Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-29 på alla områden

  1. 2 poäng
    Japp, motorerna tål givetvis vatten, men... Det är naturligtvis inte bra att det är så fuktigt i båten så att det blir kondens på motorerna. Mögel gillar fukt. Elektronik gillar inte fukt. Håller man den relativa fuktigheten under 75 % klara man sig från mögel. För att undvika korrosion helt måste det vara lite torrare. Nedan en mätning som vi gjorde i vår båt. Båten är avfuktad med en liten elektrisk avfuktare för 999:- kronor, en Woods på 200 W. Efter elektrisk avfuktning har två hinkar och durkslag med torksalt ställts in i båten, kalciumklorid (sommarvägsalt) från Granngården (25 kg nästan gratis). Det är där diagrammet börjar. Allt är stängt och lite hjälpligt tätat med trasor, men vi har varit i båten och jobbat då och då och inte varit överdrivet noga med att hålla superstängt. Man ser att mängden vattenånga i luften ligger ganska konstant på 5 g/m3 (ljusblå linje). Det är mest temperaturen (mörkblå linje) som gör att den relativa fuktigheten (cerise linje) ökar. När temperaturen sjunker minskar luftens förmåga att innehålla vatten och då stiger den relativa fuktigheten. Tänk bort punkt 2 (27/10), här är nog temperaturen fel.
  2. 2 poäng
    Kanske inte riktigt alla....... Det berättas att flera båtlag från samma socken som var ute i seinfäälon det vill säga säljakt uppåt Bottenviken i islossningstiden hade sammanträffat vid en grynna ute på havet där drivisen hade lagt upp höga vallar kring grynnan och bildat en såkallad kallgoål där det var varmt och skönt i lä för vinden innanför vatten. De passade på och tog sig en fylla på det medhavda brännvinet (varje båtlag hade ju en kutting brännvin för medicinskt bruk). På isen hittade de en handske som de började kasta åt varandra och leka med och skämta rått om handskens ägare sådär som fulla karlar brukar kunna hitta på att göra. Skepparen på en av båtarna hade inte velat vara med i fylleslaget så han var nykter. Han insåg att handsken sannolikt tillhörde en drunknad fiskare eller fälman så han tog handsken och lämnade tillbaka den i en spricka i isen så som man enligt gammal tradition skall göra med drunknades kläder. Sedan gick han och lade sig under tjäldet i fälbåten och somnade medan de andra festade vidare långt in på natten. I drömmen kom den drunknade och tackade honom för handsken och varnade honom att en storm var på väg och de måste ta sig därifrån kvickt innan isen började röra sig och bryta upp. Han steg upp och lyckades med uppbådande av all den makt en fälskeppare har tvinga med sig sin motvilliga besättning men alla de andra 40 fälmännen festade vidare. De drog iväg båten över isen bort från kallgoålin åt läsidan av grynnan där de hoppades att isen skulle ligga säkrare. Bakom sig hörde de ett dån när isen bröts och kallgoålin rasade ihop och krossade alla de andra till döds. De fick med sig några bössor ur en båt de passerade men ingenting annat gick att rädda. De hade ju fullt upp med att rädda sig själva. Bössorna återlämnades senare till de omkomnas familjer. Enligt en version var de omkomna Vöråbor och det skulle vara därför som inga Vöråbor någonsin har farit i fäälon så länge någon minns. Det finns litet olika versioner men ungefär såhär sägs det ha gått till. Någon dylik storolycka går inte att spåra i kyrkböckerna så antingen hände det före Stora Ofreden eller så hände det bara i sagornas värld.
  3. 1 poäng
    Om man inte har ett naturligt oljeskikt (oljeläckage) på sin motor kan man spraya med exempelvis WD-40 för att få en rostskyddande hinna som dunstar bort när motorn startas och blir varm i vår.
  4. 1 poäng
    Ytterligare lite VHF-funktioner (nu tar jag mig friheten att skriva om annat än L1 o L2...) eftersom det verkar finnas efterfrågan på hur man aktiverar "dolda funktioner" i Garmin VHF. Detta finns inte beskrivet i manualen. Vid färd på Europas kanaler, så kallade Inland Waterways, i bl.a Tyskland, Frankrike, Holland och Polen gäller ett antal lokala bestämmelser som det är viktigt att känna till innan du påbörjar resan. Det krävs bland annat att du har en VHF-radio med så kallad ATIS-funktion. ATIS är en funktion som efter varje sändningspass skickar en datakod som identifierar avsändaren. Radion behöver därför programmeras med detta ATIS-ID för att det ska fungera. ATIS-ID skapas genom att du lägger siffran ”9” framför MMSI-numret som du kan få i samband med att du skaffar VHF-tillståndet från PTS. Det krävs inget extra tillstånd eller licens för att använda ATIS utan det vanliga VHF-tillståndet täcker även det. Notera att MMSI alltså inte ändras utan det är ATIS-id som är tio siffror med nio som första siffra medan MMSI fortfarande är nio siffror. Du har alltså två olika identiteter som ska programmeras in i utrustningen och som används i olika sammanhang. För att åstadkomma detta i en Garmin VHF så gör man så här: Using the VHF 100i and VHF 200i to Program ATIS You can program the inclusion or exclusion of Automatic Transmitter Identification System (ATIS) functionality using the radio. To include or exclude ATIS functionality: 1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”. 2. Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF. 3. Select OK to acknowledge the warning message. 4. Select ATIS FUNCTION. 5. Select INCLUDE or EXCLUDE.
  5. 1 poäng
    Eller så köper man ett par påsar kristallkattsand, rätt billigt. Välj önskad doft... https://www.jula.se/catalog/fritid/husdjur/katt/skotsel/kattsand-008370/#tab01 https://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-sjobogardens-crystal-clean-4003149
  6. 1 poäng
    Jag köpte från multicap.se.
  7. 1 poäng
    Nimbus 26 DC Epoca Coupe ca 2800kg Har visst missat vad du har? Fyllde ut lagom i ett annars ökänt trångt motorrum och med riktigt bra access till servicepunkter.
  8. 1 poäng
    Dom dieslarna du nämner har ju betydligt mer vrid (700Nm). Hade gärna kört Yanmar, men det hade krävt betydligt större investering + drev. Hyundaien är en bra kompromiss som med vp adapter prismässigt hamnar någonstans mitt emellan insprutnings V8a och en modern men 50-75k dyrare VP/Mecruiser V8a. Att sen tanka mer sällan och få ökad räckvidd har ju också faktorer som har ett värde för mig. Och förhoppningsvis kommer båten att köras mer än tidigare, både i lägre och högre farter.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    30 år gammal motor (AQ271C)...chansen att den börja strula ökar + att den var relativt törstig, speciellt i låga farter (0-8 knop). Hade även vissa problem med "vapor lock" efter längre körningar vilket resulterade i att motorn stannade när man saktat ner. Hade nog krävts en del omdragningar och kylningslösningar på bränsleledningar i motorrummet. Kollade listpriser mest på V6 och V8 från Volvo Penta. Prismässigt så var endast V6an billigare (drygt 200k) jämfört Hyundai dieseln (250k) men den kändes lite för klen med 400Nm i vrid jämfört med 576Nm på Hyundaien. VP V8an (300/350) är i en annan prisklass (över 300k) med iofs fler hk men kommer ändå inte upp i samma vrid med sina drygt 500Nm. Det ingick iofs drev till dessa men det skulle det ju tillkomma jobb på akterspegeln med ny sköld etc. Insprutningsmotorer baserade på gamla GM blocket hade såklart varit billigaste alternativet men kändes lite omodernt utan elektronisk motorstyrning och canbus etc...
  11. 1 poäng
    Rubriken på tråden lyder: "De svenska VHF-kanalerna L1,L2,F1,F2,F3 ej aktuella längre?" Så jag ser inget hinder att ta upp frågor om L1 o L2 i andra modeller av apparater? Jag kan bekräfta att det går utmärkt att aktivera dessa kanaler i en Garmin-VHF.
  12. 1 poäng
    Det är korrekt att L1, L2 och L3 inte finns tillgängliga om man köper en Garmin VHF. Men det finns sätt att få fram dessa kanaler. Det framgår inte av manualen utan man får följa det här, http://www.piapatrik.se/blog/garmins-vhf-saknar-l1-och-l2/ Instruktionen verkar komma från någon Göran i det här forumet.
  13. 1 poäng
    Men det finns flera lösningar på detta om du är orolig. Beroende på om motorerna, sitter i ett "motorrum" ginge det väl att ställa in en cupevärmare på lägsta effekt. Att kondens uppstår beror på ändringar i temperaturen. Antag att motorerna under natten kyls ned. På dagen stiger temperaturen oftast i omgivningen, likaså vid väderomslag. Men motorn kommer att förbli kall under längre tid och fukt i luften fäller ut på motorns ytor.
  14. 1 poäng
    Jag gjorde en sådan beräkning själv och kom fram till att Seaall skulle kosta mig ca 120 tusen extra jämfört med en ny insprutnings V8 maskin. Valet föll på V8:an. dock har den V8:an 350hk så det är ju inte riktigt äpplen mot äpplen. Ska jag ha en diesel med 300+ hk är det VP eller Yanmar som gäller och då blir skillnaden närmare 200-250 tusen extra. ut det ekomiska perspektivet är ju den potentiella besparing per nm samt hur långt man normalt kör varje säsong centralt. Kör man mycket kan man spara in skillnaden snabbt. Då kommer även motorerna livslängd in i bilden. Låt säga att du kör 200h varje säsong, då kan du nog säkert få bättre ekonomi med en dieselmaskin efter bara några få år.
  15. 1 poäng
    Jag gör som du men...har du barn som tullat på vodkan och fyllt på med lite vatten i tron om att pappa inte märker? Jag har aldrig lyckats frysa vodkan 😂
  16. 1 poäng
    Det är naturligtvis inte bra att det är så fuktigt i båten så att det blir kondens på motorerna, men luften inuti motorerna är inte mycket att göra åt. Dessutom är den säkert torrare. Vårt numera fuktiga vinterklimat ställer nya krav på hur vi vinterförvarar våra båtar. För 30 år sedan funkade det fortfarande bra att ha god luftväxling, men med varmare och fuktigare klimat är det fler och fler som stänger till sina båtar och håller torrt med torrbollar, sommarvägsalt och/eller elektriska avfuktare. Är din båt öppen och ventilerade eller tillslutet och avfuktad? Var ligger båten?
  17. 1 poäng
    Gjorde nyligen ett byte från en 30 år gammal (dock relativt problemfri) VP V8a till en ny Hyundai Seasall diesel. Den har nu precis blivit inkörd och förbrukningssiffrorna slår ju gamla V8an med råge. 0,2l l/M vid tomgång och 4,3 knop (V8an kom aldrig under 1,2 l/M) 1-1,1 l/M marchfart 21-30 knop (1,6-1,8 för V8an) 1,4-1,5 l/M 37 knop på topp Gissar på mycket båtåka nästa sommar. Dessutom planerat propellertest. Fördelar med motorvalet: låg förbrukning, ökad räckvidd, betydligt snabbare acceleration o vrid, möjlighet att behålla VP drev med adapter, sparat vikt och utrymme i motorrummet och såklart driftsäkerheten med en ny motor, dessutom till ett vettigt pris. Enda nackdelen är väl ljudvolymen som ökade, framför allt från turbo och insugsljud, men det går förhoppningsvis att ljuddämpa. Gasolspisen har jag kvar än så länge....och skit i tanken får man ha mer koll på nu.
  18. 1 poäng
    Man kan ju läsa var och varannan dag att det skett flera bilbränder i Biskopsgården, Frölunda, Kortedala och senast tydligen i Rosengård i Malmö... Men dessa bränder har ju andra gängkriminella orsaker...
  19. 1 poäng
    Fast om man vill ringa utomjordiskt som till månen så måste man slå ++planetnummer följt av riktnummer och telefonnummer
  20. 1 poäng
    Strömbrytaren, eller batterifrånskiljaren som vissa kallar den, brukar sitta på pluskabeln och efter batteriet mot säkringspanelen. Som du ritat den blir det lite knasigt. Enklast är det att tänka att all ström till förbrukarna ska gå via förbrukarbatteriet. Såväl plus som minus. Din bild är lite lurig för det ser nästan ut som om minusledningen som kommer nedifrån går in i säkringsboxen. Rita gärna dit en minusplint istället och dra alla minuskablar därifrån. Minus från generatorn ska då gå direkt till startbatteriet.
  21. 1 poäng
    Kapsla in myntet i epoxy!
  22. 1 poäng
    Förr, när jag besökte hemglassfabriken då och då, hade dom fina frgolitlådor man kunde frakta hem glass i. Annars är det väl en barnlek att snickra ihop nåt eller förslagsvis ta två olika stora pappkartonger, stoppa i varandra, fylla utrymmet mellan bottnar och runtomkring med fogskum eller annan isolering. Sen kan man fixa liknande lock till. Utanmätet kan man ju sätta t.ex. kolfiberlaminat eller dito självhäftande folie på, så ser det exklusivt dyrt ut.
  23. 1 poäng
    Tänk om 😉! Kyl öl och ev annat hemma och fyll en vanlig kylväska av frigolit tillsammans med någon/några kylklampar. Köp större kylväska om det krävs mer utrymme pga kylklamparna. Du sparar mycket pengar och vikt jämfört med en kylbox som du kan köra på 230 & 12 V.
  24. 1 poäng
    Har haft kylboxar med peltierelement- odugligt. Har nu en sån här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2020/Inredning___VVS/KYL_FRYSBOX_25L_OCEANCOOL?id=09052 Mycket nöjd, men inget man bär omkring. Om jag idag skulle skaffa något för dagsturer blev det en enkel box utan vare sig kompressor eller annat aggregat, kompletterad med kylklampar
  25. 1 poäng
    Varför är kylklampar uteslutet..?
  26. 0 poäng
    Vad har Garmin med detta att göra? Tråden handlar om en Cobra-radio.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...