Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-27 i Forum Inlägg

  1. 4 poäng
    Alternativ 2 skulle ju garanterat lösa dina ankarbekymmer, men i alla övriga situationer göra ditt liv såpass besvärligt att ankarbekymmret till väldigt litet avlägset problem som kunde lösts på ett enklare sätt. Att ringla ner linan i en dränerar pyts är ett bra sätt att undvika trassel vidare kanske en mjukare lina, tex. Marlow Multiplate, är snällare mot dina händer, dessutom trasslar den mindre. Javisst den är dyr i inköp men det är ändå inget mot vad en extra fru skulle kosta dig. /B
  2. 3 poäng
    Hej, Kommer i år att gå in i säsong två som båtägare och det går ju klart bättre och bättre att köra och lägga till med båten men fortfarande är det moment som är krångliga. Jag tänker då främst på att kasta ankare när man ska lägga till. Vi har en liten motorbåt på 5.5 meter och är oftast ute hela familjen (jag, fru och två mindre barn). Rutinen vi har just nu är att frugan står i fören och spanar, kliver i land och jag står vid ratten och bråttas med ratt/gasreglage och ankarlina. I naturhamn brukar vi gå in och reka, sedan gå ut igen ta lite fart och hiva i ankaret på lämpligt avstånd. Jag ställer mig sedan vid ratten och försöker hålla rätt kurs, samtidigt som jag försöker hålla ankarlinan sträckt. Det är just då problemen uppstår, linan brukar trassal in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten. Eller så måste jag ge lite gas och så tappar jag linan...som trasslar in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten. Och så vidare. Dessutom får jag brännsår i handen när jag låter linan löpa, det har jag löst genom att använda en cykelhandske, men det har ju ingen annan, så det finns säkert en bättre lösning.🙂 De alternativ jag har just nu är: 1. Skaffa en till arm 2. Skaffa en till fru som kan hjälpa till med ankaret 3. Adoptera ett äldre barn som kan hjälpa till med ankaret Inget av alternativen känns särdeles lockande, så hur gör man? Tacksam för tips!
  3. 2 poäng
    Bäste språkpolis, Vem är den där Cornelius? Och hade han en gång samma båt som Cornelis? 🙂 Kapten Nils Nobbing
  4. 2 poäng
    Vad tror du om detta hjälpmedel? Det verkar som om den saluförs av Tool-teknik.
  5. 2 poäng
    @Georg_Ohm Tack, jag vill gärna få reda på de rätta benämningarna. Ska använda fälla ankare framöver. Förövrigt, träffar jag den gode Zaphod så kommer jag inte att fråga efter hjälp med ankare, utan snarare om han har en plunta med allgalaktisk gurgelbrännare tillhands.
  6. 2 poäng
    Jag tycker du gör rätt, en fru till kommer troligen bara att ställa till flera och andra problem. Handske är klokt, då kan du ta i och bromsa ordentligt utan att skada dig. Det är bra att bromsa med ankaret så att det sätter sig i botten och så att man även känner att det sitter. Det är nog mest en fråga om träning och fundering på hur du ska undvika trassel och att ankarlinan fastnar i allt och alla.
  7. 2 poäng
    Drev är för riktiga båtmekaniker.
  8. 1 poäng
    Nya båten "parkerad" på sin plats i fredags😀 det känns såå gött att den är våran nu och våren har knappt börjat, kommer att uppdatera mig här och tar gärna emot tips o trix,
  9. 1 poäng
    Har köpt en båt i värnen som jag ska ta ned till Göteborg genom trollhättekanal. Någon som har gått trollhättekanal som säga om det är nödvändigt med VHF för tex broöppningar osv eller räcker det med en mobiltelefon?
  10. 1 poäng
    Dom två hålen ser ut att vara avrinningen från motorbrunnen. Kolla på insidan i motorbrunnen.
  11. 1 poäng
    Dräneringshål för akterstuv? Tror jag.
  12. 1 poäng
    Det var nog en Gardenapackning. Ser förvillande lik ut en sån om jag tittar i en av mina kopplingar. Tack för tipset.
  13. 1 poäng
    Så är det nog, jag har ju haft likartade problem. Nu var det ju så längesedan jag mekade med morsereglagen, men jag har för mig att man kan lyfta upp den blankpolerade kåpan och på så vis komma åt innehållet. Det kan vara så att man bara lossa på de fyra skruvarna i hörnen, jag tror att kåpan är utformad så att man inte behöver ta bort spaken... men jag kan ju minnas fel, det var många år sedan.
  14. 1 poäng
    Du kanske har vhf-certifikat och kan låna en handhållen vhf under den turen?
  15. 1 poäng
    Ja, men låta linan köpa över en pollare är ingen dum idé. Då är ju inte luckan ivägen. Nu fick jag en fundering. Om man tar en tunn lina som man trär genom sista öglan på kättingen till ankaret, fäster ena änden på den tunna linan i pollare och håller i den andra änden. Ankaret och dess kätting ska då hänga utanför/under båten utan att skrapa i sidan När man vill släppa ankaret så släpper man änden på den tunna linan, så löper ju den genom kättingen samtidigt som ankaret rasar neråt. En form av fattigmanns ankarfällare. Eller en sådan köpt ankarfällare som visades tidigare i tråden fäst på en träbit som i sin tur fästs i pollare med en bit rep. Om man inte har någonstans att fästa den rikigt.
  16. 1 poäng
    På bilden ser det ut som du har en knap på samma sida som ankarboxen, kan du inte lägga linan förbi den så att linan löper ut mer kontrollerat? Det bör även ordna dom flesta kinkar. Så är linan också på rätt plats när den ska läggas fast på knapen. Viktigt att lägga ner linan ordentligt i ankarboxen när man tar upp linan och ankaret. Blir lättare när det ska användas nästa gång.
  17. 1 poäng
    Inget ont menat, tog bara chansen till ett litet tjuvnyp 🙂
  18. 1 poäng
    Det är väl en fin tanke, speciellt om det någon gång springer läck i tanken när ni ligger och sover. Inte skoj med bensinånger i hela båten då. Personligen hade jag nog sett till att det ändå är någon ventilation ut i atmossfären så att lite bensinångor kan ventileras bort naturligt så man inte får en ansamling av bensinångor där i onödan.
  19. 1 poäng
    Nu vet jag inte åt vilket håll luckan öppnas men tänk på att om det blir någon knut eller trassel på linan och den löper genom hålet, att den inte kan slita sönder luckan och dess infästningar. Jag hade nog haft luckan öppen. Jag har också utombordare. Jag har i regel ankaret på motsatta sidan än badstege för att slippa ha linan ivägen vid bad. Men det är ju ett litet problem, det går ju ändå såklart.
  20. 1 poäng
    Tack! Det är en Marieholm MS20, kan ta några dagar att ordna bilder. Men det skulle handla om att bygga ett slags förenklat skott inne i stuven. Tror du att metoden är fel, eller överdriver jag risken med att inte ha tanken i ett avskiljt utrymme?
  21. 1 poäng
    Som man bäddar får man ligga. 😗
  22. 1 poäng
    Morsereglaget kanske har passerat ”bäst före”? För det är väl troligast där det strular. Reglagvajrar, eller ”kablar” kan kärva, gå trögt, men sällan det blir tvärstopp i sådana. Om du ändå skall byta reglagekablarna så finns det sådana med lägre friktion, där insidan är teflonbelagd, köp i så fall sådana. Och tag till på längden så att du kan göra böjar med stor radie, sök på ”bowden tube”. Reglaget har ju en smart hävarmsfunktion, och det brukar vara när armarna till gas och backslag möts i ”sakta framåt” eller ”sakta bakåt” som dom tar i och fastnar i varandra om lagrigarna är slitna, och då kan det låsa sig. Även om jag också en gång hade en Monark 670, men med 280-drev så satt det ett sådant morsereglage, då på den tiden fanns det renoveringssatser att köpa, sannolikt gör det inte det idag. Men jag råkade ut för nästan samma sak i Nimbusen, med ett original Volvo-Pentareglage, det är skit samma, då konstruktionen är likadan, då var det växelvajerns hölje som hade lossnat, så det gick inte att vare sig backa eller lägga i friläge. Men det problemet kunde lösas med några buntband. -Jag träffade en radiotelegrafist. -När då? - i morse....
  23. 1 poäng
    Ja det går säkert bra, om linan inte har vridit sig, alltså kinkat sig och om du inte har annat trassel. Tja, svårt att svara på, beror ju på hur nära linan befinner sig både sidledes och djupledes till propellern. Jag tycker att det på din bild ser ut som om linan löper ut ganska högt över vattenytan, och punkten där linan möter vattnet ligger en bit bakom motorn och propellern. Om så är fallet är det nog inga större problem, men man måste vara uppmärksam och inte backa i ordets betydelse, men en kort stoppbackning kan man nog göra.
  24. 1 poäng
    Ni pratar om att låta bli att backa för att unvika att få in linan i propellern. Gäller det även om man slår back lite snabbt för att få stopp på ekipaget? Eller är det bara när båten rör sig bakåt.
  25. 1 poäng
    @Georg_Ohm Ser ju finnurligt ut, men problemet är inte riktigt att få ankare ti vattnet, utan snarare att undvika att få linan i propellern när ankaret är i plurret. Nu har jag ju stått och hållit linan sträckt med ena framtassen samtidigt som jag styrt båten, den är där problemet ligger. Jag har en utombordare så någon snygg badbrygga har jag inte heller, men väl ankarboxar på akterspegeln. Så det lutar åt att göra som du föreslog tidigare. Att låta linan ligga i boxen, få i ankaret och låta linan löpa igenom det halvrunda hålet i locket till boxen.
  26. 1 poäng
    Opps han kanske ägde en del i firman och fixade kunder på det viset😉
  27. 1 poäng
    Oavsett vad man kallar det är det inte bra att kasta i ankaret eftersom risken att kedja/ankarlina trasslar in sig i ankaret ökar avsevärt. Det är inte direkt ovanligt att ankare i olika emblem visas med intrasslad lina, men så vill man alltså inte ha ankaret på botten.
  28. 1 poäng
    @anuba Intressant, det är något sådant jag helst velat göra, men inte vågat eftersom jag varit rädd för att få linan i propellern. Fällde/kastade (helgardering) du ankaret över sidan på båten eller rakt akterut. Jag har en sådan där ankarbox @Georg_Ohm pratade om, men ett halvrunt hål i främre delen av locket. Kanske ska försöka använda mig av det. Om nu olyckan skulle vara framme, hur klurigt är det att rädda upp situationen på plats? Är det något som oftast går, eller aldrig?
  29. 1 poäng
    När jag hade manuell fällning av ankare på en 5m styrpulpetare så gjorde jag och min fru på liknande sätt. Men slängde bara i ankaret lät det rinna ut. Precis på samma sätt som man gör med ett ankarspel. Efter att ha rekan tilläggningen så backade vi bak och stannade båten. Då går jag till det förberreda ankaret och kastar det. Väldigt viktigt att båten inte rör sig bakåt när du gör det. Sedan går jag sakta fram med motorn och låter linan löpa. Så länge jag går framåt finns det ingen risk att linan går in i motorn. När jag kommer fram går jag en kort inbromsning och lägger motorn i friläge. Frugan hoppar land och inte förrän då börjar jag dra i ankarlinan. Skulle det strula vid tilläggningen så var det bara dra sig ut igen innan man lägger i växeln igen. Jag har sett några nybörjare som backar med tampen i. Det slutar inte så bra. För inte linan skull trasslat sig har lagt ner den i boxen och försäkrat mig om att linan inte är tvinnad. Om jag bara har lagt ner linan i boxer direkt från att den har varit ihoprullad så kom den ut en klump. Jag har sett flera som lägger till på det här sättet, utan att hålla linan.
  30. 1 poäng
    Man kan köra lite alkylat i samband med upptagningen så slipper man ev. problem både etanol/vatten och annat som gammal bensin kan ställa till med.
  31. 1 poäng
    Lyckades lossa wiren från växelarmen idag. Kallt.... Växelföraren går lätt så det är wire eller reglaget som kärvat ihop. Fortsättning följer.
  32. 1 poäng
    Problemet är väl kombinerade sjö- och landmackar, dvs där de delar på samma cisterner. Dem bör man nog se upp med.
  33. 1 poäng
    Super,! Tack för alla tips. Problemet är ju inte riktigt att linan trasslar sig, utan att den snör in sig i någon pryl som sitter i vägen. Linan verkar tycka att det är hemskt trevligt att kramas med mojängen som man använder för att få förarstolen att rotera. Jag har fina ankarboxar på akterspegeln, tyvärr så har tidigare ägare fixat boxen på babord sida snyggt och prydligt för ankaren med gummimatta samt en ögla. Tyvärr så blir det ju lite knasigt att ha ankarlinan där eftersom den då kommer att löpa över hela sittbrunnen då jag står på andra sidan och styr. Just nu brukar jag lägga ut linan bakom förarstolen, men det kanske är bättre att lägga ner den i styrbords ankarbox istället. @M__G Har du luckan till ankarboxen öppen, eller låter du linan löpa genom hålet i locket? Är det inte risk för att linan fastnar i locket om det står öppet..., du kanske inte har samma lösning för ankarboxar som jag iofs. Jag försöker lägga ankaret vid sidan om båten och sedan hålla ut linan så långt från motorn som möjligt, men det kanske är överkurs. Kanske går bättre att låta linan löpa mer rakt akterut, men då känns det som större risk att få den i propellern. Ankarband har jag funderat på, men jag hittar ingen lämpligt ställe att sätta ett sådant på.
  34. 1 poäng
    Om vi nu skall konsultera språkpolisen 👮‍♀️ så kastar man sitt ankare lämpligast i en behållare för metallåtervinning, när man tröttnat på det, och då utan lina. Ankare fälls från båten, och sedan lättar man ankare innan man lämnar hamnen. Anledningen till att jag besserwissrar om det är att det finns en handfull med uppfinningar som kallas för ”ankarfällare”. Dessa kan se olika ut, men det är ett beslag man skruvar fast på lämplig plats på akterspegeln, i detta beslag hängs ankaret upp så att det släpar i vattenytan när man närmar sig en hamn eller ankringsplats. Sedan finns det en lina som är fastknuten i en utlösningsmekanism, när man anser att det är lämpligt att fälla ankaret rycker man i linan, plums! Som sagt, det finns några olika varianter, googla (=sök, säger språkpolisen) på ”ankarfällare”. Jag fann ankarfällaren Butler, det är en modell som saknar utlösningslina, den har istället en elektrisk utlösningsanordning. 1, ja du kanske kan få med dig Zaphod Beeblebrox ombord, han har inte bara tre armar, även två huvuden. Men han är en så kallad ”litterär figur” och kan vara synnerligen svär att finna, i detta solsystemet.... 2, bra idé, det finns ju även marina kontaktannonser, har jag hört, dock aldrig letat efter, har inte behövt. 3, små barn små problem, större barn större problem, satsa hellre på ett elektriskt ankarspel, så slipper du få dig ett spel på obstinata tonåringar, det blir även billigare. Sedan är inte de elektriska ankarspelen helt utan problem dom heller, jag länkade ovan till ett sådant jag har, och har lyckas få fason på. Men bandankarspel är iallmänhet mer lättskötta och trasslar inte till tillvaron som andra ankarspel och även barn kan göra. Lycka till!
  35. 1 poäng
    Hej och välkommen till MG! Ett par bilder och info om båtmodell skulle kunna hjälpa till för att ge ett bra svar på frågan eller alternativa lösningar. Just nu lutar jag åt fullkomligt idiotiskt, men man kan ju ändra sig. Mackey
  36. 1 poäng
    Jag hade en på min segelbåt en gång i tiden och tyckte att det funkade bra. När ankaret skulle upp drog jag upp bandet som vanligt och när allt var ombord så vevade jag upp bandet på rullen igen.
  37. 1 poäng
    Japp, så gör jag med, fast har mitt ankare och lina i en ankarbox i aktern. Kastar i ankaret på lämpligt avstånd, låter linan löpa försiktigt genom handen samtidigt som jag manövrar båten. Linan går då från ankarboxen till min hand och sen över akterspegeln ut i vattnet. Brukar fungera fint. Jag har en ögla i ankarboxen där ena änden sitter med en schackel. Då kan jag lossa den utan att kapa linan om jag skulle vilja och behöver inte vara rädd att den ska tappas och åka ner i vattnet.
  38. 1 poäng
  39. 1 poäng
    Alla förstod, men bror duktig ville utmärka sig.😀
  40. 1 poäng
    Bultar har inga gängor!
  41. 1 poäng
    Helgens pussel (förutom lite sedvanlig båtbottenslipning med en giraffslip o dammsugare, och därpå bottenmålning). Fick slipat till luftintaget så att nytt emblem passade. Det skruvades och limmades på plats. Det gamla vittrade i sönder... Hylla i dött utrymme på toaletten passades in, blev hyfsat bra, svärfar är gammal inredningssnickare.
  42. 1 poäng
    Helt makalöst hur du orkar vara så jävlig. Att du står ut med dig själv.
  43. 1 poäng
    Nej, då förstår du fel. Det du visar är möjligheten att montera TVÅ givare, en BB samt en SB som arbetar tillsammans. Har man bara en givare skall den sitta i mitten av skrovet, och den medföljande klossen skall anpassas efter skrovformen enligt vad IngemarE beskriver som själv gjort montaget. Det montaget fungerar på alla båtar, utom just på en Beason 31 av någon outgrundlig anledning, för där behöver man tydligen plasta en klack, och alla som inte fattar det är dumma i huvudet och surgubbar - vilket också framgår i tråden 🙂
  44. 1 poäng
    Jag är heller varken surgubbe eller okunnig om givaren, så jag lägger mig i. För jag ifrågasätter även jag om du verkligen inte har något ställe alls att sätta den på. Monterade själv en HV-300 på skrovyta med c:a 20° lutning för ett par veckor sedan (enkelmontage, precis som ditt). När du sågar snittet i hjälpblocket för att kompensera vinkeln (skall sågas !) går det alldeles utmärkt (om du har smalt blad i bandsågen) att även kröka snittet för att kompensera välvning av ytan i längsled. Välvning i sidled fyller du däremot ut med Sikaflex, givaren är ju inte SÅ bred. Med blocket kompenserar du alltså för skrovformen, det är vad det är till för. Ena delen på utsidan, andra på insidan av det kluvna monteringsblocket. Visst innebär det att man måste ha tillgång till t ex en bandsåg, men det är så denna givare skall monteras. Om du sedan inte kan dra kabeln rakt upp så var kreativ inför modifieringar inne i båten. Det är alltid bättre än att modifiera utanpå. T ex ta upp ett extra hål i en kojbotten ovanför för att vinna ett par cm eller liknande. Jag fick själv göra en liknande lösning då min nya båt saknade septigivare och det var endast 10cm mellan "tak" i maskinrummet och tankens översida (=omöjligt att få ner en 40cm lång givare i den vinkeln). Tog upp ett hål i botten på akterdäcksbänken ovanför och monterade givaren därifrån. Hålet täcks numera av en o-ringstätad inspektionslucka.
  45. 1 poäng
    En Beason 31 går skrovet kraftigt uppåt strax under vattenlinjen. Du har alltså 1-1,5 meter ungefär som du kan montera ekolodet på, men jag gissar att det finns en vattentank längst förut, men att det finns utrymme strax akter om det som troligtvis är en stuv. Där borde det gå att ta hål för givaren, för den skall väl sitta i ett runt hål även om det inte är en identisk givare? En sak jag aldrig förstått är varför någon ställer frågor om hur något skall göras, och sedan blir förbannad och förolämpar de som ger råd. Men alla är vi olika. ps Min båt är ritad av samma konstruktör, så jag har rätt bra koll på hur båten ser ut, och inbillar mig sällan saker. 🙂
  46. 1 poäng
    Vi betalar redan massor till staten i form av bränsleskatt. En skatt som är till för bilar med argument att den ska ge bättre vägar. Sedan får vi själva genom bidrag hjälpa räddningsorganisationer som SSRS för att vi ska ha en viss trygget om olyckan är framme. Nej, skrota förslaget med båtkörkort, använda dagens sjölagar de räcker och överför 50% av våra bränsleskatter från båtrafiken till SSRS och andra säkerhetshöjande aktiviteter så når vi betydligt längre med ökad säkerhet till sjöss. Den andra delen (resterande av de 50% av bräsnleskatter) satsar vi på sjöpolis och kustbevakningen vilkas närvaro kan bidraga med att massa fyllesvin på sjön tas om hand. Men detta vill inte skattenissarna var med om för de behöver våra pengar för att täcka allt svineri som finansvalparna återigen ställt till med. mvh Roland
  47. 0 poäng
    Både "kasta ankare" och "fälla ankare" har använts i svenskan sedan 1500-talet, och i alla fall "kasta" antagligen längre, eftersom det heter "kasta akkeri" på isländska.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...