Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-13 på alla områden
-
3 poängÄr din båt ommålad, och du har polerat genom färgen ner till ursprungs-gelcoaten..?
-
2 poängHej och välkommen till MG! Du har fått en grundläggande genomgång redan, men lite mera tips. Allt som är "kexigt" ska bort och ofta blir det rätt mycket mera som ska bort än det ser ut som, men det är inget att oroa sig för. Jag skulle börjat med att "känna på skadan" med en kraftig vass kniv, typ morakniv. Allt som går att skära bort ska bort plus lite till. Oftast är det bättre att ta bort lite mera än lite mindre. Visar sig skadan vara utbredd/stor är det lika gra att ta fram slipmaskinen eller vinkelkapen direkt. En stor skada är inget större problem än en liten att laga, det går bara åt mera material. Det finns bra beskrivni gar på hur man gör, tex. här, https://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20150401/tv-sa-lagar-du-hal-i-baten/ Där lagar man hål, men principen är densamma. Tillägg: Hittade en nybörjare som gjort några videor som verkade rätt bra och som visar att det inte är så svårt.
-
1 poäng
-
1 poängJa, och så är det ju det här med postnords avgifter som oftast tillkommer. Med amazon är ju det fixat. Handlat en hel del där på sistone. Inte lila billigt som aliexpress men oftast väldigt bra priser ur ett svenskt perspektiv och ett par dagars leveranstid. Köpte pentrypumpen för sjövattenprojektet där tex. Tack för input @McLasse!
-
1 poäng
-
1 poängAnledningen är att jag har haft båt tidigare med en gps med ekolod och har under dessa år aldrig använt den eller känt att oj vilken tur att jag hade ekolod. Och dels så säljs alla gps på blocket utan ekolods givare så jag tänkte kolla om det huvudtaget går att använda en typ Garmin Echo map som renodlad navigator då det är det jag kommer att använda den till och har inget behov av ekolod.
-
1 poängOkay, inga teknik galna som testat endoskopkamera med WiFi. Låter som en smidig lösning med en liten Wifi router kopplad till kameran och använda iPaden som skärm. Får släpa med mig datorn med transformator (för att få bäst ljusstyrka med 230 volt matning) och köra med den gamla snake kameran. (Vill inte hyra av SXK för risken är stor till kladd för jag skall ligga på motorn och greja med sumpen pga installationen är under salongsdurken.)
-
1 poängOm jag inte är ute och cyklar tror jag de egentligen pratar om samma sak. MMSI-nummret för den handhållna skrivs in i det befintliga tillståndet. Ett nytt papper med det "utökade" tillståndet skickas då ut. Du betalar för två MMSI-nummer. Som sagt, om jag inte minns helt galet förstås. Tillägg: @Ove-T flikade in före. Angående betalning kan du räkna med att Oves info är mer korrekt. Han har koll.
-
1 poängHej Om du skall ha en fast med DSC då skall du söka nytt tillstånd och få ett MMSI nummer. Har den handhållna också DSC skall den ha ett eget MMSI nummer men allt är på ett tillstånd. Skaffar du en sändande AIS skall den också med på tillståndet, likaså Epirb. Du skall bara betala en avgift om jag fattat rätt. Här finns en blankett och du fyller i att du skall ändra tillståndet. Har ingen av apparaterna DCS behöver du nog inte göra något. Ändra tillstånd Hälsningar Ove
-
1 poäng
-
1 poängJag hade satt 300A. Se till att kabelskon ligger direkt mot säkringen utan bricka emellan för bästa kontakt. Ofta kan säkringshållarens anslutningar ge mer spänningsfall än kabeln, om den inte är perfekt utförd. Observera att säkringar är tröga och inte "digitala", en måttlig överbelastning tål de ofta i flera timmar.
-
1 poängFunderar på hur olika de kan vara. Vad menar du med "helt annan kemisk process", båda är ju 1k Polyuretanbaserade ? Sedan skriver de flesta att det är samma produkt men bara byter namn. T ex Marinaman: "OBS: Sikaflex 291 byter namn till 591 under 2019! Det är dock samma produkt med samma funktion!" Fast alla vet ju att om man byter beteckning så finns det en anledning. Oftast att det inte är exakt samma sammansättning. Men är det verkligen en "helt annan kemisk process", tro ? Hursomhelst kör jag med Biltemas Marintätning. Den verkar fortfarande ha samma förpackning, namn och process 😜 Edit: Ser nu att de ställen jag tittat på verkar ha felaktiga datablad och info på 591 (t ex Clas Ohlson). Ibland bara kopierat 291-datan. 591 är inte polyuretanbaserad på samma sätt som 291. Då vet alla det som tittar djupare i databladen/informationen: Lita inte på vad som står om 591 hos ÅF, kolla Sikas hemsida i så fall. Men håller med @anuba, den lär inte vara sämre än 291.
-
1 poäng291 är polyuretanbaserad väl inte den bästa fogen om den skall vara utsatt för ljus. Jag har mest använt den på ställen där man vet att man skall ta bort det senare. Den nya 591 är STP polymer-baserat vilket är en mer stabil fogmassa. Tål mer UV-ljus och limmar bättre. Den är närbesläktad med MS Polymer som du kan hitta från andra tillverkare. Då ofta som kombinerat lim och fog. Enligt många skall denna typ av fog vara bättre och kan ersätta polyuretanbaserad fogmassa. https://swe.sika.com/content/dam/dms/se01/6/sikaflex_-591.pdf https://www.sisib.com/library/public/2016/PCC-STP (Silane Terminated Polyether).pdf Du kan nog lugnt börja använda 591:an.
-
1 poängHej, Lite klantigt uttryckt av mig kanske, men äldre annan typ av båt. Mitt hamnkapell är inte i vägen.
-
1 poängEtt annat alternativ är att måla om båten igen. Om båten är målad med tvåkomponentsfärg kan man slipa skovet slätt, spackla i skador och sedan rolla med någon av de sträcklacker som finns på marknaden. Man får då en yta nära sprutlackerat som är väldigt lätt att underhålla de närmsta tjugo åren.
-
1 poängSitter i samma tankar till min, dock äldre, båt. Jag tänkte först göra något eget men hittade sen att t ex vidaxl säljer färdiga kitt i olika storlekar & färger. Nu är ja egentligen inget fan av just vidaxl men för de priserna (runt 2000kr) kan jag tänka mig att testa en säsong eller två, sen kan ju delarna t ex agera mallar till något bättre. Här är en t ex https://www.vidaxl.se/e/8719883830193/vidaxl-batkapell-3-bagar-bla-183x196x140-cm
-
1 poängJa, nått sånt måste det ju vara. Det finns ju färdiga bininitoppar att köpa med ställning, kolla watski. Gissar att de behöver en plan yta för fästena dock. Men det går säkert att modifiera. Om det sitter över kapellet och rullas ihop runt bakre bågen så kan du ju använda kapellet till vardags som vanligt och fälla ut bminitoppen de dagar som skydd för solen behövs. Då har du kapellet ihoprullat runt sin båge.
-
1 poängPrecis, det ser ut som det är något under som lyser igenom snarare än att det är en missfärgning i det yttre lagret. Någon som polerat / slipat lite väl härt ? Ett tips om ytan är jämn och fin är att du kan låta foliera skrovsidan. Det är ett mkt enklare / billigare alternativ till att lägg nya gelcoat ifall du vill att det skall vara snyggt. Se exempel (scrolla ner till båtar); http://jbsab.com/galleri-1.html
-
1 poängDet finns en hel del att läsa här på MG om att laga skador under vattenlinjen. Det finns också de som har mer erfarenhet än mig på området men listar nedan det grundläggande. 1.) Frilägg ett området runt skadan (skrapa bort / slipa bort färg in till glasfiberlaminat). Rensa även skadan från allt löst och sånt som inte hör hemma där (havstulpaner och annat skräp.) 2.) inspektera området runt skadan. Har glasfiber delaninerat tex ? Då måste få bort det som sitter löst, har spruckit etc. 3.) nu är det viktigt att avgöra om fukt har trängt in. Delaminerign är ett tecken på detta. Om du har fukt i laminatet måste du låta det torka ut innan du går vidare. 4.) se till att du har mattat av (slipat av) området du skall laga. Torka / blås sedan bort allt slipdamm. Avsluta med att torka med aceton. 4.) Laga skadan med glasfiberväv och lämplig epoxy. Du måste lägga flera lager beroende på hur djup skadan är. Målet är att bygga upp allt du avlägsnat och stärka upp allt. Viktigt att det inte blir luftfickor om det är ett djupt jack. 5.) får du till steg 4 rätt har du ett jämt område med glasfiber som är minst lika starkt som innan skadan. Sist målar du över med epoxy primer och därefter bottenfärg. Detta steg kan du vänta med om du ändå skall skrapa rent och måla resten av din botten.
-
1 poängFin båt. Kollade lite på Google. Ingen bild på sådan med binini top. Såg bilder där kapellet var uppfällt på sidorna och baktill. Nästan som biminitop men förstår din tanke. Täcka mera föröver och högre. Men spontant ingen ide, skulle ju behöva sätta en över med stag utanför kapellet. Kan man låta kapellet sitta fast framtill mot rutan och vika upp sidorna helt? Då kan du ju ha löst solskydd över främre kapellrutor och vindruta. Då skyddas ni mot solen men bara när ni ligger still med båten. Jag har en liknande kapellkonstruktion, brukar göra så när vi ligger still en hel dag. Fast ni behöver ju gå genom rutan när ni ska iland. Får funderas lite.
-
1 poängFör 14-1600 kr ungefär får du en bra polermaskin! Här är en bra maskin från Verktygsboden. Praktiskt båtägande och någon motortidning har har gett den bra betyg. Det finns en som även är oscillerande också, ett par hundralappar dyrare. Jag har en snarlik fast med mindre disk, rondell, tallrik, eller vad det heter. Pelas maskiner har även en 3 meter lång anslutningssladd, och mjukstart. Jag kan ju rekommendera Verktygsboden även i övrigt, dom har i allmänhet bra verktyg och maskiner. Klart en hel del för bil, garage och verkstad, samt för bygg, hus och hem, ingen kategori för speciella båtverktyg, men väl verktyg och maskiner för träbearbetning.. det är bra grejer, bra kvalitet, inte billigt men inget svindyrt heller. Och, nej, jag har inget vinstintresse i den firman.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00