Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-20 på alla områden
-
5 poängÄntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit
-
2 poäng
-
2 poängNix, funkar med analog signal. https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8050_man.pdf man kan tom ange motståndsskala på de olika givarna i inställningarna.
-
2 poängBörja med att läsa garantihandlingarna. Du har säkert svaret där. Ljug inte för då måste du komma ihåg vad du sagt. Vad du tänkt att göra är totalt ovidkommande för verkstaden. De kan säkert skriva en bok om alla bortförklaringar de hört under åren ifrån kunder som försöker bluffa sig till gratis jobb.
-
1 poängJag kör XT60 som refereras i den här tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/79460-flatstift-spänningsfall-glapp/?tab=comments#comment-559023 Känns som den ger väldigt god kontakt. Har alltså klippt av ciggtändarkabeln. Men, jag har en liten stump med XT60 och ciggkontakt, om jag skulle vilja köra en grunka i bilen. XT60 nyper lite väl hårt, och är lite liten, så man lockas att dra i sladden. Jag gillar inte att ha teknik som kräver förmaningar för att användas, det blir så kinkigt ombord. Sugen på att prova något större, kanske anderson power pole.
-
1 poängDet behövs då en GPSantenn till AISen. Min gamla RX Yacth har GPS mottagare, men inte min WHF med inbyggd AIS. Till RX Yacten har jag en äldre Garmin antenn. http://lasselundell.se/ais.html
-
1 poängAIS:en har väl egen GPS-mottagare och kan skicka ut rätt NMEA-meningar direkt?
-
1 poängHej, intressant med Biltemas instrument - har hittills kollat på KUS instrument med direktlev från Kina. innan slutval och beställning gäller nu att kolla anslutningspunkter och dimensioner - skrev just ut en verkstadsmanual så nu vidtar litteraturstudier innan nästa steg. Stort tack för era svar och engagemang //Mats
-
1 poängNMEA 0183 brukar inte ha några problem med att en sänder (GPS-antennen) och flera tar emot (AIS, plotter, VHF..). Det är bara att parallellkoppla o testa.
-
1 poängHar din AIS egen GPS mottagare, kan du använda den. Brun och svart är NMEA in. Ligger AISen där kan du inte koppla antennen dit. Blå /svart är ut, till exv. VHFen "Bara" att skarva ihop kablarna från antennen till Brun o Svart Samt spänningsmatning till den. I GPSen får man välja att den skall "lyssna" (NMEA-NMEA) samt buad-raten. Detta gäller min Garmin, troligtvis även för din.
-
1 poängVill man inte lägga pengar på en EMU1 kanske någon vill testa denna NMEA konvertern för ca 830kr med frakt från Mr. Wangs affär
-
1 poängDet var ett mångkunnigt presentationsinstrument. Det verkar t.o.m. som att det kan fungera som gateway från analoga givare till N2K och presentation i plottern om det kompletteras med ett par signaltrådar mellan enheterna, samtidigt som det visar ett antal parametrar på instrumentet..
-
1 poängDe kontakterna är bra. Professionella högtalarkontakter ("Speakon-kontakt") som klarar många ampere och grov kabel. Hade en sådan på elutombordaren samt dess batterilåda i många år utan några som helst problem.
-
1 poängOm din plotter har NMEA 183 ingång så finns det "uppsjö" av antenner. Lite pill att löda om kontakten, från din antenn till den nya.
-
1 poängDet här kanske är ett alternativ, tar lite plats och samlar mkt info på 1 ställe. Skall stödja analoga signaler men oklar om det funkar med det som kommer från just TS motor https://www.biltema.se/bat/elutrustning/marina-matare/multi-lcd-display-2000043728
-
1 poängAtt man aldrig överger den fullständigt odugliga ciggtändarkontakten. De prylar som drar lite mer ström i mina båtar har jag försett med dessa kontakter istället. Bajonettfattning så de far inte ur i tid och otid heller.
-
1 poäng
-
1 poängDu ska använda ett mineraloljebaserat fett med litiumförtjockning, lagren roterar så fort där, så ett fett uppbyggt för vatten bygger värme vid höga rotationer. Då vattenbaserade fetter innehåller plast. Snabbt roterande lager ( kullager ) mår bäst över tid att ha olja runt sig.
-
1 poängMen då behövs ett uppladdningsbart batteri som kanske inte ens håller så länge som den monterade knappcellen.... Om ett uppladdningsbart batteri hade haft samma livslängd som knappcellen så kunde det laddats när antennen var ansluten till GPSen och 12V-ström. Jag tror allt att tillverkaren nog redan tänkt till och försökt få så lång livslängd som möjligt på antennbackupen.
-
1 poängAv tidigare inlägg verkar det som att det sitter en gammal Perkins-6:a i TS båt, så att få upp några motordata via NMEA2000 till en plotter är en ganska lång väg att gå . Jag hade också sett till att ha varvräknare, oljetrycks- och vattentempmätare för motorn. De sistnämnda inte minst för att motorn är gammal. Sedan lampa för oljetryck (0,5 bar) och den gängse laddlampan givetvis. Kolla så givarna du köper passar på motorns uttag för givare och instrumenten du väljer, för vad jag förstår har du inga originalinstrument alls. Biltema har en del adaptrar, dock. En annan smart sak är en termoswitch på 50-60°C monterad mot avgaskröken, kopplad till en lampa/summer. Då får du en varning om kylvattnet slutat flöda, långt innan ljuddämparen brinner upp och motorn börjar överhetta. När "vanliga" templarmet för motorn går är det ofta försent.... Sedan, som @Georg_Ohm också skriver, är nivåmätare för tankarna väldigt bra att ha. Och om du frågar mig/oss - snarast ett måste.
-
1 poängDet är väl bra om du kan få upp motordatan i plottern, om du inte kan det så skall du ha följande: Nivåmätare för bränsletank, om du har två tankar kopplar du dess givare via en omkopplare så att du bara behöver ett instrument. Oljetryck och motortemp. Voltmeter är ju bra eftersom du ser om generatorn lägger av. Istället för ett Ø52mm instrument kan du ha en liten digital. Många anser att avgastermometer med larm varnar snabbare om kylvattnet uteblir än vad kylvattentemp, eller oljetemp-instrumenten gör. Det flesta motorerna har ju en standard instrumentala, där varvräknare ingår, ibland med inbyggd timräknare, oljetryck, samt kylvattentemp-mätare. Ibland finns det tomma hål med täckrock så att man kan komplettera med exempelvis en tankmätare. Om du har drev brukar man även ha en mätare som visar drevets trimvinkel. En bränsletankmätare är ju viktig, den ingår ju i säkerhetsutrustningen! Om du vill kan du ju ha nivåmätare för vattentank och septiktank, dessa är ju inte nödvändiga, men underlättar ju betydligt. Jag köpte nyligen en roderlägesgivare med instrument, kanske litet nördigt, men det är lätt att tappa bort sig när man vevat på ratten en stund vid krångliga tilläggningar. Om du bor i båten kan det vara väldigt bra att veta hur mycket du kan ta ut ur batteriet, det finns flera olika varianter av ”batteritankmätare” varvid flera här på forumet har NASAs BM 1. Så summa summarum: Jätteviktiga; bränsletankmätare, temp- och oljetrycksmätare Viktiga; Varvräknare. Voltmeter Bra att ha; timräknare, så du exempelvis vet när du skall serva motorn nästa gång. Utöver det är ju en från styrplatsen väl synlig kompass obligatorisk. En vanlig klocka är ju alltid praktiskt och trevligt att ha ombord, tidsvisningen finns ju i plottern, men om den är avstängd och att man inte har armbandsuret på sig så kan det ju vara bra att veta tiden, även om man har semester. Klocka brukar traditionellt kompletteras med en baraometer, ok kanske mer av tradition än av nytta, men man ser ju hur baraometen visar allt lägre tryck när lågtrycket närmar sig. Det är inte ovanligt att barometern har en inomhustermometer, sällsynt kan dessa också innehålla en hygrometer. En badtermometer är ju inte absolut nödvändigt, men trevligt. Man kan ha en termometer i en tunn lina som slängs överbord, eller så kan man ha en billig batteridriven digital termometer. Givaren kan sättas fast på någon bordsgenomföring som håller samma temp som havs- eller sjö-vattnet. Jag har min tempgivare placerad på genomföringen till diskhons avlopp... badtemperatur blir väldigt hög då vi i hällt ut potatis- eller pastavattnet i diskhon.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00