Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-11-22 på alla områden

  1. 4 poäng
    Jag larvar mig inte. Jag googlade och förstod att det är en hastighet, ungefär som att man skriver ”timkilometer” när man beskriver bilars hastighet.
  2. 2 poäng
    Nu när vinterprojekten tar vid tänkte jag att det skulle vara kul (och inspirerade) att se vad ni andra med Nimbus Epoca gör för vinterjobb på era båtar. Jag köpte min Epoca i år (89a med 5.0 GXi -03) så det här är första vintern. Men listan är lång på saker att hugg tag i. Bla har batteribanken fått nytt kablage och nya brytare, säkringar och plintar har installerats (bild visar före/efter).
  3. 2 poäng
    Hej. Den är gängad med högergäng men du kan nog inte skruva ur den. Gör några snitt med ett bågfilsblad inifrån och spräck bort bitarna. Gör rent gängorna och montera en ny bussning. Ingemar
  4. 2 poäng
    Tre år sedan ? Ja men då har du ju svaret då varför din olja ser ut som den gör. Varför utsätta lager och drev för en sådan påfrestning. Du ser ju resultatet nu. Sköter du dina maskiner efter de rekommendationer som tillverkaren ansett anser du ska göra, så håller de länge. Ditt drev börjar väl bli uppåt 15 - 20 år snart och fungerar än. Låt det fungera länge och få den skötsel det behöver. Oljebyte är A och O i alla lägen. Samtliga mina maskiner som vi haft från tröska till pressar, har lika instruktioner. Före vintervila byt olja i motorn, byt oljorna i växellådor samt vinkelväxlar, smörj alla nipplar osv. Finns en anledning till att samtliga tillverkare skriver lika, behövs det inte skrivs det inte. En växellåda jobbar inte i något vis lika tungt som en vinkelväxel gör i ett fartyg / båt, ständig uppförsbacke ständigt motstånd, samt höga varvtal. En växellåda eller vinkelväxel på land gör inte så mycket om den fuktar mot en tätning eller en droppe olja i veckan kommer ut. Men det får det ju av naturliga orsaker ej göra på något som ligger under vatten i ett halvår, därav högre andel inspektioner och grad av service, men det begriper de flesta. Du har ett bra drev Herr Ohm ta hand om det så tar det hand om er, spara inte in på billiga oljor eller bristande byten. Det får i det långa loppet mycket kostsamma reparationer som vida överstiger den lilla kostnad det är att byta tätningar till pluggar och fylla på rätt olja årligen. Sedan får ju alla göra som de vill, vi lever i ett fritt land, men att jaga 20 kr per olja för att tjäna in tre Expressen årligen, det gör faktiskt inte jag, olja av bra kvalitet som är säkerställd, är grunden för att ha sina maskiner under lång tid utan haverier. Mitt 290 låg på västkusten i 18 år och guppade under havets yta. Aldrig varit isär eller renoverat, när vi plockade ner det var det egentligen inga fel på det, mest nyfiken efter 1000 timmars drifttid, hur det såg ut i skicket. Nya lager packningar oringar. Men det har också fått sitt årliga underhåll under dessa år. Själv tömmer jag ur all olja på hösten låter drevet stå tomt, byter tätningar på våren och fyller ny olja. Lycka till åk båt byt olja !
  5. 2 poäng
    Varför inte köra med original oljor och byta varje år?
  6. 2 poäng
    . Ja, det är ju dessutom ett mycket stort arbete att plocka ur termostaten. Och värre är, att den ska i på våren, när det är brådis. Man kan ju dessutom glömma vart man lagt den. 😂
  7. 2 poäng
    Jo, men de verkar ju ha båtar i alla fall så de klarar sig ett tag... two down, two to go. Det finns ju en annan tråd här som handlar om huruvida man kan gå sidledes in till kaj om man har dubbla motorer och bogpropeller, här kan man ju se att det går ganska så bra. Annars kan man undra varför han inte drog på och körde utåt istället när det började spåra ur? Men det det kanske är grunt omkring och nåt nålsöga man måste kunna pricka i så fall?
  8. 1 poäng
    .spännande mera lite allt blir så baklänges prata börja alla väl kan Vi
  9. 1 poäng
    Om det är 40 år gammal teak så försök snygga till o behåll den. För 40 år sedan användes oftast "regnskogsteak" vid båtbygge. Den har en helt annan täthet o livslängd än dagens odlade teak. Ungefär som att jämföra gammal långsamtväxande (tätt mellan årsringarna) norrlandsfuru med dagens snabbodlade s.k. furu (glest mellan årsringarna).
  10. 1 poäng
    Det är kromad mässing. Det borde inte gå åt skogen om du gör som jag beskrev. Såga inte för djupt men om du kommer in litet i styrhjälmens gänga så gör det inget. Ingemar
  11. 1 poäng
    Ja, det verkar så. Kanske inte i ”vardagligt språk” för väldigt många, även om en del säger så. En hastighet som sagt, lika logisk som ”timkilometer”, vilket är OK enligt SAOB, så varför du är upprörd förstår jag inte, nu har du ju lärt dig att du har möjlighet att säga ”timkilometer” i ”vardagligt språk” också..?
  12. 1 poäng
    18 Bussning 8530481 870,00 kr. 15 Lagertapp 8527051 1148,00 kr. Har du kollat vilken av dessa som är ur mått? Glapp ska där vara, vet inte hur mycket - gissar på 0,1 mm. Kolla måtten med skjutmått och mät glappet. Mer än 0,2-0,3 mm är nog inte bra. Hos mig glappar i huvudsak styrarm (19) mot hydraulstyrkolven inne i båten.
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Instämmer. I ett låst giftskåp är t ex TBT helt ofarligt 🙂
  15. 1 poäng
    Jag har haft mycket nytta och glädje av boken "träbåtsrenovering" av Thomas Larsson.
  16. 1 poäng
    Tror du behöver precisera dig mycket mer för att få ett bra svar. "Bygga båt i glasfiber" kan nämligen vara olika saker. Vanligast om man ställer frågan på ett privatforum som detta är väl att man kanske mer syftar på någon som är bra på att plasta och göra förändringar på en befintlig båt. Men menar du däremot att verkligen "Bygga (hel) båt i glasfiber" så är det ju ett projekt som ytterst få rent privat ägnar sig åt i dessa dagar. Och om de gör det, är det åt sig själva och knappast åt någon annans projekt då det är mycket omfattande och inget man kan få igen i form av betalning för nedlagda timmar från den man i så fall skulle hjälpa. Dessutom vimlar det ju av begagnade mer eller mindre övergivna båtskrov idag, så intresset/anledningen till att "bygga båt i glasfiber" (från grunden alltså) är nog mindre än någonsin.... Om man har ett "projekt på gång" bör man väga in alla aspekter. Inte minst att det just skall vara ett projekt man själv reder ut, då beroendet av andras intresse brukar utmynna i att det aldrig blir färdigt. Och inte minst - en förnuftig kalkyl, som även bygger på att andra inte kommer hjälpa dig gratis. Ett renoveringsprojekt (om det nu är vad saken gäller) kommer du i princip aldrig få ekonomi i om du inte gör nästan allt själv och räknar din arbetstid som gratis.
  17. 1 poäng
    Skickligt gjort! Rätt modigt att fälla ankaret en bit utanför kajen för att använda det som mothåll. Undrar bara hur de fick upp det igen. De fick nog vänta med losskastningen tills det mojnat lite. Sen ska man vara medveten om att Hurtigrutbåtarna är avsevärt mindre än Viking Grace. Den på videon är nog ungefär som Viking Rosella i storlek. Även Hurtigrutskepparna har lite ansvarskänsla. De åker förbi hamnar på rutten om de anser att det är förenat med alltför stora risker att försöka lägga till. Jag åkte med dem för några år sedan och då var det ett antal hamnar längst uppe mot ishavet som hoppades över. Just Bodö har jag lite bättre minnen av än de som visas i videon. Vi kom dit på förmiddagen 17 maj. Från fortet i hamninloppet blev vi välkomnade med kanonsalut av artillerister i tidstypiska uniformer och på kajen var det Bompa-Bompaorkester och folkdansuppvisning. Minnesvärt!
  18. 1 poäng
    Man kanske skulle kunna skicka skepparna till Norge på utbildning?
  19. 1 poäng
    Ja, det ser skumt ut för en amatör när man ser propellerströmmen i aktern.
  20. 1 poäng
    Om du tar aceton på en trasa och gnider lite på färgen så kommer epoxifärg inte färga av sig på trasan, men det gör enkomponentfärg. Välj kulör på trasan som gör att det är lätt att se om färgen färgar av sig.
  21. 1 poäng
    Jag har haft en båt med krokig axel också... ja den var egentligen inte min utan min faders, men det var jag som använde den mest. Det vibrerade och väsnades rätt bra. Men alltihopa från motorn ända till propellern byttes sedermera ut.
  22. 1 poäng
    Fast det stämmer väl inte riktigt... En olja ur Biltemas sortiment vald på måfå.
  23. 1 poäng
    https://everythingaboutboats.org/paragon/ Verkar vara ett Paragon som du är inne på . Paragons backslag brukar ha en ”rak” olja o klara sej utan kylning om jag inte missminner mej . V- drive ( vinkelväxeln) kan ev behöva kylning , har aldrig sett något i verkligheten . Är visst väldigt noga med korrekt oljemängd i backslaget . http://www.maritimusboote.de/Paragon-V-Drive-9144-PV32L-Z-7868-no-146-Seal-Output-12762-and-no-148-O-Ring-Output-12783/en Länk till reservdelar , Paragon som tillverkare finns inte kvar men delar går att få tag i .dock för det mesta i Usa. lycka till med projektet
  24. 1 poäng
    Jag har haft en kikare där tuberna över tid blev mindre och mindre parallella. Den mekaniska kvalitén var väl inte på topp kan jag tro. Men min poäng är att det var inte förrän felet blev tillräckligt stort som jag förstod vad problemet var. Innan dess var det något som störde men man tänkte inte så mycket på det mer än att man inte orkade titta mer än korta stunder innan man kände sig lite yr, eller hur jag nu ska förklara det. Jag tror inte man märker mindre fel direkt, så sitt ner och titta några minuter genom kikaren och känn efter så att det fortfarande känns bra. Har en sådan också och tycker att det för båtbruk fungerar ok. Men det stora problemet är att om man behöver linser eller glasögon så måste man ha på sig dom. Med en vanlig kikare kan man få skärpa även utan glasögon men en med fixfokus förutsätter att man har perfekt syn.
  25. 1 poäng
    Jag köpte en kikare med kompass i vänster okular, det är litet ovanligt, de flesta har den till höger, anledningen är att jag ser sämre på höger öga. Den har även ögonmusslor som man kan fälla fram om man bär glasögon. Marinkikare skall ha stora frontlinser, vanligtvis 50 mm och sju gångers förstoring, benämns 7 x 50. Kraftigare förstoring är svårare att hantera ombord på en båt som gungar, mindre förstoringar har man mindre nytta av. Det är frontlinsens diameter som avgör hur ljusstark kikaren är. En marinkikare bör ha centrumfokus med en ratt eller en vippbrygga, den senare är lättare att använda. Kikaren skall även ha individuellt ställbara okular. Det finns kikare med autofokus, men jag har aldrig lärt mig använda sådana, kanske fel på mina ögon, men det funkar iallafall inte för mig. Det är inte fel om kikaren är klädd i något stötdämpande och antiglidmaterial. Den bör ju även vara vattentät och skall kunna flyta, alternativt ha en nackrem som fungerar som ”flytväst” åt kikaren. Olika besättningsmedlemmar har olika sätt att se på saker och ting, har kanske även olika synfel och olika avstånd mellan ögonen, det senare kan justeras på alla kikare, men inte andra saker mer än skärpan, så den kikaren du tycker fungerar bäst för dig kan passa sämre för någon annan. Det finns en hel del köpråd och kikartester på svenska, på nätet, jag googlade bara på ”marinkikare” och fick en hel del träffar. En sak som kan tyckas oväsentlig är linsskyddens utformning och funktion, och om dom är säkrade eller lätta att tappa bort... Om du köper kikare över disk så be att få testa några olika utomhus och se hur dom funkar för dig. Billiga kikare kan man ibland ha svårt att få skarp bild i i periferin, liksom det kan bli en del optiska färgeffekter runt objekt på långt avstånd. Även skärpedjupet är viktigt, ja det viktigaste. Här skiljer sig billiga från dyrare kikare, man skall kunna då skärpa i föremål relativt nära, några tiotal meter ända till horisonten. Det är dyrbart att slipa linser och ha kvalitetskontroller på optiska instrument, varvid kvaliteten är avhängd till priset, men det är däremot inte alls sagt att den absolut dyraste märkeskikaren är den absolut bästa för dig och du väljer ju efter hur mycket och hur ofta du skall använda den. Men du skall nog inte gå under tusenlappen för en enklare kikare utan kompass, och en bra med kompass kan nog få kosta 2000 Kr och litet till. Men det är ofta specialpriser runt båtmässorna och andra evenemang som ”Svarta Fredagen”. Jag köpte min kikare av Oxo optik på en båtmässa, med full garanti och returrätt, denna firma har även postorderförsäljning. Har köpt kikare av den firman förr och har varit nöjd. Inbyggd kompass kan ju vara bra, men inte nödvändig till vardags, men bra vid visuell navigation, och kul att ha. Jag har använt kompassen för att berätta i vilken bäring jag sett något intressant innan jag räckt över kikaren till min fru. -Titta i ungefär tvåhundratio grader uppe på berget i tallen där, är det inte en kungsörn?
  26. 1 poäng
    Japp, blev bra 😀 Ska montera en i mitten också i vinter 😊
  27. 1 poäng
    "Ett aktiebolag är juridiskt sett privat" Berätta för mig var jag kan hämta den informationen.
  28. 1 poäng
    Ett aktiebolag är juridiskt sett privat (i alla fall i Sverige, men jag antar att Finland har i stort sett samma regelverk). Att sen aktierna ägs till 100 procent av staten är bara ett tillfälligt tillstånd. Det kan ändras. I Sverige har det helt eller delvis skett i flera fall (Telia, SSAB, Stadshypotek, m fl). Men vi kanske ska släppa den diskussionen.
  29. 1 poäng
    Den som slussar mycket (=vi) eller varit ute själv med småbarn (=vi) inser vikten av att kunna fjärrmanövrera bogpropellern. Står man med en tamp i "fel" ände av båten och behöver ett par sekunder till innan man kan ta hand om båtens andra ände så är den guld värd....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...