Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-03 på alla områden
-
2 poängNja, det där hjälpte inte... En rak T-koppling???????? En T-koppling är en T-koppling och en rak koppling är en rak koppling. Du får nog skicka foton.
-
2 poängFinlands miljöcentral har låtit testa några bottenfärger, https://www.syke.fi/en-US/Current/Antifouling_paint_choices_may_impact_the(59731). Mycket tydlig skillnad mellan eko- och traditionella produkter, men Silic One verkar vara undantaget. En aspekt som lyfts fram är att eko-färgerna kan bidra till spridandet av invasiva arter i samband med bottentvätt. Detta som en följd av att det fanns tom. mera beväxning på eko-färgerna än på omålad yta, men påväxten lossnade relativt enkelt vid tvätt.
-
1 poängDet här har vi nog traglat igenom förut, men hur som helst hade Xxx BK en miljökväll 2017-11-14 där bl.a. denna text visades på en bild. Nödvändiga beslut på Årsmötet 2018 Kommunen tillåter högtrycksspolning, rengöring av skroven, om vi har giftfria båtbottenfärger eller epoxiprodukter hösten 2018 alternativt torrslipning Förslag på beslut som måste tas 1) Biocidfria (giftfria bottenfärger) senast 2020 i GBK eller inte? 2) Eventuellt inköp av slipmaskiner med uppsugning av sliprester? 3) Gemensam upphandling av skanning Ja eller nej? 4) Gemensam upphandling av blästring Ja eller nej?
-
1 poängHelt rätt. Jag hade själv diskussioner med annan medlem angående dimensionen på oljestickans gänga. Jag tyckte bestämt det var 3/8 men han mena på att det var 1/2”. Jag fick motvilligt vika ner mig när jag förstod att skruv/bultgängor var helt annorlunda mot rördelars.😅
-
1 poängVVS & Bad och Rinkaby rör funkar bra för att beställa hem grejor, men det du behöver kan även köpas på de flesta byggvaruhusen. Bra förklaring av Cobalt233 av branschens rätt svårgenomträngliga (mått-)terminologi. Det finns mycket "konstigt" att lära, tex. att för stålrör anges innerdiameter. Det finn även gamla rör och rördelar kvar i bruk och utbudet av nya rör och delar är enormt. Man behöver inte skämmas om man inte vet vilka delar man ska/kan/bör använda.
-
1 poängMen vist du kan använda ditt t-rör men det blir mer jobb. Då behöver du en 10x R10 halvkoppling och en 10mm stödhyllsa till blandarens rör. (Röret måste sågas av annars får du inte i stödhyllsan). Slang övergången får du köpa en med plantätning. Och slutligen en halvkoppling till ditt nya rör.
-
1 poängOm din poäng är att du inte vill ta bort din TBT, men använda din båt ändå trots klubbens regler, så har den gjort det. Jag måste bara skriva en sak. För ett tjugotal år sedan kom en debatt om koppar i bottenfärg. Den ansågs väldigt farlig, koppar förbjöds i färg i Östersjön, och jag köpte det resonemanget som senare har visat sig fel. Forskare kunde då visa genom tester och resonemang att kopparn inte var en så stor bov i dramat, vilket gjorde att koppar nu åter är tillåtet i bottenfärg. Vad gäller ditt arbete kring TBT så känns det inte speciellt seriöst, då du uppvisar alla tecken på en rättshaverist. Du kör på alla möjliga spår med din klubb, din hemkommun, ifrågasätter forskare som ägnat åratal i frågan. Du anar konspirationer med ett företag som utför mätningar, du ifrågasätter legitimiteter hos gällande förbud och vems det egentliga ansvaret för saneringen av din botten borde vara. Du jagar SBU och letar rätt på vad andra klubbar gör i frågan och hänger ut dem och deras styrelser. Bland annat. Och varför då? För mig är det solklart att du bara vill slippa sanera din botten från det gift som sitter där, för du ids inte och vill inte betala någon att göra det.
-
1 poängHåller med! Jag tycker de flesta någorlunda vetenskapligt upplagda undersökningar såvitt jag förstår pekar på att bottenfärger med måttlig (vad det nu är) inblandning av koppar INTE är miljöskadliga. Vet att det varit uppe för länge sen men om koppar vore så miljöskadligt, hur kan vi fortsätta ha kopparrör för vårt dricksvatten? Detta vatten som i reningsverken inte behandlas mot kopparutfällningar alls borde ju utgöra rena döden både för oss människor och vattenlevande organismer. (Ja, visst kan man dö av vatten men det kallas drunkning och inte förgiftning.) Men några risker med det ser vi inte några tecken på alls.
-
1 poängMålsättningen med att inte måla botten med effektiv/giftig färg är att minska miljöpåverkan. Så långt låter det positivt. Om det blir bökigt att hålla botten ren, kommer många att skita i det och istället åka runt med beväxtning. Det är inte det önskade, men vi är nog överens om att många tyvärr fungerar så. Om tvättar fanns på varje mack/marinor hade det sett annorlunda ut, men även i Stockholms skärgård behöver man ofta åka en bit för att hitta en. Ska man förbränna 15l bensin/diesel för att tvätta botten börjar det låta osunt. Jag undrar om inte den ökade förbrukningens negativa miljöpåverkan är större än giftfärgernas. Att alla ska köpa elbåtar/ segla/ paddla osv är inte realistiskt i nuläget. Det är många som inte vill/har råd och miljöpåverkan sker här och nu. Jag har själv ofta funderat på att måla botten med exvis T-coat och tvätta vid behov, men det kräver som sagt en insats som många inte är beredda att göra när det finns färger som gör jobbet.
-
1 poängJa grundtanken med så kallade miljövänliga färger är ju god men det behövs ju fullgoda alternativ till de färger som innehåller koppar och ordentliga analyser av kort och långsiktig verkan innan man börjar att bli förbjuda hej vilt och framför allt hur stor total påverkan ett förbud har om den läckande kopparn från båtbottnar är 1.7% av de totala utsläppen.
-
1 poängJag läste igår! 😂 "Sjöfartsverket kan införa grundavgift från 1 juli På grund av det ökade antalet nya båtägare och antalet incidenter har Sjöfartsverket fått uppdraget att utreda en s.k. grundavgift på fritidsbåtar. Varje båt som gör en grundstötning ska rapportera in position och betala in ett engångsbelopp på 1 000 kr. Pengarna kommer att användas till fler sjömärken och bättre sjökort. – Vi ser det här som ett bättre alternativ än båtskatt då det rör sig om läropengar och den drabbade sannolikt aktar sig nästa gång, säger utredaren Sten Kobbe på Sjöfartsverket. Det kan även bli aktuellt att sätta ut särskilda bevakningskameror vid de mest utsatta grunden."
-
1 poängSå elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen. En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat. Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit. Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen. Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt. Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...
-
1 poängEftersom gripen i alla fall var lite nyfiken på projektet så lägger jag ut lite bilder här även fast rubriken är passé. Inser mer och mer att min vagn inte är optimal för just lackerings skedet. Nu hittade jag ingen lackerare som kunde slänga på färg inom 24h efter kromateringen så jag får göra det själv. Alla slipningar har gjorts med Aluminiumoxid baserade produkter eller likvärdigt. Maskiner: 1. Mini Bandslip 2. excenterslip 125mm 3. vinkelslip med lamellrondell 4. Dremmel 5. Hörnslipmaskin 6. Multimaskin 7. Tillbehör flexpad 20mm Synliga ytor är slipade ner till 240. Andra ytor har jag valt all slipa grovt, dels för att spara tid men även för att färgen fäster bättre. Det är även i dom områdena det är svårt att få bort varenda oxid prick. Vissa ställen tex, konan som trycks in i bälgen och ytorna för kylvattnets o-ringar är självklar slipade med extremt fint papper. Nu är det en sista finslip kvar och sen en ordentlig tvätt för att få bort eventuella rester av fett och silicon. (Spraymax Siliconeremover) Den använde jag även innan första slipningen.
-
1 poängHåller med om vad som har skrivits hittills, men visst kan vi väl vara överens om att kvalitén har sjunkit med åren? För hur svårt eller dyrt skulle det vara att ta hjälp av några experter när man skriver en artikel om "så gör du ..."? Dom har ju doktor Diesel som fått en egen spalt vilket ju är bra, och hade man haft en panel av personer som honom hade det lyft tidningen avsevärt. Och ja, det finns intressanta artiklar även idag så jag prenumererar på den. Att sedan blanda in Båtnytt och testa löjligt dyra 45-50 fotare från t.ex. HR eller snabba motorbåtar, eller att återkommande jämföra öppna styrpulpetare med varandra är säkert kul för testarna, men det är en annan målgrupp av läsare. Själv är jag måttligt road av att få veta att en av dom går 2 knop snabbare än dom andra med samma motor. Risken är väl snarare att man tappar läsare än att man får fler? Ska jag slå ytterligare ett slag med sleven så kan jag väl ge min syn på PBO också. Den vänder sig till den fattiga båtägaren (skulle inte säga "vanligt folk" som du säger Raol) med artiklar som beskriver hur man renoverar sin fallfärdiga lanterna, hur man svetsar ihop sin egen koks-kamin av 6 järnplåtar och ett rör så man slipper köpa en dyr värmare (ja, det beskrevs för ett par år sedan), hur man bygger en egen elmotor med en skokartong som kåpa (ful är bara förnamnet), hur xyz höll på att förolyckas i en storm när hans 40 år gamla motor som inte underhållits slutade fungera. Ok, det finns mer användbara artiklar också, men den har en i mitt tycke en annan målgrupp än PB. Prenumererade på den för ett par år sedan men läser den nu bara av och till via Readily.
-
0 poängNäe, jag struntar tillsvidare att byta vakuumventil. Satte istället förlängningsrör (6mm plastslang, mha buntband fast), så ev droppande försvinner ner till kölsvinet/bulgen. Har även rensat värmeväxlaren som var igensatt, -förmodligen därför vakuumventilen hade droppat. Har av någon anledning icke något sjövattenfilter. Har av någon anledning varmvattenberedare, som dels värms ifrån land -El (220Volt), samt spillvärme ifrån motorn. Denna tar ganska stor platts, och jag anv ändå inte varmvatten.. Varför skulle man behöva varmvatten till sjöss?? Har Dieselvärmare, Eberspächer (D3W). I eget slutet system. Funderar om det är möjligt att rycka bort varmvattenberedaren, och koppla in Dieselvärmarens system på spillvärmen ifrån motorn, istället. Finns sk bättrings -färg för Volvo Penta motorer, med kulören "Penta -Grön". Läst på någon tråd här på forumet, att någon verkstad som servar mototer bla även bättrar färgen. Vissa detaljer på motorn påstods på något håll vara av aluminium, varför de ärjar, tyx fälla vitt-pulver förstår jag isf icke. Borde isf vara förzinkad -plåt typ. Min motor -märkning, flagnar snart bort, på en detalj (som jag fått förmig) vara av aluminium: Men prio kanske är sjövattenfilter? (men då blir det utrymmet mer belamrat, och man vill ju kunna underhålla motorn)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00