör man säkra rätt, således får vi anta att antingen är säkringen överdimensionerad eller så bör ts ha närmare 120mm2.
-
1 poängExempelbild som visar givare i plastpåse under testfasen Exempelbild som visar en fastlimmad givare inne i skrovet
-
1 poäng
-
1 poängKan detta vara något? Vet ej vad det är, hittade vid en googling https://www.svith.se/bat-dack-falg-slapvagnar/slapvagnar-och-tillbehor/slapvagnsutrustning-latta-slapvagnar/stankskarmar/stankskarm-200x700mm-svart.html?gclid=CjwKCAjwhMmEBhBwEiwAXwFoEVYBxnYH5BkGVLNytMzwDlN5uakk81kXI3TWf2rUBJeMV3MBOqJcgxoCrPIQAvD_BwE https://www.trailerhuset.se/slapvagns-tillbehor/skarm/skarm-galvaniserad-plat-b200-h415-l750?gclid=CjwKCAjwhMmEBhBwEiwAXwFoEbMNoDJyCWr_3jdWEV_XkduSpnD5p6F0R-R3-5h1a0Upf2SGTWmNmRoCVD8QAvD_BwE
-
1 poängHej! har samma problem som första inlägget vart är det jag ska slipa? tack på förhand !
-
1 poängStackars satar! Ingen vill få in en rättshaverist i sin hamn. Vad är det som driver dig att inte lägga ner 1,5 arbetsdag på att skrapa bort den färg som många anser skadlig. Jag hade förstått dig om det gällde 1,5 måbnaders arbete ock kanske även 1,5 veckors arbete, men nu gäller der några enstaka timmar. Undrande!
-
1 poängAutomatchoken har fått skulden för många motorproblem genom tiderna, både på bilar och båtar. Om den är rätt justerad och den fungerar som den ska är det inga problem.
-
1 poängDet borde framgå av klubbens stadgar vilka befogenheter en styrelse har. Bl a framgår i din klubbs stadgar: ”§ 11 Övriga föreskrifter Utöver dessa stadgar gäller föreningens Föreskriftsamling. Denna fastställs vid årsmötet. Styrelsen kan vid behov göra ändringar i föreskiftsamlingen. Sådan ändring ska anslås genom e-post och i klubbhuset. Ändringar fastställs vid nästkommande årsmöte.” En sådan föreskrift kan gälla t ex TBT på en båtbotten. I samma stadgar framgår också vad du som medlem har för skyldigheter. I just din klubb, Mellgard, står det i paragraf 2.4: ”Som medlem i XXX Båtklubb förbinder du dig att följa klubbens Stadgar och regler, Föreskriftsamling och i stadgeenlig ordning fattade beslut.” Jag tog bort klubbnamnet eftersom du inte vill blanda in det. Man behöver alltså inte gilla alla regler och föreskrifter som klubben har, men man är skyldig att följa dem. Annars kan man uteslutas, se din klubbs stadgar, paragraf 2.5: ”2.5 Uteslutning På styrelsens förslag kan medlem, av årsmötet eller extra föreningsmöte, uteslutas ur klubben om medlemmen • skadar klubbens intressen genom att motverka dess ändamål och uppgift • inte fullgör de skyldigheter som framgår av stadgar, föreskrifter eller stadgeenliga beslut.”
-
1 poängNågonstans tycker jag det känns som om du totalt missat en grundläggande regel här, Mellgard. Det är att när man är med i en klubb, får man följa de stadgar klubben sätter upp. Reglerna kan gälla en viss klädselkod (golfklubbar bl a), hur en försäkring för ett fordon skall se ut (bilföreningar och båtklubbar t ex), hur sent på kvällen man får använda en tvättstuga (bostadsrättsföreningar) - eller som i ditt fall; hur en båtbotten får se ut. Inget av dessa exempel regleras i lagen, men man får följa dem ändå. Passar inte reglerna hur man är som person, finns det andra klubbar, på andra ställen, där man kan ha sin båt. Eller lägga den på en enskild brygga.
-
1 poängIt’s alive. Startade på första vridningen av nyckeln. Fick dock choka till till döds p g a reglageproblem.. 😄 FullSizeRender.mov
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00