Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-02-18 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Skulle bara vilja upplysa om en sak, min "go to guy" för båtgrejer brukar alltid svära över importerade båtar då några tillverkare anpassar båtarna väldigt mycket dit de ska. Han brukar nämna att tex många stora nya fina båtar kan ha tömning rakt ut i vattnet m,m. Så utöver värmen, är allt annat enligt skandinaviskt standard eller motsv? pengarna rullar snabbt om man ska låta någon anpassa det ena och det andra. Bara ett tips att kolla om du nu inte gjort det.
  2. 1 poäng
    ...och att elsystemet på starkströmssidan håller någon form av nordisk standard.
  3. 1 poäng
    Akterankare med ankarspel är ju inte så vanligt på Medelhavsbåtar men väldigt användbart här i Norden.
  4. 1 poäng
    Teoretiskt, ja. Men praktiskt ger det inte mycket. En Eber D4 är på 4kW. Landströmsuttagen kan belastas med 6A, i bästa fall 10A. Maximalt du kan få ut är alltså 1-2kW till en elektrisk värmefläkt, alltså bara en liten del av vad du får i värme från dieselpannan. Och om du har VVB och lite annat som också går på landström så begränsas effekten som du kan använda till en värmefläkt ytterligare. Inga problem att köra Ebern i hamn, och om den är hyfsat ok monterad kommer du inte bli störd av ljudet. Montera den i maskinrummet och försök få avgasutblåset på ett av de aktre hörnen så kommer det vara ur vägen för bryggor och fendrar. Då är också den tickande bränslepumpen inte i några sovutrymmen. I vår förra båt blev det så tyst att jag fick hålla handen för utblåset i salongen för att känna om värmaren var igång eller inte. Precis som andra skrivit går det utmärkt att eftermontera, men du får antagligen skruva bort några luckor och inredning på något ställe för att få slangdragningen bra. Ett utblås i salongen och lite mindre (stängbart) utblås i varje sovutrymme är inte fel. Den går ju också köra i friskluftsläge, och då får man snabb ventilation av sovutrymmena om man vill.
  5. 1 poäng
    Jo, det skulle fungera bra.
  6. 1 poäng
    Det går alldeles utmärkt men för en snygg installation så kan det krävas ju att man tar bort en del inredning för dragning av luftslangar, el och bränsleledningar. Sen behöver man ta upp en del hål för luftslangarna. Men en bra installatör fixar det.
  7. 1 poäng
    En annan klassisk båt som är rätt kul att köpa ny är Shark 24 -> € 17 000 känns som ett bra pris. Undrar om segel ingår dock. Hittar inte någon källa till priset. Känns lite för bra för att vara sant.
  8. 1 poäng
    Det var på Marieholms Marina i Strömstad. De finns fortfarande kvar. Strömstad Marina (stromstadmarina.se) (Hur lägger man in länkar nu för tiden...?)
  9. 1 poäng
    Det skall jag göra. 6 veckor tills båten skall plockas fram så påminn mej om jag glömmer uppdatera. Har beställt en utter logga till min panel också som jag såg någon annan gjort och tyckte att det var snyggt.
  10. 1 poäng
    Samt polerad. Irriterande nog blev det en del småporer som inte syntes förrän jag polerade, kommer att slipa (ännu) djupare på kommande delar.
  11. 1 poäng
    Denna sträcka har jag seglat många gånger och om tid inte är en begränsande faktor så är kustsegling verkligen att rekommendera. Med ngn enstaka längre etapp (100M) går det utmärkt att dagsegla ända ner till La Rochelle i Frankrike. Där ifrån är det ca 200M till Bilbao/Santander i Spanien. Vidare västerut/söderut ånyo kustsegling ner till Algarvekusten i Portugal. Mycket att uppleva på vägen. Utflykter görs enkelt med ett väl utbyggt lokalbussnät i Europa. Staande Mastroute är ett trevligt avbrott från tidvattennavigering längs en rätt så intetsägande bit nordsjökust. Djupet är sådant att vi med 2m djupgående tar oss igenom. - Vi frågade en gång oroligt en holländare om just detta och vi fick omedelbart motfrågan "hur stark motor har ni?" - . Vårt ekolod har som minst visat 1m och farten på fullvarv har varit nere på 1knop, men inga stopp. Ibland kan det vara svårt att komma intill vid förtöjning men för det mesta löser det sig genom att mer djupgående båtar förtöjer utanpå sådana med mindre djupgående. Och med lite vana lär man sig att parkera i dyn i väntan på bro- och slussöppningar. Obs kanalintyg krävs och att "ANWB Wateralmanak 1" finns ombord. Strax söder om La Rochelle ligger (en liten bit upp i en flod) Rochefort. Där går det att övervintra båten i en skyddad marina. Vi har inte legat där över vinter men läget är fint. https://www.portlarochelle.com/en/berthing-rates/ På 2-3 månader tar man sig i lugn takt till Lagos i Portugal. Där finns möjlighet till vinterförvaring både på land https://en.sopromar.com/ eller i vattnet https://www.marinadelagos.pt/ Båda ställena kan remommenderas. Stor cruising community vintertid. /m
  12. 1 poäng
    Max rekommenderat effekt för en motor är förutom effekten en begränsning på vikten. En för tung akterspegel ändrar båtens tyngdpunkt och därmed kan sjöegenskaperna inte garanteras om man överstiger den rekommenderade vikten, som båten fick CE märkning för. Därtill kan det finnas självlänshål akterut osv... Om båten är från 89 tror jag att de avsåg vikten hos en tvåtaktare. Enligt Yamaha https://global.yamaha-motor.com/business/outboards/products/2st/200-60/ så väger en ny 200hk 2t cirka 190kg. Tror Pro XS r rätt nära med sina 230kg. Skulle försöka flytta fram vikt, föröver och få låg tyngdpunkt. T.ex flytta fram batteriet (17kg) om möjligt, bränsletank med mera. Målet är ju att få upp aktern en aning för att kompensera den extra vikten i aktern. Tänk på att du har ett momentpåslag. Om du kompenserar 40 kg i akterbänken, kanske det bara motsvarar 15kg vid akterspegeln. Skulle dock rådgjort med försäkringsbolaget innan, då det blir en försäkrings/säkerhetsfråga. En trend inom 4-takt verkar vara att vikterna blir lägre. Tohatsu 60hk väger 98kg kontra Yamaha F60 som väger 120kg. Däremot finns nog en magisk gräns. Samtidigt så försöker tillverkarna nu för tiden öka motorvolymen för att få mer vridmoment och bättre bränsleförbrukning.
  13. 1 poäng
    Kolla för säkerhets skull om tillverkaren har rekommenderat även en max. tyngd för utombordaren. T.ex. Avon har gjort detta för deras RIB-båtar redan från 90-talet.
  14. 1 poäng
    Tror man skall skilja på plastlaminat typ "laminatgolv". Har sett det på en del öppna båtar och undrar om det verkligen håller i längden ute. Har det dock själv inne, och det ser ju exakt ut som teak men är mycket hårdare och tåligare. Och har hållit i över 15 år. Kinamattan är väl istället någon form av mjukare PVC, inte olikt Flexiteek/Isiteek och allt vad de heter ? Den är ju flexibel, till skillnad från laminatet (som ofta är upplimmat på någon form av bärare i trä). Det jag skulle vara skeptisk till är att den är förlimmad. Det ställer stora krav på ytan under, och jag tror t ex ett halkskyddsmönster blir svårt att lägga på. Jämför med manuell limning, där limmet kan fylla ut groparna. Men det är som sagt bara vad jag tror, jag VET inte....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...