Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-22 på alla områden
-
3 poängDet borde alla vara. Jag har läst på Internet att det är feministerna och parterna på vänsterkanten som ligger bakom dessa, och de sprider corona i samhället.
-
3 poängAngående opinionsundersökningar och deras tillförlitlighet. (Ett sidospår från Båtlivsundersökningen för att belysa tillförlitligheten av opinionsundersökningar.) I början av 2000-talet avgick Gudrun Schyman som V-ledare efter att ha blivit påkommen med skattefusk (föga hedrande för en socialistprofil). Hon blev politisk vilde och började agera för ett feministiskt parti (hon hade förvisso redan lagt grunden under sin tid som partiledare). I opinionsundersökningar så uppgavs det vara 22% som kunde tänka sig att rösta på ett feministiskt parti. Fi grundades och deltog i riksdagsvalet med det föga smickrande resultatet 0,7%. Man ska nog inte tro blint på alla opinionsundersökningar.....
-
3 poängMed tanke på att det inte går att resa utomlands som tidigare, samt att även möjligheten till inrikessemesterresor är begränsad så kommer nog inte resorna där man tar med sig sitt eget boende att minska. Det är nog inte bara fritidsbåtsmarknaden utan även husvagns- som husbilsmarknaden som blir het. Jag hörde också att det såldes fritidshus som aldrig förr, redan i vintras. Marknad och efterfrågan, de bra båtarna säljes snabbt till hugade spekulanter, vraken blir kvar något längre men nu lyckas man sälja dessa också till överpriser. Vi kommer även denna säsongen att se fler ovana ”sjöövare” och SSRS får nog mer att göra.
-
2 poängPå Kryss-artikeln ger en bra sammanfattning av läget, läs den! Jag tvivlar fortfarande på att 80% av båtägarna längtar efter att vara registrerade i ett statligt register med oklara syften, så mycket har inte förändrats sedan 2012.
-
1 poängHade samma problem med min laddning på kad42an, fick varva till vid start för att laddningen skulle hoppa igång. Det visade sig att det saknades ett motstånd i boxen, nu fungerar allt direkt vid start. Jag ska försöka leta rätt på mer info om detta då jag tror vi avhandlade en del här på MG i en tråd.
-
1 poängTack Kossor! Ja det är ju också ett sätt att klara avgaskrav på bekostnad av livslängd på mekanisk utrustning. Miljöpåverkan över hela livscykeln är troligen inte mycket hjälpt av detta, men uppmätta värden för att få ett certifikat av en byråkrat funkar säkert. Andra fordon som min bil och de tåg jag arbetar med använder dieselbränslet direkt för att förvärma motorn och få avgasvärden inom gränser, detta med en värmare inte genom att snurra på mekanik. Tågen måste säljas med en LCC och givet att avgaskraven hålls. En ny lyxbåt för 2-20 miljoner köps av någon som behåller den i högst 5 år - sen vill de ha en ny. Därför sätts inga krav på VP att motorn ska hålla länge eller vara billig att underhålla (efter 5 år) - det är inte med i specen dag ett. VP reagerar på sin marknad som i huvudsak är de stora båtbyggarna, som säljer båtar enligt ovan. Visst säljer VP även till militär och annan proffsverksamhet, men inte mycket i denna storlek (150-350hk). Då gäller oftast mycket större motorer. Jag gjorde lumpen som båtförare på KA2, vi hade Scania 11 liters 6or i nästan alla båtar jag körde (bevakningsbåt, 200, ...) bara i 300-båtarna hade vi VP (Ad40) med drev. Scaniamotorerna verkade vara omöjliga att ta kål på - även för oss beväringar. Men effektuttaget är lågt jämfört med installerad massa. Lok och tåg som jag jobbat med har jätteproblem med avgasreningen - eftersom dessa motorer ofta snurrar med låg belastning. Acceleration och uppförsbacke dimensionerar 100%, men är 20% av tiden. Livslängd, verkningsgrad och avgasrening utvecklas för detta. Svårigheten är att få avgasrening att fungera vid låg belastning. Jag hade ett projekt med ett lok där vi använde en marin ABC 16 cylinders 250 liters motor (5000hk). Underbar motor och lång livslängd - serviceintervall (heavy maintenance) var 44 000 timmar (9-10 års drift). Men motorn var hopplös att få varm (och avgasren). Nuförtiden satsar man på många mindre motorer som arbetar mot vars en generator. Dessa startas upp vid behov - acceleration 4 motorer och rakt fram kanske 2 motorer. 1 motor går åt bara för att skapa Aux power till luftkompressor och luftkonditionering osv.
-
1 poängTrump är inte smart nog att ha fingrarna i ett enda spel 🙂
-
1 poängEn sådan har jag också haft. "det är vanligt", enl. Penta. Verkade inte vara något att bekymra sig över🙂
-
1 poängMen det verkar vara ok att dra in politik så länge det handlar om hur hemskt det är med skatter och partier på vänsterkanten...
-
1 poängSå bra att du tycker det! Feminismen syftar just till att göra inte bara politiken utan hela samhället till "könslöst" (dvs, vilket kön du har ska inte spela nån roll i några sammanhang) och jämställt. Det är tyvärr väldigt, väldigt långt kvar till det samhället. Men ju fler som stöttar det och förstår vilken nytta det innebär för alla, oavsett kön, desto snabbare kan förändringen ske!
-
1 poängläs om kompressorn i denna länken, finns lite tips https://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf
-
1 poängJag tror många förenklar frågan om båtregister till att det ska bidra till högre grad av gripanden och lagföring av dem som stjäl båtar, båtmotorer och tillbehör. Dessutom förväntar sig nog många att ingripande mot vårdslösa båtförare ska bli enklare och i stor utsträckning bidra till lagföring av dessa båtdrullar. Dessvärre kommer det inte att hjälpa att införa ett båtregister om inte hela strukturen för ingripande och lagföring hänger med. Rättsväsendet har betydligt högre prioritet på väsentligt allvarligare samhällsproblem med skjutningar, knarkhandel, systemhotande bidragsbedrägerier, människohandel (mycket av den påtvingade prostitutionen landar inom denna kategori) mm.mm. Hur många år vi inte väntat på att tullen t.ex. ska få granska utgående fordon vid våra gränser för att leta efter stöldgods. Fritidsbåtsrelaterade brott har säkert lång väg att vandra innan rättsväsendets prioriteringar börjar satsas på våra fritidsintressen. Rättsväsendet gör insatser när/om de snubblar över ett allvarligt brott inom området för att upprätthålla någon trovärdighet att de inte helt övergett området, men några systematiska satsningar lär nog vänta på sig. Kustbevakningen lägger en stor del av sina organiserade insatser mot fritidsbåtsbrott på fartkontroll och alkoholtester. Jag tycker inte det är fel med att beivra dessa brott för det riskerar att kunna förorsaka personskador med berusade fartdårar på vattnet, men det handlar om att som någon formulerade det tidigare avseende att plocka in skatter, att plocka de lågt hängande frukterna. Brotten är lättutredda, lasermätaren och alkomätaren bestämmer brottets allvarlighet och straffet. Det är betydligt svårare att gripa och lagföra båtförare för beteende med vårdslöshet i sjötrafik, Därför sker det inte lika frekvent. Är det någon som verkligen tror att det blir någon förändring av ovanstående med ett båtregister och registreringsnummer på båtarna?
-
1 poängI och med den tekniska utvecklingen av motorn från sugdiesel till elekroniskt styrd pump samt insprutning, och miljötänk så blev det utvecklat att dessa motorer skulle förvärmas under några minuter för att snabbare komma upp i arbetstemp och därmed få bättre förbränning. Detta styrs då från kompressorn som komprimerar luften och samtidigt belastar motorn, varm luft trycks då in i insuget om jag minns rätt cirka 3-4 minuter. Motorn kommer då snabbare upp i temp. Det fanns någon sådan funktion på de tidiga 41 orna med 87-88 som hade en avgasventil som skulle stänga och återföra värmen till motorn, detta försvann efter 1988 då det bara ställde till krångel.
-
1 poäng
-
1 poängJag förstod frågeställningen på samma sätt. Det kan ju kanske vara lönsamt att skruva isär kopplingen och se om man kan göra underverk med rostlösningsvätska eller 5-56.
-
1 poängLägg kabeln i en tunn och smal kabelkanal och limma med Ohms sika. Så slipper du skruva i akterspegeln. Ju färre hål i båten desto bättre.
-
1 poängNej, egentligen inte. Båten ligger fortfarande på land och batterierna är inte monterade. Eventuellt behåller vi våra våta batterier en säsong till för att se om de kan klara en tionde säsong. Jo, något har ju hänt, självurladdningen verkar så låg som den bör vara för ett AGM-batteri, dvs. I stort sett ingenting.
-
1 poängDet är just det att tjuvarna inte grips när de blir stoppade som man vill komma åt. När tjuven stoppas med relativt uppenbart stöldgods så drar de en vals som de lärt sig fungerar enligt svensk lagstiftning. Då måste polisen kontrollera om godset är stulet och det är här ett register som polisen når dygnet runt behövs. Idag kan inte den kontrollen ske och polisen måste släppa tjuvarna. Årligen stjäls båtar, båtmotorer och båtutrustning för mellan 200 och 300 miljoner kronor i Sverige och det är vi försäkringstagare som betalar detta.
-
1 poängEn hård färg är att rekommendera för slät yta, minimalt motstånd och maximal fart tex VC-17. Också enklare att tvätta under säsong. Den inbitna kappseglaren tvättar botten ofta (varje vecka) för att bibehålla minimalt motstånd. Att tvätta självpolerande färg är dock inte att rekommendera.
-
1 poängMåste vara en av århundradets sämsta annonser..... "Sammanfattningsvis Totalt säljs - båt men inombordsmotor och segel. - 1 släp med kapell som är obesiktat - beg båtkärra för segel och annan transport. (förtydligar att båten kan inte vara på det transportsläpet) - renovering av båten och trädetaljer behöver målas. -Inombordsmotor fungerar enligt förra ägaren men behöver så klart dubbelkontrolleras innan sätta i igen. - utombordsmotorn har tyvärr havererat och är slängd och finns inget fäste. Hej igen. All text hade inte kommit med. Tillägger att man får titta på båten på plats och frågor och pris diskuteras och överenskommelse görs där. Förtydligar I mail bestämmer vi plats och tid för det besök. Jag tog bort privat nummer ringde folk i tid och otid . Båten säljs för annns räkning. Bud på plats och konta betalningsmedel uppvisas innan diskussion Om vill ha bilen och släp så görs ägarbyte på plats på TRP-blankett. SÄLJES ; en norsk segel-fjordbåt med inombordsmotor och kan lätt puttra fram i åar och kanaler. En albinmotor ( finns på bilsläp med kapell. som ingår i köp men släpet är obesiktat. Innan motorn sätts i så måla och snygga till motorutrymmet. Eftersom motorn är utplockad.så provkör igen samt byt ev slangar till kylning. Båten är alltså renoveringsobjekt. Masten ligger på en enklare båtkärra som ingår. Segel finns. Dynor till inredning passar man på klä om men vill man ha 70tals gula så ok. De är hela. Sovplatser är i fören. Allmän uppfräschning inombords på båt Ingår en Båtvagga Finns uppställd på land Bilen ingår om man vill men får ej köras på allmän väg förrän nybesiktad. (förtydligar att det Finns inget släp till båten ) allt i priset utan krångel."
-
1 poängJag tror helt enkelt det haft för låg prioritet. Det finns lägre hängande frukt för intäkter som inte kräver lika mycket som införande av båtskatt. Men givet vad S-företrädare sagt i några olika artiklar så förstår jag bättre folks oro för att båtregister = båtskatt så länge S/MP sitter i regeringsställning.
-
1 poängMotion av en socialdemokrat. Vilken överraskning. Påminner alla igen: om ni inte gillar båtskatt så ska ni inte rösta på S, MP eller V.
-
1 poäng
-
1 poängHur upplever ni båtmarknaden i år? Förra året var den ju glödhet och många båtmodeller såg 15% i prisökningar. Nu står det väl lite och väger inför sommaren vad gäller restriktioner. Hur känns det detta året? Nu letar inte vi ny båt i år men blocket kollar man ju ändå:) Det är tidigt på säsongen men nog är det väldigt få objekt ute!?
-
1 poängDe väl tilltagna båtplatsavgifterna täcker nog det kommunerna har i extra utgifter kopplat till fritidsbåtarna.
-
1 poängEtt förtydligande; "Båtlivsundersökningen 2020 har medfinansierats av Havs- och vattenmyndigheten genom anslag 1:11 Åtgärder för havs- och vattenmiljö." När Havs- och vattenmyndigheten är inblandad blir jag litet skeptisk till dess påstått ädla syften om färre stölder, säkrare affärer osv. Såhär skriver Havs- och vattenmyndigheten i rapporten "FRITIDSBÅTARS PÅVERKAN PÅ GRUNDA KUSTEKOSYSTEM I SVERIGE"; "Eftersom Sverige saknar ett båtregister är fritidsbåtar idag också undantagna från beskattning, till skillnad från många andra länder, samt till skillnad från fritidsfastigheter, bilar, husvagnar, m.m. i Sverige. Fritidsbåtslivet nyttjar många kommunala och statliga resurser som sophämtning, farledshållning, produktion av sjökort, m.m. men bidrar inte med några resurser till dessa verksamheter, till skillnad från t.ex. sommarstugegäster och kommersiell sjöfart.... Det finns därför argument och potentiella fördelar med att införa obligatorisk registrering av fritidsbåtar, samt med att beskatta valda delar av fritidsbåtsflottan." När Havs- och vattenmyndigheten samarbetar med Transportstyrelsen för att ta fram en rapport där 80% av båtägarna påstås önska ett statligt register så ringer alla varningsklockor för mej i alla fall.
-
1 poängPratade med en båtsäljare i helgen och det är redan stor brist på nya utombordare från tillverkarna. Så det är inte bara i Sverige det är tryck. 313.000 motorbåtar sålda i USA 2020, upp 12% från 2019. Högsta siffran på 13 år. Har också bevakningar på Blocket och det känns som att utbudet är betydligt mindre än tidigare år.
-
1 poängDen som troligtvis är bäst att svara på detta är nog @kossor. Genom att nämna hans namn väcker jag kanske honom från middagsvilan...🐮 Laddningslampan styr ju generatorns laddning, inte kompressorns. På vilket varvtal körde du motorn? Laddade turbon någonting? Om jag minns rätt drar magnetkopplingen med spänning på, vi får se vad expertisen svarar.
-
1 poäng@Fyranbav, tänk på att det är kablarna du avsäkrar, och inte vinscharna i första hand. Det finns olika automatiska kalkyler och varav denna för kabelarean dom här båda tillhör det bättre kalkylatorna jag sett på nätet. Här skriver du in spänning, effekt och kabellängd (tänk på att multiplicera med två då du har en plus och en minuskabel.
-
1 poängJag tror också att marknaden kommer att vara stekhet. Har hållit ögonen på en båthandlare, och vissa av deras lagerbåtar är redan slutsålda. Priset för som de satte i januari 2021 har de dessutom nyligen höjt för de flesta av deras båtar. Bra för de som vill sluta med båtlivet eller byta ner sig till en billigare båt. Trist för de som vill köpa större/dyrare.
-
1 poängEnligt Drevdelar så ska hålet gängas om, det beror nog på att adaptern är tänkt för att fungera om man har trasiga gängor i kolven. Ingemar har varit mycket hjälpsam trots att han har fullt upp, både gällande val av gängtapp samt att han verifierade att hålet inte behöver borras upp innan omgängning genom att testa på en gammal cylinder. Det är troligen så liten skillnad på gängorna att det fungerar att bara dra i adaptern, men det skadar säkert inte att köra en vända med gängtappen först. Så det känns lovande, förhoppningsvis hinner jag ut till båten i helgen för att montera adaptern.
-
1 poäng
-
1 poängMen varför la försäkringsbolagen ner det gamla gemensamma registret om det nu var så bra?
-
1 poängDärför att den här gången är ”man” inte regeringen eller riksdagen, utan polis och försäkringsbolag som svamlar.
-
1 poängJag är av samma åsikt. Det kan gå för oss båtägare som för husbilsägarna, upp till 30000:-/år i extra skatt de första 3 åren vid nybilsköp. Sakta men säkert dödar politikerna svenskarna med en massa avgifter. Fantasin vet inga gränser för vad man kan hitta på för att få in pengar. Att ivra för ett båtregister är för mig väldigt naivt & kommer bara att sluta illa.
-
1 poängBytt skrovklädsel till vinyl med skumbaksida, självhäftande i vår Nimbus 29C, Tog bort gammal klädsel med spackel, skrapade av en del limrester med färgskrapa och stålborste. Kom fram till samma som någon tidigare sagt, att lite rester syns inte så jag la ner försöken med limlösare. Limmat lite skarvar med remsor utan skumgummi med ett special lim ifrån Armatec/Armacell (svart cellgummiisolering till kylbranschen), verkligen ett proffs lim. Allt annat jag provat såsom Pattex, Casco o Sikabond ställer höga krav på rätt temperatur och klarar inte blanka ytor.
-
1 poängJag spanar litet på Blocket för nöjes skull, ska inte byta, men mitt intryck är att det är hårt tryck på båtmarknaden redan nu. Några bekanta sålde båtar på nolltid i höstas, tror att trenden står sig i vår, så det gäller nog att vara snabb.
-
1 poängKör på samma kablar men se till så att du avsäkrar dem var för sig. Välkommen till MG!
-
1 poängDu har inte det effektuttaget samt det varvet och mängden bränsle och luft genomlupet i en bilmotor. Jag kan tycka att motorn är underdimensionerad för sin uppgift, då verisionerna är rejält uppskrämda i hk antal och varvtal. Men det är vad jag tycker finns inget vetenskapligt belägg för mitt påstående bäst att skriva.
-
1 poäng
-
1 poängTycker denna lösning du redan gjort är gedigen och bra. Varför krångla med att byta den? Om du är orolig för vikten kanske du kan banta ett hekto eller två.....😁
-
1 poängKan vara så att som man frågar får man svar. Rubriken på tråden kanske inte heller är solklar. Originalmonterade? Elektriska? Hydrauliska?
-
1 poängAtt koppla skyddsjorden på inkommande 230V till ett metallhölje på en batteriladdare är för personskydd. Det måste t.o.m. vara skyddsjordat hölje (om detta är i metall och apparaten inte är dubbelisolerad). Jo, i centralen (eller ännu längre bort) ligger som jag skrev skyddsjorden och Nollan ihop (den ena av dina L1/L2). Därför kan det flyta ström i Skyddsjorden vid fel. Men apparaten skall/får givetvis aldrig de inkommande AC-ledarna ligga ihop med skyddsjord (hölje) ! Om något lossnar inne i apparaten och fasen kommer mot metallhöljet och gör det strömförande så kommer då en ansluten jordfelsbrytare att lösa och säkringen att gå. Detta eftersom strömmen går via Skyddsjorden till nollan utanför JFB. Och säkringen går eftersom det blir kortslutning samma väg, mellan matande fas och nolla. Om prylen inte är ansluten till skyddsjordat uttag händer dock inget förrän någon petar på den, och då löser förhoppningsvis JFB. Men att koppla utgångens batteriminus till samma hölje (och skyddsjord) är inte genomtänkt, och har ingen vettig funktion. Bara kanske för att lugna en orolig konstruktör, som tror det är bra att lägga minus i höljet.
-
1 poängJo så är det nog. För min del tycker jag dock att det blir för komplicerat att försöka beräkna allt detta, så många variabler. I så fall skulle jag aldrig komma igång så jag har valt att sticka huvudet i sanden för vissa saker och köra lite trial & error istället.🙂
-
1 poängJag har målat med dc färgen och det blev helt ok,dock med mycke jobb men det är det alltid.Finns en hel del bilder i min tråd "renovering av en gammal silverline"
-
1 poängHar för mig att jag betalar ca 11.000:- för en vanlig service på min D4. Har inte kommit upp till 500 timmar än så jag vet inte vad en sådan kostar på "mitt" varv. I runda slängar kostar min båt 11 för service, 11-12 för vinterförvaring och 11-12 för försäkring. Med såna kalkyler betyder det inget med några tusenlappar för lite diesel . Det kostar att ligga på topp!
-
0 poängTack för tipset, men ser din mast lika ut som min ? Känner mig lite lurad på detta köp annars, och säljer den ärligare än föregående ägare. Köpte en skaplig Midget 23 istället men hjullagret skar strax utanför Mariestad ... och tror jag säljer den också till nån på orten.
-
0 poängMed en far som var elingenjör och jag är uppväxt med elledningar och dragtråd de senaste 60 åren. Så vete fan om svaret jag gav var så dumt. Sunt förnuft finns något som heter. Om du har tryckförlust i vattenslangen vad gör du då? Lämpligt är det då att följa slangen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00