Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-25 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Var själv en sväng på SeaSea. Skulle få ta i två Porta Potti. Fann modellen ’Porta Potti Qube 365’ Ordinarie 1599kr, nu kostade den 1395kr. Tyckte det lät dyrt ändå. Gick hem och googlade lite. Fann samma på Amazon.se nu 4 dagar senare så är de hemma. Priset ink frakt blev 1468kr men då avsedd det totalpriset för två toaletter! Tror att de svenska aktörerna snart kommer uppleva förändringen som Autoexperten samt Mekonomen fick uppleva, då både skruvat.se samt autodoc.se gjort för bilmarknaden!
  2. 1 poäng
    Lewmar Profish?! Om du har aktiverat fritt fallfunktionen rasslar kättingen ut med en väldig fart och drar med sig ankarlinan som beter sig som en serpentin och hoppar ur den övre rullen vid ankarfällning. Du kan inaktivera det fria fallet genom att peta in piggen på den yttre kabularen med en skruvmejsel eller annat verktyg, samtidigt som du drar ut spärrknappen på hjulets utsida, då frikopplas inte kabularen vid fällning, utan du måste hålla nedknappen intryckt hela tiden, det blir en lugnare fällning och förhoppningsvis rappar inte varesig kättingen eller linan ur brytrullen. Ja det är draget genom brytrulle och fällningsbeslaget på rätt sätt, men jag tycker det ser ut som en något tillkrånglad installation. Jag anser att det yttre, eller nedre fällningsbeslaget skulle haft en längre arm, som medgav att ankaret kom längre ut från båten. Nu tror jag dessutom att ditt fällningsbeslag är felaktigt monterat, armen skall vara rörlig uppåt och nedåt, och de två genomgående spärrbultarna skall vara en över och en under armen, på bilden är båda monterade över den ledade armen. Du har båten på land och då kan du experimentera med detta, ändra på spärrbultarnas position, det finns ju flera hål att välja på. Meningen med detta beslag är att det skall vinklas upp mot akterspegeln när ankaret kommer upp.
  3. 1 poäng
    Ser ingen ankarlina på bilden.
  4. 1 poäng
    Fråga er också - vad är syftet med båten? Är det att komma ut med den mycket, köp plast. Är det att förverkliga en dröm om att snickra och renovera och det är viktigare än att komma ut med båten, köp trä.
  5. 1 poäng
    Okej tack då skippar vi den! Ja, onödigt spännande behöver vi inte göra det här.
  6. 1 poäng
    Här har du en ritning som bara är att fylla i om du skulle ge den till en byggsmed. bryggstege-maringuiden.pdf
  7. 1 poäng
    Att byta en akterspegel på en båt är ett väldigt omfattande jobb som kräver omfattande professionella kunskaper i båtsnickeri, ett sådant jobb avråder jag dig till. Den båten är i Falun enligt annonsen, kanske ligger den i sjön Runn, som då inte har någon seglingsbar förbindelse med havet, om jag nu inte missat något väsentligt i geografin. Men med dålig akterspegel bör du rata det objektet, tycker jag.
  8. 1 poäng
    Tack för snabbt och bra svar!
  9. 1 poäng
    Hej var inte på Biltema häromdagen för att köpa en kompressionsprovare. Blev fundersam när den fanns under kategorin bilar. Funkar denna till utombordare? Står att de mäter till 20 kg/cm2 och har anslutningen 14 och 18 mm. Någon som har erfarenheter om denna mätare?
  10. 1 poäng
    Oj..våj....Jo, min mast ser precis likadant ut i "rot"änden. Jaha, hoppas du får den såld, sen kommer det en annan å frågar samma sak här på nätet 😃 Midgeten är inte så dum som nybörjarbåt. Den är bättre än Skippern. Lycka till med den. Ang hjullagret. Jag har stått ute på väggrenen med kärra å 4 ton båt å trasigt hjullager. Det går alldeles utmärkt att byta men man blir kladdig om fingrarna å skall veta hur man gör förstås. Inget sinne ku,r om det sen regnar å blåser svinkallt så är lyckan fullkomlig. Men hoppas det löser sig. Ha en skön sommar.
  11. 1 poäng
    Vill man och kan så är det ju ett trevligt projekt att använda en typ av sådan här soptunna som då är tillverkad i Polyethylenplast vilket är mycket bra då om man gjuter i en sån här så släpper gjutningen mycket enkelt, speciellt om det på denna modellen lutar åt rätt håll om man säger så. Man tar alltså en soptunna med de mått man behöver, sedan kapar man av så man får ungefär rätt höjd som man vill ha, sedan gjuter man i glasfiberplast på insidan i botten vilket då ger en slät yta att sedan arbeta vidare med. Då får man en form som man kan ha som stomme till dessa konsoler du är ute efter. https://www.runelandhs.se/lager-och-industri/miljö-avfallshantering/soptunnor-sopkärl/soptunna-av-plast-bxdxh-505x555x1005-mm-grön-volym-120-l?gclid=CjwKCAjw6fCCBhBNEiwAem5SO_wXdkZULgS1-T8UxNiUQSfl2-VgZBb5joC2bEs09-kkWaoBL5QigRoCVCkQAvD_BwE Eller denna.
  12. 1 poäng
    Hej! Då är vi i samma tankebana. Jobbar med IT så är mer eller mindre en självutnämnd googlings-expert, men just de där "förvaringslådorna" som också funkar som något att fästa stolen på har jag inte lyckats hitta... Kanske får kika på en förvaringslåda i aluminium och sen be min kära fader som är svetsare att bygga om den. Tack för svar!
  13. 1 poäng
    Det låter rimligt att, som Georg_Ohm säger, det numer finns givare med utgång för både instrument och vanlig lampa. Det viktiga är att utgångarna på givaren ger rätt sorts signal. /B
  14. 1 poäng
    Den stora skillnaden mellan plast- och träbåt är att en plastbåt kan försummas något år eller två, och ändå på ett ganska enkelt sätt gnuggas upp till en fin standard, medan en med träbåt så förfaller den direkt om man slarvar det minsta med underhållet. Man brukar säga att underhållet ökar vid slarv med träbåt, dvs om arbetet är x1 vid vanlig vårrustning, så är det x2 andra året, x4 tredje året och x16 fjärde året.
  15. 1 poäng
    Jag är ganska säker på att TS motor sitter på samma höjd som i Yamahas körfakta. Det är 18.5 mellan monteringshålen och den sitter i andra hålen vilket gör att monteringshöjden blir 18 mm (som står i körfaktat) över "nolläget".
  16. 1 poäng
    Om du polerat och vaxat båten innan vintervila så är det ju bara skölja av dammet antar jag. Alla såpor rengöringsmedel som löser fett löser vax då det är en typ av fett.
  17. 1 poäng
    Du behöver i stort sett inte vara rädd om någonting, går något sönder så var det ändå dags att byta! Men lossa på slangklämmorna för båda bälgarna innan du vickar ännu mer! Bara bra om du tar bort alla delar från bockhornet o uppåt för att få koll på deras kondition. Försök att vrida på knät för att få loss det.
  18. 1 poäng
    Är inte dioderna bara samma princip som en Zinksaver, dvs bara gör att felspänningar under en viss nivå inte orsakar någon ström ? Dvs de har byggt in en "zinksaver" i centralen ? Om de har zenerdioder tyder det dock på en lite högre spänningströskel innan de börjar leda, vilket ju är en bra anpassning till våra förhållanden i Skandinavien. Däremot skulle jag aldrig lita på en skyddsledare/jord som är kopplad via halvledare och inte direkt.... ----------------------- Edit: På Båttekniks mycket spartanska hemsida är det inte lätt att hitta infon, men av http://batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf framgår att det sitter zenerdioder på c:a 8V. Man skriver också att de zinksavers som finns är tunga, stora och dyra. Men det finns en anledning till det, ju. För dessvärre, och detta är en riktig varningsklocka, står det att strömtåligheten "räcker för jordfelsbrytaren". Underförstått 10-30mA, så man kan gissa på 100mA eller så i strömtålighet. Dvs vanliga små 400mW zenerdioder, vilket verkar rimligt då de ju inte skulle få plats med något större/tåligare... Men detta är i så fall en allvarlig säkerhetsrisk ! Skyddsledaren skall vara dimensionerad att tåla minst de strömmar som fas/nolla är avsäkrade med (normalt 10A), och man kan/får inte göra en design som enbart förlitar sig på t ex en JFB för funktionen. I synnerhet inte när konsekvensen i detta fall blir ett avbrott på skyddsledaren om dioderna brinner. VARNING för denna typ av "hemsnickrade" lösningar !!!
  19. 1 poäng
    Jag känner till en, den sitter inne i båten framför akterspegeln ovanpå styrarmen, den nippeln smörjer styrningen. Det är väl lämpligt att trycka in fett där innan sjösättningen på våren och kanske nån mer gång under säsongen. Jag har en sådan där patronspruta liggandes i båten till det ändamålet. Men det kanske finns fler nipplar?
  20. 1 poäng
    Appropå skjutdörrar, ville ha dörr till sittbrunnen för att få lite varmare på vintern och tystare gång. Beställde en glasdörr av min lokala brädgård, kostade bara en tredjedel vad "marindörr" från Hönö skulle kosta. Nu efter 15 år fungerar den fortfarande perfekt. http://lasselundell.se/caravelle.html
  21. 1 poäng
    Finns väl att hyra på en del Circle K stationer?
  22. 1 poäng
    Kablarna till flödesgivaren mm uppstripade.
  23. 1 poäng
    Kopplingsboxarna till länspumparna installerade.
  24. 1 poäng
    Samt efter. Funkar mycket bra, kommer fortsätta att använda detta.
  25. 1 poäng
    Seaswirl Striper'n som jag precis köpt har alla stolar& dynor ute på däck ser bedrövliga ut. Solblekta, uttorkade, rester av fiskblod & en del skador. Fick ner priset ganska rejält pga att det var en del som behövde åtgärds. Båten såg rent förjä...gt ut. Det som nu står för dörren är total renovering av samtliga stolar & dynor som är klädda med en tjusig vinylklädsel när den är hel & ren. Valet stod mellan att köpa nytt eller renovera befintliga dynor. Det blev renovering eftersom nytt skulle behöva importeras från USA & skulle kosta en förmögenhet. Sagt & gjort, idag beställdes ett rep.kit för skadorna & ett infärgningskit från Läderexperten (laderexperten.se). Dynorna kommer att bli i nyskick. Dragkedjorna på dynornas baksida var illa åtgågna av rost & ärg så dessa bytte jag ut mot dragkedjor i nylon i eftermiddags. Det jag beställde idag får jag hem på Tisdag& då kör jag igång. Har tänkt hålla liv i tråden & försöka visa vad jag gör i fall någon på forumet går i samma tankar som mig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...