Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-16 på alla områden

  1. 2 poäng
    Om allt ska vara som hemma kan man ju nästan lika gärna stanna hemma. Vi tycker det är rätt skönt att båtlivet är något helt annat än vardagslivet.
  2. 1 poäng
    Jag har varit med i olika former av nätforum sedan nittiotalet. Till största delen har det rört sig om teknik i olika former. De allra första forumen jag gick med i var helt enkelt e-postlistor. Den första jag gick med i var type2.com som fortfarande har liv i sin hemsida, biblioteket i det forumet är en outsinlig källa till kunskap om gamla luftkylda folkvagnsbussar. Det fungerade helt enkelt så att man lade upp sin e-postadress till listan och därefter flödade mejlen in med frågor och diskussioner. Rätt jobbigt att följa med och epostkontot fylldes snart till brädden. Redan där utkristalliserade sig en del olika typer av deltagare. Egentligen ser deltagarna likadana ut oberoende vilken form forumet har. Har listat några exempel och vissa har kanske anpassats en aning just för Maringuiden. Har säkert hemfallit till att vara någon av dessa själv ibland :-) Och kom ihåg att inte ta illa vid er. Det här är humor. Eller så var det åtminstone tänkt :-) Allvetaren: - Vet allt och delar med sig av sin outsinliga kunskap oberoende om det efterfrågas eller inte. Ovetaren: - Svarar i stort sett i alla trådar. Har inget svar på trådens frågeställning men delar ändå med sig av anekdoter (ibland riktigt trevliga) från sammanhang som med viss långsökthet ibland kan anknytas till tråden och ibland inte det minsta. Sverker/konsumentjuristen: - Ger råd om varför och hur varan kan sverkas oberoende hur gammal den är. Skriver förkortningen ARN i minst var fjärde mening. Begbåtsköparen: - Har köpt en 30 år gammal båt och kräver att allt skall fungera som nytt och känner sig totalblåst när det kommer fram att flera tändstift är dåliga. Kan ha givande utväxling med Sverker/konsumentjuristen. Advokaten: - Berättar att det där är olagligt och ni kommer alla att hamna i fängelse. Det finns egentligen inget lagligt sätt att göra det som trådskaparen vill. Kan tillsammans med Sverker/konsumentjuristen och Begbåtsköparen skapa trådar som genererar rundgång in i evigheten. Arbetsskyddsombudet: - Alla kommer att dö. Det finns inget säkert sätt att göra det som trådskaparen vill göra. Scenarioskaparen: - Din lösning på problemet kan bli livsfarligt om... Sedan skapas ett oerhört osannolikt scenario som utvecklas i en farlig riktning. Samarbetar gärna med Arbetsskyddsombudet och tillsammans kan de åstadkomma de mest förskräckliga scenarion som får trådskaparens idé att se ut som förstadiet till armageddon. Läkaren: - Det där är ytterst giftigt eller kan orsaka oåterkallelig kroppsskada. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att hamna på sjukhus. Tillsammans med Arbetsskyddsombudet och Scenarioskaparen blir det här en riktig idémördargrupp. Försäkringsjuristen - Hävdar att allt går att få ut på försäkringen och om man inte lyckats så beror det på att man är en dålig förhandlare. CE- märkesfetischisten: - Om du ändrar något på din CE-märkta båt så kommer Europols insatsstyrka och beslagtar den och arresterar alla som just då råkar befinna sig på platsen. Rättegången sker förmodligen i krigstribunalen i Haag. Käpphästryttaren: - Hen som ser den där ena grejen som roten till alla problem. T.ex. tvåtaktsmotorer, ingen kan göra ett inlägg som på något sätt berör tvåtaktsmotorer utan att bli påmind om hur nästan all bensin bara rinner oanvänd genom motorn och rakt in i djur- och växtlivet. Kan också vara gasspisar, spritkök, vedkaminer, plastbåtar, träbåtar eller aluminiumbåtar. SD-tourettarn: - Bär släktskap med Käpphästryttaren men har en smalare agenda; allt det där ordnar sig bara gränserna stängs. Konspirationsteoretikern: - Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco. Miljöaktivisten: - Det där är miljövidrigt. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att ta kål på glaciärerna. Antimiljöaktivisten: - Säger sig göra saker på ett extra miljövidrigt sätt bara för att visa att hen inte följer fårskocken. Särskrivningspolisen: - Den där som vaknar till när någon skriver morgon kaffe, tak lucka, brytar spets, forum tråd, eller brun hårig sköterska. Den motvillige frågeställaren: - Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges. Den ovetande båtköparen - Hen som köpt en båt för tiotusentals kronor utan att ha den minsta aning om vad hen köpt och inte vågat fråga tidigare ägaren och vill nu slippa googla själv för att få reda på pricken exakt vilket märke och modell båten är. Och slutligen några som på något oförklarligt sätt hänger samman: - Hen som frågar om en Biltemaprodukt. - Hen som frågar om olja - Hen som frågar om olja från Biltema. Vi skall vara glada att vi är olika och att nätforum är bra på det sättet att handgemäng inte kan uppstå :-)
  3. 1 poäng
    Kan mycket väl vara så. Saker och ting har en tendens att bete sig lite underligt när de befinner sig utanför sin komfortzon.
  4. 1 poäng
    Så jag upprepar min synpunkt.
  5. 1 poäng
    Dick Gently förstod jag mig aldrig riktigt på. Särskilt inte med det misstänka självmordet där offrets, från kroppen avskiljda huvud roterade på tallriken på en skivspelare, det är ren fiktion... asaguden Tor var ju involverad i den förvirrade historien också. Han bodde tydligen på något äldreboende. Mössor och förtöjningar...
  6. 1 poäng
    Möjligen har jag berättat det tidigare, men i förra båten monterade jag en större datorfläkt under en elektroluxventil, så att sen blåste ut den dålig luften från toaletten. Jag sågade till en rund ”plexiglas” skiva med hål i som dels fläkten monterades i, dels kunde skruvas fast i de befintliga skruvhålen i kragen på insidan av taket. Datorfläktar är inte avsedda att monteras liggande, lagren håller då inte så länge, men vad gör det om dom är billiga och lätta att byta ut?
  7. 1 poäng
    Nej, då är det nog bättre att tvätta i Stenungsund eller på Smögen.
  8. 1 poäng
    Jag har väl sett några av HP filmerna, någon på bio när barnen var i den åldern, och halvsovit till de andra framför tv’n. BBC gjorde en riktigt dålig TV-serie av LGTG, den flaxade ordentligt men lyfte aldrig, kalkon, den var så tafatt och menlös att den var bra bara därför. Zaphod hade två huvuden, varav den ena var av billigt gummi, det antyddes också multipla genitalier. Jag var däremot på filmpremiären i London, för nu en massa år sedan, det var ju spännande. Som ende svensk på den visningen blev jag behandlad som en prominent utomjording. Jag blev bjuden på en allgalatktisk gurgelbrännare och fick frikort på två till i den närbelägna puben. Dom bestod nog mest av gin. Och ja, den filmen var väl kanske inte heller den bästa filmatiseringen av en bok, men ett gott försök iallafall. Jag gav den tre routmasters av fem möjliga, det var ju i London sista sommaren dessa gick i reguljär trafik, det var egentligen därför jag var där. Jag vet inte om någon av karaktärerna i HP hade någon löpotta, man har kanske inte sådana på sina huvuden där. Men det är egentligen en fårskinnsmössa där ullen är vänd inåt. Från början var den sydd som en helt rund mössa, sedermera kunde den då öronlappar och smala brätten. Vintermässa M59 kallades ibland också för löpotta, men jag tror inte att det är korrekt, då den hade syntetisk ull. Om man nu inte bär skepparmössa, vegamössa eller sydväst ombord, var har man då på huvudet? Basebollkeps? Jag har en sådan ett stödköp från SSRS. Basebollkeps fungerar nog bättre på en basebollplan eller i någon förort, Bronx eller så... där till sjöss är den kanske inte helt värdelös men absolut inte optimal. Skärmen är ofta litet för stor, om man böjer huvudet bakåt för att kolla vindexen så kan skärmen utgöra ett betydande vindfång som förpassar kepsen från bärarens huvud och ut över de öppna vattenvidderna....
  9. 1 poäng
    I år blir det inverter och 230V i båten. Jag har gett upp hoppet om 12V attiraljerna då de mer känns som överprisade leksaker om man jämför med motsvarande 230 voltare.
  10. 1 poäng
    På en 4t utombordare sitter i många fall gammal hedlig teknik utan syresensorer och annat avancerat. De jobbar ofta bara med en spjällägesgivare och tempsensor. Resten är en guestimate av motorn med några enkla tabeller. Duger relativt bra under förutsättningarna som råder. En förgasare har fördelen att den är billig och enkel, vilket spar pengar hela vägen mellan tillverkning och skrotning. Reparationer blir även de billigare. På bilsidan är det mycket häftigare grejer, med DI, sensorer, ett flertal bränsle och tändkurvor som blandas löpande och skapar helt andra förutsättningar. Lägg sen på enkel eller dubbel överladdning och kanske hybriddrift. Det är ju en mycket mer varierad drift vi pratar om som dessutom är extremt utsläppsregelerad.
  11. 0 poäng
    Jo det är ju lite olika. Själv är jag tveksam till miljövinsten av att köra från Göteborg till ostkusten för att tvätta botten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...