Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-12-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det är ju tillbehören som gör det värt att gå på mässan.
  2. 2 poäng
    Jag köpte min på Amazon, tror att den kostade ca 550. Verkar vara samma grundutförande, nog bara färg + etikett som skiljer. En skillnad är att den modell jag köpte har en stång som låser käftarna. Inte nödvändigtvis en fördel, man måste kontrollera att stången är instucken ordentligt innan man börjar pressa. Jag tror, men vet dock inte och kan inte garantera, att pressningen blir helt ok med dessa om man är noggrann. Nackdelen är att det är lite pilligt och tar tid. Med proffstängerna typ ”bultsax” tar det bara några sekunder att klämma.
  3. 1 poäng
    Min luftvärmare (Eberspächer) sitter i ett stuvfack och så högt upp att den inte hindrar utnyttjandet av stuvfacket. Avgasslangen är upphängd en bit under däck och med luft runtomkring så inget kan komma åt att brännas. På min värmare så stör bränslepumpen mer än fläkten i värmaren. Ett sätt att minska det hårda tickandet från bränslepumpen är att vira in den i en bit skumgummi. Jag har en liten bit mjuk rörisolering (Armaflex) runt min. Tillstängt med ett par buntband i de båda ändarna. Inifrån ruffen får jag koncentrera mig om jag ska höra pumpen när den går på lågvarv. På fullvarv hörs det lite mer men det är så kort stund innan värmen stigit i salongen så effekten o tickandet minskar. Jag har isolerat slangarna hela vägen redan i samband med installationen. De ger värme från den aktermonterade värmaren ända fram i utblåset längst fram i förpiken. Jag vet inte om min mjuka slangisolering (Armaflex även runt värmarslangarna) bidrar till att det inte blir störande ljud från värmaren. Vi sover i förpiken och jag får stoppa fram foten till utblåset för att kolla om värmaren fortfarande är igång, det hörs inte överhuvudtaget när den går på lågfart. Fördelen med luftvärmare tycker jag att den är så snabb att få upp temperaturen med. När det väl blivit uppvärmt så vill jag ha min att gå på lägsta effekt, för mig räcker det även om utetemperaturen går ner till nollan (vi har vaknat med frost på däck men haft varm i båten hela natten). Att ha en värmare som slår till/från hela tiden tar onödigt mycket ström tycker jag. Det är glödstiftet i starten som förbrukar mest ström.
  4. 1 poäng
    Största utbytet av båtmässor har jag haft när jag planerat utrustning/komplettering av nya båtar (då har det hänt att det blivit både två o tre besök..). Att kunna prata med generalagenter eller annan monterpersonal som kan sina grejor är guld värt (dessvärre finns det även personal som inte vet något alls, men de brukar kunna hänvisa till någon i montern som har bättre kunskaper). I sådana sammanhang har jag fått många goda idéer o råd, vid tillfälle t.o.m. erbjudande om att en generalagent kunnat plocka samman en kombination av komponenter som inte finns i katalogerna. Att gå till mässan mitt i veckan när försäljarna har lite mera tid ger mig större utbyte. Att kunna fingra på elektronik innan kortet tas fram för betalning ger förutsättningar för köp där jag känt mig nöjd under lång tid. "Resmålsmontrarna" med information om olika regioner med båtfolk från den aktuella trakten som kan ge bra tips om sevärdheter, fina nattvikar, bra bunkringsställen mm tycker jag också ger mervärde inför sommarplaneringen. Aluminiumbåtar som det går 13 st på dussinet intresserar inte mig heller. Men de som står i begrepp att köpa någon sådan har säkert stor nytta av att kunna jämföra de modeller de är intresserade av på ett ställe.
  5. 1 poäng
    Borde det inte räcka att registrera den i svenska fartygsregistret?
  6. 1 poäng
    Prova även med ankaret på, eftersom det bygger både akterut och åt sidorna, med tanke på rodret.
  7. 1 poäng
    Välkommen till MG! Det blir troligen ingen mässa i Stockholm heller, så det är ju gott om tid för förbättring. En sak att ta tag i tycker jag skulle vara att undersöka vad de som går på båtmässan tycker är bra, vad som saknas och vad de kan ta bort. En sak som kan vara lite svårare är att fråga alla de som inte går på båtmässan vad de skulle vilja ha på mässan för att tycka det skulle vara värt att besöka den. 200 olika aluminiumbåtar med utombordare kan ju inte locka så många kan man tycka, inte heller kan massor med godis-, korv- och ost-säljare vara det som lockar och troligen inte båttillbehörsaffärernas montrar med samma priser som i riktiga butiker, men med begränsat sortiment. Aluminiumbåtar, matvaror och båttillbehörsaffärer har en given plats på mässan, men det kan ju inte vara detta som gör att det stora flertalet väljer att besöka mässan.
  8. 1 poäng
    Något i den stilen får det nog bli. Återstår att se om det faktiskt blir möjligt att få plats med själva spelet också.
  9. 1 poäng
    "Enda problemet jag kan se är att kombinationen av båtens längd och motoreffekt är över gränsen för skepparkortskrav, vilket jag inte har..." Du behöver inte vara skeppare för att äga en båt, bara för att köra den.
  10. 1 poäng
    Jag kan trösta dig med att jag hade lös mina motsvarande skruvar på min 290 drev förra sommaren, de har nog suttit där sen orginal, -92, släppte jättefint, så jag skruvade tillbaka dem och jag tror de kommer släppa igen när jag ska släppa dem igen om 30 år.
  11. 1 poäng
    Strängt taget är det nog ingen som vet hur reglerna ska tolkas efter utträdet. Det har ju aldrig hänt förut. Om du kan flagga båten i ett EU-land före 31/12 så borde du ju vara säker. Om du bott länge i Storbrittannien så borde du vara skyddad av det utträdesavtal som faktiskt finns. Jag kan dock inte detaljerna. Men jag kan ändå förstå om du vill lämna. Det kan inte vara roligt att bli kvar där efter den krash som antagligen kommer.
  12. 1 poäng
    Tänk på att avgasutblåset blir ruskigt varmt, och det bör absolut inte placeras på ett ställe där människor kan gå emot det.
  13. 1 poäng
    Bra idé, det är bättre att veta än att tro. Jag har gjort det nu och den låter faktiskt en del. Efter tips från andra Brofjordägare så har jag bestämt mig för en helt annan placering. I en stor rymlig garderob. Slang/rör-dragning kommer att bli ännu lättare. På min båt skulle det innebära antingen i ankarboxen i fören eller på däck tyvärr. Det har jag oxå. Mitt motorrum är mitt i båten. Dock gör ovan nämnda placering i garderoben,(som även den är typ mitt i båten), att jag kan sätta avgasutblåset genom hyttväggen och inte genom skrovsidan. Ja det tror jag är ett tips som underlättar. Det är bra med tips och att funera några rundor. Tack för era bidrag.
  14. 1 poäng
    PostNord förnekar sig ALDRIG. I torsdags kom en SMS-fråga vart jag ville att de skulle leverera ett paket, som jag vid köpet angivit skall levereras till närmsta utlämningsställe. Jag anger IGEN att jag vill ha det till utlämningsstället. För säkerhets skull ringer jag dem, väntar 45 minuter, och får beskedet att de lämnar paketet på utlämningsstället idag måndag. Idag måndag kommer ett SMS som påstår att de varit hemma här och inte kunnat lämna paketet fast jag varit hemma hela tiden, och att de kör det till utlämningsstället i morgon. Ungefär så där fungerar det (inte!) i stort sett varenda gång! En sak vore om de struntade i att göra något de åtagit sig att göra. Men de gör allting minst två gånger varav minst en gång är fel..... Verksamheter som PostNord förtjänar helt enkelt inte att finnas till, och att de går med förlust är självklart.
  15. 1 poäng
    Jag har segelbåt, och därmed ingen sköld. Däremot har jag en lång aluminiumpinne med beslag av rostfritt, så jag har erfarenhet av att blanda dessa material. Som Mackey skriver, ibland funkar det bra och ibland inte.
  16. 1 poäng
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Byt olja filter, blanda glykol vatten 50-50 , tänk på att inte vara snål med blandning, motorn rymmer mycket vatten. Kör in blandningen, kolla fryspunkt på de sista dropparna, kolla fryspunkt i expansionskärl. Bra är också att fylla på med lite stabilisator i dieseln för att undvika grästillväxt. Klart. Remmar spänner du på våren, de ska spännas i en förutbestämd följd och med moment nyckel, mer om det finner du i instruktionsboken. Luftfilter samt bränslefilter byter du även på våren. Vartannat år byter du även oljan i kompressorn, går i 1 dl så rätt viktigt du gör detta moment, kolla nivån på stickan sitter ovanpå kompressorn, oljan mäts av utan nerskruvad sticka. Är du inte säker på att oljan bytts här byt den till våren.
  19. 1 poäng
    Antar ni menar eS95/eS97? Man kan köra LH3 på dessa. Funkar bättre men man missar tex online updates och får själv ladda ner på SD-kort, stoppa in i burken osv. En varning för eS9x dock att de har dålig touchscreen. Jag fick min eS97, som hade kortis i touchscreen precis vid MOB-"softknappen" så den släppte MOB markers varje sekund typ ;-), utbytt av RM i England. Hade diskussion med köpe stället (Erlandssons Brygga) men de hade inga kunder med problem sa de och ville inte ta "fajten" med RM. Fick nummer till RM i Göteborg som kände till problemet med dessa men klagade på RM England som inte ville utöka garantin (min enhet var 5 år). Ringde RM England förberedd med massa argument (hade andra strul också sedan början med denna enhet) men behövde inte använda dem 🙂 "Oh that unit... yes they are bad. Send unit in and we return you a new Axiom 9 Pro back". Så nu har jag en sprillans ny Axiom 9 Pro (pro varianten har knappar/ratt också) som har fungerat hittills iallafall. Bra support åtagande till slut även om det tog tid.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...