En båt med tillverkningsfel är knappast ett försäkringsärende.
Det finns olika typer av konsumentskydd.
Garanti är ett tidsbegränsat skydd från tillverkaren med löfte om att produkten ska fungera som utlovat. Det är tillverkarens ansvar att motbevisa kunden om felet inte anses täckas av garantivillkoren. (T.ex. orsakat av yttre omständigheter, felaktig skötsel o.s.v.) Din garanti har gått ut så den vägen är endast framkomlig om tillverkaren/säljaren vill ta det som ett goodwill-ärende för att slippa få dålig reklam för sin produkt.
Artikel i båtpressen kan få tillverkaren mer intresserad av att ta ansvar för felet.
Producentansvar är ett annat konsumentskydd. Jag har inte forskat om hur länge det gäller men det kan säkert en konsumentvägledare berätta. Vid åberopande av producentansvar så är det kunden som måste bevisa att felet är ursprungligt, vilket såklart kan vara besvärligt. Båtens allmänna skick mm kan ge visst stöd för din uppfattning om att det är ett tillverkningsfel. En korrekt tillverkad båt ska rimligtvis inte få den typ av skador du beskriver efter så kort tid som 5 år. I riktigt besvärliga fall så kan du behöva gå via rättsprocesser för att få rätt mot tillverkaren. I detta läge kan du eventuellt ha hjälp av ditt försäkringsbolag om du har ett rättsskyddsvillkor som täcker sådana processer.