Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-27 på alla områden
-
2 poängNejdå knappen fungerar, men lite av finessen med trådlös fjärr försvinner då man ju måste hålla powerknappen till vänster intryckt för att kunna aktivera upp o ner av ankarspelet. Så den vänstra ska bytas till bombfällarknappen tidigare i tråden.
-
2 poängDessutom är det någon som satt upp en flaggstång norr om kanalen så att man tror att det ligger en segelbåt på vänt när man kommer söder ifrån. Läs om kanalen här.
-
1 poängJag verkar vara den som tycker det är roligast att "tillverka" olika undersökningar här på MG, så på förekommen anledning kommer en om VHF-innehav här. Skriv några rader och berätta hur du tänker om VHF och cert eller inte cert om du vågar!!! Även annat som VHF-cert och Short Range Certificate (SRC) kan vi snacka om.
-
1 poängAnchor watch Anchor pro Anchor zone alarm Anchor! drag alarm Anchor alarm for boaters Nån av dom fyller säkert ditt behov. Lämnar du båten behöver du 2 st.
-
1 poängBoken vet bäst, den är skriven av de som byggde maskinen:) Däremot skulle jag aldrig köra någon motor 5min i sträck på maxvarv. Max ca 30sekunder är min personliga åsikt.
-
1 poängEftersom gripen i alla fall var lite nyfiken på projektet så lägger jag ut lite bilder här även fast rubriken är passé. Inser mer och mer att min vagn inte är optimal för just lackerings skedet. Nu hittade jag ingen lackerare som kunde slänga på färg inom 24h efter kromateringen så jag får göra det själv. Alla slipningar har gjorts med Aluminiumoxid baserade produkter eller likvärdigt. Maskiner: 1. Mini Bandslip 2. excenterslip 125mm 3. vinkelslip med lamellrondell 4. Dremmel 5. Hörnslipmaskin 6. Multimaskin 7. Tillbehör flexpad 20mm Synliga ytor är slipade ner till 240. Andra ytor har jag valt all slipa grovt, dels för att spara tid men även för att färgen fäster bättre. Det är även i dom områdena det är svårt att få bort varenda oxid prick. Vissa ställen tex, konan som trycks in i bälgen och ytorna för kylvattnets o-ringar är självklar slipade med extremt fint papper. Nu är det en sista finslip kvar och sen en ordentlig tvätt för att få bort eventuella rester av fett och silicon. (Spraymax Siliconeremover) Den använde jag även innan första slipningen.
-
1 poängJag hade tidigare en Misil 1, dvs en 24-fots vacker dröm med mahognyöverbyggnad och teakdäck samt plastskrov. En båt man köper med hjärtat. Även om båten var i gott skick, så la jag 100-tals timmar på den i fix och underhåll, och 10.000-tals kronor på material och segel. Även en liten båt kostar på i tid och pengar och de får man sällan igen, och en stor båt ännu mer. Lackering plastskrovet, renovering mast, omnåtning av däck, nya segel samt lackering allt trä varje år är exempel på vad jag roade mig med. Utöver det, mycket annat smått och gott. Misilen är inte så vanlig, då är en P-28 lättare att hitta. Den är också lite större och seglar lite bättre. Ta inte på er ett större projekt än ni har råd med och orkar dra runt.
-
1 poängKan det vara ungefär en sådan här? FIORELLA Typ: Segelbåt (kustkryssare, Blue Peter) Konstruktör: Knud H Reimers Byggd: 1950 på Rosättra båtvarv, Norrtälje Material och mått: Trä (mahogny, teak), längd 9 m, bredd 2,3 m Rigg: Bermuda Motor: Penta 10, tidigare Albinmotor Ägaren är bosatt i Uppsala län. ”Fiorellas” konstruktion bygger på Reimers båt ”Blue Peter” som presenterades i Svenska kryssarklubbens årsskrift 1944. Det är dock så att ”Fiorella” har en egen unik konstruktion. Både interiör och exteriör är typiska för Reimers. ”Fiorella” är i ett gott välbevarat skick – och dess historik berättar om flitigt seglande som familjebåt under de senaste 40 åren. Det kulturhistoriska värdet kan dessutom öka ju mer som verifieras kring båtens äldsta historia. ”Fiorella” har k-märkts eftersom Sjöhistoriska museet bedömt att den är kulturhistoriskt värdefull. Källa:https://mb.cision.com/Main/17053/2482630/812216.pdf Tillägg: Jag tror ni har möjlighet att få en träbåt till ett bra pris (PRUTA menar jag) om ni kan övertyga ägaren om att ni ser det som ett projekt att verkligen fixa till båten till ett riktigt bra skick. Många båtägare (nästan alla) ser sin båt som en familjemedlem som man vill ska få ett riktigt bra nytt hem. Minns för ett par somrar sedan när vi stötte på förrförra ägaren till vår båt och det var ett kärt återseende, kanske särskilt för barnen som hade många fina minnen. Vi bjöd givetvis ombord dem så att de fick se att vi skött om den fd. familjemedlemmen på lämpligt vis.
-
1 poängFinns det inga flera göteborgare här än Herr Ohm? Eller vet ni inte att fartyget nu heter Ever given?
-
1 poängDet är ju ingen forskarutbildning vi pratar om direkt. Jag ror jag var 13 år när jag hade förarintygskompetens (och även mörkernavigering) och 15 när jag nådde upp till skepparexamen, som jag tyvärr aldrig avlade något prov för. Sedan är det ju dessvärre inte bara vissa vattenskoterförare som inte vet vad de håller på med så jag blir mer och mer positiv till någon form av kompetenskrav för att framföra båt, men det är en annan tråd...
-
1 poäng
-
1 poängJag förstår inte varför det skall vara så förbaskat svårt att få loss fartyget, nu när dom har en grävmaskin... Ikea har tydligen ett hundratal containrar ombord, så Billy blir väl försenad kan jag tro.
-
1 poängNytt namn på fartyget har jag hört ska bli Never forgiven. 😁
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängSkulle också vilja föreslå en med glasfiberskrov och mahogny överbyggnad. Vindö finns ju exempelvis i ganska stora antal. Mistral är också en jättefin båt. Finns förresten en Youtube kanal med ett ungt par som renoverat en Vindö och långseglar. Minns dock inte vad kanalen heter.
-
1 poängJag har väldigt svårt att tro att LED-lampor på 1W skulle orsaka så mycket värme att det skulle bli några problem. Jag bytte alla lampor i min förra segelbåt till LED och där satt orginalarmaturerna från 80-talet kvar. Det var inga som helst problem.
-
1 poäng
-
1 poängEfter tips i detta forum återgick jag till Ejderns för ett par veckor sedan. Mycket angenämt byte. Har inte ätit den sedan 70-talet när jag bodde kvar hos mina föräldrar. Pappa brukade köpa den.
-
1 poängResten av rören ser fina ut, bara i själva inloppet som det är dåligt nä de andra passar inte nere vid drevet sen
-
1 poäng
-
1 poängJa det är 3/8. (Jag köpte en färdig, ”cykelpumpen” med en manometer och bildäcksventil, pumpen är en vakuumpump, vid trycktest får man fylla med en annan pump)
-
1 poängDen här tråden, och även den nya tråden, är ett symptom på hur världen ser ut idag. Jag trodde debatten om TBT och dess vara eller icke vara var över för över 30 år sedan, men idag är det en ganska stor andel människor som genom lite googlande anser att de vet bättre än de som forskar på ett visst område. Allt skall ifrågasättas av personer som ”vet” bättre än sådana som forskat i 20-30 år; miljöfrågor, virologi, vacciner och allt annat man kan tänka sig finns det alltid en google-expert som idiotförklarar åratal av forskning. ifrågasättande i sig är alltid bra, men det kan göras på en väldigt många olika sätt. Ställa kritiska frågor, bra! Ininuera konspirationer utan bevis, inte bra. Jag tror inte så mycket på den nya tråden. Det är för få som ifrågasätter ifall det hormonstörande ämnet TBT gör sig bra på en båtbotten eller inte år 2021.
-
1 poängKörde på min ide. Ska ren kapas lite samt lägga till något ytterligare för att få med trimmkolvar och lite delar från skölden på samma rigg👍
-
1 poängHåller med. Ser trevlig och välplanerad ut. Tittade på bilderna på den enda som verkar finnas till salu i Sverige nu. Att den är nedlagd kan ju bero på hur man styr sortimentet i koncernen. Det är ju andra starka varumärken i den som Aquador och Flipper. Och den kanske är för lik/nära Aquadors HT-båtar.
-
1 poängDet känns tryggt att Plus tar sig an så här viktiga frågor... Jag kollade klippet, då röstade de tre experterna: 2 på kalles 1 på ejderns Icas och Svennes hamnade i botten. Gillar man rom gillar man nog Ejderns, annars inte. Ejderns har betydligt mer rom och mindre fyllnadssörja jämfört med andra sorter.
-
1 poäng
-
0 poängDen mesta elektroniken är strängt taget imaginär. En långbandsputs till snickeriet eller en stenkrok till traktorn eller en hög hakiställningsdelar får saker uträttade rent påtagligt. Antingen förtjänas det pengar eller naturainkomster eller blir arbete uträttat hemma. Utan långbandsputs går slipandet långsamt och timförtjänsten blir usel. Utan stenkrok skulle skogsvägsbygget ha blivit hutlöst arbetsdrygt. Har man inte egna byggnadsställningar måste man hyra för dyra pengar som man inte har råd med när man bygger åt sig själv på fritiden och om det är kundarbete har man ständigt kunden hängande över axeln att man måste arbeta fortare och inte får stanna hemma när man är sjuk för ställningshyran blir för dyr. En elektronisk apparat kan däremot ingenting annat än visa någonting på en skärm. Den uträttar inget arbete och sparar sällan in några betydande utgifter. Alltså är dess nytta i det stora hela imaginär.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00