Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-19 på alla områden
-
2 poängEn avgörande faktor för den stora skillnaden i hantering av blybatterier kontra litiumbatterier är hur kemin påverkar det inre motståndet i cellerna. I en blybattericell ökar resistansen med ökande spänning över de två polerna. I en litiumbattericell minskar resistansen med ökande spänning över de två polerna. Nackdelen vid laddning av en blycell är att laddningsvilligheten minskar med ökande spänning och därmed ökad resistans. Det är därför blyceller är så tröga att få fulladdade. Fördelen är att de enskilda cellerna i en batteripacke "bromsas" spänningsmässigt så de blir självbalanserade. Fördelen vid laddning av en litiumcell är att laddningsvilligheten ökar med ökande spänning och därmed minskad resistans. Det är därför litiumceller kan laddas med hög strömstyrka även när de närmar sig fulladdade. Nackdelen är att en enskild cell i en batteripacke "kan skena" och bli överladdad innan övriga celler hunnit med. Litiumcellen har dessutom en speciell kurva för ökande spänning - minskande motstånd. Vid den specificerade maxspänningen för laddning av den enskilda cellen så stiger kurvan uppåt ungefär som knycken på en hockeyklubba och spänningen stiger snabbt om den inte hålls under kontroll av något styrsystem. Om cellen sitter i en batteripacke så medför det att packen kan ha en helt OK spänning men enskilda celler för hög spänning och då pajar de. BMS har som uppgift att, med lite olika tekniker, hindra de enskilda cellerna från att skena. När man insett dessa fysikaliska egenskaper i litiumbatteripackar så inser man även varför det krävs reglering av de enskilda cellerna. Så kallade "drop in batterier" utan cellreglering eller med enbart reglering av hela packen har hög risk för att enskilda celler skenar så att batteripacken pajar. Det finns även en annan teknik för att ladda litiumpackar. Med celler som initialt är toppladdade till exakt samma spänning och därefter laddas med försiktighet så kan man bibehålla balansen i packen under en tid. Packen måste grundbalanseras med viss regelbundenhet. Detta låter sig inte göras med fabriksförseglade batteripackar (det är där problematiken med t.ex. LIME Powers slutna 12V-packar uppstår, de går inte att grundbalanseras cellvis). Ett annat problem med färdigpaketerade batterier med inbyggd BMS är att BMS förbrukar ström. Om batteriet lämnas oövervakat under tillräckligt lång tid (t.ex. en vintersäsong) så kan BMS-strömmen tömma batteriet så det passerar under minimispänningen och sen är det kaputt.
-
2 poängDet är bara för myndigheterna att skicka ut en speciell signal via 5G så kommer nanorobotorna som injicerades tillsammans med vaccinchippet att genmodifiera örsnibbscellerna för att producera mer melatonin så att märket framträder. Behövs ingen tatuering. Det är också därför det är viktigt vilken arm sprutan tas i, annars kan det bli fel örsnibb som färgas, och den är ju tänkt att användas till nästa pandemimärkning.
-
2 poäng
-
1 poängOk, du lockar in mig i litteraturens värld med alla figurer man finner där. Slartibartfast var en kustdesigner, eller kanske norskfjordesigner. När dom skulle bygga Jorden 2.0 fick Slartibartfast designa Afrikas kustlinje istället. Allgalaktiskgurgelbrännare är ett långt ord. @ABC ansåg att Sybil Fawlty var den enda normala karaktären i ”Pang i bygget”. Då anser jag att Slartibartfast tillsammans med Hooloowoo är de vettigaste karaktärerna i Lgtg. Hooloowoo fick dessvärre in så mycket utrymme, mest en bifigur. Hooloowoo är en superintelligent nyans av blått, och har även figurerat i ”Futurama”. Två långa ord figurerar nu i nyhetssändningarna, vaccinationsmotståndare, och covidprotestdemonstanter en eller möjligen två totalt respektlösa grupper, respektlösa mot alla som avlidit, varit svårt- eller lindrigt sjuka och respektlöst mot alla i sjukvården och alla andra som sliter hårt i pandemin. Det för mig osökt till följande ord; konspirationsteoretiker, eller foliehattsbärare. Möjligen också rättshaverist, fast det är ju rätt kort, kverulansparanoiker... är kanske ett bättre ord. Pizzakartongmontör, kan det vara ett halvlångt ord på en yrkestitel? Farledsutprickare? Elsparkcykelihopsamlare, en kategori som det behövs fler utav. Grävmaskinsreparatör, inte så speciellt långt. Propelleraxeltappssvarvare? Så har vi så kapten Haddocks svordomar, men dom består nu ofta av sammansatta ord kopplade i tre, fyra eller fem led. Alabasterhjärnor, imbicillasötvattenspirater etc....
-
1 poängDet finns inget krav på epoximålning vare sig från myndigheterna eller från båten! Myndigheternas krav är att du inte får ha gammal eller ny giftfärger med förbjudet innehåll under din båt.
-
1 poäng
-
1 poängKan ju addera om någon behöver göra samma operation någon gång att följande artiklar köptes från kulagret.com till en betydligt billigare penning än VP. HM 89449 / HM 89410 Koniskt Rullager KOYO - inre lager 31307 Koniskt Rullager SKF - yttre lager AS 60x85x8 Radialtätning - Tätningsring, VP pris 701kr!!!
-
1 poängÄr det så nytt så är det bara att gå på API GL5, så köp en sådan större dunk på valfri maskinbutik, behöver inte vara volvos EDIT: ursäkta sent svar, såg att andra svarat
-
1 poängDet var det batteriet jag bifogade databladet till, och det står inget där om en DC-DC-laddare, och det nämdes aldrig i mailkonversationen, så det tror jag inte heller den har. Jag kör nog vidare på bly, men jag hoppas nån hittat bra info i tråden
-
1 poängDet tror jag inte ett ögonblick på att det har, framför allt inte till det priset. Dessutom avger en sådan en hel del värme, dom flesta har fläktkylning för att överleva. Att stoppa in det i batterilådan låter sig inte göras. Så koppla inte ett blybatteri parallellt med detta, då förstörs det snabbt.
-
1 poängVad du vill ha är en bms som stänger av när någon av cellerna är färdigladdad/urladdad. Har du en BMS som inte jobbar på cellnivå och du har obalans mellan cellerna så någon cell ligger lite högre och eller någon lite lägre kommer en cell att bli överladdad alt dras ur för mycket innan BMSen indikerar att batteriet, alla cellerna tillsammans, är färdigladdat/urladdat. (Där vann jag SM i långa meningar) Tekniken är kanon så länge varje enskild cell hålls inom specarna för laddning/urladdning. Gör man inte det dör batteriet i förtid. Det är tyvärr ingen förlåtande batteriteknik som bly-syra är.
-
1 poängDe som ville bli en flaggstångsknoppsförgyllarassistent började sin karriär som flaggstångsknoppsförgyllarassistentsaspirant.
-
1 poäng
-
1 poängDIY approachen har verkligen stor potentiel på det här området (än så länge i alla fall). Precis som flera skrivit innan behöver man läsa på ordentligt innan så att man har koll på BMS, temp, laddning från olika källor osv. Redan idag kan man bygga för en billig penning med b-grade celler. Man bör naturligtvis titta på lite reviews på nätet så att man får en god idé om vad man kan förvänta sig. Mer bang-for-the-buck är nog svårt att få med dessa celler i alla fall. Här för övrigt ett riktigt bra forum där diskussioner pågår i detalj på området. Nedan typ av celler diskuteras också flitigt. https://diysolarforum.com/forums/marine.10/ https://www.aliexpress.com/item/4000585750883.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3b4f41daYimPrc&algo_pvid=a2121c6c-2e99-4644-a960-4dfa15576202&algo_expid=a2121c6c-2e99-4644-a960-4dfa15576202-15&btsid=0b0a0ae216161390613804218eec64&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
-
1 poängNej absolut inte men har läst reportaget, måste vara en dåres verk 😱🤣
-
1 poängTack! Det sitter en KAD44 på 260 HK i den. Går väldigt bra och snålt med den motorn. Marschar runt 22-24 knop. Lagom fart i förhållande till förbrukning som då ligger strax över litern per distans om man inte har aktersoffan full med gäster 🙂. KAD44 är en ganska skottsäker maskin. Även om VP började med viss elektronik i den här motorn så är den fortfarande ganska "basic" jämfört med nyare maskiner. Och renoveringsvänlig om man skulle ha oturen att behöva göra det. Motorer såsom D4 är förvisso mer moderna men jag tvivlar på att dom är snålare eller billigare att underhålla. Har dessutom hört att D4:an har en ganska rå gång jämfört med 6:an i KAD-serien. Om det har någon betydelse eller ej låter jag dock vara osagt. Vi har inte gjort några större ingrepp på motorn so far. Ventiljustering, rembyten och årlig service.
-
1 poängSkruva inte ner drevet du har ingen mässingskona i det drevet, de försvann långt tidigare, du har stål och inget annat. Sätt en magnet ovanpå så ser du direkt den hugger fast. Har någon översynsplansch när konan försvann, men det var på de tidiga 290 dreven.
-
1 poängJag har inte några av dem kvar. De var säkert CE-märkta, men om de uppfyllde kraven kan jag inte svara på. Alla köptes i vanliga, svenska butiker. Coop, Biltema, Clas Ohlson och liknande. De flesta incidenter ägde rum från 2005 till 2011 kanske. Men senaste var nog förra vintern. En liten dekorlampa på nån watt till en fönsterlampa med skärm. Den dog iofs inte, men blev så varm att den började lukta illa. Nu har jag andra där, som också är diodbaserade men som tydligen är av bättre kvalitet för de funkar helt ok. Varma som satan, som alla diodlampor, men funkar som de ska i övrigt. Tillverkarna har förstås blivit bättre på detta med åren. De flesta jag skaffat senaste tio åren har funkat utan anmärkning. Nå, för att inte helt spåra ur tråden, så... Jag ville bara informera om att diodlampor inte alltid funkar rakt av i armaturer gjorda för glödtrådslampor. Många gånger är det inga problem. Man får testa och ha lite uppmärksamhet bara. Lukta och känna efter.
-
1 poängVi körde med ordet flaggstångsknoppsförgyllarassistent. Denna person var antagligen anställd på din firma 😁
-
1 poäng
-
1 poängJag rekommenderar en sväng till Swedol och införskaffa en dunk som räcker några år. Det gjorde jag när jag hade drevbåt. Även motorolja blir ju prisvärd här. Liter/krona är svårslaget när man kostar på sig ett litet lager;-)) https://www.swedol.se/t65-75w-90--20-lof-620006.html Mvh Andréas
-
1 poäng
-
1 poängMinns ni de där båda pensionerade skådespelarparet som älskade att åka båt på olika kanaler i SVTs kunskapskanalen? Prunella Scales och Timothy West? Hon är ju mest känd hos oss som den elaka frun ”Sibyl” i ”Pang i bygget”... Ja iallafall så färdades dom på en massa olika kanaler, mest på de brittiska öarna, och där fick man i ett program se en auktoriserad ”kanalbåtsdekoratör” (långt ord) som med stor finess dekorerade och skrev namn på dessa narrowboats. Undrar om hon någon gång skrev ”Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch” som hemmahamn på någon båt....? Jag fick en gång för mig att jag skulle hyra en sådan där lång och smal kanalbåt. Jag fick ett prospect med prislista och en synnerligen detaljerad utrustningslista från en av alla uthyrningsfirmorna, där allt lösöre ombord var listat. Det fanns en kettler och en teahood, eller vad det nu heter, alltså en vattenkokare och en thehuva, samt då minst trehundra saker till. Men det ansågs viktigt att berätta att dessa två högst självklara saker bland engelskt köksgeråd fanns med ombord. Nu blev det dessvärre ingen brittisk kanalresa den gången, men kanske i framtiden om, eller när vi får eller kan resa utomlands igen.
-
1 poängJag skulle definitivt inte köpa en paketlösning som inte har övervakning på varje enskild cell.
-
1 poängTänk på att om du vill ha sidenmatt yta, så använd bara sådan lack på sista skiktet, och klarlack alla lagren innan. Använder man sidenmatt för alla lager så blir lacklagret liksom grådimmigt.
-
1 poängDet förstår väl alla att syftet är att lättare kunna beskatta fritidsbåtar.
-
1 poängTja, i teorin. En sommar, en fredagsförmiddag innan semesterperioderna kommit igång, jag och hunden var ensamma ombord. Det var den första säsongen vi hade denna båten. Planen var att gå till Styrsö Sandvik dit hustrun skulle komma senare på eftermiddagen med skärgårdsbåten. Det blåste kanske omkring 7-8 m/s från helt fel håll, ost eller möjligen sydost. Det fanns inga båtar vid flytbryggan. Båten drev i sidled, det var inte ens en tanke på att försöka få tag i en boj. Det är bojar på den norra sidan och fasta förtöjningar på den södra. Tänkte att bara jag kom in till bryggan och fått till en lång förlina så kunde jag sedan backa ut och få tag i bojen. Men inte då, båten seglade iväg i sidled, det hade varit lättare om det legat andra båtar med en lucka emellan. Försökte även att sätta förstäven i bryggans träskoning och köra på helt sakta framåt, men det funkade inte heller. Det slutade med att jag lyckades lägga båten långsides bryggan på den södra sidan med fören mot vinden, tillfälligt, det var litet nervöst då man kan riskera att få de halvflytande linorna till de fasta förtöjningarna i propellern. Sedan blåste båten ut från bryggan också, men bogpropellern fick jobba hårt och fendrarna fick ta en hård stöt. Hade en förlina hängande över pulpiten, en midskepps och en akterut. Med midskeppslinan i handen hoppade jag iland, hade stort besvär att samtidigt hålla båten, men fick igenom linan i en moringen och tillbaks till midskeppsknapen. Fick även fösta gradens brännskada i högerhandens handflata. Det är tungt att hålla en femtons båt i sidvind. Om det inte hade varit en fredag hade jag kunnat ligga kvar långsides, men nu skulle det komma fler båtar under eftermiddagen, det visste jag. Efter nån timma mojnade det litet, så kunde jag fiska upp en lina till den fasta akterförtöjningen och med med den förhala ut båten med vinden så att den låg med fören mot bryggan. Känd hamn, kombinationen ny båt, sidvind, tom brygga, svårfångad boj, inga hjälpande människor på bryggan, ja ingen synlig i hela hamnen. Det hade varit bättre att gå till en annan hamn och ringa hustrun så hon kunde ansluta där istället, eller helt sonika hämta upp henne på Saltholmen. Efterklokheten är den enda sanna vetenskapen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00