Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-12-10 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ja du har helt rätt varje angöring ger hög puls och gott om fendrar, men så länge Kjell orkar plasta så löser han det mesta. När vi hade ockelbon skulle dottern och jag lägga till vid en brygga, det jag ej noterade var att de hade svetsat kragar ovanpå rören som höll bryggan. Detta för att kunna slå ner dem i botten med slägga. Då vi sakteliga gled upp mot bryggan längsgående började det se ut som det börjat snöa. Det yrde vita flingor. Dottern började då gasta i full kör att vi går mot vi går mot, jag kollade å de var tre dec kvar till bryggkanten. Då kom en harang j....la g.... u...j..ä...l . hör du inte vad jag säger vrålar hon. La till båten och dottern hoppade på bryggan klev ur och såg en lång tre meter reva utefter skrovsidan, som dessa kragar gjort. Den dagen var sur kan jag säga, på kvällen ringde Kjelle och jag berättade båten är förströrd. Som vanligt Kjells svar ta det lugnt allt går att laga, ta upp henne i morgon så ska vi se. Kjelle inspekterade och hmmade lite jaja blir att spackla. Tre dagar senare fanns inte tillstymmelse till reva. Men sådana fadäser höjer blodtrycket, så du har helt rätt i att man försöker tänka sig för.🙃 Man kan ju också vara i Felvik om man inte är i Rättvik 😉
  2. 2 poäng
    Ja, Gillöga. Tänk att det kan vara så lite vatten så långt ut i havet.🤔
  3. 2 poäng
    Läste första delen nyligen och det är kul att renoveringen får ta plats i en båttidning. Jag har ju läst här, men också sett båten i verkligheten och den tål att synas i sömmarna:) Den är med all säkerhet den finaste Epocan som finns idag.
  4. 1 poäng
    Ja undrar vad detta kan vara för något och vad den kommer att kosta? https://getorca.com/
  5. 1 poäng
    Jag var på ELFA/Distrelec i Solna häromdan och fick ett besked som gjorde att jag fick en tår i ögat. Butiken stängs före jul och lagret i Järfälla där det tidigare gick att hämta grejor som de inte hade i Solnabutiken har redan flyttats till Holland. Väldigt tråkigt att läsa på hemsidan "Elfa firar 75 år i Sverige!" samtidigt som verksamheten läggs ner. Det här var en guldgruva där det gick att gå in och köpa över disk eller hämta en småpryl som man lagt en beställning på. Väldigt kunnig och serviceminded personal som hjälpte till att hitta passande komponenter om man var osäker. Nu blir det postorder även för dessa småprylar och fortsätter utvecklingen så som IngemarE beskriver så blir det varken smidigt eller kul.
  6. 1 poäng
    Jaha, det var alltså ett ”ps”😃
  7. 1 poäng
    Jag inhandlade en bilgps 2011 (Garmin Nuvi 2460LMT). Apparaten pajade efter något år. Då skickade de en ny på garantin för modellen fanns inte längre (Garmin Nuvi 2595LMT). Den har flyttats mellan ett antal bilar. För någon vecka sedan uppdaterade jag återigen kartorna, nu till version 2021.0, fortfarande utan att det kostar något. Lifetime maps tror jag det hette när jag köpte den. Rätt otroligt att den dels fortfarande fungerar och att Garmin inte ändrat kartgränssnittet utan fortsätter att tillhandahålla kartuppdateringar.
  8. 1 poäng
    Svårt att se vem som skall vara den tänkta användaren. Lite som någon innan sa - känns som man försöker återuppfinna ett befintligt hjul. Om man har NMEA nätverk i båten och befintlig plotter känns denna lite överflödig - då vill man ju ha allt med tråd - så det blir stabilt. Om man har en båt utan möjlighet till bra plats för plotter kanske man redan har en platta. Skall man uppgradera sitt system så tror jag man väljer plotter om man har ett nätverk med externa givare. Om man inte har det så är ju den befintliga plattan med lifeproof skal och Navionics ett tämligen prisvärt alternativ. Kan det vara några som jobbade på Seapilot? Slutat i samband med uppköpet och vill fortsätta utveckla en båtapp? Läste deras frågeställning: Varför har man både en plotter och en platta? Jo för att det är enkelt att ha plattan iland och planera. Vid styrplatsen vill jag ha något som är så stabilt det bara kan vara oaktat om solen skiner och det är varmt (platta överhettad - hänt mig) eller om det hällregnar. En fast monterad plotter sitter där den ska sitta - alltid.
  9. 1 poäng
    Jag tror att det är för att den gängade nippeln inte skall spräcka plastmuffen. Jag har samma ring på min nya septitank för luftningen där nippeln skall skruvas i plastmuffen. /Johan
  10. 1 poäng
    Blir säkert bra, men förstärk akterspegeln där infästningen skall sitta!
  11. 1 poäng
    Ja det var väl lite det jag syftade på med inlägget, vad är det som gör just denna produkt så fantastisk? Men det verkar ju som om det ska säljas som antingen en app eller komplett med deras egen platta och ev med något tillbehör, misstolkar jag infon eller har de uttryckt sig otydligt? 😉
  12. 1 poäng
    Jag hade gått på montering enligt den vänstra skissen men satt stoppet för ankarhållarens arm så att ankaret inte går emot skrovet, men det var kanske så du tänkte? För tänker du montera ett Quick Balder så har du ett autostopp som förhindrar att ankaret kommer för långt in mot skrovet. I så fall borde det ju inte vara några problem att ankaret alltid sitter i hållaren.
  13. 1 poäng
    Åh, jag avsåg ju täckställningen. Jag hade NOA till förra båten, och P&S nu. (sedan står min båt på tre Tyresöbockar och en trefotstötta från Biltema i fören och jag är nöjd med allihop)
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Om jag inte vetat bättre så skulle jag kunnat trott att detta var en sjökortsbild över den sv delen av Kosterskärgården, där ser det nämligen ungefär likadant ut, som en veritabel stengärdesgård strax under vattenytan. Vanliga båtsportskort samt digitala sjökort är kanske inte helt värdelösa här, men det blir svårt att bara förlita sig på dessa och jag tror inte att alla bôarna har korrekta koordinater, det krävs specialkort, påslaget och bevakat ekolod samt helst också en spanande fördäcksgast som bär polariserade solglasögon. Annars kan man fritt och ledigt navigera här med en extra grundgående kajak under extremt högvatten. Men med ”djup” menade vi nog djupet på tvären, horisontellt, alltså från den yttersta punkten på fastlandet till den innersta punkten på den yttersta i havsbandet liggande ön.😗
  16. 1 poäng
    På västkusten är det den obligatoriska svängomen innan man går in i hemmahamnen.
  17. 1 poäng
    Ungefär så resonerade vi när vi bytte motor. Vi ska ha kvar båten i 15 år och då är det dumt att ha en halvdan motor i 12 år och sedan tvingas köpa en ny. Sedan beror det ju mycket på hur man använder båten. Gäller det att endast ta sig i och ur hamn och skärgårdssegling så kan man ju klara sig rätt bra med en trilsk motor. Segel är ju "motorn" och funkar ju nästan alltid och blåser det inte så får man väl vänta på vind. Är man ofta på långsegling - även om det bara är i Östersjön - så är det lite viktigare med en "snäll" motor.
  18. 1 poäng
    Tar du ofta din båt till brittiska öarna..?
  19. 1 poäng
    Det var ju tråkigt. Men vem vet vad som händer i framtiden. Bohuskusten är ju trevlig. Det ligger på att-göra-listan att åka hela Göta Kanal men det blir nog inte i år.
  20. 1 poäng
    Det är exakt ett sådant beslag jag har. Jag krokar i kättingskroken bakom beslaget, det är en gymnastisk övning med risk att ramla i vattnet. Sedan med en lina snett uppåt åt sb till knapen, ofta är det en gummidämpare på den linan också, men inte alltid. Det är ju meningen att ankaret och armen per automatik skall komma upp när du vinschar hem ankaret. Men en vajer med karbinhake och en skyddad strömbrytare är nu alltid bra att ha. Denna är väldigt bra!
  21. 1 poäng
    Jag känner tyvärr igen problemet. Det satt rätt nya Leoch-batterier i min båt som jag ville ha laddningsdata på. Träffade en försäljare på mässan och det skulle inte vara något problem. Men jag fick tjata en hel del innan det kom rätt version av datablad och det var rätt halvdant angående egenskaperna (jag ville även ha lite inställningsvärden till battmetern). När det blir dags att byta så ska säljaren få leverera databladet innan jag köper batterierna. De brukar ha lite bättre engagemang innan de stoppat pengarna i fickan.
  22. 1 poäng
    När larmet om RME-problemen kom så tittade jag ner i tanken på min förra båt (jag hade själv helt aningslöst fyllt min lilla dunk på macken när jag tankade bilen).. Det fanns en hel del svarta klumpar som kröp runt på botten av tanken. Lite grövre slang (så "djuren rymdes") till oljebytaren så fick jag upp djuren. Sen filtrerade jag bara dieseln ett par gånger o hällde tillbaka den i tanken. Efter det så var det endast "blankdiesel" som inhandlades. Jag använde varken då eller senare någon bakteriedödare. Det påstås vara ofarligt för miljön men jag undviker gärna gifter (det har alltför ofta kommit larm i efterhand, se bara på bottenfärgsdebatten...). Efter några år tittade jag ner igen. Då var det pyttelite med djur som sögs upp på samma sätt. Jag hade aldrig så mycket dieseldjur att de satte igen bränslefilterna - o då hör till saken att jag byter bränslefilter väldigt sällan. I nuvarande båt har jag alltid använt vattenavskiljande tratt vid tankning, efter att jag en gång fått med vatten o skräp i en sjömacksfylld dunk när jag skulle tanka förra båten (använde en plasttratt med enkel sil för att träffa tankanslutningen och det ställde sig vatten i denna rätt grova sil...). Hade trots detta ett par matskedar vatten i vattenfrånskiljaren när jag tömde den i höstas efter åtta år (ja, jag vet att jag slarvat..). Tittade även ner i tanken med inspektionskamera och där var rent. Använder fortfarande ingen bakteriedödare.
  23. 1 poäng
    Jag tolkar det som att du har något i stil med https://www.batsystem.se/products/1300/ monterat på badbryggan. Hävarmen mot infästningen blir ju betydligt mindre än på en fällbar arm. När du gör fast din krok som du sedan lägger fast på en knap, fäster du den då innanför eller utanför ankarhållaren? Tas ankarhållaren helt ur ankringssystemet? Jag tänker mig att efter jag har vinschat in ankaret hela vägen så fäller jag manuellt upp det till helt vertikalt läge så att jag helt enkelt kan knyta fast det i pulpiten, eller vad som nu blir lämpligt, för att ha en helt säker förvaring. Men det kanske är ett onödigt extrasteg? Någon form av säkring, utöver vinschen, kommer jag absolut att ha.
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
    Ang. rätt och fel vik i W-län: Man får nu egentligen inte återge vad som sagts på vhf-radion, men följande lär nu inte skada någon och är avidentifierat. En av SSRS stationerna i Bohuslän skulle öva på att söka efter en båt som sedan skulle bärgas. De övande frivilliga sjöräddarna hade fått en ganska exakt uppgift om var haveristen befann sig, men fann ändå inte båten, det var en hel del radiotrafik mellan övningsledaren och dom som letade. Det var litet halvdålig radiomottagning, med en del ”repetera, kom”... Efter en bra stund hör man en irriterad röst i radion. -Vi är nu på plats men hittar inte den fördömda båten. -Är ni i rätt vik då? -I Rättvik? ja då förstår jag varför vi inte hittar den förbaskade båten, larma besättningarna i Dalarna istället! Men det är ju ett beundransvärt och imponerande jättejobb som @kossor med vänner lagt ned på detta projekt, nu har jag ju som sagts bara läst första delen, men om nu båten är mer perfekt än den var när det var ny, vågar man då använda den? den kan ju bli våt 😹... Jag skulle vara hypernervös, tänk om det blir en repa i fribordet, tänk om man spiller rödvin på inredningen, tänk om man stöter till bryggan eller en annan båt under tilläggningen. Den första lilla skadan känns alltid hårdast. Men iallafall så har jag använt Kossor som en outsinlig kunskapskälla när det gällt propellrar, drev och annan motorkunskap. Tack, jag återkommer med fler frågor...
  26. 1 poäng
    Hm, något nytt? Platta - finns redan Marina kartor - finns redan Autoroute - finns redan nmea - finns redan Går inte att integrera i interiör. Untegration med andre källor, som att man har en rutt till någon hamn - kommer det då upp, väder och vågor på rutten, gästhamn, restauranter, affärer, marinor, båtaffärer och så vidare. Som det är har jag stabil och bra plotter, fastmonterad i båt. Som tål att användas i sjö och inte på någon los manik. Sen använder jeg mobil för alla dessa service funktioner - eftersom det är denna jag "lever med" och använder för allmänna informations och kommunikationsbehov. Ska jag ha WhiteGuide, Watski, Gulasidorna, Gästhamnar, kontaktinfo, Petersons krog reservation på denna plattan. Och hva med väder och vågor? På min plotter går det med lite strul att få över rutter och waypoints från mobil. Men att måste överföra "mitt liv" till en platta i båten - tror inte det. Mobilen har mycket som jag använder till detta. Om denna hade haft tillgång till "skyn" och min mobil också hade detta och data kunde användas i båda...
  27. 1 poäng
    Rent ekonomiskt så är ju varenda krona "investerad" i en segelbåt, speciellt en liten en från 70-/80-tal, en ren förlust. Men så kan en ju inte hålla på om det ska bli något båtande. Min Johnson 26a har kostat mig betydligt mer i uppgraderings- och underhållskostnader än vad jag betalade för henne för sex, sju år sedan. Inte tror jag att jag får mer tillbaka heller. Jag är inte missnöjd för det. Jag har båten för att kunna leva båtliv, inte för att tjäna pengar på henne.
  28. 1 poäng
    5 kW för 43 000:- kronor + batterier. En Maxi 77 betingar ett värde på ungefär 1/3 av det.
  29. 1 poäng
    Sjunktimmer kallade vi stockarna för och det var inte bra att köra på en stock i 25 knop. Ett antal stockar har jag varit med och släpa hem, men ingen jag känner körde någonsin på någon. Det var rejäla "släp"... Från http://www.tugboatlars.se/Timmer.htm
  30. 1 poäng
    Idag passerades en trevlig milstolpe. Under de senaste månaderna har arbetet mest kretsat kring att ta bort olika saker; färg, ruttna elkablar, smuts, beslag mm. Kul nog så blev det premiär idag för att tillföra något som dessutom förhoppningsvis blir snyggt när det är klart; gelcoat + topcoat på ytorna framför förarplatsen. Kulören blir gråvit, original är gelcoaten gulvit men den gråa blir mer sober.
  31. 1 poäng
    Japp, det är en Bertram 25 Sport Fisherman. Verkar ha använts för ambitiöst fiske i sin ungdom, det kryllade av olika spöhållare mm runt hela relingen när jag köpte den. Fräsigt, men mer än vad som behövs för att meta abborre samt att man snubblade på dem så jag tar bort de från hytten och framåt.
  32. 1 poäng
    Lysande! Nu ser vi fram emot nya inlägg i tråden i ytterligare 10 år. Eller kanske läge att starta en ny?
  33. 1 poäng
    Nu har jag hittat ett lämpligt projekt...😅 Efter tio trevliga år med snipan var det dags för något nytt, det blev en Bertram från 1972. Riktigt snygga linjer, men myyyycket att göra...
  34. 1 poäng
    Wow snygg, vad roligt med nytt🙂
  35. 1 poäng
    Hej hopp. Har inte fått hem henne än. ska besiktigas och vinterskonserveras innan affären är klar. Troligen inom ett par veckor. Då ska jag försöka få in lite fler bilder.
  36. 1 poäng
    Nej! Va i herrans namn! Är du stockholmare eller va håller du på med. Är hålet under vattenytan så är väl sikaflex minst sagt tveksamt. hur bråttom får man ha. Jag hoppas att alla normala Stockholmare förstår min insinuasion och inte tar illa upp. Men vill man ha svar på frågan så vet inte jag om Sikaflex härdar under natten. Jag skulle i alla fall inte täta ett hål under vattenlinien med sika även om det fick härda under hela sommaren. Men det skulle vara intressant att veta hur det går. Skvallra inte för försäkringsbolaget bara.
  37. 0 poäng
  38. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...