Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-26 på alla områden
-
3 poängHej Jag har gjort en GPX fil i OpenCPN med västkustens Gästhamnar. I OpenCPN får man ikon, beskrivning och länkar till hamnen. I andra program och navigatorer som kan importera GPX filer så kommer inte allt att visas, i vissa bara en ikon. På hemsidan under OpenCPN finns filen att ladda ner samt lite mer information. Länk:https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
-
3 poäng
-
2 poängHar en hel drös olika laddare i båten varav en ifrån biltema, men det dom alla har gemsamt är att alla startar direkt på för inställda programmet när dom får ström.
-
2 poängEller så blir det otydligare... Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras. Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör. Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.
-
2 poängSmolk i bägaren? Inte heller! 😀 Jag tänker som @sajjen Den erfarenhet jag har av roderlägesgivare är instrumentet placerat åt "fel" håll. Dvs det visar grader med visaren uppåt. Instrumentet var utväxlat så det visade tydligt om man låg och pressade rodret lite åt något håll, medan man seglade, och då kunde man göra något åt det. På den skutan kände man iofs inget rodertryck men jag kom att uppskatta funktionen och det är inte alltid man styr själv. För mig känns instrument med visaren nedåt bakvänt. Om nålen visar grader i "rätt" grader, dvs nålens utslag motsvarar rodrets utslag, tycker jag man tappar lite i funktion. Det blir så mycket tydligare med utväxling på instrumentet. Ett instrument med utväxling som har visaren nedåt blir lite knas i mitt huvud. Fast allt beror väl på vad man är ute efter.
-
1 poängJag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna. Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren. Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit. Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument. Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda. Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det... Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala. Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt... suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader. Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång. Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen. Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake. Mer bilder en annan dag.
-
1 poängHelt underbart! Tack! Jag testade att ta in den i Eniro på sjön. Jag fick in alla hamnar upp till Vallda-Sandö. Sedan blev det inga fler. Kan vara att det slagit i taket med intressepunkter eftersom jag har västkustens sxk-bojar som intressepunkter också. Någon som vet om det finns någon begränsning i antal intressepunkter i Eniro på sjön?
-
1 poängVerktyget fungerade faktiskt oväntat bra, det gick bra att slipa i snäva vinklar. Möjligt att det finns färdiga dylika att köpa, men det är ju kul att bygga egna grejor.
-
1 poängJag har exakt denna, köpte den i höstas. Är mycket nöjd. Den har minne så den startar i automatiskt i senaste läget. Står och tuffar här ute i båten nu.🙂 Jag har laddat MC-batteriet i lägsta läget. gick också bra. Min förbrukningsbank är lite större än vad laddaren är specad för men den den går ändå inte över 14,4 V. När den legat där ett tag går den ner till ca 13,5. Det finns dock ett vinterläge också, tror 14,7 V, för den som känner sig hågad.
-
1 poängLuft i mellan gelcoat och polyester vid tillverkningen.
-
1 poängMen kolla om denna Biltema verkligen behöver startas manuellt, har för mig att det ändrats. Finns ju oftast manualer att ladda ner så man kan läsa på innan man köper.
-
1 poängTack för det! Jag har en av de första serierna av Ctek som måste startas manuellt, så en sådan vill jag inte ha igen.
-
1 poäng@Georg_Ohm har givaren någon centrum markering på glidstången ? Och lika så , finns det någon markering vid skölden som visar när drevet är centrerat ? tänke om man enkelt kan placera den i neutralt läge / 0 grader roder vid montering på ett enkelt sätt ?
-
1 poängAng. ARN: Håller med, men tyvärr är båten bortom både garantier och konsumentköplag. Det är mot detta ARN prövar, och det är knappast lönt att anmäla och sedan behöva vänta till efter sommaren bara för att få avslag. För det finns ju inget i lagar och regler som ger TS någon "rätt", tyvärr. Däremot är Goodwill och publicitetsbiten kort att spela på. En leverantör som generöst rättar till fel som är alldeles uppenbart tillverkningsfel även efter garanti m.m. plockar pluspoäng. Och tvärtom. Frågan är bara vilken publicitet som är effektiv. Tyvärr håller jag med @Lintott även när det gäller båtpressens oberoende. I alla fall då jag var mer aktiv skribent vet jag att vissa tidningars reportrar prioriterade att göra reportage om båtar vars representanter bjöd på mest öl och allt kul runtomkring. I vissa fall fick de färdiga recensioner/manus att plocka informationen från, och tur var väl det då några ibland blev i sådant skick att de nog inte kom ihåg så mycket av själva båten. I vissa branscher kallas det Mutor (och tillåts inte). Hos andra Löneförmåner. Medan ytterligare andra kallar det Självklarheter.... Vet i ett fall där en känd tidnings chefredaktör skulle göra reportage om en båt från ett på svenska marknaden lite mindre känt fabrikat. Det bjöds inte på det vanliga festandet, utan tvärtom var det en mycket avskalad demonstration med fokus på testkörning och på det som borde vara viktigt. Vill minnas att det bara fanns kaffe att dricka. Den motorbåten blev totalt sågad, och det såldes inte många i Sverige. Det var dock inget fel på båtmodellen, och den sålde sedan bra i våra grannländer.
-
1 poängSom Lintott säger, dom givarna visar nivån stegvis, standardgivarna ändrar sig varannan centimeter (finns dom med 1 cm avstånd om man specialbeställer). Det betyder att om du har en givare med 20cm längd så har den bara 10 lägen, dvs du får 5 roderlägen åt styrbord och 5 åt babord. Det blir ungefär 10 graders hopp mellan lägena... Dessutom ändrar dom sig inte på exakt samma ställe när man kör givaren åt andra hållet, så precisionen blir nog inte som du vill.
-
1 poängJag valde därför instrumentet med hängande visare, visaren får representera rodret, eller i mitt fall drevets vinkel åt eller andra hållet. Jag tycker att hängande visare känns bäst. Så kan man ju också göra. Som sagts hängande visare och helst hade jag haft en röd och grön skala på instrumentet, men det fanns inte till den modellen av givare jag valde. Ja trimplansknapparna... olika tänk i olika båtar, jag tror man kan vända och vrida eller korskoppla på minst fyra olika sätt. Men sådana är historia hos mig numera, Zipwaken var dyr, men Gudabenådad! Ingen mer kramp i vänsterhandens fingrar, det var ett evinnerligt justerande av gångläget i rolled tidigare. Ja det går nog, kolla bara att resistansen stämmer med den för instrumentet, välj en lång givare, lika lång som utslaget vid styrcylindern eller kvadrantens utslag, Min givare ger stegvis utslag, på en ohmmeter, men då instrumentet är uppbyggt kring en liten stegmotor märks inte det. Jag skrev ju att jag bytte ut V-P voltmeter mot en liten digital, och startbatteriet hade låg spänning, idag 11,4 volt... tänkte åka till Biltema eller Batterilagret och köpa ett nytt 95Ah startbatteri, men så mätte jag igen med batteriladdarna (i pluralis) inkopplade, ingen skillnad. När jag hade listat ut vilken av de tre Ctek-laddarna som var kopplat till startbatteriet visadet sig att den inte funkar. Så det blir att kolla vem som säljer sådana billigast i stan. Jula, Claes, Batteriexperten eller Batterilagret.... Biltema har en egen klon eller kopia, den kanske är bra? Jag har iofs en större och modernare Ctek, men den skall nog förbli ”garageladdare” eftersom den behövs där ibland också. Jag det jag skulle skrivit allra först i denna tråden, man kan ju kanske tycka att en roderlägesindikator är en onödig pryl, tja kanske det, iallafall inte den mest nödvändiga ombord. Men det har hänt mig flera gånger i trånga hamnar när jag skall tråckla in båten på någon trång plats att jag tappat bort mig när jag vevat fram och tillbaka på ratten. Och eftersom jag har två stryrplatser där rattarna inte är synkroniserade hjälper det inte att markera ”rakt fram” på rattarna, eftersom det blir olika varje gång. Det har hänt att jag givit pådrag framåt och trott att drevet stått rakt fram, men att det istället varit vridet år bb eller sb, och då blir det inte så bra. Nu hoppas jag få mer koll på hur jag svänger....
-
1 poängJämförelsen med trimplansindikatorn haltar lite tycker jag. Det skulle gå att koppla en roderlägesindikator så att den visar hur rodret står eller hur båten svänger också. Hur stort utslaget är på instrumentet jämfört med i verkligheten är ju en helt annan sak. Inte är väl utslaget på trimplansindikatorn lika liten som vinkeländringen på trimplanet?
-
1 poängDet fungerar nog men WEMA-givarna (och dess kopior) visar läget stegvis. Ohms givare ger kontinuerligt glidande visning. Glidande visning ger mer precision i visningen.
-
1 poängJag beställde en likadan på din inrådan (har inte kommit än). har funderat länge på vad jag bäst placerar instrumentet på min nybyggda panel. det slutade med att jag beställde en n2k omvandlare. (Garmin GRA 10), kan därmed skippa att montera ett till instrument i panelen. Jag resonerade som så att jag inte behöver se roderläget hela tiden. Det är endast vid hamnmanöver jag har nyttan och då är det bra ett knapptryck att visa roderläget på en av skärmarna. får återkomma med hur det fungerar när det är på plats.
-
1 poängDet borde funka fint . Men den kostar ju ungefär samma men kräver nu lite mer arbete att anpassa.
-
1 poängJag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan. Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka. Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.
-
1 poängUrsäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men... Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°? Varför väljer man inte att låta visaren vara rodret och låta centrumet vara hjärtstocken eller drevinfästningen. Det är ju inte alltid ett instrument kan avbilda verkligheten, men när det kan det måste detta ju vara att föredra tycker i alla fall jag. Det kommer att bli jättebra och fungera i alla fall, det är bara så dumt...
-
1 poäng
-
1 poängDet var roligt att du kom i sjön med den.Väldigt snygg modell på snipa den här Windyn och renoveringen är ju jättefint gjord,
-
1 poängDå tror jag att den givaren som @Makroköpt passar bäst, den jag köpte är nog mer avsedd för hydraulisk styrning. Se bara till att givare och instrument matchar varandra, vad jag förstått är det olika restistans. Men många säljs ju inklusive givare.
-
1 poängÄven jag har tittat på roderlägesgivare, efter god inspiration från @Georg_Ohm. Jag har inte lyckats ena mig själv om vilken av ovanstående givare som passar bäst. Styr gör jag med ratt med vajerstyrning och kvadrant på hjärtstocken. Vilken givare är att föredra på en sådan konfiguration? Jag har själv varit inne på den här men är, som sagt, lite osäker på givaren.
-
1 poängJag använder "vanlig" 3 led gummikabel. Känns rejälare. Helst skall ledarna var förtennade. Exv. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/kabel-rund-2000017921
-
1 poängFörmodligen inte, det är väl därför TS säljer den. Det var sjökort för östkusten i denna. Ganska värdelöst enligt mig
-
1 poängLinjerna i fören påminner om ryska Amur och Kasanka, fast de brukar vara byggda i aluminium.
-
1 poängNej, men väldigt enkelt. Såga upp med en sticksåg men med ett kort blad. Använd dammsugare samtidigt så blir det inget skräp. Sätt lister undertill runt om och skruv ovanifrån. Sen är det bara att skruva fast luckan igen. Kanske är sprickan sådan att man kan svetsa ihop den med pinne utan att behöva lyfta ut den. Vill man göra det riktigt enkelt så släng plastbiten, malla ut och lägg på en 6 mm plywood som man fäster med fyra skruv. Om nu en svets har spruckit så skulle jag nog vilja att tanken går att plocka ut när näst svets spricker.
-
1 poängJag har haft samma problem. Det finns inga genvägar som håller och är vettiga. Själv hade jag inte velat ha tätningsmassa inne i min vattentank, ok om det hade varit ett litet hål och jag tätat tillfälligt från utsidan. Jag kapade upp och tog ut tanken, lämnade den till en smed som gick igenom alla svetsar och tätade. Sen återmonterade jag tanken. på kanterna skruvade jag i lister som var ca 50 mm breda längs med kanterna sen la jag tillbaka durken /dom utkapade delarna, dessa vilade på min lister och skruvades fast i listerna. Det höll hur bra som helst!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00