Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-12-05 på alla områden

  1. 4 poäng
    Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta.
  2. 1 poäng
    @Mackey: Ditt ursprungliga inlägg har inte mycket likheter med ovanstående. Jag tycker det är väldigt oseriöst att redigera sitt inlägg när det kommit en kommentar/fråga på inlägget så att kommentaren enbart verkar knäpp.... Som ett svar på din problemställning ska jag ge en liten beskrivning av en situation jag haft med Polisen angående en båtstöld. Jag såg en båt liggande slarvig förtöjd i min dåvarande hemmahamn som jag misstänkte vara stulen, bl.a. var underhållet rätt eftersatt förutom hänglåsen som var helt nya... (det är drygt 110 distansminuter mellan där båten stals och min dåvarande hemmahamn men jag hade sett en efterlysning i ett antal hamnar av en båt av denna typ, jag hade själv en likadan båt, jag hade blivit anropad från en båt ute på havet som kollade upp min båt och uppmanade mig att hålla koll efter deras försvunna båt som de letat efter i en vecka). Jag kontaktade självklart polisen för att försöka hjälpa båtägaren att återfå sin båt. Jag fick tjata o hjälpa till i över en timme inne på polisstationen tills de hittade den stöldanmälda båten i sina egna register över stulna båtar. Polisen fick inte kontakt med båtägaren, jag frågade o fick telefonnumret till ägaren. Dagen efter ringde jag båtägaren (då hade polisen fortfarande inte hört av sig....). Jag kunde bekräfta efter ägarens beskrivning av båten att det sannolikt var hans båt jag hittat. Han åkte till hamnen och kunde konstatera att det var hans båt. Så tron på bättre uppklarnade av båtstölder tror jag är en utopi. Polisens engagemang i dessa ärenden är nog tyvärr nedprioriterade till förmån för andra allvarligare brott och det är kanske en riktig prioritering. Men att tro att vi skulle få en bättre prioritering med ett register? Nä! Avslutningen på storyn om den stulna båten: En dag senare när båtägaren kom tillbaka till sin båt så var det en okänd person ombord. Båtägaren lyckades hindra denne från att försvinna och fick dit polisen som grep personen. Personen nekade självklart till att ha stulit båten. Åklagaren drev ärendet som grovt häleri och de lyckades låsa in personen på ett antal månaders fängelsestraff.
  3. 1 poäng
    Nej, inte direkt. Det som spelar roll och som också @Georg_Ohmpåpekar, är att det så snabbt som möjligt ska komma vatten in i pumpen på sugsidan. Expansionskärlet har du väl på trycksidan av pumpen?
  4. 1 poäng
    Inte om det inte är obligatoriskt. I mitt föreslagna system skulle en mindre andel av båtarna sannolikt förbli oregistrerade. Man kan inte ha en skatt som bara drabbar de som låtit registrera sig, så klart.
  5. 1 poäng
    Jag vet inte vad du skurar med men jag använder numera endast Abnet. Fungerar bra både på fett o normalsmuts. Luktar inte så skarpt och är miljövänligt. Jag spär ut lite i en sprayflaska o duschar efterhand som jag tvättar. Det fungerar väldigt effektivt utan att vara så slabbigt och blir drygt. Sen är valet av skurborste, tvättsvamp eller wettextrasa mer mer beroende på vad det är för underlag som ska bli rent.
  6. 1 poäng
    Idag passerades en trevlig milstolpe. Under de senaste månaderna har arbetet mest kretsat kring att ta bort olika saker; färg, ruttna elkablar, smuts, beslag mm. Kul nog så blev det premiär idag för att tillföra något som dessutom förhoppningsvis blir snyggt när det är klart; gelcoat + topcoat på ytorna framför förarplatsen. Kulören blir gråvit, original är gelcoaten gulvit men den gråa blir mer sober.
  7. 1 poäng
    Lite historisk tillbakablick för gamla registret. De som anmälde sig tidigt fick själv föreslå vilket registreringsnummer de ville ha. Det var moroten för att få ansökningar tidigt. Jag tror att man fick ange tre alternativa önskemål, om de var upptagna så blev man bara tilldelad. Jag minns infobladet med lakritsbåtar o hallonbåtar, Svarta oregistrerade o röda som registrerat sig. Det var länsstyrelserna som inledningsvis hanterade båtregistreringen (de hade även ansvar för fordonsregistrering på den tiden), det var pappersbaserat att anmäla båten till registret men jag är rätt övertygad om att informationen lades in något datasystem. Troligen "en kopia" av fordonsregistret. Det bedyrades vid införandet att det inte var ett beskattningsregister utan ett hållaordningsregister. När den orationella registerhanteringen visade sig kosta mer än vad som kom in i de årliga registerhållningsavgifterna. Det började pratas om ordentlig höjning av avgiften (första steget var att kalla det avgift istället för skatt,). Den borgerliga regering som i valrörelsen propagerat för avskaffande genomförde sitt löfte. Försäkringsbolagen, som verkade vara de enda som hade någon begränsad nytta av registret, tog över informationen och skapade en central registeradministration för att underlätta sin försäkringshantering. Efter några år ville försäkringsbolagen inte vara med och finansiera utan drog sig efterhand ur och till slut lades registret ner och överlämnades till Riksarkivet. Registret blev aldrig speciellt effektivt. Som tidigare nämnts så fanns ingen skarp identifiering av de registrerade båtarna. Många stulna båtar falskregistrerades så polisen såg inga skäl i att ha kvar registret. Nyttan för beivrande av brott ansågs vara för osäker. Är det någon som tror att stölderna skulle minska eller lagförandet av tjuvar/smugglare skulle bli bättre. Jag är i alla fall oerhört tveksam. Det finns så mycket annat i samhället som är registrerat men inte hjälper det mot kriminaliteten. Vem är det som är drivande i att registerfrågan poppar upp igen och varför??
  8. 1 poäng
    10KW var det. Helt plötsligt märktes alla 15Hk motorer om till 10KW... eller om det var 9,9...
  9. 1 poäng
    Register för ett registers skull är ofta inte särskilt framgångsrikt. Syftet förra gången sades vara att öka säkerheten till sjöss, men det var väl aldrig någon som förstod hur säkerheten skulle bli bättre av ett register. Om det nu finns en verklig orsak att hålla ett båtregister så känns det ju lite mera meningsfullt.
  10. 1 poäng
    Jag har bara mitt relä på de "vanliga" uttagen. Dvs det är monterat på "uttagsutgången" på centralen, före säkringen till just den gruppen. VVB och laddaren - som går på egna säkringar i centralen - ligger alltid mot landström och omfattas alltså inte av omkopplingen alls. Då slipper man koppla om, tänka och allt annat....
  11. 1 poäng
    Ja jag kom på det där med att laddaren som alltid är inkopplad så fort vi går på landström måste kopplas ur annars blir det ju tokigt. Varmvattnet är jag på gång att köra enbart via dieselvärmare för jag har inte plats åt så många solpaneler som skulle behövas för att hålla med ström via inverter åt den med 😁 Men det är ju som sagt ingen idé med växelrelä om jag ändå ska komma ihåg att koppla bort laddaren. Och kabel och några uttag blir ju inte så dyrt heller.
  12. 1 poäng
    Du har ju fått svar redan från @IngemarE så det är väl onödigt att jag skriver samma sak, ja den blir säkert jättebra, men litet dyr kanske. Jag själv funderade på olika relä- och strömställarelösningar, man gjorde det väldigt enkelt. Jag satte upp två dubbla jordade eluttag med skyddslock, det ena kollades till landstrimman, det andra till invertern. Något år senare satte jag upp ytterligare ett enkelt jordat eluttag med skyddslock på utsidan av hyttens aketerstam, detta är merendels kopplat till invertern, används för att ladda batteriet till gummibåtens utombordare. Om du har vv-beredare med värmeslinga ombord så tänk på att du kanske skall koppla bort den då du kör på invertern, invertern kanske inte kan lämna så mycket effekt som värmeslingan vill ha, och/ eller det kanske går åt väldigt många Ah från förbrukarbatterierna.
  13. 1 poäng
    Om inte jag missminner mig så bekostades registret av avgifter från båtägare, har för mig att kostnaden var i häradet 14 miljoner och av försäkringsbolagen. När sedan försäkringsbolagen drog sig ur, blev systemet för kostsamt och lades ned. Ingvar Carlsson regeringen införde -88 och Carl Bildt avskaffade -92.
  14. 1 poäng
    Jo, det ser ju ut att helt enkelt vara ett 230V dubbelt växlande relä i en lämplig kapsling. (Har själv ett relä likt detta fast inbyggt i min elcentral, så då har jag s.a.s. redan kapslingen)
  15. 1 poäng
    Skulle en sån här omkopplare kunna vara något till invertern som bland annat @bhemac länkade till? Det hade ju varit trevligt att kunna använda samma 230 uttag oavsett landström eller inverterdrift. Någon kanske känner till någon bättre eller billigare variant som också gör jobbet, även om just denna inte gör något större hål i plånboken. https://www.conrad.de/de/p/ivt-umschaltstation-us-12n-2760-va-18202-130-mm-x-130-mm-x-60-mm-passend-fuer-modell-wechselrichter-universal-513123.html?ref=reco Samma fast på svenska: https://www.conrad.se/p/ivt-us-12nkopplingsstation2760-va-230-vac230-vac-513123 Den finns även i en 3600 VA variant för en extra slant
  16. 1 poäng
    Den enklaste lösningen är att försäkringsbolagen går samman och sätter upp en egen organisation (jämför hur bankerna gått samman och ordnat tjänsten Swish) för registrering av båtar. Ett frivilligt system, i så måtto att det inte finns lagkrav på att båtar ska vara registrerade, men att det är ett krav från försäkringsbolagen att båten ska vara registrerad för att man ska få försäkra den. Bristen på skrovnummer kan lösas genom att registreringen innebär att man får en bricka skickad till sig, som man monterar på en lämplig plats i båten. Man betalar en engångsavgift för brickan (och varje gång man behöver en ny, om den gamla skadats). Registeravgiften ingår i försäkringspremien. Registreringsnumret bör vara t ex två bokstäver, två siffror och ett sista tecken som kan vara siffra eller bokstav. Det ger runt 1.5 miljoner kombinationer (när man tagit bort i, o, q, å, ä och ö), vilket är långt fler än de 800 000-900 000 fritidsbåtar som beräknas finnas i Sverige (många av dem är också små båtar som förmodligen omfattas av hemförsäkring eller inte är försäkrade alls, som små roddbåtar och ekor). Det medger också att man kan ta bort de enstaka olämpliga ord och förkortningar på två bokstäver som är möjliga att skapa med de bokstäver som används (AS, SS, CP, osv). Registreringsnummer skulle då kunna se ut så här: GH72J NA013 CY66U
  17. 1 poäng
    Dusch är rätt ovanligt att ha ombord! Utan dusch är det nog svårt att smittas av legionella menade jag.
  18. 1 poäng
    Jag har en vanlig Jabsco-pump som brukar komma igång när jag öppnar en kran. Men jag hade mer problem med min gamla båt med en liknande pump. Nu har jag ett expansionskärl i systemet. Skulle den kunna underlätta igångkörning vid torrkörning?
  19. 1 poäng
    Nja. Jag har fått lära mig att en dusch som används sällan är en perfekt grogrund då legionella gärna växer till i golvbrunnen, och en varm dusch skapar en fin miljö för att distribuera bakterien i och med att man befinner sig i ett stängt utrymme med vattenånga ståendes rakt ovanför smittan.
  20. 1 poäng
    Hemma har vi djupbrorrad brunn och 2 st 300 l hydroforkärl , utan någon som helst rening dvs vatten förhållandevis låg omsättning, vart annat år tömmer vi kärlen för att återställa ”luftbubblan ” mycket goja i botten. ingen har blivit sjuk hittils , i båten har vi en tank på 6-700 liter den fylls med klorerat kommunvatten vid kajen ,har inte rengjort tanken på 10 år bara tömt o fyllt på, har kopplat in spolning på toan på sötvattensystemet för att få lite omsättning i tanken , samma där ingen har blivit sjuk hittils. Jobbar en hel del på vattenverk/pumpstationer/ vattentorn och det är definitivt inte ovanligt med lite gojs både här o där , för att inte tala om i rörledningar., bilden på tanken tidigare är peanuts. Vill ställa frågan om någon här känner till något fall med legionärsjuka som kan härledas till vattentank i båt ? Folk får göra som de vill men jag tycker att det är ett overkill att rengöra tanken årligen samt blaska på med suspekta kemikalier , vill man inte dricka ur tanken , fine , ni slipper. Har ibland med någon dunk hemifrån men det är bara för att vi tycker att det smakar bättre än kommunalt vatten. Så frågan kvarstår : känner någon här till något fall av sjukdom relaterat till tank i båt ?
  21. 1 poäng
    Hmmmmm, har spenderat många timmar på att avlägsna vattensjuk frigolit sluten och öppen spelar ingen större roll.
  22. 1 poäng
    Man kan tycka vad man vill om ett båtregister men några fenomen skulle ni svenskar slippa med ett register: - Frågorna här på forumet där en ny medlem vill veta vad hen har köpt för båtmodell egentligen. - Risken att köpa en stulen båt eller motor minskar. Här i Finland har vi haft ett register sedan länge. Båtar med motor över 20 hkr eller en längd över 5,5 m skall registreras. När båten registreras får man ett dokument precis som det man har till sin bil. När man säljer gör man en överlåtelseanmälan till vårt trafikverk. Några i tråden har redan utryckt farhågor över att ett register automatiskt leder till en båtskatt.. Här försökte Finlands motsvarighet till Sverigedemokraterna Perussuomalaiset få till en båtskatt. Aldrig tidigare har en skatt lanserats med så genomskinliga avundsjukemotiv, partiledaren inledde det hela med frasen "Nyt laitetaan herrojen huvikuunarit verolle" "Nu sätter vi skatt på herrfolkets nöjesskonare". Progressiviteten i lagförslaget var mycket brant. Förslaget hade lett till att redan en relativt anspråkslös båt hade kostat lika mycket i skatt som en 50 fots yacht.Taket på skatten hade varit 300€/år. Lyckligtvis torkade det hela in. Efter skatteverkets utredningar framkom det att båtskatten borde vara orimligt hög för att bara täcka hanterings- och indrivningskostnaderna.
  23. 1 poäng
    Kommer jag ihåg rätt försvann registret när "borgarna" kom till makten.👎
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
    Om man har en sådan ombord. Munnen har man ju alltid med sig.
  26. 1 poäng
    På din slityta ser det inte ut att ha varit tätning någonsin. Kan man har rationaliserat bort det med att ha ett tätat lager istället?
  27. 1 poäng
    Man ska vara lite försiktig med ättika i plast - risken finns att smaken sätter sig.. Spola ordentligt. Vi dricker alltid från tanken i båten. Jag fyller på när det behövs, vi använder ganska rikligt med vatten så vi har bra omsättning. Har provsmakat vattnet när vi i höstas hade haft vatten i tanken utan att vara ute på 3 veckor - smakade precis som nyfyllt. Nu har det redan varit uppe - med tanke på hur kommunala vattenrör ser ut så behöver man inte oroa sig för att vatten legat i tanken någon månad eller så. Det man däremot skall man vara lite försiktig med vad man häller i tanken - brunnsvatten innehålla smaskiga bakterier som skapar påväxt om man har otur. Behöver man fylla och det bara finns brunnsvatten som smakar lite sådär bör man skölja med härligt kommunalt vatten. Jag tvättar generellt inte vår vattentank - spolar ur den ordentligt på våren - eftersom vi använder båten regelbundet så har vi god omsättning på vattnet under säsongen. Tror som andra att magen mår bra av lite diverse - svårt bara att avgöra vilka.. Bara för att ska jag öppna min tank och inspektera/ tvätta ur den inom kort.
  28. 1 poäng
    Du behöver inte tömma tanken mer än en gång på hösten om du fyller vatten som renats i ett reningsverk. Jag testade här och fick detta resultat, du minns säkert. Efter tre månader i en öppen vattenflaska förvarad i rumstemperatur eller solvarm är vattnet helt godkänt; Koliforma bakterier 35°C, 1dygn < 1cfu/100 ml E.Coli 44°C, 1dygn < 1cfu/100 ml Dessutom luktar och smakar vattnet helt ok enligt mig.
  29. 1 poäng
    Toppen, tack! Hur ska man tolka följande: "For Inductive Load If connecting with inductive loads (e.g. Compressor, Pump, old CRT TV, Refrigerator, Ice conditioner, Air conditioner, Relays,Fluorescent lamp, Vacuum cleaner), please choose inverter whose rate power is 3-7 times higher than the load's rate power. For example, for a 150w refrigerator, please choose a 1000w inverter or higher; for a 800w air conditioner, please choose 2500w inverter or higher." För att köra en 800w hårtork behöver man satsa på en inverterar som tål 2500? Är det i startögonblicket dom syftar på att man kan få en peak? Den du länkade till som din vän köpt skall ju klara 1500w kontinuerligt men 3000w som peak.
  30. 1 poäng
    Japp, fungerat perfekt. Förra året bytte jag till DENNA. Den hade mer praktiska mått för mig. Fjärrkontroll och kan ge 2500W. Inte för jag behöver den effekten egentligen. Brukar dema en 2kW vämefläkt med LiFePO4 batterierna. Hjälpte en kille att köpa DENNA, ungefär samma men 1500W vilket räcker till det mesta. Skickas från Belgien, ingen moms eller tull. En dyr Victron är säkert både bättre och hållbarare men jag känner flera som kör kinesiskt och ingen har gett up ännu. Det finns ingen anledning att köra modifierat idag, besparingen är ganska liten och det är så najs att kunna köra vad som helst med invertern tex när man behöver såga några minuter med sticksågen eller köra glassmaskin!
  31. 1 poäng
    Jag har sett flera annonser på Maringuiden som syftar till att lura folk till att göra investeringar i Bitcoins, där de i slutänden blir bedragna på pengarna. Dagens exempel: https://chewnews.com/amazon-grundaren-jeff-bezos--nu-varldens-rikaste-i-modern-tid/?am1=www.maringuiden.se&bm2=%2Fautos %26 vehicles&cm3=394903907501, men det finns många varianter på samma tema. Mer info här: https://www.metro.se/viralgranskaren/sa-utnyttjas-svenska-kandisar-i-bluffannonser-for-att-lura-dig-pa-pengar-JMNcOQSXV Jag förstår att det kan vara svårt att helt hindra sådana annonser, men kan de inte blockeras av siteadm så snart de dyker upp?
  32. 1 poäng
    Hej Detta är ju ett vanligt problem som uppstår med onlineannonsering. Vet att Google försöker stävja detta men det kommer hela tiden nya liknande grejor. Samma problem som med datingsiter.... Men vi/jag försöker hålla koll på detta eftersom det är irriterande för mig/oss också. Dock så ser vi ju inte alla annonser som användare. Sedan behöver vi ju intäkter för att finansiera maringuiden. Men inte med den typen av annonser. Jag har även idag gått in på AdSense blockering och hittade mycket riktigt 18 nya annonsörer för BitCoins... Dom är blockerade i detta nu dom med. Hör gärna av dig igen om det är någon annan som dyker upp på siten. Tack för påpekandet och ha en trevlig tisdag! Maringuiden.se //stavhammar
  33. 1 poäng
    Säkrast är väl en container, de sjunker ju tydligen aldrig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...