Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-06 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Grejat en rejäl milstolpe, monterat den nyrenoverade instrumentbrädan. Samt de nya strömbrytarna.
  2. 2 poäng
    Lös problemet, inte dess symtom! Se till att ganska snart få bort oklara förbrukare från startbatteriet! Om inte så får du snart ett ”el-lände” ombord. Det går inte att bogsera igång båtar, eller ens starta dem i nedförsbacke...😳 Startbatteriet skall enbart försörja startmotorn och motorns interna elsystem. Om du har ankarspel och bogpropeller skall dessa också försörjas från startbatteriet om dom inte har egna batterier. Sedan kan du ju ha en ”batteritankmätare” som visar in- och utgående strömmar i förbrukarbatteriet/förbrukarbanken. Och då behöver den inte kunna klara mer än vad generatorn ger, ja max 100A, om ens det. När du sanerat startbatteriet från ovidkommande förbrukare är det egentligen inte intressant att veta vad som går in eller ut i detta. Det är förbrukarbatteriernas fortlöpande status som är intressant att känna till.
  3. 2 poäng
    Jag vet inte dina premisser för en bra båt men den farkosten skulle jag definitivt avråda ifrån. Motorn urplockad o såld. Inredningen delvis söndersågad, hur mycket som är återställt är jag tveksam till. Det finns mer kompletta båtar att börja renovera på än detta vrak.
  4. 2 poäng
    Nr 8 skulle jag tro är trimpumpen för drevet, om det nu är drev och inte rak axel. Nr 16 skulle kunna vara oljebehållare för styrservo
  5. 2 poäng
    Eller ta bort alla förbrukare utom startmotor från startbatteriet, då slipper du framför allt att ha något som tjuvdrar och slipper ha en kraftig shunt
  6. 2 poäng
    Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen. En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat. Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit. Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen. Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt. Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...
  7. 1 poäng
    Köp en flaska saltsyra och långa kraftiga handskar på färgaffärn. Syran löser kalken, var försiktig så att du inte spiller på huden bara. Tvätta med en borste på skaft eller trasa på något skaft eller så. Alternativet är en hård spackel och sedan slipa. Fråga inte hur jag vet...
  8. 1 poäng
    10. Motorrumsfläkt, måste vara av typen "gnistlös". Vilket kommer sig av att det är högexplosiva bensinångor som ska ventileras ut, innan man startar en bensinmotor. Har för mig att man kör fläkten en tid även efter det att motor stannats. Alltså om den går sönder, byt endast till en likadan, avsedd för uppgiften. Tänk tanken att luften i båten är blandad med bensinångor. Bensin från motorer, spill, läckage e t c. Varje gnista eller liten öppen eld, t ex från cigarettändare, strömbrytare, elmotorer o s v, kan vara det som orsakar antändning, med allt det innebör. Jag har dieselmotor och gasspis. Speciell magnetventil, direkt vid gasol flaskan, som jag alltid stänger, när jag använt spisen. Men har varit med om läckande gasol flaska... Efter detta blev det gaslarm, lågt monterat. Gissar att det finns larm, även för bensinångor? Och så kommer frågan. Har man en plan för, hur man gör om larmet tjuter? En gnista kan vara katastrofalt i det läget.
  9. 1 poäng
    17. En slang kommer från botten av septiktanken. En går upp till däck via en genomföring med tät propp, vanligen märkt Waste. Den sista bör gå till en ventil, som sitter direkt på en skrovgenomföring, för tömning i havet. Se till att ventilen alltid är stängd, när den inte används.
  10. 1 poäng
    2, 15 och 17 ingår troligen i toasystemet, av slangarna att döma. 2. Inlopp upptill, är ju bra, så att inte fekalier, urin e t c, kan forsa tillbaks till toastol. Ser ut att vara två inlopp, då troligen två toalettstolar. Avluftningsslangen, bör vara, av septiktyp, ej typ armerad vattenslang, annars luktar det. Utlopp längst ned...
  11. 1 poäng
    Känner du till begreppet ”ekologiskt system”..? Du vet, t ex snäckor får i sig TBT, fiskar äter snäckor, människor äter fisk..?
  12. 1 poäng
    Nej, du har ju bestämt dig för att låta båten stå kvar på land som någon sorts monument för att påminna styrelsen i din båtklubb om hur orättvisa de varit mot dig. Frågan är hur du kan vara så säker på att ingen TBT läckt ut efter 1990?
  13. 1 poäng
    Tack för utförliga svar, vilken härlig respons 👍 tror det mesta är beskrivet nu och bringar klarhet. Och som Ingemar skrev ovan får jag följa slangar och skapa mig bild. Men desto tydligare nu efter feedback härifrån 😀
  14. 1 poäng
    Nu måste jag gissa 🙂 Kan det vara någon norsk planande båt ned drev på ca 26-30 fot?
  15. 1 poäng
    Jag har en likadan ventil som nr 12 och med den kopplar om var ifrån man länspumpar, i mitt fall med den manuella pumpen av typ bild 15. Den ena sidan går till motorrummet och den andra till utrymmet under midcabin och förut.
  16. 1 poäng
    13 är givaren till Sumloggen . Blindpluggen som Farbror Ohm talar om ligger i bakgrunden på bilden.
  17. 1 poäng
    En del upprepning: i oordning. 8. Det är pumpen till drevets hydraulik. 2. är sannolikt en septiktank. 13. är en givare, Silva, kan vara ekolod, men jag tror snarare att den är till loggen, jag har en gång haft en likadan. Det skall finnas en blindplugg, om du är snabb skall du kunna ta ut insatsen och stoppa i blindpluggen utan att mer en någon liter vatten kommer in i båten, för att då kunna göra ren loggivarens paddelhjul. 3. Laddfördelare, kallas öven för ”dubbeldiod” dessa brukar fungera väldigt bra, ingen anledning att byta. Generatorns inbyggda regulator skall dock ha en avkännande kabel som är kopplad direkt på ett av batteriernas pluspol, den känner av spänningen på vid laddning, eftersom dioden ger 0,7 volts spänningsfall kan då generatorns regulator kompensera det, vill minnas att den kabeln brukar vara gul eller orange. 12 och 17 är trevägsventiler, som redan nämnts är en av dessa (17?) till tömningen av septiktanken, sugtömning från däcksgenomföring eller nödtömning, fultömning ut i havet. Sannolikt den med de gråa slangarna, följ slangarna och se vart dom tar vägen, även din näsa kan ge viss vägledning. 15, som redan nämnts kan det vara manuell länspump, men även en nödtömningspump till septiktanken, pumpa försiktigt och se vad som händer på båtens utsida, använd även nosen. 9. Hydraulpump till trimplnanen. 10, motorrumsfläkt som avslöjar att du har en bensinmotor ombord. Det har redan sagts, men tål att upprepas, att du måste ventilera motorrummet med denna fläkt i minst två minuter innan du startar motorn, om det står bensinångor i motorrummet kan en gnista från startmotorn ställa till med allvarliga konsekvenser. Var det några grejer nu som vi inte lyckats gissa oss till eller beskriva rätt?
  18. 1 poäng
    En bekant som seglade ARC o sen cruisade runt en del i Karibien tog sen hem båten som däckslast på ett fartyg. Han berättade att de svetsade fast vaggan i däck på lastfartyget för att den skulle stå stilla. Sen är det bara att hoppas att svetsfogar o spännband håller när/om det blir sådant här väder. Det gör det tydligen inte alltid....
  19. 1 poäng
    Blocket.se är stort lokalt, i Sverige. Här är en bra båt: https:/www.blocket.se/annons/goteborg/beason_31/94283330
  20. 1 poäng
    1. Bränslefilter, finns ju två ett invid motorn och detta på bild som är närmare tanken så att säga. Hur ofta byts filtret på bild? eller tömmer man den bara via pluggen. 2.Bränsetank är det inte. Så mycket vet jag iallafall då den är på annat håll. 3. Laddfördelare, är detta något jag bör förbättra på sikt, att övergå till ett relä? 13. Finns ekolod på båten. Kan det vara givare till det? 15. Finns manuell länspump på däck för motorrum, och en elektrisk i motorrum. Det har jag koll på, men vet inte vad det på bilden går till riktigt 16. Tror det kan va hydralolja i den.
  21. 1 poäng
    Ser ut som den Gori som satt på min förra båt. Det speciella med dessa är att bladen kan fällas lite lägre förut än 90 grader. Hur som - för att få bort skruvarna skulle jag offra ett par insex-bits. Helt enkelt ta ett par av en storlek större och slå in dem med hammare. Sedan beställa nya skruvar.
  22. 1 poäng
    "Finska Trutens modell" är en utmärkt lösning på ramp för sjösättning. Vill du ha något "gör det själv" så kan du använda din båtvagn. Då tillverkar du lämpligen en egen ramp som hjulen kan rulla på annars är det risk att du "kör i diket" o då blir det besvärligt att få vagn o båt på rätt köl igen. En ramp kan byggas av tvärsgående reglar där du spikar fast längsgående plank och sidobarriärer som de tre hjulen kan rulla på.
  23. 1 poäng
    Tryckvattenpumpar ger inte så många liter/minut så det tar ett tag att fylla en varmvattenberedare om den är stor. Låt en varmvattenkran stå öppen tills det börjar flöda vatten normalt utan en massa luft så är det klart sen. Enda sättet att lufta varmvattensystemet är via kranarna.
  24. 1 poäng
    En fråga först - fick du ingen genomgång av förra ägaren ? För även om forumet talar om VAD det är för prylar och kanske skriver något generellt om dem, är det också mycket värt att få reda på HUR de lämpligast används på just din båt (i alla fall vissa av dem). 1. Bränslefilter med vattenavskiljare. Vatten kan tappas ur med pluggen i botten 2. Spännband som håller tanken, eller om du menar tanken så KAN det vara bränsletank, Lite osäkert då slangen längst ner ser ut att vara bränsleslang men den armerade plasttypen upptill (luftning ?) brukar inte sitta på bränsle. Och den vita i mitten liknar nästan en toaslang... 3. Laddfördelare (egentligen 2 st dioder på kylfläns) för att ge laddning både till Motorbatteri och Förbrukarbank. Bättre är oftast ett relä, lite beroende på om generatorn kopplats in för att kompensera diodernas spänningsfall eller inte. 4. Batteriladdare när du har 230V/landström anslutet 6. Landströmscentral med JFB och säkring 7. Varmvattenberedare. Ger varmvatten av motorns kylvatten, men också via elpatron (om den kopplas in till landströmmen). Isolerad, och håller varmvatten över natten i alla fall. 8: Osäker. 9. Trimplanspumpen (det står på etiketten). Här finns troligen en oljebehållare någonstans också. 10. Ventilationsfläkt för t ex bensinångor. Bör köras ett tag innan motorn startas för att ventilera motorrummet 11. Osäker, men kan vara vattenpump för spolvatten. Skulle kunna vara vanligt tryckvatten också (kranarna), men 20l/min är lite häftigare än man brukar använda till det. 12 & 17. Omkoppling för "något" antingen överbord eller till tank. 17 är nog garanterat för toavattnet med tanke på slangarna, men 12 är jag osäker på. Ser ju inte så rent ut, dock.... 13. Osäker (nivåvakt ?) 14. Omöjligt att säga, kolla vilka slangar som går till den (t ex om det finns någon däckspåfyllning, de är ofta märkta) 15. Manuell länspump. KAN också vara pump för att tömma toatanken i havet, men tror inte det då slangarna inte ser ut som sanitetsslangar. 16. Oljebehållare för något, men VAD hoppas jag någon annan kan säga. Jag har gissningar, men de är du inte hjälpt av. Kolla vart slangen tar vägen.
  25. 1 poäng
    Du måste ha en försäkring som täcker uthyrning, annars är det nog inga konstigheter. Bäst att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller just dig och din båt.
  26. 1 poäng
    Du måste få bort all gammal färg innan du grundmålar med epoxi. Enklast är väl att "bara" skrapa bort all gammal färg nu i vår och leva med att fiskarna får lider av en hemska omålad botten. I höst gör du alla förberedelser så är det bara att tvätta av och lägga på epoxi första varma dagarna våren 2022. Vi la två lager epoxigrund bara för att ett lager inte täckte tillräckligt bra på alla gråa spacklingar, så om botten blir någorlunda enfärgad efter skrapning så räcker nog ett lager. Sedan ett par lager T-coat eller lamineringsepoxi. Lamineringsepoxin vi använde gick att lägga på rätt tjockt utan att den rann och dessutom fyllde den sliprepor bra. Enklaste metoden tror jag är Skrapa rent ner till plasten eller till ev. tidigare epoxi. Slipa med 60 eller 80 papper för att få bort de sista färgresterna. Lägg ett lager epoxigrund, tex. vit. Lägg ett lager NM Laminering (är genomskinlig, så botten blir vit). NM Böldspärr är nog samma produkt, fast med färgpigment. Då kan du skippa epoxigrunden, men kanske behöver du lägga två lager böldspärr för att kulören ska bli bra. Ett par lager T-coat funkar naturligtvis också. Detta är också en bra grund för ev. fortsatt arbete, så även om du vill ha någon typ av bottenfärg senare så är ju inte arbetet ogjort så att säga. Vår epoxi från 2015 har inte kritat (pga. UV-strålning) i vattenlinjen, men har gulnat lite. Vi kan leva med en gulvit botten... Vit/ljus botten är bra om man vill kunna se det som växer på den så att man kan tvätta av vid tillfälle.
  27. 1 poäng
    Jag vet en sådan här som är till salu billigt https://www.sokbat.se/Modell/fisksatra/storfidra Men den kanske är för liten
  28. 1 poäng
    Propellertrim är kunniga på detta om du ligger nära Stockholm...
  29. 1 poäng
    Ingen aning om hur mycket som går att återanvända, men... Motorn väger ju en hel del mera så det kan vara värt att testa hur båten ligger i vattnet med ett par lämpliga gubbar eller gummor längst bak på båten, nära akterspegeln.
  30. 1 poäng
    Ja det får bli en sån chansning 👍
  31. 1 poäng
    Då kopplar du svart/brun från givaren till svart till instrumentet. Svart från givaren till svart(?) till instrumentet. Kolla funktionen innan du skruvar fast givaren.
  32. 1 poäng
    Har en alkomätare, en Dräger, som tydligen är riktigt bra. Den behöver kalibreras en gång per år och det kostar ca 500Kr. Jag använder den ofta, både till sjöss och hemma innan jag kör bil efter en kväll med fest. Det jag använder den till oftast är att jag blåser under kvällen när jag dricker, då har jag koll på hur det kommer att se ut dagen efter om jag skall köra bil. Jag förbränner drygt 0,1 promille per timme vilken man lär sig efter lite blåsande under en morgon. Ombord på min båt får man gärna dricka en öl eller ta ett glas av något annat, även under segling, man får dock inte bli berusad. Tar man en öl lite då och då med någon eller några timmars mellanrum kommer man inte upp i några alkoholhalter som påverkar omdömet. Jag resonerar som alltid; Att mäta är att veta. Jag köpte alkomätaren efter att ha blivit stoppad "dagen efter" i bil och fick åka in och blåsa på stationen, jag blåste då 0,1 promille och klarade mig men fick en rejäl tankeställare i hur svårt det är att veta om man är 100% nykter eller inte.
  33. 1 poäng
    Exakt såhär är fallet i min båt. Flera tidigare ägare som dragit sina egna pinnar till boet... Helt perfekt beskrivning. Även det övriga med att lyfta panelen, och korta respektive svinkorta kablar. Ingen uppmärkning, så att veta vart de leder om jag nu ska dra mig till att göra det själv... Är ett jätteuppdrag att företa sig. Kände egentligen igen min båt-el i allt, i texten ovan
  34. 1 poäng
    Det är svårt att säga när man inte är på plats men om inte gelcoaten är grön så är det ju inte den du ser, möjligen nån grundfärg på kölen? Fast du måste ju ta en stålskrapa och skrapa bort allt löst innan du målar, det ser ju faktiskt för jävligt ut 😄 annars är det ju nästan slöseri med färg.
  35. 1 poäng
    Om du får mindre skador ytterst på bladen kan du ju fila till dem men vanlig fil. Man lägger i växeln för att propellern inte skall gå rund när du drar fast eller lossar den. Om man har elektroniska reglage funkar inte det, då får man spärra propellrarna på något annat sätt. Jag har en träbock som precis passar under propellern och som spärrar pden när jag skall dra åt centrummuttern och noskonen.
  36. 1 poäng
    Din propeller liknar min Varifold, Jag köpte min från Rodahl Marin i Lidköping så där går det säkert att få tag på ersättningsskruvar. Som du ser på bilden nedan så är det en liten låsskruv ytterst och innanför den sitter en lång insexskruv som låser den rostfria stålbult som utgör axel för bladen. När du fått loss bladen så sitter det en insex som låsskruv genom en grövre mutter som håller propellerkroppen på plats på drevets splinesaxel. För att få loss låsskruv o mutter från drevets axel så stoppar du in ett blad löst i propellerkroppen, håller en lagom träkloss mellan propellerblad och båtbotten, sen är det bara att ta i med hylsnyckelskaftet. Använd låsvätska när du återmonterar så slipper du dra åt så hårt att du drar sönder skallarna.
  37. 1 poäng
    Just det där med att bli tvungen att felsöka ute på till sjöss tycker jag är det bästa argumentet för att åtgärda fel och brister själv så att man vet hur elsystemet är uppbyggt. Det är inte jättesvårt, två ledare till varje förbrukade, en från plus och en från minus. Ibland kanske någon förgrening på vägen till tex. ett par lampor. Samtidigt förstår jag den känsla av vanmakt TS har, hade samma känsla med elen i motorrummet innan vi bytte motorn. Vågade inte peta på något eftersom jag inte riktigt visste vad som var i drift och vad som var urkopplat och vissa saker förstod jag inte vad de gjorde. Se men inte röra var mitt ledord där och då.
  38. 1 poäng
    Haha, detta var delvis orsaken till att jag tog itu med detta förra året även om det inte var fullt så illa jag fann avklippta kablarna till förbrukare som borde varit inkopplade, skarvade inkopplingar till förbrukare utan att gå via säkring eller säkring gör annan förbrukare , hängsäkringar gömda i skateboats kärna. Alltså sånt som kan ge rejält hududbry den dagen man måste felsöka ute på vattnet
  39. 1 poäng
    Skatbon, eller som vi säger på götebosska, med bindemorfem, bindevokal ”skatebon” är ju inte roliga. Men de flesta går ju att reda ut, eller trassla upp, om man tar en kabel i taget. Och om du gör det finner du kanske kablar som inte leder någonstans, sådana kan gas bort. Viktigt är ju då att se till att det är fullgod kontakt i säkringar, anslutningar och som då redan nämnts i strömbrytare och omkopplare. Kablar leder ström bra även om dom är gamla. Vad som kan hända är att kopparn blir svart och att isoleringen spricker, då får man skrida till verket och byta ut dessa, oftast händer det på kablar dragna på båtens utsida till lanternor, tutan och sådant. Köp eller låna någon av böckerna jag rekommenderade tidigare och köp dig ett billigt elektriskt mätinstrument, en ”multimeter” med en sådan tillhands kan du lista ut var du har fel och brister. Sedan brukar man behöva en kabelskotång och en bra avbitartång och en uppsättning kabelskor. Det blir iallmänhet billigare och kanske roligare att göra jobbet själv än att leja bort det. Nu under kommande säsong skriver du upp det som behöver åtgärdas, om det nu inte är akut, och så fixar du det i lugn och ro under nästa höst-vinter. Ta gärna några bilder och lägg upp här med dina frågor och funderingar så får du berghårt hjälp och glada uppmuntringar!
  40. 1 poäng
    Om allt fungerar så varför bråka. Med tiden kan beläggningar göra att brytare glappar etc, sånt kan man byta ganska enkelt. Det behöver ju inte betyda att man måste dra om allt. Att det är en röra, det kan man ju fixa. Ett enkel sätt är att sätta sig med ett mindre 12v batteri och testa vilken kabel som är vart, sen märker du upp allteftersom. När allt sen är uppmärkt har du bättre förutsättningar att byta ut slitna komponenter, bygga ut systemet, organisera det bättre med automatsäkringspanel m.m.
  41. 1 poäng
    Det är ju i min Nidelv 28 som jag vill ha nya kablar. De gamla kablarna är ju från -82, och de är i en rejäl härva där jag inte vad som leder vart. Vill ha det bättre draget, uppmärkt och organiserat så att jag vet vilken ledning som går vart o s v. Jag kan ju börja, men det har nog då en tendens till att inte bli sjösättning denna säsongen då jag helt enkelt inte vet vad jag sysslar med...
  42. 1 poäng
    @Kenneth_S: Vad är det för båt du har, och vad är det du vill ha gjort? Som sagts, det är inte speciellt svårt, men kan vara bökigt. El är väldigt logiskt. Många gånger har tidigare ägare lämnat kvar kablar och annat som inte längre används. Det är bra om man kan lämna motorns elsystem orört, det som innefattar givare, instrument, generator och startmotor. Om båten har ett bra och fungerande landströmssystem finns det ingen anledning att riva i det heller. Så kan det se ut i princip. Ur boken Elsystem för båtar. Du behöver ett antal kopplingspunkter, beroende på båtens storlek. Jag har praktiska säkringsdosor i min båt som även har inbyggd minusplint, dessa är av Blueseas fabrikat. Det kan vara bra med en sådan som huvudsäkringspunkt nära batterierna, sedan en vid styrplatsen, och en för belysning etc i ruffen. Så kan den primära delen av elsystemet se ut. Om båten är en sådan man kan bo i skall det ju finnas två batterigrupper, en till startmotorn, bogpropeller och ankarspel, om sådana finns, och en till alla övriga förbrukare. Men det är sällan man behöver riva ut allt gammalt, det som är bra och funktionellt sparar man. Det är väl litet sent påkommet också vid denna tiden på året, omfattande elarbeten, och andra mer omfattande jobb skall man ju påbörja dagen efter torrsättningen och dom skall helst vara färdiga mellan jul och nyår. Nu kan det nog även vara svårt att få tag i en båtelektriker, gissningsvis har dom fullt upp. Det finns några bra böcker i ämnet som brukar säljas i båttillbehörsbutierna, eller på nätet. ”Elsystem för båtar” heter en av dessa, klicka på länken så får du ett smakprov på innehåller. ”El ombord” heter den andra, båda är bra, men det räcker att läsa en av dem.
  43. 1 poäng
    Så. Nu är svordomen bortmonterad🍾💥 Och det nya ska placeras in på nå vis. Ska testa att bygga en provisorisk konstruktion för att sedan låta grabben svetsa det slutgiltiga i rostfritt.
  44. 1 poäng
    Tjena Mr Viking Jag har ett Lewmar ProFish 1000 vilken jag svär över men vissa tycker dom är bra men andra är som jag, inte så imponerade. Jag själv har nu köpt ett bandankarspel från Achormatic som jag hoppas ska göra mitt båtliv mer harmoniskt. Hur S900 är har jag ingen erfarenhet om men det finns en hel del att läsa om ankarspel här på forumet så jag rekommenderar dig att kolla runt i befintliga trådar.
  45. 1 poäng
    Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...