Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-21 på alla områden
-
3 poäng
-
2 poängBläddrade i gamla tidningar som skall kastas och råkade plötsligt läsa en artikel om registrering från 2012 i På Kryss. Artikeln innehåller en del hårda fakta och uppskattningar aktuella vid den tiden Båtregister....PK_06_2012.pdf
-
2 poäng
-
2 poängDu har inte det effektuttaget samt det varvet och mängden bränsle och luft genomlupet i en bilmotor. Jag kan tycka att motorn är underdimensionerad för sin uppgift, då verisionerna är rejält uppskrämda i hk antal och varvtal. Men det är vad jag tycker finns inget vetenskapligt belägg för mitt påstående bäst att skriva.
-
2 poängVid stöldanmälan får polis och försäkringsbolag alla uppgifter så befintliga register borde väl duga. Problemet är väl bristen på poliser i yttre tjänst. Förhindras bilstölder och MC stölder idag av fordonsregister? Stoppas bilar vid gränsen som innehåller stöldgods och sedan släpps iväg för polisen kommer inte i tid? Business caset båtregister betalt avförsäkringsbolagen höll inte. Det finns många lågt hängande frukter att plocka innan ett nytt båtregister skall debatteras... Stölderna inom det marina drabbar väl mest motorer, rejält ingraverade nummer, mikromärkning och trackers tror jag är bästa vägen att minska på stölderna. Tullens befogenheter borde oxå utökas för att kunna stoppa upptäckt stöldgods vid gränsen. S regeringen hotar redan med höjda skatter medans bidragssystemen läcker så tyvärr är risken hög för nya kreativa intäkter för staten
-
2 poängUppgifter om skrov/motornummer och ägare finns idag redan registrerat hos försäkringsbolagen. Som jag förstår det förutsätter du att polisen inte har direkt tillgång till dessa register? Så kan det mycket väl vara, t.o.m. troligt. Att bygga upp och administrera ett nytt register där dessa uppgifter som redan finns registrerade på annat sätt ska läggas in, och som polisen då ska få koppla upp sig mot, är ju inte vare sig sinnrikt eller effektivt. Dock kanske lite svenskt. Försäkringsbolagens bef. uppgifter om båt och ägare kan på ett enklare och effektivare sätt kopplas till en databas där polisen har insyn. Bättre att köpa fler poliser för pengarna istället. Man ser dem ju inte alltför ofta nuförtiden. Vad gäller "registreringsskyltens" främjande av polisens haffningsarbete så är den nog tyvärr överskattad. Om alternativet är att båten är anmäld stulen lämnas ju en beskrivning av båten, fabrikat, typ, kulör på båt o ev. kapell, dekor, ev. utombordare, båtnamn etc. Om det sitter ett litet registreringsnummer eller inte på båten har nog underordnad betydelse för polisen när de är ute och spanar. Det andra alternativet, dvs. att polisen råkar kontrollera en båts reg.nr när de är ute på patrull och just den båten nyligen skulle vara stulen men ej hunnit stöldanmälas... Ja här skulle kanske ett reg.nr. sitta fint. Men med vilken frekvens kan detta tänkas inträffa? Inte tillräckligt ofta för att motivera uppbyggnad av ett nytt register gissar jag.
-
1 poängBra läsning. Uppenbart är det så att om S och MP sitter vid makten så ses ett register som en möjlig väg att öka skatteintäkterna. Därmed blir jag emot ett register så länge de partierna sitter vid makten, vilket jag hoppas inte blir så länge till, av detta skäl bland många andra. Inga utökade befogenheter till tull och polis, samt skapa misstro mot ett register för att man ser möjlighet att ta mer av folks pengar. Tack för det, S och MP. Ni fortsätter utan paus köra Sverige åt fel håll.
-
1 poängJag kan förstå att myndigheterna börjar titta på ett nytt båtregister. Svaret är skatteintäkter. Förra registret lades ner pga olönsamhet, det bar inte ens sina egna kostnader. Båtägarna har inget at vinna på detta. Ur stöldhänseende är spårningsutrustning både effektivare & billigare för polis & båtäare.
-
1 poängDet gjordes typ ett halvår innan vi köpte båtplatsen för tre år sedan, så vi missade det. Eftersom den förra stegen höll i 40 år så kanske man kan göra en ny i stål, måste ju inte vara syrafritt. Vi får se, har kontaktat hamnkapten som ska kolla exakt vad en ny kostar. Plockade bort en hel del av ”kexchokladen” på stagen, blev inte mycket metall kvar
-
1 poängHej. Det jag vet om ockelbo från den tiden är att man plastade skrovet först, sedan plastade man in träreglar som var en mall för att bygga upp tvärgående samt längsgående balksystem. I aktern har du en hel träskiva som går från sida till sida. I senare produktion början 80 tal, ändrades detta till att man gjorde en kassett som lyftes in i båten och där remsades fast. Reglarna i trä fyller egentligen ingen funktion för båtens stabilitet utan användes endast för att få till en mall att bygga upp balksystemet . Inombordarna på den tiden bultades ju inte fast i balkarna som idag utan de hängde ju i aktern fästade i drevets sköld. Senare produktion som i dc 21 an så bultas ju motorerna ner i träregeln och där kan bli problem om regeln är rutten.
-
1 poängOm du menar tekniskt funktionellt så är det en ickefråga 😁 Deras egna resp. It-tekniker vet det redan. Om kompetensnivån där mot förmodan skulle vara så kraftigt mycket lägre än i den privata sektorn finns det gott om välrenommerade dito konsulter att engagera. Skulle kunna nämna ett antal men det skulle te sig opassande här. Att motsvarande utbyten av databasuppgifter redan är fullt fungerande, dock oftast åt andra hållet, vet du redan om du tänker efter. Ställ av din bil hos myndigheten Transportstyrelsen idag så flaggas det hos ditt försäkringsbolag som omedelbart ställer om din försäkring till en garageförsäkring. Köp en hund så får du ganska snart automatiskt propåer om att teckna djurförsäkring, från annat håll erbjudande om att köpa mat till den. Köp en husbil av lagom ålder så dimper det ner färgglada dokument från mäklare som vill sälja den åt dig. Orsaken till att detta fungerar så smidigt är att användarna är konkurrensutsatta aktörer som är beroende av effektivitet för sin överlevnad. De är ju tvingade att generera sin försörjning själva. Om du menar hur man skulle bära sig åt för att få berörda i ansvarig ställning att gå vidare i den riktningen är ju det en fråga på ett helt annat plan. Om den lösningen vore enklare hade nog denna tråd förmodligen inte existerat.
-
1 poängKonstigt. Jag har en motorbåt i Göteborg, bör ha högre salthalt här och med de mera havstulpaner här. Målat med trilux i många år. Kör kanske 60-70 timmar per år. Sjösätter tidigt och tar upp sent. Brukar kunna räkna havstulpanerna på en hand. Brukar inte tappa någon fart. Brukar bara simma runt båten några få gånger och tvätta skrovet då det ser tråkigt ut med smutsen vid vattenlinjen. Den farten jag tappar från sjösättningen brukar bero på att den är olastad vid sjösättning och sedan ska ju allsjönans grejer ombord, när detta på hösten lastas ur brukar jag inte notera något tapp i fart. Kanske någon knop något år.
-
1 poängVadå för sent. Rör sig båten över 1 knop, är det alltid för sent om ett hinder dyker upp typ 6 meter framför givaren. Om denna bara kan registrera jupet rakt inunder. Spelar ingen roll om givaren sitter midskepps eller i aktern. Får väl ta hänsyn till detta. Är man besvärad av detta, så köp en frammåtseende givare. Visar botten strukturen frammåt och djupet rakt ned under givaren. Haft en Echopilot Fls silver fristående under mer än 10 år. Nu har jag relativt dyra Garminprylar. 91 sv med PS 51 TH givare. Finns billigare, av andra kända märken. Har inga problem att angöra en klipphäll, trots att givaren sitter typ 3 meter bakom fören. Har f ö även ett äldre ekolod med givare som läser rakt ned, som reserv.
-
1 poängAbsolut. Eller kanske deras bryggstege? https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/stegar/bryggstege-2000041373
-
1 poängOm man jämförde volymen diesel som går igenom spridaren på en båt resp bil så runt 600h på en båt var jämförbart med 30000 bilmil. Kommer inte ihåg var jag läste det och vilka antagna värden man använde
-
1 poängAtt tappa 7 knop med slem och en och annan havstulpan låter väldigt mycket. Har själv en motorbåt på 25fot som gör 42knop vid iläggning och 39 i slutet av säsongen (med likvärdig distans/timmar per säsong som du hade) Mitt drev var väldigt täckt med havstulpaner vid upptagning, snålade med drevfärg därav.. Hur ser skrovet ut? massa gammal färg lager på lager som ger kratrar osv? du verkar ju ha målat om skrovet ett gäng gånger. Att kanske skrapa bort all färg ner till slät skrov kan göra skillnad för dig? Jag själv har "hyffsat slätt" skrov och spenderade 15 min i juni med att skrubba skrovet när vattentemperaturen begav sig, visst fanns det slem när jag plocka upp den. Ligger själv på västkusten, låter som det är något annat som spökar för dig än just slem på skrovet
-
1 poängOm du har tillgång till svets och kan svetsa, så bör du kunna svänga ihop en ny stege på några timmar. Bara köp fyrkantsrör, måtta efter den gamla och svetsa igång! Bör handla om material för under tusenlappen.
-
1 poäng4 x 115 Ah brukar vara tillräckligt för de flesta, men om du tycker de brukar ta slut så kanske det kan vara värt att satsa på större batterier. Om du vill köpa lika dana batterier så kan du köpa dessa från Tyskland för typ halva priset här, https://www.autobatterienbilliger.de/blei-saeure-batterien__115-Ah_1
-
1 poängSpridaren har inte sprutat in en dimma utan det har istället blivit en stråle. Råkade ut för exakt samma sak sommaren -19. Penta-mecken har koll på sådant.
-
1 poängDet bästa skulle ju vara att byta ut de rostiga fyrkantsrören mot nya och sedan fräscha till allt stål så håller den säkert länge till. Som nödlösning funkar det ju att svetsa i plattjärn och då gör det ju inte så mycket om svetsarna inte blir så bra.
-
1 poängEller noterat att mörkblått betyder 0 (noll) - 3 m. Ibland fattar man dumma beslut i tron att det är smarta beslut. Det har nog de flesta gjort. Det blir ofta lurigt när man tycker sig känna till vattnen man seglar i och så plötsligt är det någon som lagt dit en sten!
-
1 poängBanner Bull marinbatterier är riktigt bra grejer, även om de kanske inte är så vanliga här i Svedala. Har 3 st dito 75 Ah i en av förbrukningsbankerna. De är åtskilliga år nu men har fortfarande bra ork.
-
1 poängJa men du gör rätt i och gilla diesel det är bra grejor, sen är inte vps motor direkt dålig, den är bra. Det är vps ovilja att ta fram reservdelar till motorer som skjutit och detta leder till att enskilda individer får betala fruktansvärda kostnader då även prissättningen på delar är i mitt tycke hutlösa. Vi får hoppas att vp lyssnar till sina kunder och löser de problem som uppstår med att ha reservdelar, så man slipper som i detta fall köpa ett helt block. Man ska inte ruinera sina kunder då man redan tagit bra betalt för motorn en gång. Risken som jag ser det är att man till slut får sälja betydligt mindre volymer, och så är hjulet igång mindre volymer mindre delar mindre lönsamhet osv.
-
1 poängNja det jag hat lärt mig i de fall detta har hänt, händer ju på andra märken med inte enbart vp, så har dieseln sprutat in vid fel tidpunkt, eller så har spetsen varit defekt och skickat in en stråle istället. Så ja det höga trycket gör detta om systemet falerar. Angående mjukvara så kan jag inte med hundra säga att det är så i detta fallet, kanske finns någon här som kan konfirmera detta bestämt, dock vet jag att licens avgiften är rätt saftig, för att ha rättigheten. Kan ta ett paralell fall. Jag köpte 2017 en ny claas traktor efter mycket övervägande. Sex månader efter leverans deklarerar Svenska lantmännen att de ska sluta saluföra märket. Skit tänker jag då, hur blir det med service, inga problem blir svaret, vi får tag i mjukvara. Med facit i hand gick det inte så bra då claas har mönsterskydd på mjukvaran och bestämmer vem som ska ha vad. Summa summarum ledde detta till att den mjukvara de hade den hade de, men uppdateringar samt maskiner som är sålda efter utfasningen kan de ej ordna till. Skulle tro det är lika på vp sidan, på entrepenadsidan är det på detta vis iaf. På bilsidan råder helt andra riktlinjer. En ny motor till en case på 150 hk sexcyllar ligger väl ett utbyte komplett på runt 200 sek, det är skillnad mot vps prisbild, folk kan inte betala en halv miljon för en motor i en daycruiser sen när den går sönder kostar delarna nästan lika mycket, då vänder man sig till andra alternativ och det finns andra alternativ. Att prisa ut sig har sitt pris. Till de i min bekantskapskrets säger jag var rädd om eran gamla motor den kan vem som helst laga, de nya motorerna är att likställa med en dator, mekaniken är som den gamla men du får den inte att gå utan en dator, detta kommer leda till problem längre fram. För att förstå hur känsliga systemen är kan jag förtälja en händelse för tiotalet år sedan. Då åkte vi case ih på gården, på fredagskvällen hade vi ställt iordning för slåtter lö morgon. På natten drog ett rejält åskväder fram, med blåst och regn. Lö morgon äntrade jag traktorn och skulle köra ur maskinhallen, traktorn spann som vanligt smög ut på gårdsplanen och la i automatläge på växellådan, tryckte på med gasen men hur mycket jag än varvade motorn gick traktorn bara i 1,25 km. Fick tag i telefonen och ringde kompisen som dessutom servar detta märke. Förklarade vad som skedde, hmm blev svaret slog du ifrån huvudströmbrytaren igår kväll? Näe de gjorde jag nog inte, ok då har åskan slagit ur programvaran, jag kommer över till dig, med sig hade kompisen en lap och mobiltelefon ringde upp österrike tjoppade ner telefon i datorn in med pluggen i intaget på traktorn, det surrade och tog väl tio minuter en kvart, kompisen la på luren drog ur pluggen startade och allt funkade som vanligt. Ja det spelar ingen roll hur duktig du är på att skruva har du inte en IT tekniker med program funkar inget ändå, sorgligt anser jag.
-
1 poängNja så lätt är det tyvärr inte. Garantin är utgången som ny motor ja, men nu ska den plockas ihop igen med nya delar, och då vill man ju göra rätt och inte fel, eller hur. Sedan har vi det problemet med nya motorer allt styrs av en data box, och plockar du ner denna motor så måste den in i datorn för nya värden. Här kommer nästa problem, du måste ha en penta verkstad som har tillgång till datorprogrammen. Det har du som penta dealer, men inte som ocertifierad verkstad. Pentas program är mönsterskyddade. En modern commonrail motor har ett helt annat insprutningstryck än de gamla sugdieslarna, moderna motorer trycker in dieseln med ett tryck upp till 2000 bar, mot kanske en hederlig som ger 700 bar. Det höga trycket skall sönderdela dieselmolekylerna bättre så att förbränningen blir bättre. Missar då spridaren sin öppningstid eller att en spridarspets är lite defekt blir slutresultatet det som skett hål i kolven. Ja du har alldeles rätt våta foder är utbytbara det har de flesta tillverkare det var en revolution när det kom, blir det en skada i loppet eller motorn gått länge så knacka ur fodret och i med ett nytt, sen är motorn som ny igen. Torra foder för oss tillbaka till USA och v8 or och de lär man borra betydligt dyrare och krångligare än blöta foder, sedan överdim kolv. Efter vad jag förstått så sker detta på D serien ibland det går att googla detta finns mycket skrivet både i världen och i sverige.
-
1 poängMan skall hålla hårt i sin KAD44 har jag ju förstått. Nu får vi väl hoppas att den här historien med D4:an är ett undantagsfall men när det väl händer så blir man mörkrädd.
-
1 poängKanske riskerar att bli lite elefant i rummet nu men varför ska det målas så mycket med epoxi nuförtiden? Om skrovet har mycket utspridda repor och skador i gelcoaten kan jag förstå att det kanske kan vara det enklaste sättet att få skalet tätt. Om det är enstaka mindre skador är det väl bättre att reparera endast dessa och sedan måla med vanlig bottenprimer och färg. Att slipa för att få fäste för epoxi på hela botten medför ju risker att skada gelcoaten. Att man skulle behöva "epoxibehandla" oskadad gelcoat tror jag inte på, annat än att det är en mycket lyckad affärsidé från epoxitillverkaren.
-
1 poängDet är bara för myndigheterna att skicka ut en speciell signal via 5G så kommer nanorobotorna som injicerades tillsammans med vaccinchippet att genmodifiera örsnibbscellerna för att producera mer melatonin så att märket framträder. Behövs ingen tatuering. Det är också därför det är viktigt vilken arm sprutan tas i, annars kan det bli fel örsnibb som färgas, och den är ju tänkt att användas till nästa pandemimärkning.
-
1 poängDet kan ju vara bra att tänka på så att man kanske kan borra upp något extra hål för ventilation, men... Om de bara funkar i 5000 timmar istället för i 30 000 timmar har ju egentligen inte så stor betydelse. Lamporna är ju tända väldigt lite på sommaren, så det blir ändå många säsonger. Ett problem som tidigare diskuterats är hur mycket skada en 12 V LED tar av att utsättas för 14 - 15 V vid motorgång. Våra IKEA tavelramsbelysningar vi har i pentry sedan 2012 har klarat sig bra i alla fall. Nu blir det väl inte så mycket motorgång ont matlagning samtidigt, så det kan ju vara en del av förklaringen.
-
1 poängMyndigheterna kanske inte vill så mycket, det är för det mesta politikerna som vill och myndigheterna som genomför deras vilja. Det förra statliga registret som infördes av Socialdemokraterna försvann väl 1993 efter en borgerlig valseger hösten 1991? SSF drev det vidare till 2003, sedan tyckte inte försäkringsbolagen att det var värt besväret längre. Klart att försäkringsbolagen vill ha ett nytt statligt register, när någon annan betalar....
-
1 poängOm man är lite mera skillad i matte ser man däremot att båtlivet kan förväntas ha ett enormt uppsving de kommande 28 åren, så till den milda grad att 500 % av båtägarna kommer att vistas i sina fritidsbåtar 2049.
-
1 poängFörra gången vi hade ett register så övergick det till försäkringsbolagen att förvalta det. Då lades det ned pga att det var för dyrt att administrera i förhållande till nyttan.
-
1 poängInför ett båtregister för de 80% som vill ha det då så är alla nöjda om nu inte syftet var att Personligen är jag trött på de som kallar andra för paranoida bara för att de har en annan åsikt än du själv.
-
1 poäng
-
1 poängProblemet är att brottslingarna vet exakt vad de ska säga (och vad de inte ska säga) för att polisen inte heller ska få göra något åt saken. Polisen måste kunna kolla uppgifterna med den registrerade ägaren typ genast.
-
1 poängDet är lite otydligt på registreringssidan för DNA-registrering. Men det verkar som att de lämnar över information till "brottsbekämpande myndigheter" först när de fått in en anmälan om att något blivit stulet. Då kan en stulen utombordare vara långt utanför landets gränser.... Hur Polisen agerar när/om de hittar spår av DNA-märkning kan man fundera över. Tullen får ju inte beslagta utförselgods även om de misstänker att det är stöldgods.
-
1 poängJag läste om deras satsning för några år sedan och då hjälpte det att dna-märka, men de har ju även staket, taggtråd, vakter, mm. Trots det var det några stölder, men betydligt bättre än tidigare. Dna-märkning är ett bra sätt att id-märka en pryl, men det hjälper ju inte om polisen inte har direkt tillgång till aktuella register över ägarna.
-
1 poängSom varande tankbilsförare rekommenderar jag att man uteslutande kör på så kallad blankdiesel utan någon inblandning av RME. Denna finns då bara på dessa sjömackar därför att i lagen står det att alla fordon som rullar på våra vägar skall ha en viss procent av förnybart bränsle. Att köra på vanlig så kallad mackdiesel är inget problem i sig om man har bra cirkulation, alltså att man tankar ofta så det inte hinner bildas levande organismer i tankarna för då har man problem. Min arbetsplats är som synes på bilden med utrymme för 57000 L.
-
0 poäng
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00