Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-12-06 på alla områden
-
3 poängVälkommen till MG och förhoppningsvis till båtlivet. Salta boken tycker jag är en bra bok som innehåller det mesta man kan "drabbas" av till sjöss. Allt från förtöjning till hur man tar sig loss från ett grund finns beskrivet i bilder och enkel text. Sjömärken, navigering, fartygsljus och signaler, ankring, förtöjning, sjösjuka, radiokommunikation, första hjälpen, mm, mm. Den är kompakt utan onödig text och dessutom vattensäker. Så här beskrivs boken Den innehåller allt fritidsskepparen behöver kunna för att säkert framföra sin båt, både vad gäller navigering och praktiskt sjömanskap - mer än nog för att klara Kustskepparintyget - allt på bara 24 sidor. Materialet är överskådligt, koncentrerat och lättbegripligt presenterat i samspelande texter och pedagogiska färgillustrationer. Salta boken är tryckt på fukttålig, laminerad kartong, och fakta finns omedelbart till hands där de bäst behövs - ute i sittbrunnen!
-
2 poängEn båt med fällköl är ett givet val så att man kan anpassa djupgåendet eftersom man aldrig kan veta i förväg om man plötsligt måste göra en undanmanöver till grunt vatten. Säkrast är att aldrig använda kölen. 😋
-
2 poängSynd att ni bestämt er för att ni aldrig kommer hissa spinnaker. Ni missar något väldigt kul. Att välja segel efter worst-case scenario förstår jag inte alls. Som att alltid gå i gummistövlar oavsett väder ifall det skulle vara en vattenpöl någonstans. Det går rätt långsamt när man seglar; typ 10 km/h i bästa fall - lite planering samt utkik omkring sig och man undviker sådant som att helt plötsligt behöva ändra kurs kraftigt.
-
2 poängUtan att grotta ner sig i en diskussion i vem som är normal eller inte - det är en enorm skillnad på en modern spinnaker och en gammal som är lite använd i form av skärning och material. Den moderna är otroligt mycket enklare att hantera än den gamla, och jag har inga problem att få min moderna spinnaker att dra bra för om tvärs, vilket ger ett vindregister på över 180 grader, och det är rätt mycket tycker jag i alla fall. I lättare vindar är den helt fantastisk och den åker därför även upp på semestrar numer sedan jag uppgraderade från min gamla från tidigt 80-tal.
-
2 poängHej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta.
-
1 poängAnvänd Abralon att slipa med så får du en mindre repig yta inför poleringen. Abralon har mycket jämnare storlek på slipkornen så det är inga som "sticker ut". https://www.mirka.com/SharePoint/Marketing/Communications/WebContent/MSF_Printed_material/Abralon/Abralon leaflet Swedish.pdf
-
1 poängBra tanke, men... Djupgående går ju (nästan) alltid att få tag i, men höjd ovan vattenlinjen är inte lika lätt. Då är bara problemet att hitta dessa uppgifter din båt typ Orrskär 850 / Flipper 850/760. Hur som helst är det ju bra att det blir ett worst cace eftersom många verkar vilja ha större båtar med tiden. 😀 Höjd + djupgående + 0,5 m borde ge en bra uppskattning. Det beror ju väldigt mycket på hur båtvagnen är konstruerad och hur skrovet passar in mellan hjulen.
-
1 poängSkärmen är för att avleda störningar från t ex VHF-sändningar och allt möjligt annat som den långa "antennen" som kabeln kan liknas vid kommer kunna utsättas för. Om den inte ansluts till referens/jord i båda ändarna är den i princip värdelös redan vid frekvenser i kHz-området. Signalen är dessutom ganska högohmig (=lättstörd) eftersom dess "ettor" bara utgörs av strömmen genom ett pull-up-motstånd i kOhm-klassen. Jämför med en mikrofon. Om skärmen inte är ansluten i båda ändar (eller om man kör helt utan skärm) kommer nyttosignalen vara oanvändbar. Nu är det liiiite högre amplitud på sensorsignalen, så det kan fungera utan skärm i alla fall. Men minst lika bra som skärm är att signal+matning får passera var sin ferrit precis när de lämnar/kommer in på Aurduinokortet. En liten konding på "insidan" om ferriten på några hundra pF för signalen och 1-10nF för matningen filtrerar rätt effektivt bort ev. störningar som kan ha plockats upp på vägen. Allra bäst är givetvis både skärmad kabel och filter på mätdelens ingångar.
-
1 poängFast då är stöldspårningen inte så enkel att Polisen, Tullen och KBV får svar direkt. När svaret kommer är stöldgodset ute ur landet. Det finns nog inget direkt krav på att registret ska vara statligt, men Polisen, Tullen och KBV ska ha omedelbar tillgång till uppgifterna i registret och lämpligen ska registrets innehåll stämma med verkligheten. Som ägare till en äldre segelbåt är ju stöld i princip en ickefråga, men för fritidsbåtsbranschen i stort tror jag det är bra om stölderna kan minska från dagens drygt 200 miljoner kronor per år. Det finns ju andra både roligare och billigare fritidsintressen än att äga en båt utan att ha tillgång till den.
-
1 poängHahaha, inte alls! Men jag har förstånd nog att hålla ordentligt avstånd från land, grund och andra båtar när jag seglar. Speciellt när det är trångt.
-
1 poängHåller med om det första, men att det skulle vara ett snävt vindregister, nä det håller jag inte med om. 2 - 8 m/s är väl ett ganska brett register. Lite besvärligt är det och kanske inte det segel man sätter för ett par distansminuter fritidssegling. Härlig spinnakerseglingen mellan slör och halvvind i 2 - 3 m/s och man forsar fram i fyra, fem knop. Det är magiskt. Sedan mera slör upp till 7 - 8 m/s har väl ingen svårt att hantera efter lite träning. Underbart att koppla av i solen i en nästan vindstilla sittbrunn och titta på de man möter som har sjöställ och mössa! Har man en gång lärt sig är det inte särskilt komplicerat eller krävande att segla med spinnaker, men som med allt måste man ju börja öva under gynsamma förhållanden för att lära sig. Jag vill absolut uppmuntra alla att försöka använda sina spinnakrar mera. Läs på och kolla på tuben vad man ska och inte ska göra och pröva och öva när det inte blåser så mycket. Första gångerna är det lite läskigt, lite som första försöken att cykla, att åka slalom/bräda eller att köra en tung (i dubbel bemärkelse) motorcykel. Se bara till att det finns gott om plats och tid att få ner spinnakern...
-
1 poängVår propeller visade sig vara av aluminium, och med svart lack på, så ingen högglanspolering för vår del. Å andra sidan bör vi då kunna lägga ett isolerande lager epoxy på och sen vanlig bottenfärg utanpå det.
-
1 poängEn flap disc eller polertrissor till vinkelslipen eller borrmaskinen funkar bra tillsammans med rubbing och/eller polermedel. Borrmaskinen brukar vara lättare att använda eftersom polermedlet inte flyger bort direkt iom. att man kan styra varvtalet. Polertrissor för borrmaskin. Flap disc för vinkelslip. Det finns även slipande flap discs, men så mycket avverkning tror jag inte du behöver.
-
1 poäng
-
1 poängHavsvatten ruttnar efter ett fåtal dagar och luktar illa. Därför tömmer jag alltid sjövattenslangarna så mycket det går efter att ha stängt bottenventilen varje gång jag lämnar båten för ett par dagar. (Pumpar ur slangarna via toapumpen o avslutar med lite färskvatten från duschen i muggen för att bli av med allt havsvatten även där) Återstarten av sjövattenpumpen var lite meckig innan jag kom på hur jag skulle göra för att underlätta för "sugpumpen" (4-kammars Jabsco ParMax 4). Jag börjar med att fylla sjövattenslangen med toapumpen. Sedan öppnar jag sjövattenkranen vid handfatet på toa som är det vattenutkast som sitter närmast pumpen och slår till strömbrytaren. Då får pumpen minimalt med motstånd och kommer igång rätt snabbt (typ under 5 sek tills den fått upp trycket och det sprutar en ren vattenstråle ur kranen). När den väl fått upp trycket så har den lätt för att spola igenom övriga vattenutkast så allt gammalt vatten som stått i slangarna byts ut. När jag tömmer vattnet så släpper även trycket i accumulatortanken. Det är nog en fördel för återfyllnaden. Om det stått tryck kvar så hade det bara pressat från fel håll på pumpen och gjort det ännu jobbigare för den att få bort den luftbubbla som står på sugsidan.
-
1 poäng@Mackey: Ditt ursprungliga inlägg har inte mycket likheter med ovanstående. Jag tycker det är väldigt oseriöst att redigera sitt inlägg när det kommit en kommentar/fråga på inlägget så att kommentaren enbart verkar knäpp.... Som ett svar på din problemställning ska jag ge en liten beskrivning av en situation jag haft med Polisen angående en båtstöld. Jag såg en båt liggande slarvig förtöjd i min dåvarande hemmahamn som jag misstänkte vara stulen, bl.a. var underhållet rätt eftersatt förutom hänglåsen som var helt nya... (det är drygt 110 distansminuter mellan där båten stals och min dåvarande hemmahamn men jag hade sett en efterlysning i ett antal hamnar av en båt av denna typ, jag hade själv en likadan båt, jag hade blivit anropad från en båt ute på havet som kollade upp min båt och uppmanade mig att hålla koll efter deras försvunna båt som de letat efter i en vecka). Jag kontaktade självklart polisen för att försöka hjälpa båtägaren att återfå sin båt. Jag fick tjata o hjälpa till i över en timme inne på polisstationen tills de hittade den stöldanmälda båten i sina egna register över stulna båtar. Polisen fick inte kontakt med båtägaren, jag frågade o fick telefonnumret till ägaren. Dagen efter ringde jag båtägaren (då hade polisen fortfarande inte hört av sig....). Jag kunde bekräfta efter ägarens beskrivning av båten att det sannolikt var hans båt jag hittat. Han åkte till hamnen och kunde konstatera att det var hans båt. Så tron på bättre uppklarnade av båtstölder tror jag är en utopi. Polisens engagemang i dessa ärenden är nog tyvärr nedprioriterade till förmån för andra allvarligare brott och det är kanske en riktig prioritering. Men att tro att vi skulle få en bättre prioritering med ett register? Nä! Avslutningen på storyn om den stulna båten: En dag senare när båtägaren kom tillbaka till sin båt så var det en okänd person ombord. Båtägaren lyckades hindra denne från att försvinna och fick dit polisen som grep personen. Personen nekade självklart till att ha stulit båten. Åklagaren drev ärendet som grovt häleri och de lyckades låsa in personen på ett antal månaders fängelsestraff.
-
1 poängTre båtar har ställt kursen mot Kapstaden. Båten Hugo Boss fick strukturella skador i förskeppet vilket Alex Thomsson lagade under några dagar. Därefter blev ett roder obrukbart den 25/11 och beslut togs att avbryta racet. Den 3/12 i 20 knops fart seglade Samantha Davis på båten Initiatives-Coeur in i något och båten tvärstannade. Kölinfästningen runt kölboxen skadades och både sprickor och ett mindre vattenläckage uppstod. Den 3/12 skadades både foil och foil-boxen av ett oidentifierat objekt i havet för Sebastien Simon på båten Aces Paprec. Möjligen kan båtarna Initiatives-Coeur och Aces Paprec repareras och därefter fortsätta racet. Charlie Dalin på båten Apiviva leder racet med ca 200 nm. Dessa foilande båtar seglar fort men konstruktionen ser inte ut att klara av att kollidera med oidentifierad objekt. I det virtuella racet med mer än 900 000 båtar har det blivit en omgruppering sedan några dagar då det var ett gäng med båtar som seglat i en ”innerkurva” något mer österut från ekvatorn och söderöver vilka fick fördel i vädersystemen. Under gårdagen var det enbart att hålla sig längs med isgränsen utan att gå söder om denna. Idag fortsatt kurs ner mot sydost till isgränsen vid breddgraden S 50 söder om ö-gruppen Kerguelen Islands. Det blir en gipp i morgon bitti och därefter några gippar för att följa isgränsen österut. Min virtuella båt seglar med drygt 21 knop och ligger kring placering 1100 ca 40 nm bakom ledarbåten med hopp om bättre placering längre fram. Men det är fortfarande ganska tätt med båtar då det ca 40 nm bakom min båt ligger båtar med placering kring 7000.
-
1 poängNej tack till båtregister. Vill inte ha mer inblandning från myndigheter än vi har idag. En båtregisterskatt blir nog ofrånkomlig och vad skulle vi få få för det för att travestera en känd direktör. Vägskatt - javisst bilar sliter på vägytan etc. Min segelbåt knappast. Betalar moms och skatt på allt som köpes till båten, diesel, utrustning etc. Minns förra gången det fanns, vet inte vilka fördelarna var då.
-
1 poängDet lär väl bli en avgift för att båtägarna ska finansiera registret. Nä, jag vill finnas i så få register som möjligt ☮️
-
1 poäng"China Export" är en myt som CE på en produkt från Kina aldrig har betytt. Men däremot kan det stå CE utan att det uppfyller det CE som avses, t ex att tillverkaren utformat några fina dokument (ibland kopierade från någon annan, som i sin tur kopierat från någon annan....), underskrivna av "någon" på företaget (som ibland inte ens finns). Och att den europeiska importören inte ifrågasatt äktheten i detta utan förlitar sig helt på info från tillverkaren. Detta trots att det är importören som skall säkerställa uppfyllelsen och åker dit om det inte är ok, inte tillverkaren. Det är f.ö. inte bokstäverna CE på produkten som är det viktiga (även om de också skall finnas), utan överensstämmelsedokumentet. Ofta inkopierat sist i bruksanvisningen på en seriös produkt. Oavsett så har de jag köpt hittills från Tyskland varit hyfsat avstörda och tillsynes seriöst byggda. Men om all dokumentation finns så de uppfyller CE-kraven - nej, det vet man tyvärr sällan. Men det gäller tyvärr mycket - bråkade med Biltema för någon månad sedan om ett USB-uttag att sätta i bilen. Innehåller en switchad 12V > 5V. Najs och tyst på radio när den inte belastas, men lastad till 50% eller mer av maxströmmmen lägger den ut en bedrövlig brusmatta som dränker även det mesta på VHF:en. Har öppnat och analyserat konstruktionen, och den saknar all form av avstörning samt har så minimalt med komponenter att den knappt är stabil över hela sitt strömområde. CE-märkt ? Javisst ! Men Biltema lämnar inte ut någon info utöver det. Ja, ja. Biltema kanske en del tänker. Men jag har faktiskt även hittat samma (fast till mycket högre pris) på Watski. Skillnaden var mest att deras personal (till skillnad från Biltemas) inte ens förstod hur prylen kunde störa en VHF, "det är ju ingen radio, så då kan den ju inte störa".....😣
-
1 poängÅterupplivar gammal tråd eftersom jag nu fått hem två flödessensorer. Idén är att bygga en budgetflödesmätare med en arduino, två flödessensorer (bränsle och retur), gps-stöd och en liten skärm. Sannolikheten att projektet kommer till praktisk nytta bedömer jag som nära noll eftersom jag är fullständig novis på området och budgeten är max 1000 kr. Men det är väldigt roligt! Nåväl, jag har testat sensorerna idag via trädgårdsvattenslangen. Sensorerna är billiga kopior, men jag tänkte att om de t.o.m bemödat sig med att kopiera ”made in Japan”-etiketten kanske innehållet också är likartat... En första mätning indikerar att de är någotsånär stabila fr.o.m 0,8 l/minut. Det kanske är ok för flödet till motorn, men för högt för returflödet eller? Vi har en Windy 24 med VP Kad 42. Den snittar 1,3 l/Nm. Om jag fattat det rätt är flödet till motorn konstant relativt varvtalet, medan returen beror på belastning. Hur är ration dem emellan, dvs kan det vara så att pumpen ger t ex 0,8 l/min och returen är 0,6 l/min vid normalbelastning? Om returen är mycket mindre än så behöver jag leta andra sensorer... Eller ungefär vilka flöden kan jag förvänta mig vid olika varv? Bifogar bild på bygget såhär långt och diagram över första mätningen. Sensorn verkar funka hyfsat ner till 0,3 l/minut så länge flödet är jämt om den väl kommit igång (tror det är en ovalhjulssensor).
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00