Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-07 på alla områden

  1. 4 poäng
    Negativa och kritiska synpunkter tycker jag. Med ett lite mera positivt sinnelag förstår man att säljaren vill visa all utrustning som ingår.
  2. 3 poäng
    Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.
  3. 2 poäng
    Ja det är ju det livslängden hänger på, skötsel. Problemet när man köper begagnat är att veta att motorn fått den service och skötsel som tillverkaren föreskriver, i det flesta fall blir det inte så när åren gått om inte ägaren är påläst. För även om det är varvskött är det ju inte säkert att ägaren vill kosta på det som ska kollas/ bytas fast verkstaden rekommenderar det på grund av att det blir för dyrt och man inte vill kosta på den kanske 15-20 år gamla motorn så mycket eftersom den är just gammal. Nu kanske detta är mer applicerbart på gamla inombordsdiselar som kostar mer i underhåll än en utombordare men gäller nog i stor utsträckning i de fallen med. Så en gammal motor behöver inte vara ett dåligt köp om man vet att den tagits om hand på rätt sätt, tror jag.
  4. 2 poäng
    Det kan ju finnas skäl att det ser ut som det gör... "säljes pga sjukdom"
  5. 2 poäng
    Ett grundtips innan du gör något med den trasiga disken är att ta en kopia på den, om det går. Är det datafel och inte mekaniskt/elektroniskt fel så är det säkrast att montera den i en linux pc och göra en exakt avbild med dd kommandot. Sen kan du göra experiment med kopian utan att riskera originalet.
  6. 2 poäng
    Glöm dock inte att ha koll på spänningsratten ! Minns för många år sedan, då jag pratade med en amatörradiokompis. Rätt som det var under ett sändningspass kom ett kort gällt ljud som steg i frekvens under någon sekund, nästan som en nyårsraket. Sedan hörde jag honom inte mer den kvällen. Han hade kört radion på ett labbaggregat, ståendes på golvet. Under sändningspasset hade han råkat sparka till spänningsratten med foten så spänningen på 13V åkte upp till 28V. Det mådde radion inte så bra av.... (Inte aktuellt för TS kanske, men om man har 12V-prylar som sitter på nätaggregat som kan lämna för hög spänning - antingen genom att regleringen går sönder eller av ovan nämnda skäl - så är ett tips att sätta en 15V zenerdiod av kraftigare modell (minst 1,5W) parallellt med spänningsutgången. Skulle något gå fel kommer zenern att börja leda och rädda utrustningen från överspänning, och om den blir för varm av all energi den måste ta hand om tenderar effektzener att brinna till kortis och inte till avbrott. M.a.o. så går då säkringen.)
  7. 1 poäng
    Han ser ju glad ut i all fall så det gick nog bra då kanske🙂 Damen strax under ser dock mindre road ut.....🤔
  8. 1 poäng
    Ja, verkligen synd! Det var han som jag fick inspiration av att starta upp mitt båt projekt. Han skrev att det va omöjligt att bygga en båt från grunden utan att det va en byggsats. Tänkte att jag ska fan visa att det går. Och det blev en båt tillslut😀
  9. 1 poäng
    Man kan väl filosofera över ordet prisvärd också. Vad betyder det och kan samma vara vara prisvärd för alla potentiella köpare? Ett exempel kan vara en billig något bedagad båt med lite skönhetsfel och en motor som hostar till ibland. Den som hoppas på en skön sommar efter en vända med putstrasan kan bli väldigt besviken när hen plötsligt ser semesterplanerna och semesterkassan försvinna på närmsta båtverkstad och en massa tid satt på reklamationer, konsumentombudsmannen och ARN. Den båten var definitivt inte prisvärd. För den som anser att båten är ett lagom stort vinterprojekt med sjösättning nästa vår efter en rejäl vända med putstrasan och en intressant motorrenovering är det lite annorlunda. För hen bjuder båten på lite trevligt hobbypyssel under vintern och belöningen är sköna sommarturer med en fin klassiker. Denne tycker säkert att båten var prisvärd. Själv är jag nog i den senare kategorin. Pyssel och mekande under vintern är lika intressant som turerna ut i skärgården. Min båt kostade 800€ (den gröna i profilbilden) när jag köpte den utan motor. Första vintern gick åt till att skaffa och skruva ihop en fungerande drivlina. Den funkade ok men utvecklades nästa vinter. Följande år målades båten. Nästa vinter byttes marinkopplingen och vinkelväxeln ut mot en koppling med inbyggd vinkelväxel. Följande vinter fixades nya säten och en packbox i vinkelväxeln byttes. Sådär håller man på. Jag tycker båten är osannolikt prisvärd. Den kostade inte mycket och man handlar och vandlar med begagnade grejer som man sätter tid och en smula pengar på varje år. Någon annan tycker jag är en klantskalle som håller på med det där gamla vraket. Min stenrike kinesiske granne sa väl inte det rent ut när han frågade varför jag inte bara köper en ny båt, men jag anar att han tänker lite åt det hållet 🙂 Köpa en splitterny båt? Nää, det går ju inte! Vad skall man göra om vintern då? Dessutom är jag inte stenrik... Det är väl så att vi har olika preferenser...
  10. 1 poäng
    Det är lätt att generalisera, samt lätt att trampa på ömma tår. Jag bor visserligen i en storstad invid havet, men är i princip uppvuxen i kustnära vatten runt Hisingen och även på Tjörn, där släkt, föräldrar och senare svärföräldrar bodde mer eller mindre permanent med egna bryggor och sjöbodar... Nu minns jag inte exakt när det var, men det kan ha varit i mitten på 1970-talet då utombordare på släktingars och egnas båtar byttes ut mot Yamaha. Så småningom blev det även en och annan Honda. De äldre fiskargubbarna, liksom husbehovsfiskarna som även merendels var rätt religiösa lovprisade dessa motorer till Herren, och undrade varför inte jappsen kom tidigare till vårt land. Man hade av tradition tidigare haft Johnson och Evinrude, dessa såldes begagnade med bra förtjänst till sommargästerna. Jo jag hade länge en 35hk Evinrude som jag höll vid liv med konstgjord andning och frekvent HLR, det berodde på begränsad ekonomi, jag hade inte råd att byta. Den motorn var rätt gammal redan då och sliten. Jag kan väl säga som så att jag inte lovprisade den till Herren, det var nog mest andra krafter jag åkallade när den motorn inte startade. Sedermera fick jag överta en Yamma som hade hamnat på havets botten, men som hade renoverats, den funkade så länge jag hade den båten kvar. Detta är ju naturligtvis en anekdot som kanske inte idag med modernare fyrtaktare och vändspolade injektionsmotorer är rättvis, men det är nog så att många köper båtmotor, bil, gräsklippare, tv, elvisp och vad det nu är för någonting av tradition, vi har alltid köpt xxxx och är nöjda med det, nästa båtmotor, bil, gräsklippare, tv, elvisp och vad det nu är blir även den en xxxx. Om man är nöjd alltså, om man är missnöjt köper man ett annat fabrikat. Släktingar nu två generationer senare är inte lika religiösa men köper mer än gärna Yamaha, Yanmar, Toyota och Mazda, de senare för att ta sig in över Hisingen till bolaget på Backaplan. Ja ok, man kan ta bilen till kyrkan också, om det regnar. Det där med japanska motorer har smittat av sig, då bryggrannar, eller husgrannar gärna köper samma fabrikat. Kolla vad familjerna Hertz, Volta och Ohm köp, och nu har även Olsson köpt en sån, det gör vi det också! Marknaden för båtmotorer blir nog aldrig mättad, som bautastensmarknaden, bautastenar är outslitliga, det är inte båtmotorer, inte ens de japanska.
  11. 1 poäng
    Och jag köpte en styrpulpare, för ett tag sedan med en murkla på, den går bra, MEN märks att det inte är en yamaha 🙃 Ringde servicekillen som servar utombordare, tycker murklan är så seg att få igång och spottar och fräser. Min gamla yamma gick ju ett halvt varv på starten sen fräste den bara på. Svaret från servicekillen löd enl följande, aaa men nu har du inte köpt en yamaha...........
  12. 1 poäng
    Vi får väl då hoppas att @kossor avser den det privatfinansierade alternativet på den avreglerade järnvägsmarknaden, eftersom SJs tåg, ja många är tillverkade före 1978 och långt senare, inte går speciellt bra. Det gäller väl också att köpa bra grejer redan från början, även jag har en japansk utombordare, en Honda, den är minst 25 år gammal och går även den som tåget, som ett schwisiskt lok, som en långsam Krokodil i de kraftiga stigningarna på St Bernhardspasset, snarare än en stressad Shinkansen på den japanska huvudlinjen. Nåväl, min fyrtaktshonda har inte krävt en enda reservdel sedan den köptes, ok, tändstift har det ju bytts en del, liksom olja. Och startsnöret är fortfarande original, visserligen med en ny knut på.
  13. 1 poäng
    Det verkar väl som att det hela med prisvärda båtar var en grej från förra vintern.. Corona lyckades slita med båtpriserna i den skenande inflationen... Det är säkert positivt för många gamla båtar iofs då de kommer att bli bättre omhändertagna när de är mer värda.
  14. 1 poäng
    Jag uppskattar både segelbåtar och snabba motorbåtar. Med segelbåt njuter man av segling hela dagen. Med motorbåt njuter man av att ligga i solen vid en fin klippa nästan hela dagen. Vad nu detta har med prisvärda blocketbåtar att göra??
  15. 1 poäng
    En stor framgång för att kunna tillverka ännu lättare motorer är kompaktgrafitjärnet, CGI (Compacted Graphite Iron) som man känt till länge (40-talet??) men som man inte kunnat tillverka kommersiellt. Sintercast startade på tidigt 80-tal utveckling av tekniken och i mitten på 90-talat installerade företaget den första anläggningen för gjutning av motorblock i CGI. CGI är starkare än gråjärn och har bättre värmeledningsförmåga än segjärn, men sämre än gråjärn. Givetvis har materialutveckling skett även för andra komponenter i motorerna, men själva motorblocket är ju den tyngsta delen där mycket vikt kan sparas.
  16. 1 poäng
    Det gäller att underhålla och sköta om grejerna så håller dom länge. Problemet är att många reservdelar är så sjukt dyra så man vill inte ha kvar en maskin när den börjar bli till åren. Jag har kört flera Yamaha i många år och senast en Evinrude Etec. Varit mycket nöjda med båda märkena, men extrema priser på delar. När jag nu har min första Mercury så blev jag nästa chockad när jag såg priser på anoder, instrument och diverse andra delar. Priserna på Mercurydelar är långt under vad jag är van vid. Det gör att det är lättare att hålla maskinen i gott skick.
  17. 1 poäng
    Missa inte att förbereda för att montera en grill på hålet för dingehållaren.
  18. 1 poäng
    Jag vrider linan 1/2-1 varv när jag kvajlar ihop det, då slipper man kink (om man vrider åt rätt håll). Idag ligger förtöjningslinor i en rörig back i stuven i sittbrunnen, jag vill hänga linorna i stuven (se länken i ursprungsinlägget). Skotlinor till försegel och undanvindssegel förvaras i segelsäcken, till storskotet hänger skotet oftast på bommen i hamn.
  19. 1 poäng
    https://www.blocket.se/annons/stockholm/unik_stabat_saljes/93686266 Inte den mest välstädade båten jag sett...
  20. 1 poäng
    Var och en blir salig på sin tro, det finns många bra argument för lack såväl som gelcoat. Så det är en smaksak vad man väljer. För egen del så hade jag fortsatt med gelcoaten och lagt på ny där det var genomslipat. Om det bara var ”fläckar” av ny gelcoat så hade jag handslipat dem, om hela ytan var rollad så hade jag maskinslipat de plana ytorna. De rundade hörnorna är däremot bra att handslipa oavsett vilket, gärna med en tvättsvamp eller liknande som stöd för slippappret så att slipningen fördelas jämnt. Och om det ändå blev fel efter flera försök så hade jag förmodligen bytt till lack...😅
  21. 1 poäng
    Fyrtaktsutombordare har kortare förväntad livslängd pga den ökade korrosionsproblematiken. Det beror i sin tur på högre driftstemperatur. Man ser idag många def fyrtaktare till salu från millenieskiftet och uppåt 2008 (killgissning) som tar in vatten i oljan. Grovt skulle jag säga att 4t utombordare bör hålla 20-30år om anoder byts som de ska (även internt!) och de sköljs ur ordentligt innan vintervilan. Elektronikfel har det pratats om även på bilsidan länge, men erfarenhetsmässigt är det ändå rätt lugnt med så pass enkla prylar som det är i en utombordare. Då undantar jag exvis Verado och de andra mest avancerade motorerna med DI osv. Där har vi rymdskepp med canbus och annat som inte gillar en korrosiv miljö. Inombordarna har för övrigt Minst lika mycket elektronikproblem, snarare mer pga sin avancerade konstruktion om vi exempelvis kikar på dieslar.
  22. 1 poäng
    Om det är ett hårdvarufel (trasigt kretskort, trasiga lager, släden trasig etc) så blir det dyrt att ta fram datan från diskarna. Om det är ett mjukt fel (Trasig FAT, "oj jag råkade formatera...) etc så går det oftast att ta fram datan igen. Testa UBCD (Ultimate boot CD), I den så ha du Parted magic som oftast kan återställa mjuka fel. Detta kräver dock att du kan initiera Hårddisken i en dator. USB docka går oftast bra.
  23. 1 poäng
    Det är viktigt att polskorna är ordentligt nedtryckta och åtskruvade på batteripolerna. Kolla även att polskorna är ordentligt renagjorda. Både i anslutningen där kabelarna till motorn sitter och ytan som sitter mot batteripolen.
  24. 1 poäng
    Tack för svar! Det är lilla 6-tummaren så den drar upp till 1 ampere enligt Garmin. Bra att du nämnde labbaggregatet Georg, kom på att jag har ett liggandes hos brorsan så det blir en smidig lösning.
  25. 1 poäng
    Sök lite på tuben (youtube) så hittar du en hel del matnyttigt hur du ska göra. Lämna in kostar för mycket, om man är privatperson.
  26. 1 poäng
    Gamla murklor är bra men de från vissa år har en stor akilleshäl och det är drivaxeln som inte gjordes i rostfritt på den tiden. Det fixar man, fick jag höra för sent, genom att regelbundet ta ner växelhuset och smörja axeln. Då är det mest triggern och lite slangar som brukar ge upp.
  27. 1 poäng
    En ny utombordare på 250 hk kostar nog strax under en halv miljon, det är inget man byter ut för det känns gammalt. Rätt skött så stoppar nog en utombordare 25-30 år beroende på körtid och underhåll. En inombordare kostar runt 700 sek, ej heller inget man byter ut för det känns gammalt, det kan man göra med en 5 hästare som hänger på någon segelbåt t.ex. Min båt har legat på västkusten i 20 år, finns inga fel på gjutningar eller axlar. Rätt skött klarar sig grejerna länge idag, frågan är om det finns bensin att köpa om 20 år till en 350 hästare, det är nog snarare det jag skulle oroa mig för. Sedan har du tekniken runt och den blir knepig finna vartefter tiden går, motorn i sin konstruktion är inget vara orolig för. Min gamla 70 hk yamaha från 78 går som tåget än, säger ju en del. Och motorerna är ju inte skapta för endast västkustbruk, vill minnas att vattnet är betydligt saltare på Floridas kust än på västkust i sverige. Och finns betydligt äldre motorer i florida än tio år.
  28. 1 poäng
    Jag bor på en ö på västkusten och här tycker jag att det finns ganska många (för) gamla utombordare, särskilt tvåtaktare av den äldre modellen som lägger rökridåer utmed bryggor och holmar vid start. Att dessa motorer lever kvar så länge kan i och för sig ha med att göra att det fortfarande finns en skara som anser att den äldre generationens tvåtaktare är den mest driftsäkra och underhållsfria samt minst stöldbegärliga och därför vårdar sina motorer mycket väl 🙂
  29. 1 poäng
    Jag har gjort ett liknande projekt för att få in en Simrad plotter. Jag byggde en form av gips och papier-mache. Klädde den med folie och plastade utanpå. Därefter slippa och sen på med Top-coat. Tror din metod funkar bra, men cellplast är känsligt för lösningsmedel. Bilder är före och efter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...