Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-18 på alla områden
-
4 poängJag tror det är Bill Gates, Illuminati och Big Pharma ligger bakom registret, för de försöker få reda på var de finaste naturhamnarna ligger och beskatta dem. ps Hade myndigheterna velat ha ett register för att beskatta båtar, hade myndigheterna infört ett register för att beskatta båtar.
-
3 poäng
-
3 poängJag är lite allergisk mot det namnet. Det är inte naturligt, utan medvetet ihopsatt av två namn på närliggande platser, för att få publicitet. Ungefär som om vi i Sverige skulle börja använda "Bankerydjönköpinghuskvarna" eller Vänersborgvargöntrollhättan" som platsnamn...
-
2 poängJag skulle definitivt inte köpa en paketlösning som inte har övervakning på varje enskild cell.
-
2 poängDet spelar nästan ingen roll hur litet teckensnitt man har. Med ett hemmahamnsnamn(!) som en mindre roman blir båtarna lika breda som en 🐳 är lång. Edit: Kom på att båtarna var ju inte breda utan låååååångaaaaa.
-
2 poängNej, vi fick en borgerlig regering som avskaffade registret i sin linda som du vet. Ser därför inte riktigt relevansen med din fråga. Om det inte är beskattning, varför kan man inte då ha ett frivilligt register? Tycker nog att det i tråden redogörs ganska grundligt för vilka som ligger bakom och jag har inte minsta tvivel om vad som är agendan. Paranoid eller inte 🙂
-
2 poängDu glömde ju 5G Mackey! Det ryktas att 5G-strålningen löser löser upp gummit i dyvikorna. Man måste sno in dom i aluminiumfolie och koppla dom till jord.
-
2 poängOm man är lite mera skillad i matte ser man däremot att båtlivet kan förväntas ha ett enormt uppsving de kommande 28 åren, så till den milda grad att 500 % av båtägarna kommer att vistas i sina fritidsbåtar 2049.
-
2 poängJag har varit där några gånger, ölfestival. Riktigt trevligt liten ö. Kallas av ortsbefolkningen för Llanfair PG eller någonting liknande. Ortens skyltmålare tar betalt efter antalet bokstäver, han är en rik man. Ortsnamnet lär betyda ”Den Heliga Marias kyrka i den vita hasselns dal nära den strida vattenvirveln vid helgon Tysilio av den röda grottans kyrka", enligt känt internetbaseratuppslagsverk. Men det lär finnas en helig plats på Nya Zeeland som har ett ännu längre namn och Thailands huvudstad, det riktiga namnet lär vara ännu längre ändå. Men om vi håller oss på de brittiska öarna så kommer jag osökt att tänka en av rockhistoriens längsta låttitlar: "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving With a Pict" Detta är nu inte ett hopskrivet ord, utan flera vanliga engelska ord. Picterna var ett numera utdött det folkslag från dagens Skottland, där dom också har säregna ortsnamn. Vem var det då som komponerade detta nästan lyssningsbara ”musikstycke”? Jo det var ingen mindre än Roger Waters i Pink Floyd, under en period i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet då experimentell musik förknippades med detta band. Man kunde nästan tro att det varit Syd Barret under en intensiv LSD-tripp, men vid den tiden hade han redan lämnat bandet för att gå in i en kronisk drogrelaterad psykos. "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving With a Pict" fanns med första gången på dubbelalbumet ”Ummagumma” som lär betyda samma som det svenska ”k-ordet” fast på cambridgeslang. Mullverbrennunganlage, det är långt! Stessenbahnkreutzung är också långt, väldigt bra ord att känna till om man nu någon mer gång kan turista i Tyskland. Om man nu får de dominerande landmärkena i Düsseldorf utpekade för sig, eller då man skall korsa en spårförsedd gata i östra Berlin. Tyskarna är väl kanske föregångare när det gäller hopskrivningens ädla konst. "Mehrere Arten von kleinen Pelztieren, die sich in einer Höhle versammelt haben und mit einem Bild grooven" Tja, så kan det bli, men inte riktigt rätt.
-
2 poängFärgrika portens stenväg. Bunten Tor Steinweg Porten finns kvar fast grå och det är asfalt på gatan nu.
-
2 poängJag har seglat en del med vindroder. Periodvis kan kursen pendla ganska mycket beroende på hur sjön påverkar. I början var jag lite orolig att missa målet eftersom den styrda kursen varierade så mycket (det här var på död-räknings-tiden). +/-10 grader och ibland mer var ingen ovanlighet (små båtar) när sjön låg på. Men efter ett tag insåg jag att några grader hit eller dit inte spelar så stor roll eftersom några grader hit kompenseras av några grader dit. I slutändan brukar man hamna förvånansvärt rätt ändå. Vad jag menar är att man får styra ganska illa innan man missar målet. Jag är samma lika dan. Transportör är det enda jag törs använda eftersom jag aldrig tagit mig tid att lära mig hur de här nya uppfinningarna fungerar. De fungerar säker riktigt bra men jag har inte velat ändra på ett "vinnande" koncept. En transportör kan dessutom behandlas väldigt vårdslöst utan att den går sönder. Som jag förstått det anses transportörer i dag vara hopplöst förlegat. Men då fungerar de ju iofs bra ihop med mig. Ursäkta att det blev lite OT.
-
2 poängNej.... Men värst är ju de som inte kan bestämma sig från gång till annan. Måste ha styrplats både inomhus och uppe på taket😁 Sen vet jag inte riktigt det där med vind i håret.... Har nåt svagt diffust minne, men jag kan ju ha blandat ihop det också.
-
2 poängSuck... Jag blir så trött på all ogrundad misstro. Det måste vara jobbigt att leva med sån paranoia hela tiden...
-
1 poäng
-
1 poängMyndigheterna kanske inte vill så mycket, det är för det mesta politikerna som vill och myndigheterna som genomför deras vilja. Det förra statliga registret som infördes av Socialdemokraterna försvann väl 1993 efter en borgerlig valseger hösten 1991? SSF drev det vidare till 2003, sedan tyckte inte försäkringsbolagen att det var värt besväret längre. Klart att försäkringsbolagen vill ha ett nytt statligt register, när någon annan betalar....
-
1 poängJa här gäller det ju att inte särskriva! Absolut! Då blir det ju inget särskilt långt ord.
-
1 poängJa här gäller det ju att inte särskriva! Jag såg en skylt häromdagen med texten: "Spårvagnsutbildning", här hade man förenklat, måhända var skyltmålaren välbetald även där, eftersom det gällde en kurs för nyanställda förare, en "spårvagnsförareutbildning". Våra spårvagnar har ännu ingen intelligens alls, ingen AI, så dom är meningslöst att utbilda. Där i Wales, vid järnvägsstationen i byn Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, är ju skylten lång och det är rätt tätt mellan hållplatser och stationer på slutet av den linjen, så man skulle ju kunna tro att skylten räcker halvvägs till nästa station, men det är en bro emellan. Stationen heter officiellt "Llanfairpwll railway station". Det är Norra Wales Kustjärnväg, Rheilffordd Arfordir Gogledd Cymru eller North Wales Main Line som går dit, och det är inte ändstationen, den fortsätter ända till Holyhead, bara en sådan sak! Jo vi stod där i baren på puben vars namn jag glömt, i Llanfairpwll och drack inhemskt öl, våra ungdomar stod en bit längre bort och blev alltmer berusade. Då kom det fram ett medelålders par och presenterade sig, dom bodde i London men var ute på en husbilstur. Dom tyckte att det var så fantastiskt att ungdomarna nu pratade det lokala walesiska tungomålet, kymriskan, vi hade inte hjärta att förstöra deras tro och berätta att dom pratade "fyllesvenska" tydligen låter det likadant...?
-
1 poängTack! Ledsen att jag missuppfattade båtlivsundersökningen, för övrigt ett rätt långt ord.
-
1 poäng
-
1 poängJag läste fältmätning på högskolan, och då fanns det fortfarande mekaniska teodoliter som kunde behöva justeringar ibland. Bl a kunde man använda vertikalvinkelindexjusteringsskruven minns jag.
-
1 poängVi är inne på vår 6:e säsong nu med en Epoca -02:a (dock DC modellen). Vi är bara två st och känner väl (oftast mot slutet av semestern) att det vore trevligt med lite större. Å andra sidan vill man alltid ha större. Vi nyttjar båten bra, vi kör kors och tvärs genom Stockholms skärgård och hon fungerar utmärkt upp till en vecka för oss. Men det krävs att man gillar campinglivet samt inte är främmande för att varva med gästhamnar. En familj i Epocan är görbart och övernattning går att lösa i aktersoffan. Men det blir tidiga mornar om man störs av morgonvärme och soljus. Det problemet jag ser är mer att få plats med allt omkring. Mat och kläder/packning etc för 4. Visst, är man organiserad och noga med att hålla ordning så går det. Men det kommer bli trångt, det måste man vara inställd på. Här är vår donna inför torrsättning förra året. Det som håller oss tillbaka för uppgradering är delvis hennes yttre. Det är iofs personligt men vi (eller åtminstone jag) sitter gärna på en klippa och vilar ögonen på linjer och proportioner 🙂
-
1 poängJag googlade långa tyska ord och det första som kom upp var det 63 tecken långa ordet: Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz Det var tydligen en lag om övervakning/kontroll av märkning av nötkreatur. Den är nu ersatt av en annan lag. Troligen av en med några bokstäver längre benämning. Om man är en Donaudampfschifffahrtsgesellschaftskapitänswitwe är man en änka efter en kaptenen på ett Donaubaserat företags ångbåt. 🤪
-
1 poängJag roade mig med att försöka lista ut vilka två delnamn som Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch är ihopsatt av. Kan meddela att jag gick bet.
-
1 poängOrten Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch i Wales kam man läsa om på Wikipedia. Om man inte är så språkbegåvad kan man lyssna på denna väderleksrapport och höra hur namnet ska uttalas. En klassiker från min barndom är flaggstångsknoppsmålerifirma, men det är ju jämförelsevis både kort och lättuttalat.
-
1 poängJag bodde på en tvärgata till Buntentorsteinweg ett tag. Det tog några dagar innan jag insåg vad gatan hette då mina tyskakunskaper var i princip noll.
-
1 poängNu har jag beställt detta från Alibabaexpress. Får väl se hur lurad man blir😁. Växelriktaren är 4000/8000 W, 24/230 V, EU-uttag. Jag hoppas att de där två uttagen är parallella så det inte är nåt konstigt som att man bara kan ta ut hälften på varje? Köpte en batterimonitor också. Har inte känt behov av det tidigare men nu är det nog dags att krypa till korset med en sådan ändå. Velade lite med shunten där.... Räknar med att ta ut max runt 150 A. Det fanns 100 A shunt för max 200 och 350 A för max 500. Valde 100 A, max 200. Det bör väl ha varit rätt tänkt? Kommer göra test med de batterier jag har. Blir det för kasst så tillvida att mitt 24 V batteri duckar för mycket vid matlagning får jag dubblera banken. Förmodligen kommer jag utöka solcellerna med 200 W direkt på 24 V banken, förutom den laddning de redan får från 12 V via dc/dc. Då blir det antagligen semiflexibla med öljetter som buntbandas fast ovanpå kapelltaket vid behov(vi tar ju aldrig av taket). Så nu är handsken kastad. Får väl se om man får kasta handduken efter...
-
1 poängDe gamla konorna var i mässing de nya är i något specialstål. API-GL5 var när den kom väldigt aggresiv mot gula metaller, så den var lite aggressiv mot konan, gamla GL-4 var lite snällare, fungerar bättre på gamla "lådor" men de nya/modernare GL-5 har tillsatser som gör att de är inte speciellt elaka. Så jag skulle gå på en "finare" GL-5. För volvo rekommenderar ju GL-5, men de utgår ju då från nya drev med uppdaterad kona, vet inte om de rekommenderar GL-4 på dreven när de var nya med mässing? Gör de inte det utan rekommenderar de GL-5 från början så är det ju bara att köra på!
-
1 poängFörra gången vi hade ett register så övergick det till försäkringsbolagen att förvalta det. Då lades det ned pga att det var för dyrt att administrera i förhållande till nyttan.
-
1 poängFörr använde jag den med bra resultat. Men en arbetskollega hävdade bestämt att den visar ca 2° fel. Nu tyckte inte jag att det var något att gnälla om, men då berättade han om en segling till Gotland. Han och en kompis gav sig iväg, vid varje skiftbyte så ändrade han kursen 4° för att kompensera felet. Nåväl de prickade Visby och min arbetskollega ansåg att han hade rätt. Nu kan jag tänka på en rad andra faktorer som spelade in, men än idag törs jag bara använda transportör hi hi.
-
1 poängMen du själv skrev ju att det var en laddare (dvs då 230V in, driven av landström) schemat och jordanslutningen gällde, därför svarade jag utifrån det. Om det var ett skrivfel och det fortfarande är invertern (=230V ut) det handlar om, så är givetvis inte mitt inlägg om vikten av skyddsjord till höljet relevant. Då är vi helt överens 😉
-
1 poängTänk på att om du vill ha sidenmatt yta, så använd bara sådan lack på sista skiktet, och klarlack alla lagren innan. Använder man sidenmatt för alla lager så blir lacklagret liksom grådimmigt.
-
1 poängDet är ju inte Transportstyrelsen som utfört undersökningen, så din kritik triktas uppenbarligen mot företaget som genomfört undersökningen. Vad vet du om det företaget och varför tror du att de gör en felaktig undersökning? Jag tror att opinionen mot båtregister har vänt sedan senast. Mera stölder , högre försäkringspremier och sämre sjömanskap gör att flera ser fördelar med ett båtregister än tidigare. Även försäkringsbolagen vill ha ett båtregister och det har krivits en del mindre negativt om båtregister pga. det.
-
1 poängDet är väl inte själva åsikten om båtregister eller inte som raol syftar på, det är väl paranoian att så fort det finns ett båtregister så införs båtskatt raol syftar på. Hur gick det förra gången när det fanns ett båtregister? Blev det någon båtskatt?
-
1 poängJag känner tyvärr inte igen mig i din beskrivning angående kapell faktiskt. I den jag har nu så brukar gångvärmen vara på defrostern mot rutorna håller rutorna rena, torkararmarna sveper förbi i maksam takt, och duken ovanför huvudet är som en fiolsträng och tät. Som du beskriver kapell måste du haft ett rent elände och verkligen mått dåligt då du varit ute och semestrat. Däremot hade vi en båt för 45 år sedan med den tidens kapellduk och det var kanske inte så roligt alla gånger. Men har du fräscha grejer som är underhållna så ser jag inget problem med att slippa plastlåda.😇 Jag tror att man inte kan generalisera finns de som vill sitta instängda finns de som vill åka i frihet osv.
-
1 poäng
-
1 poängInte alls, om du syftar på mig så brukar jag inte ha några konspirationsteorier över huvud taget, det intresserar mig inte, brukar snarare betrakta foliehattarna som litet tragikomiska. Men när Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten påstår att 80% av båtägarna vill vara registrerade i ett statligt register blir jag för en gångs skull väldigt misstänksam, att diskutera olika frågor från olika vinklar är väl ett av flera syften med ett forum?
-
1 poängInför ett båtregister för de 80% som vill ha det då så är alla nöjda om nu inte syftet var att Personligen är jag trött på de som kallar andra för paranoida bara för att de har en annan åsikt än du själv.
-
1 poängHåller med om det goda syftet med ett gemensamt register, litar däremot inte på att politiker inom en snar framtid missbrukar de skattemässiga möjligheter som ett sådant register ger. Undrar fortfarande varför Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten är så måna om att hjälpa försäkringsbolag och enskilda båtägare att skydda sina egendomar?
-
1 poäng@kossor, en dag får du igen för ”plast bytta”... Det var det absolut bästa båtvalet, båtköpet jag gjort att köpa en hytt båt med breda och skyddade gångytor runt om.😀
-
1 poängJag är nog en favorit hos Sadistiska centralbyrån och olika gallupinstitut. Jag är ofta med i allsköns undersökningar, om partipolitik, om hos vem jag besiktigar bilen, om hur man anser att pensionsfonder skall investera sina pengar i, om jag reser utomlands och i så fall vart on hur ofta, om hur jag tar mig till jobbet, om mina sexvanor, om alkohol-och tobakskonsumtion, om kaffe, diskmedel, om min hälsa, om hur ofta jag byter kalsonger och om allt möjligt. Men ingen har frågat vad jag anser om båtlivet eller båtregister. Men detta påminner mig om att jag en gång fick frågor om vad jag ansåg om jakt i naturvårdsområden som även var upplåtna för rennäringen... Så mina okunniga svar kunde då spä på konflikten mellan jägare och renägare... Och så kanske det var dessa två grupper som fick ha åsikter om ett båttegister.... Och att jag inte blev tillfrågad angående båtregister beror väl på att storebror inte har något register som förtäljer att jag faktiskt är båtägare.... Nej, jag vill inte ha något båtregister om det kan leda till en beskattning. Men det är en annan sak om det gäller sjösäkerhet och rättssäkerhet. Jag kan väl tycka att det är helt ok med skeppskatt, men inte med båtskatt.
-
1 poängMan får se till att rösta rätt. Bara partier som anser att det som kan beskattas ska beskattas, kommer att föreslå en sån sak. Se på fastighetsskatten.
-
1 poängKan man inte bara införa ett frivilligt register? Så kan de som tycker om att finnas i statliga register vara med där och övriga fortsätta leva som vanligt, exempelvis segelbåtsägare vars båtar i princip aldrig stjäls. Av intervjun med någon byråkrat från Transportstyrelsen på TV4:s Nyhetsmorgon så var registret innerligt efterlängtat av båtägarna och skulle öka sjösäkerheten samt minska stölder och utförsel av stulna båtar. Inbrottstjuven struntar väl i om det sitter några plastsiffror på båten när han skruvar loss GPS:en? Ligorna struntar väl i om det sitter några plastsiffror på båten när man lyfter av utombordaren? Tullens arbete skulle väl inte heller underlättas av att det satt siffror på båtarna vars utombordare passerar tullen i en lastbil på väg mot nya ägare?
-
1 poängHej igen, Nu har luckan kommit! Likaså skenor.. Sitter på jobbet och kan inte riktigt få ihop hur det ska monteras när jag inte har alla delar här. Någon som har bilder på hur skenor och luckor ser ut monterade ?
-
1 poängNu har jag kompression i motorn och gnista, måste bara sätta dit nytt startdrev. Så förhoppningsvis så kanske det finns liv i den. Jag återkommer om hur det går.
-
1 poängDen här gången ja! Nästa gång är det motorn, vid sämsta tänkbara tillfälle. Om du har skit i tanken se till att göra rent!
-
1 poängOch gojs brukar hamna ovanpå flottörarnålens säte, alltså innanför nippeln där bensinen leds in i förgasaren via slangen. . Var försiktig om du tar bort flottörnålen. Själva sätet kan vara av typ silicongummi. Och blåser du i bränsleslangen utan nål, så far sätet iväg. Kolla även hur fjädern som håller nål och flottör sitter monterad, innan du ev plockar isär.
-
1 poängDu känner ju om det finns kompression i cylindern, drag runt med och utan tändstift så skall du ju känna en markant skillnad. Om det nu fanns föroreningar i förgasaren, hur ser det då ut i bränslefiltret/silen? Det kan ju vara av vikt att kolla det. Det brukar ju även finnas en enkel membranpump till bränslet, den brukar vara sammanbyggd med bränslefiltret, och det kan vara så att detta membran torkat sönder, då får du inte fram bensin till förknasaren. Sedan har du förstås redan kollat tanken och bränsleslagen med sin blåsa, om slangen har torrsprickor kan den suga luft. Tanken har sannolikt en finmaskig sil längst ned i "sugröret" även här kan det finnas gojs.
-
1 poängNu pratar jag inte specifikt om förgasare till utombordare, utan mer allmänt, jag håller ju på med gamla bilar också. Ja det blir en vit beläggning inte bara på munstycken utan även på andra delar förgasarna. Det är någonting, etanol?, i bensinen som ger dessa utfällningar. Det brukar inte vara så svårt att få bort, munstycken och kanaler i förgasarhusens gods blåser rena med tryckluft, om man saknar kompressor kan en kraftig cykelpump funka. Det finns ju tryckluft på burk också, dyrt, så fanns det iallafall förr en liten behållare med munstycke man kunde fylla på macken eller med egen pump. Personligen är jag inte så förtjust i just 5:56, jag tycker den är för fet och kladdig. Bromsskiverengöring i sprayburk tycker jag är bättre, den innehåller isopropanolalkohol, funkar även bra mot fettfläckar på kläderna. denna spray innehåller ingen olja, och isopropanolalkoholen dunstar snabbt. Den "nya" sortens bensin har ju en förmåga att torka ut membran och packningar, så om man skruvar isär en förgasare är det lika bra att först köpa en renoveringssats och byta allting sådant.
-
1 poängUr förgasaren fick jag ett helt grusupplag med ljusbrun gojs när jag hade isär den. När jag häller i en liten "skvätt" bränsle och drar så får jag lite rök ifrån den men tänder inte till (som sagt motorn har stått i ett gäng år). Men ska prova med att slå i en "skvätt" olja i loppen och dra runt. Fick till mig att motorn kan ha stått och frusit så blocket kan ha spruckit, men känns inte som det då den har visat livstecken på startgas genom en puff med stort P.
-
1 poängKöpte på Erlandssons brygga när det var 20% dagar ifjol. Lätt att lägga och ett lyft för lillbåten, en Crescent 525 ht. Döttrarna gjorde ett fint jobb och är nöjda.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00