Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Frågan har diskuterats tidigare. Min åsikt i frågan är att ett båtregister absolut fyller en funktion, men bäst upprättas, ägs och administreras av en grupp som samägs av de stora försäkringsbolagen (de som försäkrar båtar). Det behöver inte vara så komplicerat. Man har ju redan lämnat de nödvändiga uppgifterna till sitt försäkringsbolag, så nån mer information än så behöver inte uppges. För att få hög anslutningsgrad kan man ha en kraftig premiedifferentiering så att båtar som skrivs in i registret får en betydligt lägre premie än de som inte ingår. Motiveringen är given: att registrerade och därmed identfierbara båtar är mindre stöldbegärliga, kan lättare återbördas till ägaren efter stöld eller förlust av annat slag, kan identifieras snabbare vid förlisning eller annan incident och uppmuntrar till lite bättre beteende (dvs mindre riskfyllt) när det gäller sjövett eftersom man lättare kan identifieras av andra. Allt detta minskar risken för försäkringsgivaren. Den som har en "skum" båt eller lider av konspirationsteorier kan fortsätta ha båten oregistrerad, men då betala saftigt för den bekvämligheten. Eller inte försäkra alls och riskera att stå med miljonskadeståndskrav efter en incident! Genom att det är en privat part garanterar man att det inte blir ett register för att ta in båtskatt. Polisen, kustbevakningen och andra rättsvårdande myndigheter kan få söka i registren, men de äger dem inte. En sån lösning tror jag att de flesta skulle kunna acceptera.
  2. 3 poäng
    Jag tänker att om en inte gillar skatt så vill en väl inte heller vara del av något samhälle. Klarar en sig bäst själv så behövs väl ingen försäkring?
  3. 3 poäng
  4. 3 poäng
    Kul med gummibåt! Jag hade i 8 år en Suzumar 320 AL, dvs 3,2 m med uppblåsbar köl och aluminiumdurk - den var toppen! Tre personer är ok, skulle även kunna fiska och ha med vars en liten väska. 4 pers är trångt, även utan medhavd väska. Som nämnts är en gummibåt stor på utsidan när den är på land. På insidan i havet är det en vante. Jag körde på Medelhavet och Öresund, dock inte längre ut än att man kan simma till land. Vågorna får inte vara höga för att det ska slå över kanten. Elmotor är ok, men bara om man inte ska mer än några km. Jag hade 30 hästar så vi åkte vattenskidor - superkul! Att fälla ihop och packa den i sina 2 väskor var ett företag jag gjorde endast 2-3 ggr på 8 år. Den vägde 50 kg och lades upp och ner på relingen på bilen (utan takräcke). Och motorn i skuffen. Vi bodde 4 år i Italien och körde med den till de olika sjöarna och till Ligurien.
  5. 2 poäng
    Jag är med i den s.k. "SIFO-panelen" - ett statistiskt representativt urval av svenska befolkningen - och får med jämna mellanrum svara på undersökningar om allt möjligt. Om jag vill. För genomförd undersökning får man en summa ungefär motsvarande 1:-/minut som undersökningen beräknas ta i form av "poäng". Dessa kan man sedan lösa in till Superpresentkortet eller liknande. Efter ett tag blir det några kronor 😃
  6. 2 poäng
    Suck... Jag blir så trött på all ogrundad misstro. Det måste vara jobbigt att leva med sån paranoia hela tiden...
  7. 2 poäng
    I rapporten så står det: "5.13 Obligatoriskt båtregister Båtägare är positivt inställda till att det upprättas ett obligatoriskt register för alla båtar i Sverige vars syfte kan vara att till exempel spåra ägare till stulna båtar och identifiera båtar i samband med sjöräddningsinsatser. Registret skulle omfatta båtar som är fem meter eller längre eller går snabbare än tio knop. Hela 80 procent är ganska eller mycket positiva till ett sådant register, medan 14 procent är negativa till ett obligatoriskt register. Inställningen är positiv oavsett kön eller ålder, men andelen som är kritisk är större bland män och yngre." Och det framgår av ett tidigare stycke att vissa frågor bara ställdes till båtägare. Min tolkning är att detta är en av dessa frågor, eftersom det annars inte skulle gå att dra den slutsats som rapporten gör.
  8. 2 poäng
    När de ringer och vill att jag ska vara med i någon undersökning och de som ringer inte är statistiska centralbyrån eller liknande brukar jag fråga vad jag får betalt för att ge dem underlag som de sedan ska sälja till diverse olika aktörer på marknaden. Då brukar det bli tyst ett tag och sedan brukar det komma något om att det är bra för samhället att vissa saker belyses med undersökningar. Jag brukar då fråga om de gör detta i samhällets tjänst och kan lova att inte sälja materialet till de som vill betala för det. Då brukar de tacka för att de fått ta min tid, eller vad de nu säger, och önska mig en trevlig dag/kväll. En hel rad undersökningar görs i rent kommersiellt syfte och det är ok för mig om de vill ge mig något för att delta. Men att svara gratis och ge dem ett underlag som de sedan ska sälja är inte enligt mitt sätt att se på ”marknaden”. Det finns/fanns ett företag i USA som skickade brev med frågeformulär till en massa bilägare. I kuvertet fanns en femdollar-sedel. Den fick alla behålla oavsett om de svarade eller ej. Svarsfrekvensen var väldigt hög och resultatet ansågs vara trovärdigt av alla. Så borde det fungera.
  9. 2 poäng
    Det är visserligen ett statistiskt resultat, men att kalla det lögn är ändå att ta i. Resultatet av undersökningen är att 80% av båtägarna svarar att de är mycket positiva eller ganska positiva på frågan: "Hur ställer du dig till att det upprättas ett obligatoriskt register för alla båtar i Sverige som är 5 meter eller längre eller går snabbare än 10 knop? Syftet med ett register kan t.ex. vara att kunna spåra ägare till stulna båtar och identifiera båtar i samband med sjöräddningsinsatser." Att man inte har frågat alla båtägare i Sverige är inte konstigt, det gör man aldrig i denna typ av undersökningar. Resultaten har därför en felmarginal, vilket är välkänt bl.a. från undersökningar inför politiska val.
  10. 2 poäng
    Eftersom det inte finns något båtregister som kan identifiera vilka båtar som ska vara med i ett eventuellt framtida båtregister så kan ju Stephan och andra aspirerande skattesmitare helt enkelt låta bli att registrera sin båt? Eller är ni rädd för att ödlemänniskorna ska sänka båten med sina rymdlasrar då? Kanske är det bara att vänta tills vaccinmikrochippet har programmerat om våra hjärnor, så tycker vi alla lika bra om ett register sen?
  11. 2 poäng
    Nu verkar ju 80 % av alla båtägare vilja ha ett båtregister, men de 14 % som är emot kan ju ha andra bevekelsegrunder. Det finns nog en hel del man kan komma på, jag gör ett försök: Man äger en importbåt som man inte betalt moms på. Man vet att man äger en stulen båt. Man är rädd att importbåten man äger inte har korrekt CE-märkning. Man har skulder som man inte vill att kronofogden ska kunna driva in. Man är konspirationsteoretiker. Man buskör ofta. Man saknar nödvändig behörighet för sin båt. Det var de lätta som jag kom på. Nu får någon annan fylla på.
  12. 2 poäng
    Det frågades väl om båtregister? En förutsättning för införande av båtskatt.
  13. 2 poäng
    Man får se till att rösta rätt. Bara partier som anser att det som kan beskattas ska beskattas, kommer att föreslå en sån sak. Se på fastighetsskatten.
  14. 2 poäng
    Sorry, jag fastnade för din idé om att svetsa in en elpatron. Ingen erfarenhet av 1500W 220V Engine Heater Car Preheater Coolant Heat Antifreeze Parking Warmer, men... En elektrisk genomströmningsvärmare bör ju gå bra att koppla in parallellt med motorns uppvärmningskrets med lämpliga ventiler/backventiler. Det andra alternativet är väl då att koppla in den parallellt på tappvattensidan vilket också bör funka bra. En temperaturstyrning ska du ha så att du inte av misstag kommer upp i kokning. Lämplig temperatur i tanken är 60-80°C. En säkerhetsventil ska du ha om du ändå kommer upp i kokning. Välj en som ligger någon bar över maxtrycket på tryckvattenpumpen. Inga ventiler mellan beredare och säkerhetsventil. En blandningsventil ska du ha så att du inte skållar dig när du ska diska. Jag ska leta upp någon bra bild också.
  15. 2 poäng
    Kan man inte bara införa ett frivilligt register? Så kan de som tycker om att finnas i statliga register vara med där och övriga fortsätta leva som vanligt, exempelvis segelbåtsägare vars båtar i princip aldrig stjäls. Av intervjun med någon byråkrat från Transportstyrelsen på TV4:s Nyhetsmorgon så var registret innerligt efterlängtat av båtägarna och skulle öka sjösäkerheten samt minska stölder och utförsel av stulna båtar. Inbrottstjuven struntar väl i om det sitter några plastsiffror på båten när han skruvar loss GPS:en? Ligorna struntar väl i om det sitter några plastsiffror på båten när man lyfter av utombordaren? Tullens arbete skulle väl inte heller underlättas av att det satt siffror på båtarna vars utombordare passerar tullen i en lastbil på väg mot nya ägare?
  16. 2 poäng
  17. 2 poäng
    Mja...... om vi bortser från de allra första monitorerna så hade de i allmänhet en stor väl synlig överbyggnad ovanpå pansardäcket. Som jag har förstått det var principen för alla senare monitorer att man ville ha ett grundgående tungt bestyckat fartyg med relativt litet deplacement. För krigsföring längs kusten och i skärgård. För att hålla nere djupgåendet och deplacementet utan att fördärva stabiliteten ville man få pansarbältet så smalt som möjligt och pansardäcket så lågt ned som möjligt och man ville inte ha opansade skrovsidor högre upp som dels hade haft en viss egenvikt och dels hade gjort att de tunga kanontornen hade kommit högre upp för att få fritt skottfält. Eftersom maskiner och pannor och kolbunkers och ammunitionsdurkar och mekanismen för kanontornen skulle rymmas i det minimerade både låga och grundgående skrovet så blev det inget utrymme för logement och byssa och annat som behövdes för att manskapet skulle kunna leva. Därför byggde man en stor överbyggnad midskepps i lättaste möjliga konstruktion. Med tanken att granater skulle gå rätt igenom utan att explodera och om de likväl exploderade var det ovanför pansardäcket inne i en så lätt konstruktion att den blåste bort i stället för att rikta explosionskraften nedåt. Med tanken att manskapet inte är i logementen under pågående slag. Därav utseendet på senare tids monitorer. Till exempel Cerberus som finns i Australien och Sölve i Sverige och Leitha i Ungern
  18. 2 poäng
    Lite info om väljarbarometrar i Sverige; "Hur exakt en undersökning är inte linjärt relaterat till under­sökningens storlek. De flesta undersökningar har ca. 1 000 respondenter, vilket ger ett fel på ±3 %. För att minska detta felet till ±2 % krävs det 4 000 respondenter. Och för att komma ned till ett fel på bara ±1 % krävs det över 10 000 svar. Således är det liten skillnad mellan en undersökning med 1 000 svar och en med 2 000. De undersökningar som har under 1 000 respondenter visar ofta stora variationer i stöd till de mindre partierna pga. låg statistisk säkerhet."
  19. 2 poäng
    Jag har sett mahognybetsad björk, det ser inte klokt ut. Rätt färg men fel ådring. Ekbetsad fur ser lustigt ut också, så undvik sådana plågsamma försök.
  20. 2 poäng
    Jag är ingen som påstår att jag kan speciellt mycket om gummibåtar, men... Jag anser att en gummibåt på 2,3 m är för liten för tre personer. Det är nog bara undantagsvis i lugnt vatten det kan funka. 2,7-2,8 m är enligt mig det minsta man bör ha för tre personer. Fundera lite på det eftersom du även vill att den skall funka även "till havs". Om du kan beskriva lite mer vad du menar med "till havs" så kan du få lite bättre råd och reflektioner. Vad gäller elmotor kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men det finns andra här som har kunskap om det.
  21. 1 poäng
    Men här pratar vi om en inverter galvaniskt skiljd från omvärlden. Oavsett om någon av inverterns L1/L2 kommer i kontakt med hölje eller för den delen landströmmens skyddsjord så förändrar det inget. Det är ju inte så att inverterns ström lämnar båten och försvinner i det blå, den kan bara gå mellan L1 och L2. Den s.k. skyddsjorden är ju inte ansluten till något alls. En del isolationstransformatorer har löst det genom att lägga den interna skyddsjordsanslutningen på en mittavtappning på transformatorn, dvs man har 115V mellan den och L1/L2. Antar att man anser att den spänningen är mindre farlig plus att en jordfelsbrytare i det fallet märker en obalans mellan L1 och L2 och därför löser ut. Men i inverterfallet finns ingen annan koppling än L1 och L2. För att en skyddsjord ska vara användbar måste den ju vara ansluten till något.
  22. 1 poäng
    Lovvärt av Slören att sjömäta hemmavattnet. Ställ upp ni som navigerar där. https://sloren.se/sjokort/?fbclid=IwAR1Y1wcci8AIiBgYIDO3Ch5GLMj9W_4K-frA5D-87uAYYuFwpb_0q8MCiT4 Bilden "lånad" av Slören.
  23. 1 poäng
    Inte alls, om du syftar på mig så brukar jag inte ha några konspirationsteorier över huvud taget, det intresserar mig inte, brukar snarare betrakta foliehattarna som litet tragikomiska. Men när Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten påstår att 80% av båtägarna vill vara registrerade i ett statligt register blir jag för en gångs skull väldigt misstänksam, att diskutera olika frågor från olika vinklar är väl ett av flera syften med ett forum?
  24. 1 poäng
    Som det står så är undersökningen gjord genom telefonintervjuer, och om du svarat nej på frågan om båtägande så ställdes aldrig vissa följdfrågor. Så jag förstår inte hur en missuppfattning, mer än ett rent felaktigt svar på frågan om båtägande, skulle kunna få en icke-båtägande att svara på frågan om båtregister. Inget skyddar däremot mot att någon ljuger rakt igenom, den osäkerheten finns alltid.
  25. 1 poäng
    Nu har jag hämtat paketet. Tog väl ca 10 dagar men inga avgifter tillkom utan global shipping programme funkade som tänkt.
  26. 1 poäng
    Tack båda två! Effekten på just denna slangvärmare är som sagt ett problem. Hälften vore mer lagom. Förstår inte riktigt ventilens syfte på den högre bilden. Om jag stänger den kan ju kylvattnet inte gå igenom vvb varesig vid motorgång eller när man kör värmaren. Det jag istället lurat på är att sätta t kopplingar på slingan till vvb för att försäkra sig om att den i första hand värmer vvb och inte hela motorn. Å andra sidan är det ju egentligen inget stort problem förutom att det tar lite längre tid innan det första varmvattnet kommer, och varm motor är ju bara nice:) dessutom tvekar jag på att det ens blir så eftersom termostaten borde vara stängd. Det här med säkerhetsventiler måste ordnas, det är det inget snack om. Failar temperaturstyrningen måste dessa finnas. Den nämnda värmaren verkar värma till 70gr och åter slås på vid 60gr. Rätt perfekt med andra ord. Tack för input får fundera vidare!
  27. 1 poäng
    Jag har under årens lopp besiktat några båtar, och kan säga som så att kunskapen hos en del är rätt bristande. Har du någon motorkunnig kompis samt någon som jobbat eller har stort båtkunnande så tror jag ärligt att du får en bättre besiktning än om du anlitar en besiktningsman för stora pengar. Den jag senast hade kontakt med frågade mig som ägare hur jag visste att jag hade ett 290 drev och inte ett 280. Då tänkte jag för mig själv kära nån inte veta skillnaden på 290 eller 280 drev och vara besiktningsman. Finns en gubbe som är otroligt kunnig och vet vad han talar om, och tyvärr har han gått i pension. Vidare talar du om så ung båt som möjligt, förstår det men ett tips, satsa på en dieselmotor håll dig borta från D4-D6 undvik moderna elektroniskt styrda motorer, de kommer om några år att gräva djupa hål i fickorna på ägarna. Kad serien 41 42 43 43 44 håller du dig till dessa är du rätt skottsäker och allt går att serva reparera själv. V8 - v6 nono. Äger själv en epoca sedan många år har två barn som nu är vuxna, kan bara säga att det funkar rätt ok i den båten. Men som en del påpekat i din tråd, endera ska du åka på semester med din villa ett par veckor om året, eller så gör man avbrott i vardagen och njuter av en enklare tillvaro. Hyttbåt ? nja sitta inne i en plast bytta när himlen är blå och sjön spegelblank inte min grej direkt, gillar kapellet med delad topp, och inga problem med att ligga ute en vecka i hällregn heller, se bara till att kapellet är fräscht. Sedan ett tips till, försök köpa en båt som gått / går i sötvatten, de maskinella delarna är ofta bra mycket fräschare då om de sluppit undan västkustens salta vatten.
  28. 1 poäng
    Det skiljerelät har tre anslutningar, en med en rödmarkerad skruv, den skall kopplas till startbatteriet, och en omärkt som kopplas mot förbrukarbatteriet, vidare då en klen minuskabel. Biltemas skiljerelä kopplar ihop batterierna vid 13,3 volt och isär vid 12,8 volt. det känner alltså av spänningen i systemet på sidan mot generatorn (den rödmarkerade anslutningen), solcellerna kommer inte att påverka detta skiljerelä så som du ritat in det, och det är bra.
  29. 1 poäng
    Ett samhälle utan skatt fungerar inte som ett samhälle i dagens värld. Pengarna ska in på något vis. Sedan är lagom bäst och jag tror inte att 80 % av båtägarna är för båtskatt bara för att de ser fördelar med ett båtregister. Den regering som på allvar vill beskatta båtar fixar det vare sig det redan finns ett båtregister eller inte.
  30. 1 poäng
    Har du rätt propeller? Innan du laborerar med luftfilter så testa utan filter för att se om varvet ökar.
  31. 1 poäng
    Jag köpte två tunna 100w inkl kablar och regulator från AliExpress. Finns olika paket.skickas från spanien. snabb leverans är mycket nöjd.
  32. 1 poäng
    Jag anser att Transportstyrelsen far ganska ovarsamt fram med sanningen om att 80% av båtägarna vill ha ett båtregister, en "sanning" som oavbrutet idisslas av okritiska journalister, även TT upprepar nu denna "sanning". Såhär har det tydligen gått till: * Intervjuerna sker per telefon och frågorna besvaras av en medlem per hushåll med personer i åldern 20–74 år. * Besvaras av allmänheten, det vill säga både av båtägare och de som inte äger någon båt. Hur många båtägare hittar man om man slumpvis intervjuar personer i åldern 20-74 år? Om 20% av befolkningen är båtägare så skulle man alltså ha hittat 1.200 båtägare, men att utifrån detta bristfälliga underlag basunera ut att 80% av båtägarna vill ha ett båtregister anser jag vara bedrägeri. Hoppas att Båtunionen, Kryssarklubben eller någon annan organisation som verkligen representerar båtägarna granskar detta ingående.
  33. 1 poäng
    Har jag sagt A måste jag i rimlighetens namn även säga B. Det glömde jag. De här panelerna köpte jag: SolarV 100W-XL tyvärr är de slut på Amazon.de. En hård panel som jag gav 690:- styck för. Offgridtec ETFE-AL 120W en semiflexibel panel. Tyvärr har de gått upp i pris. Jag gav 147€ styck.
  34. 1 poäng
    Det jag tänkte var att man har en lös som man ansluter i ett uttag. En fast monterad skulle vara märklig att ha så, det håller jag med om!
  35. 1 poäng
    Det var en del motstridiga uppgifter i beskrivningen, bla effektivitet och tjocklek. Sådana saker gör mig lite skeptisk. Det behöver iofs inte betyda något. Kan ju bara vara så att säljaren skiter i vad som stårv i beskrivningen. Panelen som sådan kan vara ok ändå. Det som jag sett när jag letade solpaneler var att några av de billigare (av de jag tittade på) delaminerade eller helt enkelt bara slutade fungera efter ett tag. Fast det gällde iofs även några av de dyrare... Därmed inte sagt att det även fanns billiga med bra recensioner (recensionerna är guld värda). Nu har jag tyvärr inte kvar listan på de jag hittade eftersom jag redan köpt. Jag gick ifrån de billigare och köpte något dyrare eftersom placeringen på båten gjorde att man måste kunna gå på dem. Men visst, det finns riktigt billiga paneler, som funkar, om man bara orkar leta. Jag köpte bla två 100W för 690:- styck och de känns väldigt bra. Men det visar sig till sommaren...
  36. 1 poäng
    Sjöfartsverket sjömäter inte under 3 m. Det kan säkert finnas enstaka platser där man gör undantag, men som regel inte.
  37. 1 poäng
    Hej och tack för svar! Det har du absolut en poäng i, GreatWhite har ju en modell som är snäppet större, IF270 med max fyra personer på 270cm. En tusing dyrare och några kilon tyngre men det är det kanske värt, inte så kul att behöva trängas för mycket i båten.. Jo, vi har sommarställe på Bohus-Malmön i familjen och tanken är väl att kunna bruka båten för fisketurer/utflykter till öar och så även däromkring. Inga galna planer på öppet hav då vill säga! 😄
  38. 1 poäng
    Eller att 14 % av svenska folket är negativa eller mycket negativa till ett båtregister.
  39. 1 poäng
    Ett frivilligt register som polis, tull, mfl. har direktkontakt med dygnet runt bör ju funka bra. Då kan de som är med i registret få tex. halverad försäkringspremie och de som inte är med få fördubblad försäkringspremie. Det register som försäkringsbolagen vill ha ska som sagt vara slagningsbart av polis, tull, mfl. dygnet runt. Det kanske inte hindrar tjuvarna från att stjäla på kort sikt, men om risken ökar och/eller de åker fast hela tiden så är det inte så roligt att fortsätta... Siffror på båtarna hjälper givetvis inte, men... En dna-märkt GPS eller annan utrustning som finns i ett register fäller tjuvarna om de blir stoppade. Ett motornummer som finns i ett register fäller tjuvarna om de blir stoppade.
  40. 1 poäng
    Jag anser personligen att bara en monitor enligt de tidigaste (som Monitor) är monitorer. De senare, som kallades det men hade stora, projektilfångande överbyggnader, borde inte få kallas monitorer. Jag ser dem inte som det!
  41. 1 poäng
    Först skall man ha i bakhuvudet att undersökningen är gjord på ett statistiskt urval som representerar svenska folket, inte båtägare specifikt. Sedan, de av dessa som var båtägare eller hade någon relation till båtlivet (någon i familjen med båt, tillgång till båt o.s.v.), fick utöver allmänna frågor dessutom svara på mer ingående frågor: https://transportstyrelsen.se/batlivsundersokning Inte helt uppenbart om båtregisterfrågan hörde till de mer allmänna. Även om det står att "båtägarna" är positiva även i undersökningen, så är redan begreppet "båtägare" ganska luddigt definierat och inte nödvändigtvis bara den som själv äger en båt har fått tycka till. Så det kanske mer skall tolkas som att 80% av svenska folket är positiva eller mycket positiva till ett båtregister.
  42. 1 poäng
    Jag är ingen konspirationsteoretiker så jag är inte direkt mot ett båtregister. Däremot har jag svårt att se vad jag med en 40 år gammal segelbåt kan ha för nytta och glädje av ett båtregister. Försäkringsbolagen vill ha ett väl fungerande båtregister som ger möjlighet för snabb slagning dygnet runt för polis, tull och andra som bekämpar båtstölder. Som det är idag tvingas de ofta släppa uppenbara tjuvar i brist på bevis. Så jag är för ett båtregister som vilar på kommersiella och brottsbekämpande grunder.
  43. 1 poäng
    På Åland har man skrotat båtregistret förutom för utombordare med över 154HK och inombordare med över 402HK, läs artikeln på bifogad länk, detta efter att riket vill införa en båtskatt. https://alandsradio.ax/nyheter/nytt-batregister-juni Kan det vara så att det är ett politiskt beställnings jobb!!?? för att införa båtskatt
  44. 1 poäng
    @Freez Aquador 26 vore en dröm för oss men den är klart utanför vad vi är villiga att betala, iaf som marknaden ser ut just nu. En Aquador 23 är mer realistiskt från ett prisperspektiv. Jag är ingen expert men det verkar som att priserna är rätt höga nu vilket kanske inte är så konstigt ändå.
  45. 1 poäng
    Det förstår väl alla att syftet är att lättare kunna beskatta fritidsbåtar.
  46. 1 poäng
    En inverter har nog sällan fas/nolla, utan två trådar som det helt enkelt skapas AC mellan. Det som definierar "nolla" i våra fasta elsystem är den av ledningarna som är förbunden med backen/marken/jord, ofta med en brygga någonstans vid eller före första centralen i huset. Den jord som finns tillgänglig i inverterns uttag är ofta skapad genom kapacitiv koppling (leder egentligen bara högfrekventa störningar m.m.), och om man har skiljetrafo (lite OT, kanske) är det inte sällan mittpunktsjord, dvs den fysiska mittpunkten mellan de båda utgångstrådarna. Men det kan som sagt vara rätt olika, och det kan nog finnas invertrar där man gjort annorlunda. Ur säkerhetssynpunkt så är egentligen det väsentliga om inverterns jord inte är förbunden med "den ena utgångstråden". Då kommer det endast vara risk för elstöt om man tafsar på båda trådarna, inte bara "den ena" av dem eftersom man visserligen avleder till jord men detta är ju i sin tur inte förbunden "den andra". Om JFB kommer fungera/vara till nytta i en sådan lösning är tveksamt. Den löser ju på att strömmen tar någon annan väg än sin returledare, dvs om strömmen i fas/nolla (fram/retur) blir alltför olika. Detta sker ju vid isolationsfel (fasen går mot höljet, och strömmen tar skyddsjorden istället tillbaka till nollan utanför JFB) eller om någon tafsar på fasen och strömmen leds tillbaka genom en kropp och inte genom JFB. Men med en inverter som inte har skyddsjorden metalliskt kopplad till ena utgångspolen (som då skulle kunna kallas "nolla") fungerar ju inte JFB. Men det blir heller ingen farlig avledning av strömmen. Observera dock att ovanstående kanske inte gäller alla invertrar. Ohmmät mellan utgångarna och jordblecken i kontakten. Finns ingen metallisk lågohmig förbindelse är jorden virtuell/kapacitiv (tar bara hand om störningar t ex), men är den förbunden är denna att betrakta som "nolla".
  47. 1 poäng
    Jag hade nog valt teakplywood eller mahognyplywood beroende på vad det är för inredning i båten. Personligen tycker jag att försök att efterlikna ett annat träslag med bets ser sådär ut.
  48. 1 poäng
    Även Roderbladet som låg i brevlådan igår, refererar till detta. Jo jag bidrar gärna med litet pengar för att få ett kort över detta område. Jag har sett att det finns en del lömska bôar som inte riktigt ligger där som de är utmärkta i kortet, eller som kring gruppen av grund och bränningar som heter ”Plankorna” finns det fler grund i verkligheten än i kortet, men det har säkert @Lasse-L bättre koll på än vad jag har. Hinsholmens båtförening och Grefab själva skriver även om att man muddrat rännan in till Hinsholmskilen och kanske även till Fiskebäck, om det nu inte var ett hänsyftningsfel. Det lär ju finns en och annan militär led genom området också, det finns fluor och stänger på en del öar som kan skvallra om detta...?
  49. 1 poäng
    Ok, men en vindgenerator är väl uppbyggd som en växelströmsgenerator och har inte ”kol” borstar och kommutator på samma sätt, där är det väl släpringar istället? Om den nu inte är borstlös? Japp, det är charmigt! I dagens digitala plastbilar kan man ju nästan inte reparera någonting själv. Dessvärre går det åt samma håll med båtarna, common rail och cambussar... för att bara nämna några digitala utvecklingssteg som inte alls gynnar gördetsjälvarna. Det är inte utan att man känner sig som kapten Stofil, världens främste bakåtsträvare. Idag verkar set dessutom som iallafall Volvo-Pentas reservdelar vore gjutna i guld eller kanske till och med platina, med tanke på vad dom kostar.
  50. 1 poäng
    svarar på min egen fråga http://www.ebay.com/itm/POWER-TILT-TRIM-MOTOR-YAMAHA-OUTBOARD-40-50-60-70-90-HP-/360676802835?hash=item53fa034113&vxp=mtr
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...