Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Är inte så då att den som monterade skruvarna, helt enkelt klippte av dem, för att inte dessa, skulle gå igenom skivan. Och klippte lite väl mycket på vissa?
  2. 2 poäng
    Att hänföra alla Biltemas elprylar till att vara "riktig dynga" är nog att ta i. Likaså tron att en utombordare inte krånglar om det är en Yamaha.... Har haft flera av BT:s dödmansgrepp, och det är f.ö. samma produkt som säljs på många andra ställen. Även i "finare" butiker. Och mina har fungerat, men de är inte alltid perfekta. Elektronik som USB-uttagen fryser knappast sönder. Elektronik mår tvärtom bra av kyla. Däremot är de inte gjorda för att sitta utomhus och i t ex alltför fuktiga miljöer (det är få som är), och något är ju skumt eftersom samtliga till synes har gått sönder. Ta reda på vad som hänt och vad som verkligen är sönder, det kan ju inte minst vara bra att veta innan du köper nya och sätter dit. För även sådant som inte kommer från Biltema kan gå sönder, i synnerhet om det är p.g.a. yttre faktorer. Synd om det skall komma kosta ännu mer att upptäcka det.
  3. 2 poäng
    Nu har dimman efter 12burkar färg lagt sig. Finishen är otrolig. Klarlacken gjorde underverk👌 Tanken var att få en jämn Penta grå. Nu ser det ut som en sportbils lack 😅 Svårt att få rättvisa bilder
  4. 2 poäng
    Stjärnskruvar kan vara stilbrott och "förbjudet" beroende på hur gammal båten är! En snabb googling säger att stjärnskruven kom ut på marknaden 1944
  5. 2 poäng
    Hyrs endast ut till personer med nautisk kompetens som är fyllda 97 år i sällskap av båda sina föräldrar. (Gärna också mellan 11.30 och halv tolv på helgfria söndagar.)
  6. 2 poäng
    Använde UNC 5/16-18 sist jag drog rent mina gängor
  7. 2 poäng
    Mitt absolut bästa sätt att lossa avdragna eller trilskande skruvar: De gånger jag lossat avdragna skruvar mm har jag gjort just så. Typ kanske 100 gånger. Lägger på en mutter på trilskande skruvens skalle, oftast trädd över, eller mitt för avdragen skruv. Svetsat med MIG, med stor ström, rakt in i det som ska bort, och fyller muttern invändigt. Vänta tills allt blir typ mörkrött och klipper till ett enda kraftigt slag med tung hammare. Eller en dorn och en liten slägga om det är trångt. Ingen risk att något svetsas fast i det gängade godset, för det kyler gängan och området strax intill mycket bra. Låt svalna fullständigt. Rucka lite fram och åter lite försiktigt till att börja med. Här en bild som visar vad som händer. Studera gängorna. Skruvens gängor komprimeras mot de kall gängorna, och skruven får mindre diameter, nån cm in i godset, räknat från skruv änden. Pröva på något övningsobjekt om du känner dig osäker. Använd MIG, ej gas. Med gas tar det för lång tid och kringliggande gods kan skadas. - Bilden visar exempel på en skruv vars skalle kapats jämns med godset. En mutter lagd mitt för, och MIGsvets med början rakt i den kapade stumpen, samt fyllt muttern i ett svep. Blir samma sak om man lägger en större mutter utanpå en skruvskalle. ( Bilden togs efter att jag i demosyfte gjort enligt ovan. Skruvade inte ur den avdragna skruven, utan delade med vinkelslip rakt igenom och fräste sedan ned till jämn yta. Planslipade slutligen, för det skulle synas ordentligt.)
  8. 1 poäng
    Nejdå, det går att få jättebilligt med t ex en centrallåssats från Mr Wang i Kinna och sno fjärrkontrollerna, mottagaren m.m. Fast pålitligt ? Och fukttåligt (det var ju med miljötåligheten denna tråden började) ? Nej, inte alls. Just billarmsfjärrar är bland de enklaste att störa ut (så att de inte fungerar alltså, svårare att imitera koden). I synnerhet de billiga man kan köpa på Internet.... Men den som vill och kan bygga kan ju säkert få ihop ett någorlunda fungerande system billigt. Och kommer garanterat att lära sig väldigt mycket på kuppen. Men se till att det går att koppla förbi på ett enkelt sätt, är mitt stalltips
  9. 1 poäng
    När man tillverkar ett skrov i en form så stryker man ett tunt lager släppmedel innan man målar gelcoat i formen. Det görs för att det färdiga skrovet lättare ska lossna ur formen. Ibland kan det sitta lite släppmedel kvar efter att båten tagits ur formen och polerats. Inledningsvis är släppmedlet helt transparent så det syns inte att det sitter rester kvar. Efter några år i solskenet så gulnar släppmedlet och börjar flagna i kanterna och då syns det tydligt. Din första bild ser ut som sådana släppmedelsflagor. Jag har själv haft en del sådana hårt sittande flagor kvar på några ställen på min båt. Jag skrapade försiktigt med nageln för att få flagorna att släppa. På någon del som satt hårdare använde jag en vanlig platt glasspinne av trä (Magnumpinne) som jag filat en egg på med en vanlig träfil. Efter bortskrapningen poleras ytan med någon polish.
  10. 1 poäng
    Men bara 25 Skr för faten
  11. 1 poäng
    Tycker Dödmansgreppet inte borde vara så dyrt att tillverka. Ett hemma pull Universal trådlös fjärrkontrollströmbrytare DC12V 10A 433MHz Telecomando-sändare med mottagare 112:- https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61bZwuxjkXL._SL1000_.jpg
  12. 1 poäng
    Men det där är ju ett USB-uttag, inget dödmansgrepp ? Och verkligen inte trådlöst... Sedan är nog ett trådlöst dödmansgrepp det sista jag skulle vilja ha. Så fort man börjar köra radio/trådlöst tillkommer en stor osäkerhet, och i synnerhet på de vanliga, öppna frekvenserna för fjärrkontroller (433 MHz m.m.) är radiodelen snarast att klassa som leksak. Dessutom fungerar inte höga radiofrekvenser under vattnet, dvs om den hamnar under vattnet (om den sitter på handleden t ex) så skulle den säkert kunna detektera MOB, men sändningen skulle få svårt att nå fram. Och göra tvärtom, dvs båten stannar när radiosändningen INTE kommer fram, kommer dränera enhetens batteri. Som säkert tar slut precis när det inte ska, och ger tjuvstopp. Eller får motorn att hacka vid minsta radiostörning. O.s.v. Visst FINNS det trådlösa, pålitliga saker. Men då kostar de ofta därefter. Den modellen är lite mer seriös och går på ett vettigt frekvensband. Men kostar också därefter, som sagt.
  13. 1 poäng
    Du skulle kunna prova med oxalsyra av något slag. Det finns som en ingrediens i ett flertal olika produkter. En är den här vattenlinjerengöringen som kan lösa upp de gulbruna fläckarna. Tidigare kunde man köpa oxalsyra i sin renaste form av pulver som man blandade ut själv i vatten. Det finns även idag som en teakcleaner i pulverform som gör samma sak på gelcoaten. https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/vattenlinjerengoring-2000034401 https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakbehandling/teak-cleaner-hempel-pulver-750g
  14. 1 poäng
    Har du testat aceton på fläckarna? Tittar man på den översta bilden så ser det ut som om det är ytligt och nästan som om någon skrapat igenom fläcken på några ställen, kanske med en nagel eller liknande. Det är det stället som gör att jag tror att det är ytligt och kanske går att tvätta bort. Kan ju gå med Abnet eller kanske oxalsyra också.
  15. 1 poäng
    Ang dödmansgrepp skulle jag vilja ha ett sånt, men ett trådlöst armband, snubblar man i under gång så slår det till dödaren och kortsluter tändningen, ev inställbart för fukt sensor eller manuellt aktiverat. Och så googlar man och hittar att det finns. Men tillverkat i norge och prisat därefter. https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/82-882_xl_1.jpg
  16. 1 poäng
    På något sätt känner jag igen den där typen av märken men kan inte komma ihåg hur jag fixade dem eller på vilken båt det var. Men jag vet att jag fixade dem! Jag tror inte det är så djupa märken, du kanske tom kan tvätta bort dem? Testa Abnet till att börja med. Sen kanske aceton och nästa steg någon lätt rubbing om inte de tidigare skulle hjälpa. Är väl inte till mycket hjälp men om jag kommer på var jag hade liknande märken ska jag skriva här.
  17. 1 poäng
    En fördel med färg är att man kan få en mjukare övergång till omgivande ytor så att det blir enklare att hålla rent. Beroende på hur det ser ut kan man till och med tänka sig att måla en större yta och bara ha halkskyddsmedel på utvalda delar. Med tejp blir det en tydlig kant som kommer att samla smuts. Dessutom kommer färgen att vara mer hållbar i längden men med den (möjliga) nackdelen att det blir svårare att ångra sig.
  18. 1 poäng
    En överdos tålamod hjälper alltså? Hatten av... 😅
  19. 1 poäng
    Den färgen jag kör med ger yta som ett sandpapper, eller halkskyddstejp. Inget som sticker upp. Jag går mer än gärna barfota på däcket.
  20. 1 poäng
    Ett alternativ är att ha båten på våran båtklubb, varvet ligger delvis under Essingeleden mitt i Stockholm, Jag behöver inte bekymra mej med att köpa halkskyddsprodukter när jag målar eller lackar. Det ordnar sig automatiskt😠
  21. 1 poäng
    Tag loss 4 pinnbult till avgaskrök på en 3YM30 för några år sedan. Körde med snällt våld men det som hjälpte var krypolja under 10-14 dagars sprayande, en dag så släppte det. Omicron / Omega 636 krypolja
  22. 1 poäng
    Jag kör opencpn och navionics på android 6.01 på en sony xperia så 8 borde väl inte vara några problem.
  23. 1 poäng
    Jag vill bara förtydliga min fråga här, den här tråden handlar ju om telefoner, så det är inte det minsta att avvika från trådskaparens ämne. Har jag hört...
  24. 1 poäng
    Jag kör med De Ijssels på däck. Kulör ”Papyrusvit 9018”, halvblank (den är snyggt ljusgrå). Iblandat halkskyddspulver från samma tillverkare. Funkar OK efter c:a tio år.
  25. 1 poäng
    Den ligger i den andra lådan.
  26. 1 poäng
    Som någon annan skrev..svetsa dit en mutter så är det löst.
  27. 1 poäng
    Tack så mycket för svaren. Jag granskade många annonser, det finns visuellt bra alternativ. Min budget är 30000 kr. Jag planerar att vara på vattnet på hösten, de skriver att på hösten och priserna ibland är lägre. Jag kommer att ställa frågor, tack för att du inte vänder dig bort. Är det vanligt att du pratar om priset?
  28. 1 poäng
    Jag såg framför mig en öppen båt. Vet inte om halkskyddstejp är så mycket snyggare än färg, även om det skulle vara inne i en ruff..?
  29. 1 poäng
    MD32 är väl en sexcylindig maskin..? Jag hade 75Ah till min TAMD31 det är ju en fyra, och 95Ah till nuvarande KAD43... Ett utpräglat startbatteri på 95Ah borde ju räcka till med marginal.
  30. 1 poäng
    Ja - att inte använda tejp, utan använda en halkskyddande färg.
  31. 1 poäng
    Inget mer än att det fungerar helt suveränt, inte en droppe olja har läckt ut. Har dock funderat på att köra en "inre motortvätt" med följande medel, har dock inte gjort det än på båten. https://www.kullagret.com/product/omega-907-rengoring-vid-oljebyte-250ml https://www.kullagret.com/product/omega-909-motoroljeadditiv-forbattrare-all-motorolja-250ml Orsaken till fenomenet tror jag är kolvringarna som koksat. Samma orsak anger Toyota till att jag fått större oljeförbrukning i Toyotan, där har jag nu testat dessa medel och väntar på resultatet, det tar några tusen mil innan jag vet säkert. Först har jag kört 907 vid oljebytet och sedan satt till 909 i oljan. Försiktighet med dessa medel är nog bra, om man lyckas för bra finns det väl risk att oljekanaler kan sättas igen. Jag har också gått över till helsyntetolja (tidigare delsyntet enligt Toyota rekommendationer) på bilen eftersom koksning är ett fenomen kopplat till mineraloljor. Kommer förmodligen gå över till helsyntet även på båten.
  32. 1 poäng
    Det har gått bra men just detta projekt vilar lite då jag byter ut kablar till ladd och startkrets för tillfället . Jag återkommer när projektet är igång igen . Dagarna går fort nu och mitten på maj behöver hon vara klar för sjösättning.
  33. 1 poäng
    En katamaran för 1kr, eller blir det 2kr iom 2 st skrov. (hoppas inga beslags skruvar är brutna)
  34. 1 poäng
    Vissa båttyper lämpar sig bättre att hyra ut än andra. En oöm alu båt med utombordare som lätt kan dras upp på trailer för kontroll vid återlämnade skulle jag vara tryggare med att hyra ut. Inte för att de inte kan gå på grund utan snarare att blir lätt att kolla om så skett. det måste vara enkelt att kontrollera skicket och enkelt att tvätta av. En nypolerad bobar båt med massor av teak, textilier, snickerier, system må vara populära bland hyrestagarna men inte helt lätta att kontrollera vid återlämnade. Skulle ju ta flera timmar att gå igenom allt. I värsta fall går en massa tid till att ladda batterier, organisera tågvirke etc. Sommaren är kort.. det där med nautisk kompetens är ju bra men personen ifråga är kanske ännu viktigare. Att stå och grilla med grillkol på deck, hur fan tänker man. Finns ju en orsak till att de bästa terrängbilarna är hyrbilar 😂
  35. 1 poäng
    Jag vågade inte rekommendera ett 10 Ah MC-batteri som vi har till vår båt och det är nog tveksamt om det är en bra lösn för en MD 32. Var går gränsen för att man ska anse att hakan är utstucken? Är motorn lättstartad och inte används "vintertid" så räcker nog ett 20 Ah batteri med måttlig CCA. Det blir inte jättemycket billigare i kronor per år, så jag tror det kan vara värt mellanskillnaden att ha lite extra energi om gudarna är på lite dåligt humör.
  36. 1 poäng
    Har ett K&N filter på min 41B. Sätter igen under en säsong men jag drar ett motocross filterskin över. Detta tas hem och tvättas och om-oljas under säsong om så behövs. Även K&N filtret tvättas/oljas in inför varje säsong.
  37. 1 poäng
    Hej N26 👍 Tack för ett varmt inlägg. Det är för allas möjligheter till förbättringar som jag lägger ut det vi åstadkommit på båten. Kanske ett stöd vid fundering under ett köp , att saker går att fixa. Fråga gärna , jag ställer upp med mina erfarenheter under 5 (snart 6 ) år med N29C. Jag tänker inte sänka den båtmodell jag sitter i , det går att modernisera även om den har 30 år på nacken. Min kommer att sälja någon gång framöver . PS Jag glömde att ett stort plus med 29C modellen är att man kan stänga om sig de dagar då vädret inte är med en hela kvällen.
  38. 1 poäng
    Har sett bilmeck och även lastbilsmeck använda sådana. Hur bra som helst. Osäker på hur det funkar när det är gängat i lättmetall.
  39. 1 poäng
    Med det svaret är det riskfritt att sticka ut hakan. Startmotorn är inte så kräsen, bara den får tillräcklig spänning och framförallt en hel det ström bryr den sig inte om varifrån strömmen kommer. Jag köpte nyligen ett Biltema AGM på 95Ah till en KAD43, hade ett likadant innan men det började tröttna litet, och då var det mer än tio år gammalt.
  40. 1 poäng
    Jag har några gånger det senaste året använd en sådan där svindyr induktionvärmare. Vi har en i verkstaden, det fungerar bra och det är nog väldigt få skruvar som inte kapitulerat för den. Nästan sextusen kronor hos verktygsboden. jag har sett betydligt billigare på AliExpress, men man vet inte om dom är bra eller säkra, inte ens om dom har passande stickpropp alla gånger.
  41. 1 poäng
    Det skadar ju heller inte att tala om vad det är för båt.
  42. 1 poäng
    Tyvärr är det väl så här @Perr (oftast) använder forumet - dvs kapa andras trådar där det är lite "liv" i eftersom han inte tycker sig få svar i sina egna. Visst kan man göra så, och så funkar det på många andra forum. Men direkt ohyfsat mot en trådskapare, tycker jag. Har haft en PM-diskussion om detta, men tror inte budskapet nådde fram.... Visst är vi väl några som själva rätt duktiga på att dra iväg med sidospår, men inte på den nivån och så systematiskt....tror jag.
  43. 1 poäng
    Varför börjar en tråd om träarbeten plötsligt handla om polering av metall? Jag brukar inte sura för att trådar spårar lite snett (snarare brukar jag uppskatta detta), men någon hyfsoch eftertanje kan man väl begära vid trådkapningar.
  44. 1 poäng
    Så var det jobbet gjort, tog väl en timma. Jag blev randig på bröstkorgen, laddluftskylarens kylflänsar lämnade sår efter sig. När jag kom på att det sitter en stos i slangen på insidan, och när jag vät fått ur den var det inga problem. Det var 11 mm skruvskallar, eller något liknande i tum. 11:ans blockspärrnyckel kom väl till pass. Sedan slängde jag på drevet på skölden när jag ändå hade verktygen framme.... Med min drevvagn går det att göra jobbet själv, även om det är uppförsbacke bakom båten. Sedan ett himla pillande med bälgarna, inga svordomar idag dock.
  45. 1 poäng
    Lös problemet, inte dess symtom! Se till att ganska snart få bort oklara förbrukare från startbatteriet! Om inte så får du snart ett ”el-lände” ombord. Det går inte att bogsera igång båtar, eller ens starta dem i nedförsbacke...😳 Startbatteriet skall enbart försörja startmotorn och motorns interna elsystem. Om du har ankarspel och bogpropeller skall dessa också försörjas från startbatteriet om dom inte har egna batterier. Sedan kan du ju ha en ”batteritankmätare” som visar in- och utgående strömmar i förbrukarbatteriet/förbrukarbanken. Och då behöver den inte kunna klara mer än vad generatorn ger, ja max 100A, om ens det. När du sanerat startbatteriet från ovidkommande förbrukare är det egentligen inte intressant att veta vad som går in eller ut i detta. Det är förbrukarbatteriernas fortlöpande status som är intressant att känna till.
  46. 1 poäng
    Tack så mycket för svaren. Jag förstod inte riktigt Facebook, jag använder Google-översättare 😃 Kanske kan du föreslå lokala webbplatser för försäljning av båtar. Tack på förhand
  47. 1 poäng
    Minsta Victron Smart Shunt är på 500A så den lär väl räcka. Typ 1300 kr på Amazon. https://www.victronenergy.se/battery-monitors/smart-battery-shunt
  48. 1 poäng
    Anchor watch Anchor pro Anchor zone alarm Anchor! drag alarm Anchor alarm for boaters Nån av dom fyller säkert ditt behov. Lämnar du båten behöver du 2 st.
  49. 1 poäng
    Det kan man visst göra. Om trät är torrt kan man med fördel olja det en eller några gånger innan man lackar. Då mättas trät och det går inte åt lika mycket lack som det hade gjort annars. Jag har fixat till några utsatta trädetaljer nu i dagarna, det är någon slags teak som ligger på peket och är synnerligen utsatta för saltvatten, UV-ljus och slitage. Dom hade varit lackade av tidigare ägare, men jag har haft dom trärena under några år, ser inte alls ut som åldrad teak, vet inte hur jag skall förklara. Men jag oljade dem iallafall med Biltemas kinesiska olja, och sedan lackade jag två lager med Le Tonkinis linoljelack. Det blir en hård yta som håller att gå på, då trät är rätt slitet är det djupa fåror i ytan, som gör det halksäkert, tror jag... Biltemas kinesiska olja var iallafall en positiv överraskning, trät suger upp den väldigt bra, och den kostar ju inte så himla mycket. Riktigt bra ädeträolja skall innehålla ”tung tree oil” så består den av små molekyler och sådant som tränger djupt ned i träet.
  50. 1 poäng
    Så var problemet löst... En jävla tur att man blandat i 1% olja i tanken, för autoluben har inte fungerat överhuvudtaget (på 2 cylindrar) Backventilerna vare stopp i. Ska byta ut alla slangar o ventiler snarast, men vilket jäkla system. Även om man ser att den förbrukar olja, är det alltså inte säkert att ALLA 3 cylindrars oljesmörjning funkar. Nu fattar jag varför många har haft skurna cylindrar på Yamaha. Finns ju ingen koll eller larm på detta (endast filterfel o nivålarm). Visst kan den förbruka så man tror att allt är OK,,, men i princip ska man ta bort alla 3 oljeslangar varje gång man kör, för att vara helt säker på att ALLA 3 CYLINDRAR verkligen får olja. Då va det bättre med Mercyryn, som blandade oljan i bensinen INNAN den gick in i alla cylindrar. Tur att jag fick tag i en amerikanare som tipsade mig om detta. Instruktionsboken nämner bara att man ska blöda ut olja genom oljepumpen, det gjorde min,,men det spelar ju ingen roll när man tydligen inte får in oljan i vevhuset genom slangarna. Jag ryckte bort alla slangar (3ST=3Cylindrig) o olja kom bara ut ur 1. Tids nog hade 2 cylindrar alltså skurit. Summa sumarum....Ta bort hela autoluben o blanda rätt mängd i bränslatanken,,,eller ha jätte koll på att autoluben fungerar PÅ ALLA CYLINDRARNA. Jag hade backventiler av metalltyp, vilket har varit problem med (nya är i plasttyp) OM autoluben funkar, är det ett bra system, som drar mer olja ju mer man belastar motorn, till skillnad från direktinblandning i bränslatanken där motorn alltid får samma mängd olja, men som sagt var,,,,,ruggigt osäker drift tillförlitlighet. Trots detta ska jag fixa o byta ut hela systemet senare ihöst,så det funkar. Känns så fel att ha ett oljesystem o ändå blanda olja i tanken. Vem vill ha massa finesser i bilen som inte funkar,,,,antingen fixar man dom, eller slänger man dom åt hel...e.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...