Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-31 i Forum Inlägg
-
5 poängKanske inte så konstigt att dessa firmors sortiment och prissättning blir allt mer likriktat. Jag är rädd att sammanslagningarna är en början till att gräva en egen grav just i och med att sortimentet blir lidande och prisbilden väldigt likriktad. Brist på konkurrens är inte bra för företagen på lite längre sikt. Samma ägare, samma färg, samma pris, men den ena säljs med 30 % rabatt! Det är ett utmärkt sätt att göra slut på allt förtroendekapital. Jag har tidigare lobbat för att man ska handla i våra båtbutiker för att ha dem kvar, men jag lutar åt att överge den strategin. Varför ska man stötta en verksamhet som lurar sina kunder.
-
4 poängSå elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen. En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat. Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit. Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen. Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt. Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...
-
3 poäng@Kenneth_S: Vad är det för båt du har, och vad är det du vill ha gjort? Som sagts, det är inte speciellt svårt, men kan vara bökigt. El är väldigt logiskt. Många gånger har tidigare ägare lämnat kvar kablar och annat som inte längre används. Det är bra om man kan lämna motorns elsystem orört, det som innefattar givare, instrument, generator och startmotor. Om båten har ett bra och fungerande landströmssystem finns det ingen anledning att riva i det heller. Så kan det se ut i princip. Ur boken Elsystem för båtar. Du behöver ett antal kopplingspunkter, beroende på båtens storlek. Jag har praktiska säkringsdosor i min båt som även har inbyggd minusplint, dessa är av Blueseas fabrikat. Det kan vara bra med en sådan som huvudsäkringspunkt nära batterierna, sedan en vid styrplatsen, och en för belysning etc i ruffen. Så kan den primära delen av elsystemet se ut. Om båten är en sådan man kan bo i skall det ju finnas två batterigrupper, en till startmotorn, bogpropeller och ankarspel, om sådana finns, och en till alla övriga förbrukare. Men det är sällan man behöver riva ut allt gammalt, det som är bra och funktionellt sparar man. Det är väl litet sent påkommet också vid denna tiden på året, omfattande elarbeten, och andra mer omfattande jobb skall man ju påbörja dagen efter torrsättningen och dom skall helst vara färdiga mellan jul och nyår. Nu kan det nog även vara svårt att få tag i en båtelektriker, gissningsvis har dom fullt upp. Det finns några bra böcker i ämnet som brukar säljas i båttillbehörsbutierna, eller på nätet. ”Elsystem för båtar” heter en av dessa, klicka på länken så får du ett smakprov på innehåller. ”El ombord” heter den andra, båda är bra, men det räcker att läsa en av dem.
-
2 poängOjdå, det var ju kanske inte konstigt med dåligt laddtryck då och hög tid för renovering/byte som sagt! Min var inte riktig lika rostig/koksad som dina turbos. Jag lämnade in min för renovering på Svensk Turboservice i Göteborg och blev både proffsigt och trevligt bemött, kan rekommenderas 🙂
-
2 poängNej inte direkt.... Men efter ett tag, som kan vara olika länge beroende på en massa saker, kan det börja bli så mycket gegga i tanken att man får byta förfilter titt&tätt. Då behöver man göra rent tanken. Sugröret i tanken kan förresten också sättas igen om det är illa och då hjälper det ju inte att byta filter. Med en rejäl manlucka är det ofta ganska enkelt att inspektera och hålla rent i tanken. Jag har ingen sådan och har inga möjligheter att sätta dit en heller eftersom tanken till största delen inte är åtkomlig ovanifrån, annat än via nivågivarens hål. Där har jag pillat o blaskat tidigare och klarat mig på så sätt, men största delen av tanken är ändå gömd bakom skvalpskotten. Jag skulle även kunna öppna bottenpluggen och skölja igenom den ibland men nu ville jag göra något bättre så jag slipper hålla på med detta blaskande. Nu räknar jag med att inte behöva fundera på den eviga diskussionen om tanken helst ska vara helt tom eller helt full över vintern heller. Nu kör jag bara reningsslingan och tömmer ut vattnet ur racorfiltret om så skulle vara.
-
2 poängOm det fungerar, så laga det inte... ...inte nu i alla fall. Lägg pengarna på en båtelkurs som jag föreslog tidigare och en bok, så fixar du elsystemet nästa vinter istället. Lycka till! Mackey
-
2 poängKul! Starta en egen tråd eller fortsätt i denna. Oavsett blir det kul att följa dina framsteg - och misstag, för såna gör alla! Hoppas det inte blir för grava missar bara och här kan du få många bra råd. Lycka till!
-
2 poängHåller med. Men tyvärr så har Viking sedan en tid en hemsida med en webbshop som mer verkar vara baserad på något bloggverktyg, och gör det hopplöst att hitta "rätt" för oss som är hänvisade till postorder. Vet inte hur man tänker när man inte fattar att webshoppen måste vara en katalog på nätet. De skulle ALDRIG (inkl de flesta andra - Hjertmans m.fl) ge ut en katalog som var så bedrövlig. Båtaccenten är väl fortfarande undantaget, där man ännu inte anammat dumheterna utan det går att få en kompakt och bra överblick. Men varför är det ok på en nätkatalog ? Jo, för de som gör webbsidorna har inte gått i den "skolan" med papperskataloger (samt utvecklar på bautaskärmar), och företagen är livrädda för att bli stämplade som "gammaldags", "frånåkta" o.s.v. om de inte hänger på trenden: Så stora saker, mycket tomma ytor och en massa ovidkommande framför kort, koncist och sakligt. Och där någonstans försvinner kontrollen. Som självmålet när Hjertmans hade två olika priser på i princip samma erbjudande.
-
2 poängMin kompis hade ett sånt ljud från sitt DPE och han bytte först lagret till primäraxeln samt knutar och då blev det lite bättre. Sen lämnade han in drevet och då fann man att lagren på "ingående axeln" dubbellagerboxen var kass trots att vi knappt kunde känna något.
-
1 poängJag var väl rätt spydig. Dina alternativ att polera eller fylla igen verkade riktigt korkade men jag ber om ursäkt för den spydiga tonen. Att ”punktfixa” funkar kanske säsongen som kommer. Förmodligen inte. Gör som @kossor föreslår om du har tiden. Annars kör båten och njut av båtlivet (mitt alt 1) i sommar och ta det som ett vinterprojekt.
-
1 poängJa jag har inte så mycket tankar. Jag är nybörjare. Men jag tänker nog att det blir dyrt som som råden lyder - bara det att jag blev sugen på lite mer hk. Om man byter slitagedelarna och packningar etc på min gamla MD6B går den väl ett tag till mer driftsäkert. Sedan cirkulerar utombordare i tankarna - om det skulle fungera bra ?
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängOrd och uttryck från svunnen tid må vara intressanta. Men inte skall de användas om det inte har en praktisk betydelse och tillför något. Att svänga sig med nautiska termer och på det viset spela Allan för oförstående gäster ombord tillför inget annat än förvirring och irritation. Vi hade en sådan figur på en skuta en gång och han hade ingen större koll på vad han sade. Hade han inte varit gravallvarlig och lättstött hade det varit kul, i stället var det mest pinsamt. Det är inget fel att hänga ballongerna på vänster sida, knyta en knut, dra i det blå snöret och ställa groggen på golvet. Undrar hur länge Matvraket får hänga kvar i förtöjningarna innan det å det brutalaste förpassas till skroten...eller så tar det en omväg via drömmarnas kaj. Edit: Nu drog jag iväg lite OT, men jag skrev faktiskt "golvet" på ett ställe... 🧐
-
1 poängHehe det har gått några m3 eldningsolja i denna också, men nu går hon på hvo, luktar mindre och ryker mindre. 👍
-
1 poängBåten är min hobby och instrumenten mitt vinterprojekt, lite sent men dock. Ett av vinterprojekten, resten är större septitank, däckstömmning, ankarspel, rodergivare, som ska vara klart till sjösättning. Tanken är just tillverkad, spelet är köpt och håller på att måttas in. Båten står på tomten så det är lätt att hitta en timme då och då för lite båtpillande. Instrumenten skulle jag kunna fortsätta med efter sjösättning. Varför... för att det är så jädra kul Älskar el o mekanik, Inte att meka-sönder men att vara noga och göra det där lilla extra, DET är kul. Jag brukar kalla vinterhalvåret för "båtsäsong nr2" = minst lika kul Redan vid första resan på övre styrplatsen saknade jag alla instrument som fanns på nedre. Varför satte dom instrumenten där? När man sitter uppe *haha*. vem fan sitter nere, jaja man tänker olika. Ska kolla på det där med Bimetalltermostat och summer som du skrev om, låter kul.
-
1 poängNu tror jag just Båtbutikerna/kedjorna hållit på med webbhandel parallellt ganska länge, och kanske inte borde vara så drabbade av detta. Det finns ju många platser i Sverige där det bor båtägare som har väldigt långt till en fysisk butik (jag själv t ex, som handlat på postorder i över 25 år). Minns hur besvärligt det var att inte kunna handla från Erlandssons då de bara sålde via den fysiska butiken en gång i tiden.... Problemet nu är att man håller på att förstöra även webb/postorderverksamheten. Vad har man kvar då ? Ser bara till mig själv, fick hem ett paket igår med ALLT jag behövde för min NMEA2000-buss i båten. Men det beställde jag från en liten butik i Danmark, ingen enskild av de svenska hade alla prylar hemma, och även om jag så beställt från tre svenska butiker skulle det ändå fattats saker. Och danska firman var dessutom billigare på det mesta (även omräknat till SEK 😛) än de svenska s.k. kampanjpriserna...
-
1 poängLugn nu, det är åtta timmar kvar. Håller med, kunde vara kul att höra från @LindaSamuelsson hur det gick.
-
1 poängDet blir ju naturligtvis en ond cirkel. Webbutikerna konkurrerar framför allt med pris och naturligtvis med tillgänglighet för de som inte har någon båttillbehörsbutik i närheten. De fysiska butikerna försöker på många vis behålla lönsamheten. Personal med mindre kunskap. Lockpriser som egentligen inte är lockpriser. Billigare och mera standardiserat sortiment. Ev. kortare öppettider. Säkert något mer jag glömt. Kunderna ser inte riktigt fördelarna med att bli lurade av okunnig personal i en butik med usla öppettider. osv, osv Nästan alla städer/stadskärnor har väl genomlevt att centrumets småbutiker försvinner till förmån för kedjorna som etablerar sig utanför centrum. Jag ser inte så mycket positivt med detta, men det är så det är. Tillägg: Den fördel som finns är att det blir lite lägre priser, men på bekostnad av utbud, kunskap och tillgänglighet. Öppettiderna brukar vara förmånliga i alla fall. Det blir intressant att se vad som händer med båttillbehörsbutikerna.
-
1 poängTack så mycket för bra svar Gerog_Ohm och Peter_K!!! Är inte så haj på detta med båtar så får öva upp mitt ordförråd xD
-
1 poäng
-
1 poängExakt. Den är ju gjord för att man skall få bra grepp när man står på den, dvs precis tvärt om mot formplywood som är gjord för att betong inte skall fastna. Du kan köpa den på ett byggvaruhus - Bauhaus, K-Rauta, Hornbach verkar ha påstår Google.
-
1 poängHej. Tror oxå på att turbon behöver bytas. Men som jag svarade i en annan kommentar så kommer jag låta experter göra en felsökning. Jag håller till i Vänern, Karlstad. Dock har båten gått på västkusten i många år. ca 850h på motorerna. varav ca 650 av dom i saltvatten. isch
-
1 poängHej Mikael (hedmik). För info så har jag inte bytt turbon än. Har läst igenom inläggen här i tråden och kommit fram till att jag kommer låta Båtservice här i stan göra en felsökning först innan jag funderar på turbo byte. Har man tur kanske det är ett enklare fel. Men jag kommer följa deras råd efter att de kollat på motorn. Personligen tror jag att det är en sliten turbo. Jag är lite inne på att byta den själv, om de skulle komma fram till det. Man blir ju taggad av alla medlemmars erfarenheter o kunnande i forumet. Jag återkommer med mer info när jag fått expertutlåtande. //Björn
-
1 poängVete tusan om det går att dra fram el. Vad ska man ta tag, fatta i? Däremot kablar o annat. 😇
-
1 poängHej LindaSamuelsson, Hur har det gått, kom ni fram ordentligt och nöjda med båten?
-
1 poängHåller med Christer här, det kommer vara svårt att motivera kostnaden om du lämnar bort det. Att dra el tar en hel del tid även om man är yrkesman. En stor del av denna tid handlar om att dra fram elen vilket kan innebära att man måste demontera delar av inredning, paneler etc. I värsta fall får du såga upp hål och sätta i inspektionsluckor för att komma åt. Logiken i båtel är rätt så enkel, så genom att läsa på och söka stöd här på forumet borde du kunna klara det. Värt att komma ihåg är det tar mkt tid och materialet är långt ifrån gratis. Jag överskred min tilltänkta budget (både i tid och delar) med några 100% när jag gjorde detta i höstas. Behöver du dra om "all el" , d.v.s. är alla kablar i så dåligt skick att de behöver bytas? Fördelen men att lösa det själv är att du också kommer ha stenkoll på detta i din båt 🙂
-
1 poängFör ett par år sedan var jag på semester i Amerika och fick tillfälle att besöka ett par West Marine-butiker. Det var slående hur identiskt utbudet var med de svenska butikskedjorna. Jag lyckades faktiskt inte hitta några produkter som jag inte sett i Sverige, bortsett från elprylar. Jag försöker handla på Viking så ofta jag kan, det är väl den sista fristående butiken här i Göteborg. De brukar inte ha konstanta "kampanjer". Det är också den enda butiken med personal som kan något. Jag har stött på en på Erlandssons, en på Sea Sea Björlanda och ett par på Hjertmans som kan något, i övrigt verkar det i princip bara finnas kassapersonal (kassa personal?).
-
1 poängDu såg väl mitt inlägg i Hjertmans-tråden där dom höjde priset för en Blue-smart landströmsladdare från Victron precis före "rean". Resten av året hade den kostat precis som reapriset vilket årsstatistik från Prisjakt visade. Kanske man borde anmäla - du får gärna göra det om du orkar... Om jag kommer ihåg rätt så har du redan anmält dom, detta kanske kan vara en komplettering till din anmälan?
-
1 poängHar inget bra förslag till dig men tänker att om det bara är om-/ny-dragning av el inne i båten (typ) så kostar det oftast betydligt mer än det smakar att anlita någon. Vet en som fick betala framkörning på 600 och sedan 950 per timme i 7 timmar för ”lite småjobb”. Inget konstigt i det, det tar ofta lång tid att fixa bara små saker. Varför lär du dig inte lite grunder och ritar upp ett schema och lägger ut här så får du nog bra (och många 😉) råd? Det enda som skulle få mig att anlita en el-kille är om jag hade något okänt fel (har hänt) eller att jag inte klarar att krypa runt och dra kablarna pga gammal och sliten kropp (kommer hända snart).
-
1 poängJag tror inte på det, du skulle ha grus i oljan då. Och du lär packa om drevet om du öppnar det samt prov trycka. Så du lär lämna in det. Om nu felet sitter i drevet vill säga. Och det är jag inte så säker på. Kolla att du har glapp i länkaget vid växelföraren så det ej spänner där. Sen tror jag iallafall att felet sitter i sprängkåpan men du vet även solen har sina fel. 😂
-
1 poängHade en MD6 där ett bränslerör fått en läcka just där röret var inlött i anslutningsmuffen. Som andra sagt. Torka rent och knyt toapapper runt alla tänkbara skarvar och anslutningar mm. Kör en stund och "vittja" sen pappren.
-
1 poängOm jag orkar ska jag välja ut några produkter och följa priserna och kontakta resp. företag när jag ser något konstigt och fråga vad de håller på med. Detta kan man säkert göra automatiskt, om man vet hur man gör, men det vet inte jag så det får bli lite manuellt arbete. Är det något tydligt "felaktigt" så anmäler jag till konsumentverket direkt.
-
1 poängTorka motorn torr och fönskar leta upp läckan. Knyt små pappersrosetter runt bränslerören försök klä in dieselpumpen med papper, borde gå att tejpa fast. Starta motorn och låt den gå medan du hela tiden letar efter läckan. Tycker det borde gå att hitta läckaget och åtgärda det.
-
1 poängSå kan man uttrycka det, men det är mer fel än att säga ”golv” i en båt; prova att använda en slitskyddsplywood som betongform så får du se 🥸
-
1 poängOm motorn går bra så är det väl bättre att kolla var läckaget är och täta det. Dessutom skiljer det väl 50000 till 100000 kronor till att få dit en nyare men ändå begagnad motor.
-
1 poängIdag blev det mikroglasballonger+polyester för att fylla ut mellanrummet mellan skivan och skrovet. Lager 2 med glasfiber över hela akterspegeln samt slipning och montering av skiva i fören för att fästa elmotorn i. Valde att plasta undersidan av skivan + skruva för att inte riskera att något släpper.
-
1 poängFortsatte med att slipa bort allt gelcoat? topcoat? så det endast var glasfiberskrov synligt.. Formade en skiva för att ersätta den gamla och plastade in med glasfiber+polyester. Använde tyvärr stålplast epoxy som spackel i nedre kanten för att fylla ut helt men har läst på flera håll att polyester inte helt fäster på det men skivan sitter där den sitter så det får fungera för denna gången.
-
1 poängNu skall JAG vara besserwisser, för har skivan den strukturen är det inte en formplywood, utan en slitskyddsplywood. :-)
-
1 poängOm en verkstad är auktoriserad innebär det oftast att de har tillgång till diagnos-instrument för det märket. Jag skulle aldrig lämna en båt med ny motor till en firma som inte var auktoriserad för då finns risken att garantierna upphör. Många auktoriserade firmor rapporterar också nuförtiden till generalagenten om att de servat den specifika motorn och hur många timmar etc som motorn gått. Detta är en av anledningarna till att när jag får frågor om vilket motormärke som är bäst så svarar jag att det beror på hur nära en auktoriserad verkstad finns. Men det är ju fritt att chansa!
-
1 poängHej! Just ”golv” är ju svårt, närmast omöjligt att lägga i båtar. Om man nu skall bara elakt beezzervissig så kan man hänvisa till vår marina terminologi, ”nautiskt nonsens” och då föreslå att du snickrar till lösa durkar.😇 Detta kan man göra med material som tål väta. Man kan låta durkarna bestå av trallar av tryckimpregnerat trä, skruvade med rostfria skruv, med så täta plank eller ribb att hunden trivs att gå på dem. Du kan öven använda synnerligen fuktsäker formplywood, formplyfa eller vad den kan tänkas heta i byggvaruhusets hyllor. Vissa fabrikat är helt släta och blanka, lätt att halka på, så då får man komplettera med halkskyddstape, andra fabrikat som kanske mest är avsedda för durk på byggnadsställningar har redan en struktur eller ett halkskyddsmönster på ena sidan. Tänk även på att skydda ändträet, alltså där du sågat, snittytorna med någon lackfärg eller liknande, så att fukten inte tränger in i laminatet, det skall den egentligen inte göra ändå, men man vet ju aldrig... Vilket du än väljer kan det vara bra att ha ett hål i durken där du kan ösa med öskar, eller stoppa ned en slang till en länspump.
-
1 poäng
-
1 poängLite surt om man glömmer bort att dra ur sladden efter en dags båtfix, men man lär sig snabbt. Sedan kan man ju trycka i båtgrannens sladd som straff för att hen dammade ner ens båt vid bortslipning av bottenfärg. 😠
-
1 poängHåller med @Nim26 om att det skulle kunna finnas en kurs som visar hur man i praktiken kör en båt, lägger till, lämnar brygga i olika vindar, ankring, lägger till i naturhamn med ankare och bergskilar, långsidesförtöjning, hur man tar vågor och svall, inse när och varför man själv drar upp mycket svall, mm, mm. Sådant som nybörjare och kanske lite även mer avancerade båtägare skulle uppskatta. Men det kanske blir en dyr kurs om man ska vara mycket ute i båt? Men jag tror många skulle uppskatta den kursen 🙂
-
1 poängVågar vägra face book tyvärr har ju maringuiden. Men lägg inte ut telnr och dyl på forum. Jag är rätt noga av mig att info kommer rätt människor tillhanda.
-
1 poängJag ska ge mig på att ordna med besticklåda till min Yamarin 76DC 2007 nu i vinter. Nån som har gjort det och har några inspirerande bilder? Jag var och mätte idag kom fram till att stommen på hurtsen kan vara max BxH 330x275 om den görs 370mm djup. Jag kommer att bygga en egen stomme och montera IKEAs Exceptionell låda låg och medel som har tryck-öppna funktion. Lådorna måste anpassas på bredden för att passa i stommen. Till lådfront utgår jag från en teakplanka som också får bli en ram runt lådorna.
-
1 poängJa det fenomen du beskriver kan bero på två orsaker. 1 Motorn får för lite bränsle, nu har du en elektroniskt styrd bränslepump så det tror jag inte på. 2 Turbon är slut och orkar inte kicka till motorn, det tror jag på i ditt fall. Men man kan ju inte säga att det är turbon tvärsäkert bakom en datorskärm utan att sett hur det ser ut. På 42-43 kan detta bero på för snålt ställd bränslepump de har mekaniska pumpar. Sen beror det ju på var du ligger i för vatten en turbo slits hårdare i saltvatten än i sött vatten. I den ena länken jag skickade med i mitt inlägg finns en beskrivning om fel på turbon att felsöka själv. Gå in på marin tunes hemsida och klicka dig fram, till din motor och läs om turbofel, jag har för mig att du ska ha turbohus nr 12 på de äldre 42-43 är det nr 8 om jag inte minns fel. En ny turbo kostar 9500: - vad jag kunde se på deras hemsida, halva priset mot VP. Lycka till nu med det ev bytet, ta det lugnt och hasta inte avsätt rejält med tid och gör det grundligt. Du kan ju mäta laddtrycket som @Volvo_Penta hänvisar till. Om du har en klocka kan du sätta en dubbelbanjo på insugsröret och där mäta laddtrycket. Din motor ska ha 1,78 bar i laddtryck vid fullvarv, detta står bra beskrivet på hemsidan marinturbo. Laddar den inte de givna värdena är det tyvärr slut på turbon, om vi nu förutser att dieselpumpen levererar rätt bränslemängd. Var i landet håller du till?
-
1 poängHur svårt är det att komma åt maskinen? Går den att lyfta ut? På min gamla båt fick svetsa upp ett hål i skrovet och plocka in den nya maskinen den vägen.
-
1 poängEfter att ha läst hela tråden tänker jag på alternativet med överdim.kolvar och lastbilsmeken du hade kontakt med. I min värld med det som hittills framkommit borde det kunna vara en framkomlig väg. Lycka till! /Mathias
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00