Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-28 i Forum Inlägg
-
2 poäng6A kanske är lite klent. Men det finns mycket att välja på, t ex https://www.electrokit.com/produkt/mbr20100-to-220-100v-20a-dual/ . Då behöver du bara en komponent, då den är dubbel. Eller också köper du två och använder bara den ena (de är ju billiga) om det blir enklare kabeldragning. Och Electrokit kan jag verkligen rekommendera, till skillnad från ELFA (där jag numera aldrig handlar, inte ens på firman) - helkass leveransprecision. Det där med två dioder förresten: Det var en av skribenterna på Vi Båtägare som för många år sedan skrev en helgalen artikel om el i båten, där han påstod att spänningsfallet halverades om man parallellkopplade två dioder. Vid närmare konfrontation (som han f.ö. inte alls var glad åt) visade det sig att han plankat det mesta av artikeln från en bok han hade. Där stod det, minsann ! Men dels var boken helt åt skogen vad gällde elfakta, dels kunde han själv egentligen ingenting (liksom många av dem som skriver i facktidningarna idag). Men värst var ju att planka stora delar utan källhänvisning.....
-
2 poängOch kan ju vara lite knepigt om man kommer med en fem-sex stycken batterier och säger att alla varit startbatterier...
-
2 poängIngemar, du är på helt rätt spår. Jag ringde upp tullverket på nytt och fortsatte frågekarusellen. I mitt fall gäller, i första EU land uppsöka tullkontor och köpa ett ”transitkvitto”. Priset för ett sådant motsvarar momsen på varan. I Sverige sedan tullar och momsar du in den som planerat och får en ”kod”. Med denna koden sänd till tullkontoret där du köpte transitkvittot återbetalas kostnaden för detta. Man måste således i detta fall ligga ute med dubbel moms i ca en vecka. Så superbra att frågan kom upp och jag slapp stå som ett fån på nåt kontor utan dubbbel moms på kontot. Bugar och bockar för detta! 😅
-
2 poängVill förresten bara helt OT säga att jag uppskattar denna möjlighet till att bolla dessa frågor något oerhört. Stort tack till alla berörda!! Att göra denna resa påläst eller inte kan ju vara skillnaden mellan ett minne för livet och totalt fiasko. Tack!
-
2 poängHej igen, Efter en närmare inspektion visade det sig att jag naturligtvis hade fel. Min topp har också ett hål, det var bara så sotigt att jag inte lagt märke till det. Tack för svaren!
-
2 poängDessa hål är väl dräneringshål om det kommer in regn eller sjövatten i aktre delen på båten där man fäster motorn. Vänd på båten och ta en titt.
-
1 poängInstrumentet är inte till trimplanen, utan det skall visa drevets vinkel. Nu vet jag inte hur det är på din båt, men på min kan jag inte lyfta/sänka drevet om inte instrumentet är anslutet. Jag har likadana instrument men annat drev. Det var samma problem för mig, givaren i skölden och instrumenten, jag har ett vid en yttre styrplats också, hade ingen kontakt med varandra, misstänkte kabelbrott eller kontaktfel nånstans, fann inte felet så jag drog nya kablar istället. Men på din bild ser det ut som om instrumentet är helt bortkopplat, det hänger tre oanslutna multikonkatdon i sina kablar, iallafall den mittersta litet större skall anslutas till kabelstammen som går till motorn. Man tycker ju att den borde finnas någonstans där under panelen. Kolla under upp/nedknapparna till drevet om det finns något ledigt kontaktdon där.
-
1 poängTror faktiskt att gamla vajern var för lång. Den gick runt i hela motorrummet vilket innebar onödiga böjar. Övriga sträckan ligger i rör utan böjar. Kommer stt satsa på lågfriktion. Skadan var nära akterspegeln. Ska se vid monteringen om det blir extra påfrestning där o ska då som du säger se om det går att skydda höljet just där. Tack Mvh Bosse
-
1 poängJo. Men man kan ju ha flera motorer. Jag har f.ö. två 95Ah AGM i parallell till min enda motor i original, då den behöver så hög startström att ett batteri inte funkar (om det inte är modell grotesko, förstås)... (Och f.ö. exakt samma typ av AGM start/universalbatterier som förbrukarbank - också originalmontage)
-
1 poängEgentligen skall man inte ha någonting elektriskt där, men det är svårt att undvika startmotor, generator, tändsystem och motorrumsfläkten. Det senare behöver ju nödvändigtvis inte placerad just där, den kan ju sitta i annat utrymme med slang till motorrummet. Eftersom batterier inte är tillåtna i motorum där man har bensinmotor, kan ju då med stor fördel skiljereät sitta i omedelbar närhet till batterierna.
-
1 poäng
-
1 poängJa, men vad jag menade (men förmodligen inte skrev på ett tydligt sätt) var att i ett motorrum med en bensinmotor skulle jag inte sätta det för det brukar komma någon gnista när man kopplar ihop elektriska grejer.
-
1 poäng
-
1 poängTack det var till mycket hjälp, sedan måste jag erkänna att jag inte vet vad sandwich i överbyggaren är för något...
-
1 poängHar du sandwich i överbyggnaden? Dvs är det två plastskikt med ett distansmaterial i mellan. I så fall borde det gå att skruva listerna i det inre plastlagret. Det är iofs lite trist att göra hål i plasten. Alternativt kan man skära bort en smal remsa av beklädnaden där listen skall sitta och limma mot plasten. Andra har säkert bättre idéer om hur detta kan lösas.
-
1 poängRiktigt. Jag var i samma sits för två månader sedan, då min båt skulle hem från Norge. I praktiken skall du göra det på plats, vid tullstationen, samtidigt som objektet kommer dit. Samma princip som om du kommer över gränsen med för mycket sprit eller annat som måste förtullas. Förskottsbetalning från privatperson går inte, men man kan betala med kort - på plats. Men då var det rena vilda västern vid gränsövergången, och vi avråddes å det bestämdaste från att ens försöka ta oss till tullstationen i Svinesund för att möta upp. Då endast godkända tullombud (vilket du inte kan bli som privatperson) kan sköta detta i förväg eller få kredit på momsen (som dessutom bestäms efter aktuell växelkurs, ofta på införseldagen) tvingades vi anlita ett sådant. Skulle dock visa sig vara ett lyckokast - belägna i huset intill tullverket, otroligt proffsiga och med ett maxtak på kostnaden om 3.000:- för all hantering. Båttransporten var - trots det kaosartade läget - igenom tullen på en kvart.... Så TS, du har fattat det helt rätt när det gäller att du behöver göra det på plats. Visst skall det gå - rent teoretiskt - på annat sätt även som privatperson, men det är nog dömt att misslyckas.... Men kolla noga så du inte blir fast i Amsterdam. Eller kanske det är bättre att ta in den där (säger jag utan att veta om det är smart....) ?
-
1 poängHar också en Crescent 42, äldre och i mycket sämre skick än din. Har haft en 8 hk Honda 4-takt lång rigg (fick den billigt) på den och den grävde ner aktern rejält. Gick inte att se framåt. Satte på hydrofoils på antikavitationsplattan och då gick den bättre. Max 6 hk, kanske mindre, skulle jag föreslå. (Nu står motorn i ett förråd och båten ligger på land sedan många år. Barnen som först lärde sig ro i den båten och sedan fick viss sjövana med motorn på har nu "vuxit ur" ekipaget och det är bara min styris eller större båtar som gäller.)
-
1 poängTvå paneler var det ja,,, Om du vill ha det som två system så ta bort det jag kryssat över. Det går att koppla in flera liknande paneler till en regulator, men överstig inte maxlasten och kolla så att panelerna har samma utspänning, brukar vara runt 17 volt (36 celler). Sedan ska man ha dioder på lämpliga ställen när man har två parallellkopplade paneler, men det kan vi ta senare när du bestämt hur du tänker göra.
-
1 poängAng coronadelen så vet jag inte vad nästa kontroll innebär då jag har ett skriftligt intyg från Engelska myndigheter. Handläggaren lämnar både för och efternamn. Deras mail ligger dessutom under uk.gov. Det du skrev senare däremot känns högst aktuellt. Jag har nog efter kontakt med tullen här i Sverige bara tänkt åka dit och lösa dessa frågor. Ingen i tullen har ens antytt nått annat scenario. Tidigt i efterforskningen lärde jag mig att momsen ska betalas i det land där produkten är tänkt att användas. Men när jag läser din text känner jag att jag har luckor i mitt game. Jag läser in mig på ämnet mer, pratar med tullen igen och ser om ny info dyker upp. Tack för synpunkten.
-
1 poängÖresundståget norrut bara, och sen flygbuss eller taxi till Landvetter. Gissar att planen annars var Öresundståget över till Köpenhamn annars.
-
1 poängBorde väl gå att flyga från en svensk flygplats. Landvetter har säkert direktflyg till London.
-
1 poängSå kan det kanske vara, men ny maskin borde väl ändå göra sitt för värdet. Vad jag förstått är tjuvarna nästan lika sugna på Sukki, dvs ungefär samma försäkringspremie och stöldrisk som Yama tyvärr. Evinrude och Murkla verkar vara lite mer fredade. Troligen är det inte samma efterfrågan på dessa där maskinerna i slutändan skall säljas. Blir det aktuellt med en murkla så kolla in 150 PRO xs , det är lite roligare ljudbild om man nu bryr sig om det.
-
1 poäng12.5 m är som sagt höjden under den fasta motorvägsbron vid Kungälv. Djupet är lite knepigare. Där är det mynningen med sedimentavsättning som begränsar, vad jag kan se. Runt 2.2 m verkar det minsta djupet att passera vara där. I själva älvfåran är det i stället skärmanläggningen som har ett begränsande djup. Citerar Wikipedia: "I farleden vid skärmanläggningen finns två passager: en småbåtspassage med bredd 5 m och djup 1.2 - 1.8 m, och en farledspassage med bredd 65 m och djup cirka 4 - 5 m."
-
1 poängNu vet vi inte vad för båt ts ska transportera, men Nordre älv har begränsningar både uppåt och nedåt. 12,5m uppåt och ca 2m nedåt, tror jag det är. Kan vara bra att veta.
-
1 poängJust den metoden blev jag inte jättesugen på att pröva... Jag tar det som en varning, GÖR INTE SÅ HÄR!
-
1 poängTyvärr ingen skillnad. Den lägger sig fortfarande på max så fort motorn går igång. Jag får fortsätta felsöka. Ska se om jag kan hitta någon annan varvräknare att testa med för att se om det är instrumentet som är paj eller något annat.
-
1 poäng
-
1 poängPå bilden ser det ut som du har en knap på samma sida som ankarboxen, kan du inte lägga linan förbi den så att linan löper ut mer kontrollerat? Det bör även ordna dom flesta kinkar. Så är linan också på rätt plats när den ska läggas fast på knapen. Viktigt att lägga ner linan ordentligt i ankarboxen när man tar upp linan och ankaret. Blir lättare när det ska användas nästa gång.
-
1 poängNu vet jag inte åt vilket håll luckan öppnas men tänk på att om det blir någon knut eller trassel på linan och den löper genom hålet, att den inte kan slita sönder luckan och dess infästningar. Jag hade nog haft luckan öppen. Jag har också utombordare. Jag har i regel ankaret på motsatta sidan än badstege för att slippa ha linan ivägen vid bad. Men det är ju ett litet problem, det går ju ändå såklart.
-
1 poängGrundtipset är ju att hålla koll bakåt på linan så den inte börjar komma in mot propellern, och ha beredskap att lägga friläge snabbt.
-
1 poängVad tror du om detta hjälpmedel? Det verkar som om den saluförs av Tool-teknik.
-
1 poängOavsett vad man kallar det är det inte bra att kasta i ankaret eftersom risken att kedja/ankarlina trasslar in sig i ankaret ökar avsevärt. Det är inte direkt ovanligt att ankare i olika emblem visas med intrasslad lina, men så vill man alltså inte ha ankaret på botten.
-
1 poängJag har luckan öppen. Kastar (fäller) ut ankaret bakom båten på barbordssidan där ankarboxen är. Kör på styrbord. Linan låter jag sedan löpa försiktigt genom ena handen, ibland bromsar jag med med handen så det blir lite sträck på linan, släpper men ändå håller om linan, följer med med armen, ungefär så. Inte haft problem med att det skulle trasla sig i propellern. När jag sedan vill ha upp ankaret så släpps förtöjningen i fören samtidigt som jag börjar dra in ankalinan. Det gör jag vid aktertoften, linan kommer på sidan av båten. Samtidigt lägger jag linan allt eftersom i ankarboxen. Då löper den enkelt ut utan att trassla sig. Sen lägger jag ankaret på linan och stänger locket. Klart. Och enkelt använda nästa gång. Är det bös på ankaret så svänger jag det i vattenbrynet tills det släpper så slipper jag få med böset till ankarboxen.
-
1 poängNär jag hade manuell fällning av ankare på en 5m styrpulpetare så gjorde jag och min fru på liknande sätt. Men slängde bara i ankaret lät det rinna ut. Precis på samma sätt som man gör med ett ankarspel. Efter att ha rekan tilläggningen så backade vi bak och stannade båten. Då går jag till det förberreda ankaret och kastar det. Väldigt viktigt att båten inte rör sig bakåt när du gör det. Sedan går jag sakta fram med motorn och låter linan löpa. Så länge jag går framåt finns det ingen risk att linan går in i motorn. När jag kommer fram går jag en kort inbromsning och lägger motorn i friläge. Frugan hoppar land och inte förrän då börjar jag dra i ankarlinan. Skulle det strula vid tilläggningen så var det bara dra sig ut igen innan man lägger i växeln igen. Jag har sett några nybörjare som backar med tampen i. Det slutar inte så bra. För inte linan skull trasslat sig har lagt ner den i boxen och försäkrat mig om att linan inte är tvinnad. Om jag bara har lagt ner linan i boxer direkt från att den har varit ihoprullad så kom den ut en klump. Jag har sett flera som lägger till på det här sättet, utan att hålla linan.
-
1 poäng
-
1 poängJag hade en gång en båt, som bland annat Cornelius sjöng, men jag hade en Monark 670, detta var för mer än 30 år sedan, den hade en ankarbox i sb stuvutrymme längst bak i sittbrunnen, ankare med kätting och lina fälldes oftast av mig, sedan stängdes locket, det fanns ett utsågat halvrunt hål i luckans kant, genom det löpte linan sedan ut. För det mesta gick det bra, om ankarlinan dessförinnan , vid senaste lättningen, upptaget, lagts ned på lämpligt sätt och att eventuella kinkar vridits rätt, vill minnas att linan låg i en åtta, då kunde den löpa ut snyggt utan trassel. Visst hände det att det trasslade, och visst hände det att jag fick linan i propellern nån gång... Sedan köptes det en större båt, en Nimbus 2700, den hade tvenne ankarboxar på varje sida av badbryggan, alltså utanför akterspegeln. Dom hade små luckor som nödtorftigt hölls uppe av ett sådant där fjäderbeslag, det gick väl bra för äldsta barnet att ”putta i” alltså fälla ankaret på kommando om jag först hade förberett det så det bara var att ”sparka” det överbord. Det stora problemet var här att lätta ankar, att balansera på badbryggan, med båda händerna sysselsatta med att få upp ankarlinan, kättingen och så ankaret, en klodragg som sedan skulle fällas ihop, under tiden hade båten drivit till någon klart ofördelaktig position. Jag hade lumbago, ryggskott nån gång, och hade oftast vattentäta arbetskandskar då kustens alla rödmaneter hade en förmåga att trassla in sina trådar med nässelceller i ankarlinan. Redan andra säsongen med den båten fanns det ett bandankarspel... tredje säsongen hade den båten fått en bogpropeller, men det är en annan historia. Min svåger hade en snipa med någon hemmabyggd ankarfällare med lina att dra i, här fanns det även ett PVC-rör som linan kunde löpa ut igenom för att undvika trassel, tanken var god, röret funkade si så där. Röret satt mellan akterdäck och ankarboxen som satt under akterdäcket. Det var lätt jobbigt att få ner linan genom röret vid lättning av ankaret.
-
1 poängOm vi nu skall konsultera språkpolisen 👮♀️ så kastar man sitt ankare lämpligast i en behållare för metallåtervinning, när man tröttnat på det, och då utan lina. Ankare fälls från båten, och sedan lättar man ankare innan man lämnar hamnen. Anledningen till att jag besserwissrar om det är att det finns en handfull med uppfinningar som kallas för ”ankarfällare”. Dessa kan se olika ut, men det är ett beslag man skruvar fast på lämplig plats på akterspegeln, i detta beslag hängs ankaret upp så att det släpar i vattenytan när man närmar sig en hamn eller ankringsplats. Sedan finns det en lina som är fastknuten i en utlösningsmekanism, när man anser att det är lämpligt att fälla ankaret rycker man i linan, plums! Som sagt, det finns några olika varianter, googla (=sök, säger språkpolisen) på ”ankarfällare”. Jag fann ankarfällaren Butler, det är en modell som saknar utlösningslina, den har istället en elektrisk utlösningsanordning. 1, ja du kanske kan få med dig Zaphod Beeblebrox ombord, han har inte bara tre armar, även två huvuden. Men han är en så kallad ”litterär figur” och kan vara synnerligen svär att finna, i detta solsystemet.... 2, bra idé, det finns ju även marina kontaktannonser, har jag hört, dock aldrig letat efter, har inte behövt. 3, små barn små problem, större barn större problem, satsa hellre på ett elektriskt ankarspel, så slipper du få dig ett spel på obstinata tonåringar, det blir även billigare. Sedan är inte de elektriska ankarspelen helt utan problem dom heller, jag länkade ovan till ett sådant jag har, och har lyckas få fason på. Men bandankarspel är iallmänhet mer lättskötta och trasslar inte till tillvaron som andra ankarspel och även barn kan göra. Lycka till!
-
1 poängAlternativ 2 skulle ju garanterat lösa dina ankarbekymmer, men i alla övriga situationer göra ditt liv såpass besvärligt att ankarbekymmret till väldigt litet avlägset problem som kunde lösts på ett enklare sätt. Att ringla ner linan i en dränerar pyts är ett bra sätt att undvika trassel vidare kanske en mjukare lina, tex. Marlow Multiplate, är snällare mot dina händer, dessutom trasslar den mindre. Javisst den är dyr i inköp men det är ändå inget mot vad en extra fru skulle kosta dig. /B
-
1 poängJag tycker du gör rätt, en fru till kommer troligen bara att ställa till flera och andra problem. Handske är klokt, då kan du ta i och bromsa ordentligt utan att skada dig. Det är bra att bromsa med ankaret så att det sätter sig i botten och så att man även känner att det sitter. Det är nog mest en fråga om träning och fundering på hur du ska undvika trassel och att ankarlinan fastnar i allt och alla.
-
1 poängJag hade en på min segelbåt en gång i tiden och tyckte att det funkade bra. När ankaret skulle upp drog jag upp bandet som vanligt och när allt var ombord så vevade jag upp bandet på rullen igen.
-
1 poängHar aldrig använt, är det smidigt? Har själv ingen lämplig plats för någon men ser en och annan ha den.
-
1 poängJapp, så gör jag med, fast har mitt ankare och lina i en ankarbox i aktern. Kastar i ankaret på lämpligt avstånd, låter linan löpa försiktigt genom handen samtidigt som jag manövrar båten. Linan går då från ankarboxen till min hand och sen över akterspegeln ut i vattnet. Brukar fungera fint. Jag har en ögla i ankarboxen där ena änden sitter med en schackel. Då kan jag lossa den utan att kapa linan om jag skulle vilja och behöver inte vara rädd att den ska tappas och åka ner i vattnet.
-
1 poängEtt ankarband på rulle kanske, som rullar ut kontrollerat och ankaret kastar du inte, utan släpper ner lugnt och fint 🙂 Rullen borde du kunna skruva fast i innerline (skrov/däcksarg) om sån finns på din båt
-
1 poäng1. Ha ankarlinan i en hink (gärna med hål i botten så vatten kan rinna ut), så linan är samlad och inte riskerar att sno sig runt saker. 2. I god tid innan tilläggningsförsök, ta ut ankaret och häng precis fritt från vattnet på akterspegeln eller sidan av båten, fäst i ett skotlås eller liknande (eller att en ombord håller den på plats med händerna). 3. På rätt plats, släpp ankaret fritt från låsningen, och håll bara ett minimalt motstånd mot linan för att den inte ska flyga ut helt och riskera att trassla in sig. 4. När båten är på lagom avstånd från land, bromsa in båten med motorn, slå friläge, och ta då tag och spänn upp ankarlinan. Då ska inte linan löpa, så ingen risk för brännskador.
-
1 poängJag vet att rek. motor storlek är 30 hk men enligt mig är det för fjantigt, jag hade hängt på en Mercury 50 eller 60 hästare tvåtakt ( det är "samma" motor 3 cylindrig 900 kubik nånting med Powertrim väger 99 kilo ) då hade det garanterat blivit en rolig båt som man kan dra vattenskidor m.m. med. Nu kommer nog snart protesterna komma in här på forumet att den är övermotoriserad men man måste inte köra fullgas hela tiden men sitter det 4-5 pers. i båten då är dom extra hästarna bra att ha. Jag hade en 17 fotare klassad för max 125 hk där förstärkte jag akterspegeln med en durkplåt av aluminium med 4 st genomgående vagnskruv en i varje hörn och lite silikon och hängde på en 200 hästare gick hur bra som helst i dom 5 åren jag hade den och den fick bekänna färg det vill jag lova. En annan slängde på en 115 hästare på en Ockelbo B16 som är klassad för 75 hk, inga problen där heller, men man får ju köra med förstånd. Motorn ska vara från slutet 90-tal till början 2000 talet med inbyggd oljetank och powertrim som är guld värt. Nu kanske man inte ska rekommendera detta till en nybörjare men det är vad jag hade gjort. Här är 2 st går kanske o hitta billigare. https://www.blocket.se/annons/skane/mercury_60_hk_2_takts_el_start_ar_2000/95262649 https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercury_60__2_takt/95131103 Mvh. Touchwood
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängGummifärg har jag aldrig testat, men det kanske fungerar. Jag har tvättat med aceton och sedan gnidit in antingen bromsvätska eller vinylglans, det brukar iallafall vara snyggt den första delen av säsongen. Det är nog olika material, materialblandningar i olika avbärarlister, då det på mina senaste båtar blivit olika resultat med mina metoder. Tänk inte tanken att ta loss listen, jag gjorde det på den förra båten, en Nimbus. Det var mer än jättejobbigt att få den på plats igen, lina med taljor, spakblock, varmluftspistol och plastslägga var verktyg och hjälpmedel som fick användas. Ja en sned lyktstolpe minner om detta jobb också.
-
1 poäng
-
1 poängDet är ju som du vet från hojvärlden en smaksak vad man väljer och uppskattar. Finns en uppsjö av alternativ i det prisspannet. Sliver Hawk är säkerligen en fin båt, har dock ingen större erfarenhet av dom. Själv har jag haft två Buster som jag varit helt nöjd med. Alu är ett gott alternativ för båtar. En vända med högtryckstvätten då och då är all kärlek jag gett mina iaf. Är du lite i startgroparna för detta med båtliv får du nog räkna med att göra så gott du kan med valet nu, men ha i åtanke att du kanske efter en säsong eller två vill byta till exakt det du vill ha, med nyvunnen erfarenhet och kunskap. Lycka till och välkommen till båtlivet! Jag åker mycket hoj själv men kan villigt erkänna att den bästa dagen på vattnet övertrumfar lätt den bästa dagen på två hjul. 😄
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00