Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-04-01 på alla områden
-
3 poängJust det där med att bli tvungen att felsöka ute på till sjöss tycker jag är det bästa argumentet för att åtgärda fel och brister själv så att man vet hur elsystemet är uppbyggt. Det är inte jättesvårt, två ledare till varje förbrukade, en från plus och en från minus. Ibland kanske någon förgrening på vägen till tex. ett par lampor. Samtidigt förstår jag den känsla av vanmakt TS har, hade samma känsla med elen i motorrummet innan vi bytte motorn. Vågade inte peta på något eftersom jag inte riktigt visste vad som var i drift och vad som var urkopplat och vissa saker förstod jag inte vad de gjorde. Se men inte röra var mitt ledord där och då.
-
2 poängHar ni inte kommit igång med bottenmålningen än kan ni ju alltid läsa lite om den först Materialet kanske har varit uppe i någon annan tråd tidigare men jag tycker ändå att det är intressant. Lite som toatömningslagen för fritidsbåtar... Koppardiskussionen och Låga risker med kopparutsläpp
-
2 poängArbetet är utfört under säkert 7-8 dagar än så länge, var nog jag som var otydlig med hur lång tid det faktiskt tagit 😅 Precis som du skriver Perrr så var det ett jäkla pill att få ut allt trä, det tog säkert över 8 timmar på att bara få ut allt trä, extra svårt kring hörnorna där skivan var klämd mellan luftboxarna och skrovet. Senaste dagarna har jag lagt på att forma och fästa skiva nr 2 för akterspegeln och lite fix med motorn. Den andra skivan plastade jag fast med glasfiber emellan och sedan tvingar + skruv för att hålla den på plats. Motorn såg rätt tråkig ut kring växelhuset så jag tänkte måla om den. Min tanke är att jag slipar bort lite av färgen och erosion som bildats för att sedan måla om. Det är ju små hål kring hela skaftet som man kanske bör fylla ut med något så det blir någorlunda jämt efter målning eller vad tror ni? Stålplast epoxy kanske? Propeller till motorn har några chip i bladen (se bild) och jag undrar även om ni tror att den fortfarande går att använde eller om det bara är till att köpa en ny? Bifogar lite bilder på akterspegeln i dagsläget och motorn innan och efter första slipningen + propeller. Tack för alla svar! Det uppskattas 😁
-
1 poängVet inte riktigt var det kommer, men som någon skrev kan man stoppa papper lite överallt och se vilket som blir blött. Men jag tänkte mest också på en enklare genomgång. Vet inte mycket om den motorn. Vad är vanligast att byta ?
-
1 poängHmmm, att så viktig info kommer ut idag när många tror att det är aprilskämt! Dålig tajming.
-
1 poängTyvärr ska det tydligen bli tillfälligt stopp för paketleveranser från utlandet pga. corona. Man ska tydligen kunna låta paketen ligga i karantän hos Postnord för en avgift på 70:- kronor. Idiotiskt!
-
1 poängJapp! Förutom att man åker på dryga dagsböter så blir man av med körkortet, oftast bara tillfälligt men ibland helt och hållet. Tillägg: Detta synsätt ha skärpts ytterligare i samband med att diverse filmer spridits vilt till politiker och domstolar.
-
1 poängSpecialverktyg nja finns på biltema 349kr https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/lageravdragare-2000022831
-
1 poängNu tror jag just Båtbutikerna/kedjorna hållit på med webbhandel parallellt ganska länge, och kanske inte borde vara så drabbade av detta. Det finns ju många platser i Sverige där det bor båtägare som har väldigt långt till en fysisk butik (jag själv t ex, som handlat på postorder i över 25 år). Minns hur besvärligt det var att inte kunna handla från Erlandssons då de bara sålde via den fysiska butiken en gång i tiden.... Problemet nu är att man håller på att förstöra även webb/postorderverksamheten. Vad har man kvar då ? Ser bara till mig själv, fick hem ett paket igår med ALLT jag behövde för min NMEA2000-buss i båten. Men det beställde jag från en liten butik i Danmark, ingen enskild av de svenska hade alla prylar hemma, och även om jag så beställt från tre svenska butiker skulle det ändå fattats saker. Och danska firman var dessutom billigare på det mesta (även omräknat till SEK 😛) än de svenska s.k. kampanjpriserna...
-
1 poängEn kompromiss, både motor och segel. https://www.blocket.se/annons/uppsala/oppen_trabat_bohusjulle/94263755
-
1 poängKan det vara ungefär en sådan här? FIORELLA Typ: Segelbåt (kustkryssare, Blue Peter) Konstruktör: Knud H Reimers Byggd: 1950 på Rosättra båtvarv, Norrtälje Material och mått: Trä (mahogny, teak), längd 9 m, bredd 2,3 m Rigg: Bermuda Motor: Penta 10, tidigare Albinmotor Ägaren är bosatt i Uppsala län. ”Fiorellas” konstruktion bygger på Reimers båt ”Blue Peter” som presenterades i Svenska kryssarklubbens årsskrift 1944. Det är dock så att ”Fiorella” har en egen unik konstruktion. Både interiör och exteriör är typiska för Reimers. ”Fiorella” är i ett gott välbevarat skick – och dess historik berättar om flitigt seglande som familjebåt under de senaste 40 åren. Det kulturhistoriska värdet kan dessutom öka ju mer som verifieras kring båtens äldsta historia. ”Fiorella” har k-märkts eftersom Sjöhistoriska museet bedömt att den är kulturhistoriskt värdefull. Källa:https://mb.cision.com/Main/17053/2482630/812216.pdf Tillägg: Jag tror ni har möjlighet att få en träbåt till ett bra pris (PRUTA menar jag) om ni kan övertyga ägaren om att ni ser det som ett projekt att verkligen fixa till båten till ett riktigt bra skick. Många båtägare (nästan alla) ser sin båt som en familjemedlem som man vill ska få ett riktigt bra nytt hem. Minns för ett par somrar sedan när vi stötte på förrförra ägaren till vår båt och det var ett kärt återseende, kanske särskilt för barnen som hade många fina minnen. Vi bjöd givetvis ombord dem så att de fick se att vi skött om den fd. familjemedlemmen på lämpligt vis.
-
1 poängHej! Låter ju trevligt! Men jag citerar @Dava "Se till att båten ni köper är i segelbart skick så att ni får njuta lite av att använda den medan ni renoverar!" Det tror jag är viktigt, att man kan använda båten samtidigt som man gör den iordning, man får väl göra en lista på olika delprojekt, och inte göra allting på en gång, då är det lätt att ta sig vatten över huvudet, om nu det är ett bra begrepp i detta sammanhanget. Jag har sett övergivna renoveringar, hus, båtar, veteranbilar, där man gått in med stor kraft och rivit i en massa saker samtidigt, sedan har man tappat orken och pengarna tar slut, så blir projektet ståendes till ingen nytta. Världen är redan full av tappade sugar, sägs det, onödigt att tappa en till... Sedan är ju ofta just träbåtar mer fulla av överraskningar än vad andra är, äldre plastbåtar har ju sina fel och brister och träbåtarna har sina. Hursomhelst skall man var uppmärksam innan man köper sin drömbåt, så den inte blir till en mardröm istället. Vi har ju en berömd ensamseglare, som då hette Lundin, numera Yrvind, han skrev en gång i en av sina böcker; "små båtar små problem, stora båtar stora problem" (andra säger så om sina eller andras barn och kanske framförallt om tonåringar, men det är en annan sak...).
-
1 poängDen här tråden, och även den nya tråden, är ett symptom på hur världen ser ut idag. Jag trodde debatten om TBT och dess vara eller icke vara var över för över 30 år sedan, men idag är det en ganska stor andel människor som genom lite googlande anser att de vet bättre än de som forskar på ett visst område. Allt skall ifrågasättas av personer som ”vet” bättre än sådana som forskat i 20-30 år; miljöfrågor, virologi, vacciner och allt annat man kan tänka sig finns det alltid en google-expert som idiotförklarar åratal av forskning. ifrågasättande i sig är alltid bra, men det kan göras på en väldigt många olika sätt. Ställa kritiska frågor, bra! Ininuera konspirationer utan bevis, inte bra. Jag tror inte så mycket på den nya tråden. Det är för få som ifrågasätter ifall det hormonstörande ämnet TBT gör sig bra på en båtbotten eller inte år 2021.
-
1 poängTack för rådet. Det är precis vad jag ska göra. Att repa och uppgradera den gamla toa till el blir lika kostsamt som att köpa en ny. Vad jag läst på mig är att alla eltoaletter verkar väsnas, förutom de dyraste modellerna. Så det är bara att gilla läget
-
1 poängTänk att något som i princip är en ickefråga hittills avhandlas på 18 sidor här på MG och det tar inte slut med det. Alla gläder sig säkert åt att båtklubben i Grödinge som inte får nämnas vid namn, Transportstyrelsen, Regeringen och Högsta förvaltningsdomstolen får något vettigt att ägna sig åt för att roa Mellgard. Tänk om alla medborgare kunde vara som Mellgard, vad roligt alla då kunde ha. (Det kan finnas spår av ironi i inlägget liksom det kan finnas spår av nöt i tråden i övrigt.)
-
1 poängJag har haft samma problem, då ballade även oljetycksinstrumentet ur och voltmetern blev nervös. Genratorlarm, som kom och gick. Detta ytterst allvarliga fel tog första gången jag felsökte detta mer än två timmar att lösa. Men det visade sig vara en baggis, det var den stora runda multikontakten som anluter till elektronikboxen (högts upp i din bild) som glappade. Låsringen till min är trasig, det är nån slags bajonettfattning, som lätt går sönder. Innan felet uppenbarade sig hade jag varit i motorrumment och legat uppepå motorn för att dra en kabel till en annan sak ombord och då av misstag delvis ryckt ur denna kontakt. Så kolla alltså den stora runda multikontakten så att den sitter i sin hona ordentligt. Sedan kan det ju vara så att generatorns drivrem slirar också, direkt efter uppstart går generatorn trögt då den skall ersötta det som startmotorn förbrukade. Varvräknaren får sin puls från generatorn så om den visar noll är det inte så konstigt. Tvp saker att kolla innan du går på förnyad diodjakt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00