Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-05 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    När det gäller dagen-efter-nivåer så är inte 0,2 lätt att känna var det ligger heller, så ur det perspektivet vet jag inte om gränsen är särskilt tydlig. Jag brukar för skojs skull kolla med en bra alkomätare när det finns anledning. Det är, enligt min erfarenhet, betydligt lättare att skatta nivåer någorlunda i samband med att man dricker än dagen efter. Sen apropå Raols inlägg - det är naturligtvis tragiskt med alkoholister. Dessa finns ju tyvärr även i vägtrafik trots att vi där har principiell nolltolerans (vilket jag absolut är för).
  2. 2 poäng
    När du har kollat hur slangen är vriden så skär av den gamla så långt in som möjligt så är det mycket lättare att få bort den. Ingemar
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    Har varit PB-prenumerant i mer än 15 år. Skrivit några artiklar. Under åren har jag rivit ur intressanta delar och arkiverat i pärmar. Hänt allt färre gånger senaste åren. Nu säger jag upp min prenumeration! Finns så mycket annat att lägga pensionspengarna på. .
  5. 2 poäng
    Bara en lite reflektion - tanken har aldrig föresvävat mig att använda en alkomätare för att kunna ligga på marginalen. Köper man en alkomätare för flera tusenlappar vill man väl att den skall visa rätt? Dels tycker jag den är bra för man lär sig en del om hur olika nivåer känns, dels är den ett bra kontrollverktyg t.ex. i situationer när man av någon anledning har ändrat sina planer.
  6. 2 poäng
    När det gäller välskrivna biltidningar så håller Klassiker hög standard på sina artiklar, ska inte blandas ihop med Classic Motor som är en helt annan tidning. Om man är nyfiken på något riktigt läsvärt så är det tidningen Moped som gäller, välskrivet engagerat och alltid med glimten i ögat, i synnerhet Claes Johanssons artiklar, han är av en händelse även inblandad i Klassiker. Klassiker och Moped drar sig inte för att skoja om det egna nörderiet, sånt gillas!
  7. 2 poäng
    Du har rätt - jag läste 0,6 promille PER ÅR 😂 Jaja, jag pudlar där, man skall erkänna när man har fel har min mamma lärt mig. Såklart skall man då kalibrera sitt instrument om man känner behov av att kunna ligga på marginalen, eller så anpassar man sitt drickande efter rådande regler och förutsättningar.
  8. 2 poäng
    Njae, mina standardglas stämmer rätt bra med hur alkoholen serveras på krogen, som regel. Jag dricker gärna en 1-5 öl (33 cl vanligtvis) en kväll efter segling beroende på humör, förutsättningar, väder, sällskap osv. Jag har inga problem med att någon vill dricka mer, eller mindre. Men att man gillar att dricka mer skulle vara ett argument för att man borde få framföra sin båt onykter... nej, jag har svårt att det är ett bra argument. Jag vidhåller, då får man vänta tills man är nykter.
  9. 2 poäng
    Tillverkaren av min mätare, Dignita, uppger att den tappar i precision 0,6% av uppmätt värde per månad. Låter man det gå flera år utan kalibrering så visar den helt fel, typiskt nog för låga värden.
  10. 2 poäng
    Ja man bör vara försiktig med att lite på alkomätare. Det är väldigt viktigt att man låter kalibrera mätaren professionellt med jämna mellanrum, den jag har skall kalibreras 1 gång per år.
  11. 2 poäng
    Har inte läst hela tråden men det verkar vara så att TS ondgör sig över att båtklubben har regler när det gäller TBT-färg. TS har alltså en båt med bottenfärg som är över trettio år gammal, han vet inte om den ens innehåller TBT. Utan att ens beakta båtklubbens regler om TBT vore det kanske vettigt att minst en gång var tredje decennium skrapa av alla lager av gammal bottenfärg och modernisera ytbehandlingen på båten? Det här torde vara det 667'e inlägget i tråden varav TS har skrivit merparten av dem, kontaktat myndigheter, jiddrat med båtklubbens representanter, forskat i TBT och letat speciellt efter påståenden som stöder hans ståndpunkt. Ja, han tänker till och med ta den här processen till rätten. Om TS hade satt samma tid och inlevelse på att skrapa rent sin båtbotten och målat om den enligt konstens alla regler hade han sannolikt satt mindre tid på det än på den här självpåtagna Don Guijote-kampen. En kamp som i slutändan inte ändrar någonting för någon annan än TS själv. Resten av världen verkar ju ha tagit de här problemen för över två decennier sedan och gått vidare. Jag är ju inte skattebetalare i Sverige men sådana här processer där man blandar in och sysselsätter myndigheter och rättsväsendet för några kvadratmeter bottenfärg kan man ju inte se som annat än själviskhet, ansvarslöshet och slöseri med skattepengar som kunde gå till bättre ändamål.
  12. 2 poäng
    Exakt så. Och det är därför 0,2 är en bra och tydlig gräns. För handen på hjärtat; hur vet man om man har 0,5 promille eller 0,8 promille när man vaknar nästa dag och känner sig lite sliten?
  13. 2 poäng
    Problemet är ju att innan du är på din hundra meter breda väg så ska man in och ut ur hamnar, passera både badande, kanoter och förhålla dig till andra båtar på väg in och ut ur hamnen. Du ska in och ut ur båtplatser också. Tyvärr sett rätt många mindre olyckor där berusade kört in i bryggor och på grund utanför hamnen men även som kört in i förtöjda båtar. Senast förra sommaren såg jag några skapligt förfriskade som skulle backa ut och backade rätt in i två båtar på motsående bryggan. Befälhavaren fick panik och gav gas framåt och körde sedan in i båtar intill. I alla fall ett par båtar som tog skada. Rätt onödigt kan jag tycka om man hade gett tusan i att köra på fyllan. Tråkigt när tredje man blir lidande. Ex vid min hemmahamn är det badplatser intill utloppet och ca 1500 båtar i hamnen. Rejält mycket trafik sommardagar, varma sådana ska man trängas med både seglare, kanoter, badande och ett och annat grund. För att inte tala om vattenskotrar som verkar tro att man kan köra hur som, även där farten är max 5 knop. Här gäller det att vara med. Åka berusad där är bara dumt och onödigt. En onödig risk som inte behöver tillåtas. Sen om någon gör det ändå är ju ett tecken på dåligt omdömme och kan ju således beivras.
  14. 2 poäng
    Den är orimligt hård idag. 😘
  15. 1 poäng
    Jag sitter just nu och kollar igenom UFS:er för "mitt" område och jämför förändringarna med Eniros sjökort, både på webben och i appen. Tidigare har ändringar alltid funnits med, men när jag kollar på senaste årets grejer saknas det mesta. Förmodligen är det ett visst datum som är brytpunkten, men jag har inte orkat kolla så noga. En tydlig grej är t ex ett nytt tillträdesförbudsområde i Lysekils hamn (avmagnetiseringsanläggning för militärfartyg), som på Eniros sjökort visas med en farled rakt igenom! Eniro har ju svåra ekonomiska problem, så det är väl snart slut på det hela. Detta är väl bara början...
  16. 1 poäng
    Noterade också att mätaren på laddaren inte rörde sig alls när landströmmen anslöts. Visserligen hade batteriet en spänning om 12.15, men någon rörelse bordet det väl ha blivit?
  17. 1 poäng
    Tack för fler bra tips! 😊 Först mätte jag batteriet utan anslutning till land. Då var spänningen 12.15. Därefter anslöt jag båten till landström och mätte igen. Spänningen var densamma - 12.15. Möjligen gjorde jag misstaget att sluta mäta direkt - kanske borde jag ha låtit laddaren jobba några timmar? Jag trodde man skulle kunna se något utslag direkt. Min bedömning att batteriet är kört bygger på att samtliga tre batterier laddade ur sig helt sista veckan innan upptagning. Mätningen visade då bara mellan 6-7 på alla batterier och laddaren orkade inte få igång den ens efter ett dygns laddning. Visserligen har jag laddat upp dem hemma under vintern och nått mellan 12-13, men många säger att de blivit förstörda av att ha laddats ur så totalt.
  18. 1 poäng
    Du har fått bra råd här ovan men jag ger mig på en liten check-lista: Dra ut sladden till laddaren från uttaget Sätt på kablarna från laddaren på batteriet/erna. Mät spänningen över polerna (12,15 är väldigt lågt men mät igen) Sätt in stickproppen till laddaren Mät igen över batteripolerna Får du nu en högre spänning försöker laddaren ladda. Låt då laddaren vara på några timmar och mät över batteripolerna då och då. Du bör få en spänning på upp till 14,xV under några timmar iaf. Får du inte högre spänning, fortsätt nedan. Koppla ur laddaren ur uttaget och sätt en lampa eller annat där istället. Lyser lampan inte har du fel fram till uttaget. Felsök hela vägen fram men var försiktig för nu jobbar du ju med 230V. Lyser lampan har du något fel med laddaren som du måste felsöka alt är ditt batteri dött. PS. Ser nu att du skrivit att batteriet är helt kört. Hur har du kommit fram till det? Du kan ju göra fram till punkt 6 ovan och låta laddaren ligga kvar och försöka ladda ett par dygn så kan batteriet vakna igen. Om inte, byt batteri.
  19. 1 poäng
    Kanske batteriet är kasst? Hur gammalt är batteriet och har den varit utsatt för djupa urladdningar? Vad är det för typ av batteri? Har batteriet tillåtits sakta urladda sig själv över längre period?
  20. 1 poäng
    Tack, läste nu och det stod 15-25grader. Hmm då får jag avvakta lite till.....
  21. 1 poäng
    Menar du att man helst ska vänta med att polera tills det är varmare ute?
  22. 1 poäng
    Hej, Tack för svar! Laddaren är inkopplad på samma sätt som förra året. Kollade säkringarna i laddaren - de såg ok ut men ska byta dem för säkerhets skull. Lite osäker på vart jag skulle mäta om batteriet är tillkopplat. Provade att mäta på kabelskorna som sitter på polerna, då märktes inget utslag av att laddaren var på. Iofs var batteriet uppe på 12,15 - kanske bör jag pröva med ett ”sämre” batteri?
  23. 1 poäng
    Har inget vetenskapligt bevis för detta, endast empiriskt. Men när båtskrovet är kallare än 13-15 grader blir det inte speciellt bra. Det blir rätt flammigt och ojämnt, nästan oavsett vilket medel och vilken maskin man använder.
  24. 1 poäng
    Det är bara lite off topic, det har ju med att måla köl och roder att göra. Kraften verkar på båtens lovartsida. Avdriften är åt motsatt håll mot kraften i bildning. En högre hastighet på vattnet gör att trycket minskar (Benullis ekvation) och alltså minskar trycket då på lovartsidan eftersom vägen där är längre. Detta har inget med att vattnet ska flyttas från ena sidan av kölen till den andra sidan att göra, men detta ger också en viss effekt. Av den anledningen är det bäst om kölen och rodret har skarpa kanter mellan dess sidor och undersidan så.
  25. 1 poäng
    Kolla med LeFant, de är väldigt hjälpsamma. Var försiktig med NanoPolish, troligen inte alls bra att få på huden och säkert dåligt att få ut i naturen. Generellt bör man vara försiktig med alla nanoprodukter eftersom ingen idag vet hur nanopartiklar kommer att påverka oss människor och naturen.
  26. 1 poäng
    Ja och den jag bytte var nog från 2000 och den såg inte rolig ut, men byt den du, är lite piller och lite ⚡😤 men det går om man tar det lugnt och avsätter tid. Med motorn i på min tar det nog en timme. Så räkna minst på det. Var noga så du får vinkeln rätt på slangen, ligger den fel när du ansluter till drevet finns risk för den viker sig och då blir det hett.
  27. 1 poäng
    Ja man kan fullt klart ha skoj med en alkomätare. Men utan alkohol blir det däremot dötråkigt. 😁
  28. 1 poäng
    Då kan man väl tänka sig att bjuda omvärlden på en skrapning och målning av den dryga tre decennier gamla bottenfärgen. Jag menar, det är antagligen en bra idé oberoende om färgen är giftig eller inte...
  29. 1 poäng
    Dessvärre innehåller varken Klassiker eller Moped särskilt mycket artiklar om båtar och båtliv. Fast jag håller med. En båttidning i samma anda skulle absolut ha mig som trogen läsare. Anders Værnéus bland andra höll några år igång tidningen Klassiska Båtar. Den var läsvärd men tydligen inte tillräckligt bred för att räcka till för de större läsarskarorna. Jag vågar påstå att det i Sverige finns ett bra utbud på journalister som kunde få till en ny underhållande och tekniskt bra båttidning. Problemet på lång sikt är att förhindra uppköp från "Det Stora Förlaget" som köper upp allt, slår samma med andra och slutligen levererar journalistisk mellanmjölk.
  30. 1 poäng
    Skriver man här på forumet tillräckligt länge så gör vi alla fel ibland👍
  31. 1 poäng
    De flesta klubbar på ostkusten bryr sig inte ifall man målat med en för stunden godkänd västkustfärg, speciellt inte om det är inför en flytt. Till och med Kemikalieinspektionen tycker det är OK, man kan ju resonera att hemmahamnen då blir Norge, och då det är hemmahamnen som sätter reglerna för vilken färg som man får använda, ser jag ingen konflikt här. Det är i alla fall min bild. Har du råkat ut för annat? Såklart är det Kemikalieinspektionen som godkänner vilka bottenfärger som för stunden är OK att använda på sin båt, och var den får användas. Vad säger Kemikalieinspektionen då om färg som innehåller TBT, finns det några färger som är OK att använda år 2021 som innehåller det ämnet? Nej, det gör det inte. Så, varför har klubbarna regler som säger att båtar som har färg som innehåller TBT på sig inte får sjösättas? Tja, i vår klubb kommer trycket från markägaren om jag förstår saken rätt, dvs Skärgårdsstiftelsen. Klubben ligger i ett naturreservat, vilket såklart sätter spelregler därefter. Jag har å andra sidan inte hört någon knorra om detta. Klubben informerade alla i god tid att detta skulle komma, och jag tror de flesta har anpassat sig efter dessa regler och åtgärdat sitt problem på ett eller annat vis. Ett fåtal båtar gjorde mätningar för 1,5 år sedan, de flesta andra hade av olika skäl redan avlägsnat sin bottenfärg inom den period (25 år?) som sattes som gräns.
  32. 1 poäng
    Röret 41 (kylvattenslangen till motorn sitter på det röret) på bilden har en fläns som är skruvad mot skölden. Mellan flänsen och skölden kläms slangen, slangen har en "svulst" + en oring i den änden som kläms och fungerar som tätning.. Jag har för mig att man måste ta slangen inåt efter man lossat flänsen och röret.
  33. 1 poäng
    Det är absolut lättast att skatta promillehalt om man håller sig helt nykter. Håller man sig nykter blir dessutom dagen-efter-frågan irrelevant. Men att 0,2 skulle vara en tydligare gräns ur dagen-efter-perspektivet köper jag inte. Att det skulle vara lättare att skatta att man har 0,19 och inte 0,21 mot t.ex. 0,49 respektive 0,51 tror jag inte alls. Du känner säkert på olika sätt, men att träffa rätt är nog ungefär lika svårt.
  34. 1 poäng
  35. 1 poäng
    Instämmer helt. Men att skatta för att ha t ex 0,5 promille dagen efter är inget jag skulle våga ge mig på, lättare då med 0,2 (dvs nykter). Tänker jag.
  36. 1 poäng
    Jag måste säga att jag sett flera nyktra än påverkade som hanterat sin båt på det vis du beskriver och ofta även betydligt sämre. Ett obligatoriskt båtkörkort med manöverprov borde införas så snart som möjligt för alla motordrivna fartyg oavsett storlek, möjligen med undantaget gummibåtar med elmotor under 500 W. Dessa "outbildade" som inte kan framföra sitt fartyg på ett vettigt vis är den största risken i hamnar, för andra båtägare, för badande och för sig själva.
  37. 1 poäng
    När du skriver att något ”är”, så presenterar du något som fakta. Himlen är blå, vatten är vått och jorden är rund. När man anser något brukar man skriva ”jag tycker”. Jag tycker segling är kul, jag tycker öl är gott och jag tycker att alkohollagstiftningen är för orättvis. Personligen tycker jag att alkohollagstiftningens gräns på 0,2 promille är rimlig, men att den slår fel eftersom den inte innefattar alla fartyg, och därför är jag glad att Ola börjat arbeta för att inkludera fler fartyg. Jag tycker man skall framför fartyg nykter. Men det är något jag anser, det är inte något som är.
  38. 1 poäng
    Tycker det är en rimlig begäran av folk som ska framföra vad som. För både egna och andras väl.
  39. 1 poäng
    När jag i tidiagre verksamhet bytte från "normal" fyrhjulsdriven pickis till en mindre och lättare Suzuki-jeep blev hustruns kommentar "-nu kommer vi längre ut i skogen innan vi fastnar"
  40. 1 poäng
    Det är min uppfattning också. Jag tror däremot att de som var negativa mot sjöfyllerilagen före ändringen 2010 tyckte den var lite för slapp, eftersom den gängse uppfattningen var (felaktigt) att det var 1,0 promille som var fyllerigränsen, medan de som är negativa idag tycker den är för hård eller för orättvis.
  41. 1 poäng
    Såklart skall man få dricka alkohol på sjön. Såklart skall man få dricka alkohol i bastun, eller efter en seglingstävling. Jag gör det själv, funkar hur bra som helst. Men om man dricker så mycket att man ligger över 0,2 promille dagen efter när man skall segla hem, då har man planerat sitt drickande dåligt och druckit för mycket. Vill man/behöver man dricka så mycket så man är onykter när man vaknar, tja... då tycker jag det är rimligt att man väntar tills man är nykter innan man kastar loss. Och det tycker jag inte är det minsta orimligt.
  42. 1 poäng
    Tja... oklart. Och även om det var så, med tanke på att under 10% är negativa mot ”nya” sjöfyllerilagen; hur stor skillnad tror du det skulle vara..? Oavsett så är ju en väldigt tydlig majoritet för lagen som den ser ut idag, om det nu spelar roll att lagar skall stiftas efter vad befolkningen tycker så som föreslogs.
  43. 1 poäng
    Egentligen är dessa siffror bara intressanta om de går att jämföra med stödet för den "gamla" lagstiftningen. Vet du hur stödet såg ut före 2010?
  44. 1 poäng
    Tyvärr verkar det vara många här i tråden som inte kan ta till sig det du skriver ovan. Normalt sett så skall man undvika att stifta lagar och regler som saknar folkligt stöd. Visst fanns det ett behov att stävja riktigt riktigt "farliga båtar" som framfördes av kraftigt berusade personer. Men lagstiftningen är pinsamt dåligt med promille gränser utan stöd i verkligheten eller hos befolkningen. Sanningen är att de allra flesta båtar färdas långsammare än en EU-moped, på en väg som är hundratals meter bred, med mycket gles trafik. Antalet kollisioner är minimalt med mycket få personskador. Det går inte att jämföra båttrafik med biltrafik därför skall inte kraven på nykterhet vara likvärdiga då det saknar verkighetsanknytning.
  45. 1 poäng
    Limpan behöver du inte fundera på gjord i alu, och den ligger i glykol. Det som är faran med den limpan är om motorn går väldigt het dvs kokar då kan limpan slå sig, och ibland går det att planslipa den, men blir i regel utbytes. Knäet gjort i gjutjärn, det ska ej vara fullt i rost, det som sker där är att det blir tätt i kanalerna av rost, sedan rostar det hål i det bara byta ut vid gravt rostangripet. Sedan avgas röret tillverkat i alu blir anfrätt mellan bälg och knä, släpper man knäet mot turbon och släpper gummibälgen ser man detta direkt, uppdaterat avgasrör finns, sitter då en plast stos iskjuten i röret. Man kan se det nedanför bälgen. Är avgasröret slut = läckage är det bara ut med motorn för att komma åt och skruva löst det i skölden.
  46. 1 poäng
    En bra motor lika som 41-43 an men 4 cyllar. Har en kompressor som är lite känslig, kolla så oljan ser bra ut i den. Motorn går lite hårt mest på låga varv kan upplevas så. Har en tendens ge små vibrationer på tomgång. Kan upplevas som lite trött innan turbon laddar i vissa båtar, beroende på storlek och tyngd. Man bör kolla så turbon ger det den ska, bra om turbon är bytt någon gång sedan nytillverkning. Kompressorn ska hoppa i vid runt 1700 varv och släppa vid 2800 varv, sedan tar turbon över. Kolla över hur dieseln ser ut i siktglaset på förfiltret ska vara rent där utan vatten eller grums. Har man provtryckt spridarna? Ska göras efter 600 timmar cirka. Ska hålla temp runt 88-92 grader när du kör och pressar den ett tag. Bra motor lättmekad man kan göra det mesta själv. Lycka till.
  47. 1 poäng
    Fattar inte att en tråd om nykterhet på sjön kan få hela 56 sidor. Det kan väl inte vara fel att lagen är konsekvent för allt framförande av alla fordon. Det är ju på inget sätt förbjudet att dricka alkohol på sjön, förbudet gäller framförande av båt om man druckit.
  48. 1 poäng
    Båtlivsundersökningen 2020 ger inget större stöd för att ändra lagen om sjöfylleri. "5.11 Lagen om sjöfylleri Inställningen till lagen om sjöfylleri är fortsatt mycket positiv bland såväl båtägare som icke båtägare. Andelen positiva är 83 procent, vilket är något lägre än 2015. Andelen som är negativa har ökat från 2 till 8 procent. Vid 2010 och 2015 års mätningar gavs det under intervjun ingen information om vad lagen innebär. Vid 2020 års mätning gavs informationen: Lagen om sjöfylleri innebär en gräns på 0,2 promille alkohol i blodet för båtar som är längre än 10 meter eller kan gå fortare än 15 knop. En promillehalt på över 1,0 promille medför att brottet betraktas som grovt sjöfylleri." Och även om man bara tittar på de som äger en båt som innefattas av lagen, så är fortfarande 80% positiva till den, och bara 10% negativa. Rapporten, som också innehåller intressanta frågor om flytvästar, båtregister mm., finns på: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Statistik-och-fakta--fritidsbatar/batlivsundersokningen/
  49. 1 poäng
    Vad skulle egentligen krävas av en bra båttidning för att konkurrera både med nättidningar och internationella tidningar och all annan "underhållning" som finns tillgänglig 24/7? Inte lätt att svara på. Jag tycker Praktiskt Båtägande har lite för banala artiklar (inte alltid) och lite för mycket småfel (som jag tycker). Andra tycker säkert den är bra. Det går nog inte att göra en PB som uppskattas av alla, men samtidigt blir det ju svårt att konkurrera med sig själv genom att ge ut två tidningar, en PB for Dummies och en PB for Experts. Jag uppskattar Dagens båtliv som bara finns på nätet.
  50. 1 poäng
    Ledsen Ola Ljungberg, men det är nog du som är omgiven av en klunga med en avvikande och ålderdomlig världsbild. Jag är uppväxt med en far som gärna tog sig några järn ombord undr färd och var vi på krogen i Vaxholm, Sandhamn, Dalarö eller annorstädes var det jag som fick ta oss hem redan från 12-13-års ålder. Det var helt okej tyckte jag oavsett om det var en Smuggler, en 15 m fiskebåt, Fjordling eller en större tvåmotorig Coronet. Pappsen var också väldigt bra på att lära ut allt man behövde kunna ombord och i kombination med det påtvingade ansvarstagande blev det en bra skola för mig då, på den tiden. Detta är 45 år sedan och samhället förändras och det kan jag leva med även om jag själv inte sympatiserar med 0,2-lagen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...