Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-11-19 på alla områden
-
3 poängAbsolut! Jag var tidigt med i Facebook-gruppen "Vi som vill att Åsa Romson avgår".
-
3 poängDe höga blå staplarna med mätvärden från Beckholmen måste väl bero på Åsa Romsons idoga målande av sin pråm med förbjudna bottenfärger? https://www.expressen.se/nyheter/val2014/asa-romson-malar-med-forbjuden-farg/
-
2 poängBlev nyfiken, min botten om gissningsvis 15 m2 motsvarar 3000 sådana tre minuters borstningar=150 timmar. För att få en uppfattning om energiåtgång gjorde jag bifogade arrangemang (man tager vad man haver). Dom tycks ha använt en plastborste, jag tog en skrubbsvamp, friktionen kan nog vara liknande. Borrmaskinen drog 150W, dvs 22,5 kWh för hela båtbotten. Om jag gjorde det för hand, hur länge skulle jag orka prestera 150W med armarna? 2 minuter? Får bli ett extra wienerbröd till frukost.
-
2 poängSå är det säkert. En spak på ovansidan av reglaget låter definitivt som ett gasreglage. Testa att trycka in nyckeln innan du vrider på den (du kan nog höra ett klick i motorn när du gör det). Annars ta en bild på reglaget så kommer många här veta exakt hur du skall göra.
-
2 poängJa det var väl bra att den drunknade kunde identifieras till slut. Men man kan ju undre litet, socialt, ekonomiskt, relationer... Man gissar ju att relationen och kontakten mellan far och döttrar var direkt dålig eller obefintlig, och döttrarna tycks ju inte ha haft anspråk på något ekonomiskt arv efter fadern, eller det kanske inte fanns några sådana tillgångar. Sedan skall jag kanske inte spekulera... Journalistiskt: ”Obebodd sandbank”... Ja inte ens i Holland eller Nederländerna där man tar reda på varje kvadratcentimeter, kommer man på tanken att bosätta sig just på sandbank. Och jag tror inte heller att man i detta land identifierar sig med en brandsläckare, dom har väl körkort och vanliga id-kort även där, eller? -Kan jag få besvära herrn om legitimationen? -Javisst, inga problem. -Så, nu skall vi se, Tempus, pulver ABF, välfylld, manometern visar grönt, bra ni kan passera!
-
2 poängEfter mer än trettio år med egen båt och nästan lika länge med andra båtar gör jag följande numera, (ja så gör jag, därmed inte sagt att det är rätt eller fel, då man kan täcka sin båt på ett oräkneligt antal olika sätt). Jag har för längesedan övergett de billiga tunna lättviktspresseningarna, även de dyra och tjockare samt tunga presseningar. De senaste åren har jag använt mig av Julas gröna 600g presenningar, inte världens bästa kvalitet inte heller dåliga, men håller i åtta till tio säsonger. Ja egentligen längre om man kan överse med mindre skavanker. Svagheten sitter i öljetterna och i liket. Det gäller innan man lägger på presenningen att vaddera vassa hörnen och utstickande grejer på täckställningen, till det använder jag bubbelplast och billig eltape från samma firma. Naturligtvis täcker jag med två eller tre mindre presseningar som jag själv orkar lyfta upp på täckställningen. Tidigare har jag gjort misstaget att köpa en stor 6 x 10 meters pressening, det var med nöd och näppe jag kunde jordlyfta den... än mindre få upp densamma på ställningen. Tidigare har jag surrat presseningen med blått syntetiskt plastsnöre som jag knutit i öljetterna och förseglat ändarna med värmekniv. Det har jag övergivit. Numera använder jag Julas klenare spännband som är fyra meter långa. Dessa krokas i öljetterna och spänns försiktigt, lagom hårt på ena sidan. Det har fungerat väldigt bra de senaste åren. Men man kan inte spänna för kung och fosterland, då river man ur öljetterna, och det hade man säkerligen gjort på mer kvalitativ presenning också. Det gäller att vinden inte kommer åt och ger lyftkraft under presseningen, det får inte fladdra, därför är jag litet misstänksam mot gummikord. Men det finns nog två skolor, antingen flexibelt eller stumt, jag har valt det stumma alternativet, det funkar för mig. I år blev det en överlappning på omkring 50 cm mellan presenningarna, här spände jag ett större och kraftigare spännband runt hela båten, alltså ett hårt spänt spännband som inte sitter fast i någon öljett, utan är krokat i en av Tyresöbockarna på båda sidorna. Nu blir det ingen flik uppe på båten som kan fladdra. Tilläggas bör väl att båten står relativt vindskyddat i en villaträdgård, men som i kväll, styrs vindbyarna in mellan husen och kan ställa till med en del ofog, förra vintern knäckte vinden växthuset som stod alldeles intill där båten står, vindskivor och takpannor har dessutom emigrerat flera gånger. Soptunnan brukar fara iväg som en Phersing II-robot längs gatan. Jag har även ordnat så att det blir luftcirkulation under presseningen, men inte så mycket att vinden skapar lyftkraft. Där spännbandens spännare och krokar kommer mot bordläggningen vadderas dessa med bubbelplast och eltape. Täckningen inspekteras varje dag. Den där blåa plastelinan har alltid varit strängt förbjuden ombord på båten, nu är den bannad även till täckningen. Och efter att ha sett filmen ”En man som heter Ove” så kommer jag inte att rekommendera den till något annat syfte heller, ja jag vill väl inte att någon tar sig till ändhållplatsen vare sig med plastsnöre eller på annat sätt, för att nu inte bli missförstådd. Men blått plastsnöre är skit i alla nautiska sammanhang, kanske även i andra sammanhang. Efter några år utomhus exponerad för UV-strålningen kan det blåa plastsnöret däremot fungera som taggtråd... Jo, ett tips till. Jag märker mina presenningar i kanterna vid hörnorna med text och siffror, det står ”långsida” respektive ”kortsida” och presseningens mått. Till det upptäckte jag att en vit däckpenna fungerar bra, en sådan där man fyller i texten på bildäck med alltså. På våren viker jag ihop presseningen på ett sådant sätt att det sedan till hösten blir lätt att lyfta upp den på täckställningen och veckla ut den så att den hamnar åt rätt håll. Jag brukar lägga långsidorna tvärs båtens längd och kortsidorna i båtens längdriktning, då täcker dom ner en bit över friborden. En sådan båttyp som jag har behöver man egentligen inte täcka, den klarar sig ändå, den tål regnvatten! Men utan täckning blir båten rätt smutsig och det samlades förr i tiden en sorts frusen nederbörd på båten som kallades för ”snö” och det var inte så bra, eftersom denna ”snö” band en hel del vatten blev det tungt. Det har hänt att båtar vält av denna extra vikt. Numera är den nederbörden väldigt sällsynt här i ”Blöteborg” med omnejd. Däremot är det en massa löv från oxlar, björkar och diverse fruktträd far ikring också och kan då hindras av täckningen. Tro det eller ej, men det förekommer en hel del större vita fåglar som lämnar ”spår” efter sig, även på land, och här skyddar ju presenningen bra också. Dessvärre har det hänt att jag på våren fått avhysa några icke betalande hyresgäster, blåmes och fladdermus hade annekterat utrymme under presseningen för några år sedan. Fladdermusen hade skitat ned en hel del... men jag hade inte hjärta att avhysa den när jag upptäckte den strax efter uppläggningen på hösten.
-
1 poängFlera har säkert sett de roliga automatöversatta artiklarna på amazon.se. Jag snubblade över en med marin anknytning. Någon som behöver en "Vridhastighetskniv W för tvättmaskin 4000 U"? Skulle väl egentligen inte avslöja vad det är, men det är faktiskt en Varvräknare. Behöver man veta lite mer kan man också läsa: Produktbeskrivning Faria rotationskniv 4000 U underbord ljusmaskin (på klämma B) Borrdiameter 85 mm Egenskaper: Urtavlan svart och vit text röd sekundvisare Belysningsstandard 12 volt DC Gängad lins utan beslag td9640 rotationsknivar 4 000 varv x korta ljusmaskiner Faria 34642 varvräknare (4 000 varv) (diesel) (mekanisk avhämtning & Var Ratio Alt) Professionell serie röd EAN 759266346420 Länk: https://www.amazon.se/FARIA-Vridhastighetskniv-för-tvättmaskin-4000/dp/B071RWNDQ6
-
1 poäng
-
1 poängJag hade som du tänkt men inte skruvat skruvarna helt utan låtit sikan härdat och dragit det det sista efter härdningen. drar man skruvarna direkt så trycks ju sikan bort
-
1 poängJag var nere en sväng vid båten idag, undersökte reglaget lite och märkte att det gick att trycka in nyckeln, jag testade och motorn hostade igång utan startgas!! Den var dock svårstartad och fick den inte att gå igång ordentligt innan batteriet var för dåligt. Men nu känns det verkligen som att jag är nära. Men eftersom jag inte fått den att gå ordentligt så får jag undersöka mer i helgen! Men tusen tack för informationen kring choken! Alltid lär man sig något.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängFörstår jag det rätt om det gäller att se varvtalet på den dieseldrivna tvättmaskinen? 😵 Tillägg: Jag vet inte om jag vill ha rotationsknivar i min tvättmaskin, eller om det ens går att installera sådana. På amerikanska tvättmaskiner kanske det går? Det kanske tom. behövs! Jag tänker på sådana där tvättmaskiner med en pinne som rör runt lite försiktigt i tvätten. PS Hoppas allt är bra med dig och familjen trots corona och märkliga annonser.
-
1 poängMåste backa på mitt påstående, det finns två HÅRDA bottenfärger med koppar godkända för ostkusten, och den ena går godkännandet ut NÄSTA årsskifte... blir så när man skall ta saker från minnet... *pinsamt*
-
1 poängDet får bli att fixa och undersöka lite till helgen och hoppas att detta löser sig.
-
1 poängJag skulle absolut fixa batteriet först. Det är ju inte så svårt och det blir en felkälla mindre. Vet inte hur det påverkar din motor men att köra med glapp till batteriet kan åtminstone i vissa fall skada regulatorn.
-
1 poängI informationsbladet från Bygg- och miljöavdelningen i Värmdö kommun och som jag citerade stod "Redan vid låga halter syns en negativ påverkan hos bland annat djurplankton och fiskar". Men uttryck som "låga halter" och "negativ påverkan" ger ingen sakinformation. I en publikation från 2014 kan man tvärtom läsa "När det gäller fiskens hälsotillstånd kan det utifrån undersökta biomarkörer inte dras några slutsatser om negativ påverkan i föroreningsbelastade områden". Alltså inte ens i de föroreningsbelastade områdena i stockholmstrakten. https://www.ivl.se/publikationer/publikation.html?id=3180 https://www.ivl.se/download/18.34244ba71728fcb3f3f88d/1591705062821/B2214.pdf Inte ovanligt att miljöförvaltningar "tar en rövare" och chansar på att ingen kontrollerar deras påståenden. Men jag kontrollerar. TBT Värmdö.pdf
-
1 poäng
-
1 poängLite länkar, har inget samröre med någon av dessa, har bara handlat ifrån dem eller deltagit i projekt där produkter från dessa förekommit så jag vet att det är prisvärt. Kanske känner TS redan till dessa, men det kan kanske vara intressant för andra i en sån här tråd. Leverantör av både motorer och controllers: https://maytech.cn/ Om man vill ha controllers från RC-världen: Här är en motor som jag använt för att bygga om en billig elsnurra: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-sk8-6374-130kv-sensored-brushless-motor-14p.html?queryID=363cabe6225174037c368c7a4ad90c17&objectID=74466&indexName=hbk_live_magento_en_us_products_hbk_price_stock_7_group_0_desc&___store=en_us Funkar med denna controller: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-sk8-esc-v4-12-for-electric-skateboard-conversion-w-bec.html Golden Motor, kinesiskt företag som har ÅF i Sverige, men som också säljer direkt till kund via sin hemsida: https://www.goldenmotor.com/ ÅF: https://www.electro-mobile.se/ Jag har fått låna bland annat motor från den svenska återförsäljaren för ett projekt med en 10KW motor parad med en Lombardini, som en dieselhybrid. Den lösningen snurrade ett tag i en Maxi-95 som jag hjälpte till lite med. Nu för tiden så börjar det bli bra priser på begagnade batterier från elbilar, finns en del företag i Europa som handlar med sånt och som levererar batterier med testprotokoll så man vet vad man köper. Här är ett i England som jag köpt en del ifrån: https://www.secondlife-evbatteries.com/ Vill man bygga sitt eget system för att hantera ett godtyckligt batteri så finns det en del bra lösningar för sånt också så klart. Här är ett ställe att börja titta på: https://sourceforge.net/projects/raspberrybms/
-
1 poängUndersökningen uppges syfta till att kontrollera om spärrfärger fungerar som spärr efter borstning i de maskinella borsttvättar som ett antal kommuner i landet satsat på. Men det finns ju inget behov av vare sig maskinell eller manuell borstning om man använder vanlig bottenfärg innehållande koppar som aktiv substans! Dessutom är de använda försöksbetingelserna (se sid åtta) inte relevanta för syftet att efterlikna tvättning i kommunala borsttvättar. För vid försöken borstar man kontinuerligt i hela tre minuter på varje punkt av "båtbotten", och med en borste av ej redovisad styvhet (stålborste?) som anbringats på en pelarborrmaskin med ej redovisat varvtal. Yttrycket vid borstningen uppges motsvara 5 kg för en cirkel med 8 cm diameter. Detta motsvarar ett ton per kvadratmeter! Det står även "Valet av fem kilo och tre minuters borsttid baserades därför på det tryck en person med rimlig ansträngning kan åstadkomma manuellt" (sid 21). Har forskarna funderat på hur lång tid (rimlig ansträngning) det tar att manuellt borsta en normalstor båtbotten med normalstor borste om man kontinuerligt borstar i tre minuter på varje ställe på bottnen? Oseriös forskning.
-
1 poängFaderullan beskrev fenomenet i sin roliga tråd . Den motvillige frågeställaren: - Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges. I denna tråd även ivrigt påhejad av andra som också vet och förstår att det andra gör med sina båtar faktiskt är omöjligt.
-
1 poängKänns lite som att ni som ifrågasätter möjligheten att manövrera. Kan ni inte prova de tips som kommer här? Så kanske ni lär er något. Vi som kommer med tipsen tror jag har tröttnat på argumentera och kommer fortsätta vara kungar i hamnen med våra snygga tilläggningar, och ge tips till de som tar emot dem.😎
-
1 poängJag missade en liten detalj när jag gjorde mitt förra inlägg. Färden skulle utgå från Malmö. Det är ju i stort sett "innomskärs" i Öresund. När jag tänker "Gå till Danmark" så har jag 40 distansminuter närmaste vägen - över öppet hav. Men ändå gäller det jag skrev. Sist jag var i Skagen - det är längesen - låg några killar här hemmifrån och lastade hela sin lilla racerbåt full med öl under fördäcket. Själv hade jag 8 timmars segling hem. Kanske inte dikt bidevind, men nära på, där jag i princip satt och "bälhöll" mig i lovarts skotvinch för att hålla mig kvar på sittbänken.
-
1 poängGrundfrågan är ju om det är tillåtet att hitta på egna regler inom ett område där EU kommit överens om gemensamma regler? Svaret är nej. Följdfrågan - kan man göra det ändå och komma undan med det? Svaret är ja. EU:s myndigheter jagar inte enskilda fall på eget initiativ utan så länge ingen klagar eller utmanar beslutet så får det vara. Det är ju inte detsamma som att det är lagligt eller tillåtet. Vi kan tro, tycka och ha åsikter om vad som borde, eller inte borde, vara tillåtet men det är först när frågan prövats som det finns ett definitivt svar. För att förstå måste man gå tillbaka och studera lite samhällskunskap snarare än att leta efter en mening som kategoriskt säger ja eller nej i en viss detalj.
-
1 poängJa, om det gäller handelspolitik så är det väldigt tydligt. Om något är tillåtet att säljas och användas inom EU och ett enskilt land eller område försöker begränsa detta så är det ett handelshinder. Ett bra exempel är användandet av metalldetektor. Att söka efter metall i marken med en metalldetektor är en utbredd hobby i stora delar av Europa och världen men man måste av förklarliga skäl ha tillstånd. Länsstyrelserna hade egna, godtyckliga regler om när tillstånd gavs, vilket nästan aldrig hände. Det var ett rent maktmissbruk av tjänstemän på Länsstyrelserna som var väldigt svårt att komma åt juridiskt eftersom det inte var förbjudet, man gav bara aldrig tillstånd. För några år sedan så var det en säljare av metalldetektorer som stämde svenska staten inför handelskommissionen eftersom han hade laglig rätt men praktiken gjorde att han inte kunde sälja sin produkt i Sverige. Det slutade med att Sverige fälldes för handelshinder och tvingades ändra reglerna. Man måste fortfarande ansöka om tillstånd för att få använda metalldetektor men generellt gäller att tillstånd skall ges om det inte finns särskilda skäl att neka och Länsstyrelsen måste motivera varför de ger avslag. Lustigt nog så var jag den förste att få ett överklagande godkänt av tingsrätten med hänvisning till de nya reglerna. Det kan vara relevant att känna till att efter att reglerna ändrades så ökade detektorhobbyn stort utan att det medförde några problem. Folk fyllde i ansökan, betalade handläggningsavgiften, fick sitt tillstånd och följde reglerna. Länsstyrelserna gillade dock inte att ha "blivit av" med makten så man höjde ansökningsavgiften till 700kr för varje person och område och år för att på så sätt försöka "förbjuda" hobbyn igen. Det är det fortfarande lika många som ägnar sig åt hobbyn men ingen ansöker längre om tillstånd...
-
1 poäng"Normalt" så trycker man in en stol/sittplats mot ett skott och sedan navbordet framför det. Därefter kommer salongen med soffa/koj. Det gör att platsen i praktiken bara kan användas, eller oftast inte användas, för "navigering". Jag tryckte in navbordet i hörnet/skottet och sedan sitter jag bakvänd på änden av kojen. Jag har den mesta elen/elektroniken monterad över/under/runt navplatsen så hade jag gjort den till en del av pentryt så måste ju den placeras någon annanstans. Sedan finns det ju inget som säger att navbordet bara får användas för sjökort utan det kan fungera som avställningsyta, bakbord eller vad man vill, bara inte samtidigt...
-
1 poäng
-
0 poängHögsta tillåtna hastighet för bromsad släpvagn är 80 km/h. Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Släpvagn – Wikipedia
-
0 poäng
-
0 poängHej vad det blåser. Var nere och spände några kraftiga rep kring presenningen precis. Får nog planera för att köpa en ny presenning i helgen.. vill ju inte ha en för tung eller för stor. Gärna genomskinlig och inte för dyr. Tips? Edit. Har nu undersökt marknaden och kommer nog att köpa Biltemas 180g blå-silver och lägga över det som är kvar av min vita 120 g från förra året.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00