Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-09 på alla områden
-
2 poäng
-
2 poängJag lovade ju att berätta hur det gick... Den linjära givaren passade inte rakt på, den var bakvänd, bb blev sb och vice versa. Så jag gjorde en egen upphängning en vinkel av aluminium sattes fast i ett ledigt hål längst ut på stryrcylindrarnas pistong. Med diverse ihoplänkade slangklämmor sattes sedan ”magneten” fast på aluminiumvinkeln och sedan ändan på givarens rör i styrcylinern. Det kanske syns på bilderna. Det är ju så förbaskat trångt mellan motorn och akterspegeln, turbon och de båda styrcylindrarna gör ju inte precis saken bättre. Men nu fungerar det och är injusterat. Voltmetern i motorns instrumenttavla offrades till gudinnan elektra. Det tomma hålet fylldes istället med roderlägesinstrumentet. Och en ny liten digital voltmeter från Biltema kopplades över en omkopplare till start resp. förbrukarbanken.
-
2 poängApropå irrelevanta inklipp från diverse tidningar och artiklar... https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/drommen-om-att-ligga-pa-05-promille-konstant/
-
2 poängGällande motorn skulle jag läsa på, vilken som kom senast och har nyast teknik.
-
1 poängI Sotenäs kan man ställa sig i kommunens båtplatskö som utanförboende, men man prioriteras först efter att alla som är skrivna i, eller som äger bostad i, kommunen har fått plats. Det finns också möjlighet att hyra plats för en säsong. Ring och prata med ansvarig.
-
1 poängNja... det var väl inget fel på den, det var väl båten det var fel på... Det skulle funnits en omkopplare så att man kunde vända på utslaget. Så hör i efterhand hade det varit bättre med den roterande givaren, där kunde man ju eventuellt kunnat montera armen tvärtom för att vända på utslaget.
-
1 poängDet var tur att du fick fixat det. Snnars hade du kört omkull, precis som man gör med den omöjliga cykeln. Känns det som att roderlägesgivaren håller måttet?
-
1 poängSå himla vanligt är det inte att kamkedjor byts. Jag ser framemot dagen jag skulle behöva göra det på min Audi 3-liters V6'a. Kedjan sitter i bakkant mot torpedväggen.....🥶
-
1 poängKokpunkten i 50/50 glykolblandning är 108 grader. Sedan blir den verkliga kokpunkten högre i ett trycksatt system.
-
1 poängDet är som tidigare skrivits en gammal ekolodsgivare och jag tror det är till ett Furuno-lod. Köp nytt komplett.
-
1 poängNä, nä, nä... Den gick inte🤣 Men si. Läste i natt. Nu typ sju timmar senare, så svek minnet... För gamlingen. Ursäkta bedrövelsen. Mest bedrövad själv dock att behöva krypa till korset. - Men kanske ändå till nytta för nån annan, som läser rubriken, i jakt på....
-
1 poängDå menar vi samma! Jag kikade på bokstäverna på kablarna precis vid pluggen.
-
1 poängRekommenderar inte ”Hellgren” vagnen. Tiki har samma modell/utformning. har haft en tiki. problemet är att du inte har något ramverk bakom hjulaxeln. TK har ramverk bakom hjulaxeln. Den sitter mer i centrum. problemet är att du behöver dra din båt så långt upp på vagnen. För att aktern och motorn skall få stöd, så att du får för högt kultryck. nu kanske det går bra med en lätt linderbåt. Men med min dåvarande dc båt, så blev det så mycket tryck på kulan, att det var riktigt fel.
-
1 poängMånga anlitar ju företaget när det gäller vibrationsdämpning och jag tyckte de var seriösa och gav intryck av att ha koll när de beräknade gummikuddar till min MD11.
-
1 poäng
-
1 poängNej, det har mer med hur frågeställaren själv beter sig i andra trådar att göra. Eftersom hen inte förstår när det förklaras för hen, så tänkte jag att man kanske kan visa..? 🙂
-
1 poängAtt hänföra alla Biltemas elprylar till att vara "riktig dynga" är nog att ta i. Likaså tron att en utombordare inte krånglar om det är en Yamaha.... Har haft flera av BT:s dödmansgrepp, och det är f.ö. samma produkt som säljs på många andra ställen. Även i "finare" butiker. Och mina har fungerat, men de är inte alltid perfekta. Elektronik som USB-uttagen fryser knappast sönder. Elektronik mår tvärtom bra av kyla. Däremot är de inte gjorda för att sitta utomhus och i t ex alltför fuktiga miljöer (det är få som är), och något är ju skumt eftersom samtliga till synes har gått sönder. Ta reda på vad som hänt och vad som verkligen är sönder, det kan ju inte minst vara bra att veta innan du köper nya och sätter dit. För även sådant som inte kommer från Biltema kan gå sönder, i synnerhet om det är p.g.a. yttre faktorer. Synd om det skall komma kosta ännu mer att upptäcka det.
-
1 poängTeleverket tar inte sitt ansvar DÅ MIN TELEFON varit ur funktion, har jag förgäves försökt få hit en reparatör. Inte nog med att dom ifrågasätter sitt ansvar för min telefonapparat; den impertinenta unga dam jag talade med föreslog att jag skulle ta med mig apparaten ifråga till närmsta "Teliabutik"! Vaförslag? Hur skulle det gå till? Inte nog med att den är tung att bära (bakelit, fenoplast, väger), den är ju till yttermera visso fast installerad i min hall, vilket man tycker att en Televerksanställd borde känna till. När jag med stort besvär lösgjort och medfört min defekta telefon till en sån där "Telia-butik", så visar det sig att dom varken kan eller vill reparera den. I stället erbjöd man mig att köpa någon sorts knappförsedd tvålask i skär och grå plastic! "DEN HAR ÄVEN telefonsvararfunktion", var det lama argument man försökte lura mig med, som om jag inte skulle vara kapabel att svara själv! Skulle jag behöva gå ut så gillrar jag upp en tjugofemöring på telefonapparaten; eventuell ringsignals vibrationer får denna att falla ner på hallbordet, vilket gör det enkelt att se om någon har ringt medan jag var ute. Denna metod har fungerat i alla tider, men skulle någon trots det ha svårt att få tag på mig föreslår jag att vederbörande skickar ett brev. Med hopp om bättring: K. Stofil, världens främste bakåtsträvare.
-
1 poäng
-
1 poängDen där är väl en sådandär enkomponents-historia som ger en gummiaktig yta som alltid ser lite skitig ut..? Jag hade nog satsat på tvåkomponentsfärg med halkskyddspulver i; jag har det på mitt däck, halkfritt och lätt att hålla rent.
-
1 poängJag såg framför mig en öppen båt. Vet inte om halkskyddstejp är så mycket snyggare än färg, även om det skulle vara inne i en ruff..?
-
1 poäng
-
1 poängHar tyvärr inget enkelt recept på hur man kan få bort resterna som sitter kvar men ett tips på hur det går att undvika fortsättningsvis. Troligen är det mässingsskruvar som är mjuka och lätt går av då gängen satt sig. Man kan knacka några slag med en hammare på skruvmejseln för att ”väcka” skruven innan man börjar skruva och på så vis undvika att de går av, vilket annars händer typ 50/50 sannolikhet med gamla mässingsskruvar. Om de redan gått av återstår bara att försöka borrabort resterna och limma/plugga igen hålen alt sätta skruvarna bredvid om det går.
-
1 poängDet står ”Depth Sonic Transducer” på den, så det är någon form av ekolodsgivare.
-
1 poängHar ett K&N filter på min 41B. Sätter igen under en säsong men jag drar ett motocross filterskin över. Detta tas hem och tvättas och om-oljas under säsong om så behövs. Även K&N filtret tvättas/oljas in inför varje säsong.
-
1 poäng
-
1 poängGrejat en rejäl milstolpe, monterat den nyrenoverade instrumentbrädan. Samt de nya strömbrytarna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00