Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-10 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hallberg Rassy misslyckades med en HR37 för några år sedan. Plastningen av skrovet hade skett i etapper med dålig vidhäftning mellan skikten. Den kallades lite skämtsamt för katamaranen - dubbla skrov. Inledningsvis nekade HR till att det var något fel på båten. Efter att fallet spreds på internet och i båtpress, även utanför Sverige så insåg HR konsekvensen av den dåliga PR detta gav till varvet och löste in båten. Det tar tid att bygga upp ett förtroende men det kan gå fort att rasera det.
  2. 3 poäng
    Jag har sett lite olika lösningar med egentillverkade plastvinklar och annat för att undvika att toaringen glider snett vid användning i lutande eller klumpiga förhållanden. Det finns faktiskt "riktiga" beslag för detta, till handikapp-wc. https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/hjalpmedel-badrum/hjalpmedel-toalett/product/92209800/buffer-set-care-sits-till-care-sits-3060-toalett/ Vill man ha något enklare så kan man köpa plastvinklar, tex. dessa. https://www.campingvaruhuset.se/las-beslag/fastklossar-mm/vinkelbeslag-plast-5-pack Kan absolut rekommenderas för att spara på plastgånhjärnen på toalocken som inte är allt för tåliga.
  3. 3 poäng
    Tack för uppdatering 😊 jag har ju samma givare och insåg när jag tittade att det skulle bli svårt med en enkel plug and play montering. Så jag har skaffat en sån roterande givare som jag tror jag kommer köra på. Det enda kruxet är hur jag fäster den i styrarmen. Jag har skaffat RF gängstång och kul led länkar som skall användas för att länka ihop givare med styrningen. Har bravo sköld men det är nog same same som penta, v trångt som attan och få bra fästpunkter. varför skapar de som gör givarna inte de så de är byggda för att fästas på en viss sköld, kan tänka det mig att det endast är 3-4 sköldar som sitter i 80% av alla båtar. Jag hade lätt betalat några 100kr extra för ett anpassat kit. vad gäller visnig av roderläge så skaffade jag en pryl från Garmin som omvandlar signalen till nk2 signal. Det funkar prima. Jag har konfigurerat en skräm som visar backkamera, roderläge, trimvinkel och djup på samma skräm. Den tänkte jag använda vid ankring, angöringen etc. En dockning screen med det viktigaste i det läget helt enkelt. Får äterkomma med en rapport när jag lyckades installera det hela.
  4. 3 poäng
    Jag lovade ju att berätta hur det gick... Den linjära givaren passade inte rakt på, den var bakvänd, bb blev sb och vice versa. Så jag gjorde en egen upphängning en vinkel av aluminium sattes fast i ett ledigt hål längst ut på stryrcylindrarnas pistong. Med diverse ihoplänkade slangklämmor sattes sedan ”magneten” fast på aluminiumvinkeln och sedan ändan på givarens rör i styrcylinern. Det kanske syns på bilderna. Det är ju så förbaskat trångt mellan motorn och akterspegeln, turbon och de båda styrcylindrarna gör ju inte precis saken bättre. Men nu fungerar det och är injusterat. Voltmetern i motorns instrumenttavla offrades till gudinnan elektra. Det tomma hålet fylldes istället med roderlägesinstrumentet. Och en ny liten digital voltmeter från Biltema kopplades över en omkopplare till start resp. förbrukarbanken.
  5. 2 poäng
    Åker man planande båt brukar alltid rekommendera en plotter med vred för zoomning av sjökortet, att sitta och fingra på en pekskärm i lite sjö funkar dåligt tycker jag. Vi har en Simrad NSS som jag är mycket nöjd med och deras ”Cruise” serie tycker jag verkar vara väldigt prisvärd om man inte är intresserad av t.ex radar och autopilot.
  6. 2 poäng
    Finnmaster 6600 wa har tryckvatten men är så enkelt som en 15 liters plastdunk så den tar man iland och diskar när man känner för det. Dränkbar pump via locket.man får inte tro att man ska förbruka mycket vatten för 15 liter används lätt. Men räcker för dricksvatten, skölja disk som diskats i saltvatten och lite sånt.
  7. 1 poäng
    Jag har köpt en Chapparal Signature 240 2004 förra hösten och har problem med toaletten, Jabsco, vid spolning. För att kunna spola måste jag pumpa mycket och snabbt och sedan verkar vattnet ändå rinna tillbaka till toan. Jag har öppnat och stängt både havsvattenintaget och tömningsventilen utan att få det att fungera. Har även problem vid tömning av septitanken, det sitter en macerator i den och den brummar när jag trycker på knappen men inget händer. Har läst i tidigare bloggar att de pumparna ofta är trasiga och då är min nästa fråga. Är det möjligt att byta ut maceratorpumpen till en membranpump och vilken ska man köpa i så fall? Det är snart dags att sätta båten i sjön och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att förstå hur jag ska fixa detta. //tacksam för svar
  8. 1 poäng
    Tack för länken.👍 Men det blev ju faktiskt 0,2 (precis som ursprungligen föreslogs pga likheterna mellan väg- och sjötrafik) så det var ju inte bara vad någon utredare hittade på någon gång som aldrig blev en del av lagen.
  9. 1 poäng
    Den 1:a april blev det i år eftersom vi brukar öppna sommarhuset för säsongen i påskhelgen. Hemresan på annandagen bjöd på ymnigt snöfall och sydväst kuling 18. Flying Flipper Sport
  10. 1 poäng
    Ja du kan ersätta den med en membranpump. Exakt samma volym som du pumpar in i tanken, lika mycket luft skall evakueras, och vice versa, så det är värt att kolla, och kanske byta slangar och avluftningsventilen i skrovet. Man jag tror fortfarande att framförallt jokerventilen behöver bytas ut.
  11. 1 poäng
    Det stod något i stil med att det fanns vissa likheter mellan sjötrafik och trafik på land, sedan har Båtfolket spunnit vidare på det för att visa att det inte alls är samma sak. Kallas ”halmgubbe” att argumentera så.
  12. 1 poäng
    Jag hinner inte leta just nu men vill minnas att det i förarbetet till lagen just gjordes den jämställningen och att det var ett argument för den låga promillegränsen.
  13. 1 poäng
    Men varför fortsätter Ljungbergarn och det s.k. båtfolket bara att argumentera med trams?? Det leder ingen vart. Jag har frågat vad han har för syfte med den senaste filmen men han duckar bara. Den är ju enbart kontraproduktiv och snarast ett argument för en skärpt lagstiftning. Samma tramsande i 11 år nu. Vad tror de att de skall åstadkomma?
  14. 1 poäng
    Fast det är ju ingen som jämställer det. Det råkar bara vara samma promillegräns. Ingen säger att det är samma sak. Precis som att det är samma åldersgräns att få ta körkort för bil, att få rösta och att köpa ett glas vin på krogen - men det är ingen som säger att det samma sak.
  15. 1 poäng
    Har jag inte kollat, tack för tipset
  16. 1 poäng
    Och avluftningen till septitanken är inte igensatt?
  17. 1 poäng
    Hej och tack för svar, jag ska beställa repsats till toan, maceratorpumpen sitter enligt manualen mellan septitank och skrovgenomföringen så den har nog ingen påverkan på spolningen i toan. Kan en membranpump ersätta maceratorpumpen om man vill tömma tanken när den står på trailer? Finns ju tömningställen på land oxå. //Sst
  18. 1 poäng
    Hej Jag tömmer inte septitank i havet, det finns en däckförskruvning och jag har varit till en tömningsanläggning erftersom jag trodde att tanken var full men det kom inte mer än kanske 5 liter ur tanken (handpumpstömningsstation) ändå verkar jag inte kunna spola från toan till septitanken.
  19. 1 poäng
    Jag hade nog bara provat, helt enkelt. Stuckit ut en dag i regnet för att se om grejerna funkar. Behöver ju inte vara svårare än så, eller?
  20. 1 poäng
    Nej, inte efter så lång tid. Då är det även bortom Konsumentköplagen. Bedrövligt av Ryds, men tyvärr finns det inte några rättsliga möjligheter. Inte ens ARN (även om man skulle önska).
  21. 1 poäng
    Får väl bli när tempen går över 35 grader.
  22. 1 poäng
    Ett tips bara, kolla dragkedjor och andra eventuella metallföremål och risken för att de ska repa gelcoat/trä. Jag använde ett par vandringsbyxor som fungerade utmärkt tills jag råkade göra en djup repa med ena dragkedjan över rumpfickan då jag gled ner i soffan (via en vägg) under en stökig segling. jag har sedan rivit loss alla sådana dragkedjor och sytt igen. Funkat utmärkt sen dess. /J
  23. 1 poäng
    Det gäller ju framförallt att man trivs i att bära kläderna ombord, eller om det nu är utefter vandringsleden. Jag har ett par jättefina seglarjackor av kända fabrikat, som känns otympliga att bära ombord, visst regn- och vindtäta med smarta regnskyddade fickor vattentäta muddar i ärmarna och en bra kapuschong. Men trots korrekt storlek är jackan stor och jag känner mig hämmad att röra mig ombord med den på. Numera har jag ofta en vindtät fleecetröja som jag kompletteras med en tunn regnjacka och tunna regnbyxer att dra på utanpå jeansen vid behov. Man måste ju även kunna bära en flytväst och ibland även en sele, och det måste man ju ta med i beräkningarna. Det där seglarjackorna jag äger funkar dåligt ihop med flytvästen, vilken får mig att tro att dom ör bättre att bära på strandpromenaderna i Marstrand och Sandhamn för att visa sin tillhörighet och status. Ombord under nederbörd har jag högskaftade stövlar på mig ombord, och vid promenad i land. Men dom är inte så bra iland om underlaget är någonting annat än betong eller asfalt, dom funkar dåligt på grusvögar och skogsstigar. Då har det någon gång medförts gröna ”vildmarksstövlar” dessa är ypperliga iland under regniga hundpromenader, men näst intill värdelösa ombord, särskilt som det grova mönstret släpar med sig en massa bös ombord. Sydväst avskärmar ju då regndlödet ovanifrån, basebollkeps ombord tycker inte jag är någon hit, då dess skärm kan utgöra ett vindfång som blåser den överbord. Nu navigerar jag synnerligen väderskyddad motorbåt, så den där uniforma seglargarderoben är mer till besvär än till nytta för mig, men det hade nog varit annorlunda om jag haft traditionell segelbåt.
  24. 1 poäng
    Vi har en powerbank kopplad till plattan. Hela klabbet stoppas ner i ett vattentätt fodral. Tillsammans blir det riktigt bra. Vi har en liten plotter så den större skärmen plattan ger är riktigt bra för oss. Vi har oftast detalj på plottern och översikt på plattan. Tillägg: Svågern har en större plotter och där upplever jag att en platta inte tillför lika mycket som den gör i vår båt.
  25. 1 poäng
    Som Blöteborgare har jag köpt en del av ett norsk märke som heter "Marin Alpin", min tolkning är att kraven i fjällen och till havs påminner om varandra. Bor man på baksidan krävs tydligen inga regnkläder, tur för er när torkan sätter in i sommar för då växer inte gräsmattan medans ni är på semester😇
  26. 1 poäng
    Hej Ipad måste ha plats för sim-kort annars finns inte GPS, man måste inte ha sim-kort för att visa sjökort, surfmöjlighet kan fixas på annat sätt, se inlägget ovan. Android surfplattor har alltid GPS. Eniro på sjön har allvarliga brister när det gäller zoomnivåer. Grynnor och djupsiffror kommer upp först i mycket inzoomat läge. Gå in på länken i inlägget ovan och testa i dina hemmavatten. Jag tycker att grynnor och djupsiffror skall vara kvar även om det blir grötigt tills man kommer till sjökort i annan skala som t.ex kustkort. Hälsningar Ove
  27. 1 poäng
    Hej! Jag tror nog du skall köpa en servicesats till toalettens handpump, med packningar, membran och backventiler. Det grundar jag på att du skriver "För att kunna spola måste jag pumpa mycket och snabbt och sedan verkar vattnet ändå rinna tillbaka till toan". Den sista grejen innan fekalierna lämnar själva toaletten är en så kallad "jokerventil" det är en slags strutformad backventil, när den inte funkar rinner vatten och "annat" tillbaka och pumpverkan uteblir då mer eller mindre, man får som du skriver pumpa mycket och snabbt utan att det händer speciellt mycket. Var någonstans i systemet sitter maceratorpumpen? Mellan toan och tanken? Stora elektriska eller manuella membranpumpar är bra, men dessa brukar man ha som nödtömningspump mellan tanken och havet. Maceratorpumpar har ju som redan nämnts, en kvarn eller kniv som sönderfördelar fekalier och papper till en mer lättflytande sörja som då lättare kan transporteras mot tanken, och lättare kan sugas upp ur denna.
  28. 1 poäng
    Nu var det plotterns funktion och handhavande jag tänker på i första hand, vad det gäller sjökort och eventuella tillbehör så får man ju leta upp det paket som passar ens behov bäst. Sjökorten är framförallt något som man kan tycka olika om och som ändå ska förnyas efter något år eller två. Jag tycker att ts ska gå in i båtbutikerna och torrköra några modeller och känna och trycka så kanske urvalet är lättare att koka ner 🙂
  29. 1 poäng
    Oftast blåser det in i Gullmarn så det är kryss eller näst intill kryss ut. Kan vara bra att ha i åtanke. Glömde nämna det tidigare.
  30. 1 poäng
    Hej Tack för svar men jag har en däckförskruvning och jag tömmer inte i havet, jag har varit till en tömningsstation eftersom jag trodde septitanken var full och det var orsaken att det inte gick att spola men det kom inte mer än ca 5 liter uppskattningsvis (handpumpstation) Se bild på toan. mv Sst
  31. 1 poäng
    Jag låter det snällt och stilla passera...ungefär som man gör när ett litet barn säger något det inte riktigt har koll på...
  32. 1 poäng
  33. 1 poäng
    Detta är ju helt sjukt. En svensk premiumtillverkare (eller åtminstone var när dom delade säng med Nimbus) som inte tar sitt goodwill-ansvar. Erkänner Ryds själva att det är ett tillverkningsfel följt av "tough luck, garantin har gått ut" eller bara att garantin har gått ut och att man inte bemödar sig med att gå vidare med utredning? Ryds startade om för egen maskin efter konkursen med Nimbus 2010. Det var väl runt 2013 som dom fick igång produktionen igen? Kan något ha gått snett i starten där tro. I båtvärlden är en fritidsbåt med endast 5 år på nacken i det närmaste flång ny. Det finns inget värre än när gamla erkända tillverkare som alltid strävat efter hög kvalité börjar sjangsera och ta genvägar. Med bibehållen prisnivå. För den stora massan av Ryds-kunder får vi hoppas att det här är ett undantag och för dig personligen hoppas vi att Ryds kommer på bättre tankar.
  34. 1 poäng
    Bensinfilter byter man varje år,Bränslepumpen byter man om den är dålig.Din motor är ju inte så gammal är du säker på att pumpen är kass?.Marinshopen i älvsjö har garanterat det hemma eftersom det är samma motor som mercury tror jag,
  35. 1 poäng
    Tackar för tipset Är väl 6-7 sjömil från ex fiskebäck/lysekil men väl värt en koll. //F
  36. 1 poäng
    Vi köpte försvarets gamla regnställ för 20:- kronor styck på ÖB när de fortfarande sålde överskottsmatriel. De kanske inte är så trendiga, men funkar utmärkt så länge man inte måste anstränga sig för då blir man genomblöt inifrån...
  37. 1 poäng
    Jag menade förstås att alla med kommunanknytning som SÖKER båtplats fått det först, inte att varenda person i kommunen fått en. Om nu nån mot förmodan tolkade det fel!
  38. 1 poäng
    iPad har noll vattentålighet och dålig ljusstyrka. De funkar nog som alternativ till plotter inomhus, dvs i en helt inbyggd styrhytt eller inne i ruffen på en större segelbåt, men inte "utomhus", så att säga. Om du bara ska ha en ren plotter, utan ekolod och sjökort är det nog mest en fråga om hur stor skärmyta du vill ha som avgör. Jag tycker personligen att man ska hålla sig borta från Garmins produkter pga begränsningar på olika sätt, men för ren plotter kan även det funka. Annars tycker jag att Raymarine och Lowrance (dock mer fiskefokus) har bra grejer i rätt prisklass. Raymarine har Axiom-serien som är ren pekskärm och Element-serien som är helt knappstyrd och lite enklare funktionsmässigt. Några förslag, båda 9-tumsskärm som nog är det största som går att få under 10 000 kr. Notera också att detta är priser som är markerade som reapriser. Jag tror inte att de är det (detta diskuterades nyligen i en annan tråd här), men var ändå observant på att priserna just nu kanske inte gäller om ett tag. I båda fallen ingår sjökort som har följande beskrivning: https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/raymarine-element-9 https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/raymarine-axiom-9
  39. 1 poäng
    Även Lysekil har på det viset. Om du kan tänka dig en liten bit in i Gullmarsfjorden så har du Jordfalls hamn. En privat hamn med någorlunda humana priser och de är trevliga och bra att ha att göra med.
  40. 1 poäng
    Ja just det, det fanns inga självborrande skruvar förr iheller. Annars kan man sätta in en eller flera tändstickor med lite trälim, för att göra hålet mindre. Och anv sk syl (spetsig sak bara), om de inte är självborrande. Kommer nog försöka sätta tillbaka de gamla skruvarna, och inte spara på tändstickor och trälim. Kan vara flera dagars projekt annars, kommer isåfall använda andra skruvar (med kryss/stjärna).
  41. 1 poäng
    Gillar med WA. Letar efter en WA typ Askeladden 635 WA. Men de som har legat ute har gått på 5 min typ. Finnmaster 6600 WA står högst på önskelistan men ekonomin tillåter inte det.
  42. 1 poäng
    Jag själv är väldigt förtjust i konceptet med wa. Otroligt flexibel lösning för oss som mestadels använder den till stugpendling men även vill kunna semestra lite. Själv har jag valt bort tryckvatten då en båt med så få rörliga delar som möjligt bäddar för ett sorglöst båtliv. 😏 Kommer ni verkligen bo så mycket ombord att ni inte kan ta med flaskvatten/dunk? Vatten som ligger och jäser i en fast tank är ändå inte så fräscht. Systemet måste dräneras vid minsta frysrisk osv. Som kök använder vi ett portabelt tvålågigt gasolkök. Överlägset effektivare än diverse spritvarianter. Vask? Sittbrunnen är ju självlänsande och sjön nära. 😏 Toalett med tank har vi dock. Prioritera hellre en bra värmare och gärna gångvärme vilket är en fördel med inombordare. Bild på vår ”Elvira” från Enskär/Signilskär/Åland.
  43. 1 poäng
    Varför de upphört att tillverkas undrar jag med. Går ju mode i båtar och wa är väl inte inne just nu. Skulle gärna se modernare tolkningar då typen är väldigt flexibel och lättanvänd. Hoppas på att finnmaster gör en modern tolkning på 66 wa. Då skulle jag kanske överväga byte.
  44. 1 poäng
    Jag har en 6600 WA, otroligt nöjd med båten, senare årsmodeller heter 66WA och har annan färg på dynor, skrov och kapell samt annan intrumentbräda för integrerad plotter. Ruffen är nog likvärdig med 5700 men längre, innehåller ju en liten garderob och handfat och som extra en wallasspis med en platta som även kan användas med värmelock. Dyna i mitten så det blir en trekantig dubbelkoj. Lätt att röra sig ombord, går bra i sjön. Åker lätt både fyra och fem ombord. Finns sex sittplatser så det går. Sova ombord gör man rätt skapligt om man är två. Möjligen med ett litet barn i mitten. Aktertoften är väl inte opimal att sova på men om man inte är för bred kanske det går. Jag sover gärna middag där ibland men hela natten, nja. Rejäla stuvutrymmen under durken. Den är trevlig att köra och tar sjön bra. Sett exemplar med 115 hk, det tror jag är för lite på den, 150 är vanligt, 225 finns också vilket är max.
  45. 1 poäng
    Jag var i ungefär samma situation som er förra året, fast jag har två barn och typ totalt novis på sjön. Eftersom begagnatmarknaden var så het förra året, och verkar bli så i år också, så märkte jag att det var svårt att låsa mig vid en speciell modell. Jag gjorde helt enkelt en shortlist på båtmärken/modeller som jag trodde hade hyfsat andrahandsvärde och hamnade i rätt priskategori, ålder, storlek och attribut. När det väl kom ut ett objekt på blocket/handlare var det bara att hugga som en kobra. Jag hamnade precis som ni på en bowrider i 5-6 m klassen i prisklassen 200'-250' och inte äldre än 2015. Kollade i princip bara skandinaviska båtmärken som : Yamarin, Bella, AMT, Uttern, Finnmaster, Nordkapp...och kanske någon mer som jag glömt.🙂 Det landade i att jag köpte en AMT 185 BR från 2015. Eftersom det är min första båt har jag noll och inget att jämföra med, men är så här långt nöjd med mitt köp. Positivt med båten: +Skönt med dubbla pulpeter som skydd mot vinden, de ger dessutom mycket stuvutrymme +Många sittplatser, har varit ute 4 vuxna och 4 barn utan några problem +Kapell, har inte använts som skydd för regn, men som solskydd. På mitt kapell kan man ta bort bakstycke och sidostycken så att det blir typ en biminitop. Med en sådan här båt är man ju gärna ute när det är som varmast, och då var det jätteskönt att kunna gömma sig själv och småbarn från solen. +Vattenskidstång, skönt att hålla i om man badar från båten och underlättar om man ska dra prylar efter båten. Minus: -Liten tank, ynka 60 liter. -När alla dynor är på plats är det stört omöjligt att komma ur/i båten utan att kliva på någon dyna. Tips: Lägg till 5'-10' utöver båtköpet till saker ni behöver. Nu köper ni ju begagnat, så det kan ju hända att ni får en komplett båt, men jag var tvungen med att komplettera med allt. Sjökort, fendrar, tampar, båtshake osv. Båtprylar är dyrt och det drar tyvärr iväg när det är många saker som ska inhandlas. Jag köpt en sådan där tube med plats för två som badleksak. Ungarna tycker att det är jättekul! 6 åringen kan säkert åka själv med en kompis och 3 åringen kan du ta som ursäkt att få åka med själv.🙂 Man behöver ju inte åka många knop för att barnen ska tycka att det är spännande. Lycka till med båtköpet!
  46. 1 poäng
    Läste inte jättenoga TS inlägg men Nimbus 19/20 nova verkar vara en allmänt bortglömd båt.
  47. 1 poäng
    Kör själv en Ryds 23 DC från 2011 och är väldigt nöjd med den. Bra sjöegenskaper. Jag upplever den inte som plastig. Välj inte en för liten båt är väl mitt bästa tips.
  48. 1 poäng
    Hej, har en finnmaster wa 5700 är mindre än wa 6600 såklart. Båten är perfekt för dagsutflykter / bara åka runt, fiska och bada på sommaren. Föredelen är ju också att man kan sova över i den. Man åker lätt 4 vuxna i 5700. Kan tyvärr inte utrycka mig om några av båtarna du nämnde, men min känsla är iallafall att finnmaster båtarna är av bra kvalité. Så wa 6600 borde passa 2 vuxna och 2 barn perfekt storleksmässigt. Boendemässigt i båten vet jag inte hur wa 6600 ser ut, men 5700 kan man få hela ruffen till en stor bedd ( antar att man kan göra något liknande på wa6600). Är iallafall nöjd med 5700 då den är väldigt allsidig och passar till allt möjligt. Tror 6600 borde därför vara ännu bättre.
  49. 1 poäng
    Hej, strålen som kommer är ju en markering om kylvattnet går runt. Trycket kommer när impellern drar fram vattnet, det skall komma oavsätt termostat eller inte. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag har kört mycket med utombordare på vintern och har haft samma problem som du, alltså det kommer ingen skvallerstråle. Kylvattnet är ju till för att inte oljan skall bli varm, så den biten är ju inget problem då motorn är riktigt kall. Det som jag kan komma på som kan bli fel är ju att impellern kan ta stryk, då vattnet inte kommer fram. Men egentligen så är det nog så att det är gummislangarna till skvallerstrålen som är isade, vilket innebär att problemet är av kosmetiskt karaktär. Är du osäker, kör ett par minuter och stäng av. Vänta ett par minuter och starta igen. Repetera till strålen kommer.
  50. 0 poäng
    Macerator finger som jag tror mer som en kvarn. För att tömma tanken via den måste båten ha fart. På så vis töms tanken med hjälp av undertryck som bildas.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...