Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-12 på alla områden

  1. 1 poäng
    Ok, skall prova vid nästa tillfälle tackar för tipset
  2. 1 poäng
    Det var nästan magiskt! Kan vara en del justeringar i längder på lina/or innan det rockar. Men när det väl är gjort verkar det tom smidigare än ett rullsegel!
  3. 1 poäng
    Den gamla lagen gäller väl för alla båtar/fartyg, med den specialanpassning som diskuteras här. Det skrevs tidigare om den lilla ekan och det gjordes en jämförelse med cykel, som skulle vara lagligt att framföra berusad. Det är ingen självklar sanning att man får cykla berusad. Ja och nej, inte om man druckit så mycket att man inte kan cykla på ett säkert sätt. Däremot finns inte någon rattfyllerigräns på 0.2 promille som finns för t.ex. bilkörning, och rattfyllerilagstiftningens straff kan inte tillämpas. Rattfylleri regleras i lag (1951:649, med senare ändringar) om straff för vissa trafikbrott, men rattfyllerireglerna där avser endast motordrivna fordon. Cykling efter alkoholförtäring omfattas i stället av 3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens mening I trafikförordningens 14:e kapitel, 15:e paragrafen åläggs polisen att hindra alltför berusade cyklister från att fortsätta färden: "En polisman skall hindra fortsatt färd som sker i strid mot denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd av förordningen, om den fortsatta färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet." Är man inte så berusad att cyklandet är en fara för trafiksäkerheten är det i princip tillåtet att cykla efter alkoholförtäring, så länge man kan göra det på ett betryggande sätt. Detta får bedömas från fall till fall, och om en olycka skulle inträffa är definitivt berusningen en kraftigt försvårande omständighet i skuldfrågan.
  4. 1 poäng
    Värmaren startar fläkten och spänningssätter glödstiftet i ca 10 sekunder varefter bränslepumpen startar. Detta drar mycket ström och det troliga är att en underspänningvakt bryter ditt startförlopp. Om du har någon batteriladdare kan du prova att ansluta den.
  5. 1 poäng
    Kolla på Tradera, nu ligger det ute en ny sådan pump som du har men du klarar dig undan med en billigare renoveringssats, men om du inte vill hålla på att skruva i pumpen så finns där en komplett.
  6. 1 poäng
    Fast man kan inte resonera på det sättet, eftersom föraren befinner sig i två helt olika miljöer, som ställer olika krav avseende reaktionsförmåga, koordination, synförmåga osv. Så det finns ingen grund för att en strängare alkohollag skulle ge färre olyckor. Tänk dig att vi förde samma diskussion fast vi sysslade med ballongflygning, skulle statistik från bilkörning vara relevant där? Enbart skillnaden i krav på att få framföra en båt kontra bil borde få vem som helst att förstså skillnaden. Bil kräver en omfattande utbildning med praktik, teori, undanmanöver prov på halkbana, uppkörning samt teoriprov. Vad krävs för båt? Oftast ingenting eller möjligen ett förarintyg.
  7. 1 poäng
    Jag tycker man ska följa serviceprotokollen. Grejer slits av användning men även av tid så... Men det mesta kan du ju göra själv, eller allt av det med ganska enkla medel. Oljan slits även när den inte används, lätt att byta. Växelhusoljan slits nog inte mycket men bör bytas för att du ska få koll om det trängt in fukt i växelhuset så det inte fryser sönder på vintern. Jag har också en liten utombordare, 5 hk. Jag byter olja varje år. Inte ens en liter olja i den. Kollar övrigt och fettar och oljat in leder osv. Förvaras inomhus så byter inte olja varje år i växelhuset. Men borde nog.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Då går inte motorn.Så den behöver du nog inte ha i reserv
  10. 1 poäng
    Jag tror inte heller packlite och andra lättviktsmembran för vandring blir särskilt långlivade mot båtens halkskydd.
  11. 1 poäng
    Ja nu uttryckte jag mig kanske otydligt, jag menade alltså inte den grå vävtapen man ibland kallar för ”silvertape” utan jag menade den silverskimrande rätt så dyra tapen som har samma yta som ytlagret av de där ljudisoleringsmattorna. Rätt använd och rätt applicerad på en torr och avfettad yta, skyddar den skarvarna mellan olika ljudisoleringsmattor. Jag använde sådan i förra båten och det höll nu iallafall tio säsonger, sedan vet jag inte eftersom jag sålde den båten.
  12. 1 poäng
    Skrapa rent botten på din båtjävel, måla på för dagen laglig färg och sluta grina som en kärring och njut av att vara på sjön istället! Den tid du har lagt på den här tråden hade du varit färdig med jobbet för länge sedan. Som det är nu så kommer du ingen vart, det är du för liten för i det stora sammanhanget.
  13. 1 poäng
    Trots bakslaget med dagens väder så är vi snart där igen. Den gennaker jag hade tänkt skulle passa med lite omsömnad gjorde inte det så istället inhandlades en ny passandes från en Melges 29er. Så nu står det att tillverka ett peke som denna ska halsas på. Någon tyckte jag skulle göra ett av aluminiumrör, någon sa kolfiberrör, men jag har gjort några på mina tidigare båtar och vill med denna göra något annorlunda som ändå blir tidsenligt från 70/80 talet. Kärnan i konstruktionen blir ett fyrkant aluminiumprofil i 20x20 mm med längden 110 cm. Runt denna klär jag med 11 mm finsk plywood som sedan ska rundslipas och sedan kläs med väv och epoxy. Tanken är sedan att tackline går igenom peket och dras på klassiskt vis med en nedtagningslina ner igenom en tubstrumpa som ligger förankrad på däcket. Fallinan går då i en loop och ansluts till tackline, så med en rörelse antingen upp eller ner så hamnar gennakern i strumpan, mycket enkelt och smidigt vid ensamsegling. Se denna filmen för att förstå principen.
  14. 1 poäng
    Ardic-värmarna är rätt känsliga för spänningsfall vid starten. Glödstiftet förbrukar rätt många ampere. Om kablarna är klena, har dålig kontakt vid anslutningar (t.ex.ärg eller glappande kabelskor), batteri som börjar bli gammalt o trött mm mm så är det inte säkert att glödstiftet blir tillräckligt varmt. Ett par enkla felsökningar är att köra motorn under startförsök, med generator som laddar så blir spänningen högre. Mät med voltmeter vid värmaren vid startförsök för att se vilket spänningsfall du har i kablarna. Om du hittar felet där så kan nästa steg vara att byta till grövre kablar. Brist på bränsle kan bero på ett igensatt filter, stopp i röret som suger upp bränsle eller liknande (dieselbakterier är ett känt problem som även kan stoppa värmare). Sen är det dålig ekonomi att lägga pengar på stora servicekostnader på en Ardic. det är en gammal o inte speciellt bra värmare. Dessutom låter den som en reamotor när den är igång och kan vara rätt störande för nattsömnen. Nu har du redan tagit servicekostnaden så testa ovanstående tips innan du kastar ut din Ardic.
  15. 1 poäng
    30/3, åkte ut en vecka direkt i Stockholms skärgård, Nimbus 320.
  16. 1 poäng
    Får väl bli när tempen går över 35 grader.
  17. 1 poäng
    Vi går först in på appen Hamnkartan och konstaterar att alla tömmningsstationer i närområdet är markerade med rött. Sedan åker vi med långsam fart genom mycket vatten runt omkring och öppnar kranen i en minut. Kranen är lukttät och har andra fördelar också.
  18. 1 poäng
    Du menar som SJ dvs ibland men inte om det snöar
  19. 1 poäng
    Nu har jag kört ca 6 timmar med en grov slang ansluten till vevhusventilationen, stället för den tunna som sitter originalmonterad på motorn. Slangen går till en plastdunk med rejäla "pyshål". Det verkar som om sotet har upphört och motorn går faktiskt mycket mjukare än tidigare med den större vevhusventilationen. Tja, förhoppningsvis är det problemfritt ett tag framöver :-)
  20. 1 poäng
    Fem grader varmt i båten kan bli liiiite svårt med tanke på att det är en centre console öppen båt ;-)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...